Rykte: Nästa generations grafikkort kan dra uppemot 500 W

Permalänk
Medlem

Minns Kalifornien då dom introducerade förbjud för Plasma skärmar över 50 tummar. Källa

Blir väl så att dom förbjuder Speldatorer med vissa grafik kort med...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Querth:

Borde ju inte vara tillåtet egentligen? Någon standard som sätter en gräns på strömkonsumtionen för privatpersoner borde ju finnas, vi ska ju inte använda ännu mer ström eller?

Fast det är ju en sjukt liten del av den totala förbrukningen i ett hushåll. Energin omvandlas t ex dessutom på vintern till uppvärmning av hushållet. Då blir det en ännu mindre del.

Permalänk
Medlem

Dags att lägga ner kärnkraften!

Ont, har under flera år haft en förhoppning om att förbrukningen ska gå ner allt eftersom. Drömmen har varit att kunna köra en hyfsad rigg passivt, men det känns allt mer avlägset om man vill ha prestanda grafik.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Härligt, så länge det ger bra prestanda per W så är jag nöjd.
Antagligen lite jobbigt med kylning i och för sig, men prestandan behövs helt klart ifall VR och 4K ska slå igenom på riktigt.

Native 4K i 120Hz känns oerhört långt borta, till och med skalad 4K 120Hz är väl väldigt tungt idag, ifall det ska visas något imponerande, för att inte tala om hur tungt RT är fortfarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fast det är ju en sjukt liten del av den totala förbrukningen i ett hushåll. Energin omvandlas t ex dessutom på vintern till uppvärmning av hushållet. Då blir det en ännu mindre del.

Precis. Och om nu portabla ACn kan ha ett utblås via en slang på sommaren, varför skulle inte speldatorn kunna ha det lika gärna? Bara att koppla på och sätta en rejäl fläkt på utsidan så låter den inte lika mycket som den skulle göra om man hade den innanför väggarna. Har man inget vädringsfönster eller inte vill göra hål i väggen finns det ju alltid långa HDMI-kablar och USB är heller inget problem att förlänga.

Det får nog bli mitt projekt till nästa sommar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Till Greta och hennes vänner här på forumet: Om era elements termostater fungerar som de ska, så kanske det jämnar ut sig när värmen börjar osa även från annat håll. Eller har jag helt rumpfel? <|:-)

...

I alla fall. Kanske inte dessa kort behöver svettas max vid, säg 144 fps i spelen av idag. Är de då någe sånär energieffektiva och man begränsar fps så kanske de inte bränner 500W konstant.

Fast jag själv sitter fast på ett 1060 så tycker jag i vilket fall att det vore kul med nya monsterkort!

... och som Nasso sade:

Skrivet av Nasso:

500W är inte så mycket i det stora hela - ... ...

Snälla ta vad -jag- säger med en grabbnäva salt och lite humor men jag tror Gretas med bihangs föräldrar slösar långt mer el på att värma poolen. Och attefallshuset. Och sommarstugan. Och vinterstugan. Och hundens elektriska filt.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

500W är inte så mycket i det stora hela. Uppvärmning av hur med direktverkande el (el-element), ugnar, dammsugare, microvågsugnar, pooler etc etc.

En 500W begränsning på total förbrukning per person i ett hushåll hade varit kämpigt..... om det är det du föreslår.

Jag har kvar min dammsugare som drar idag olagliga (för dammsugare) 1250w när man dammsuger.
Men jag har kvar den som en bra ursäkt när man inte vill dammsuga, att man tänker på miljön.

Angående begränsningar så borde det finnas någon liten gräns att alla hushåll får dra 1000 watt för att kunna ha frys, kyl, spis, och värme och varmvatten igång utan att det ska bli problem.
men sedan all "lyxkonsumption" får vara extra per person i hushållet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Tur man redan nosar på 1000w psuer .. dags att fasa upp huset dock ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aki04:

inte om MP får bestämma, vilket dom redan gör. i sverige dvs

Inte direkt, Sverige klarar inte 14 av 15 miljömål, MPs makt överdrivs grovt.
Det är mer trovärdigt att EU sätter ner foten (det är genom dem som ändringen av platspåsar har skett, faktiskt..)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Querth:

Borde ju inte vara tillåtet egentligen? Någon standard som sätter en gräns på strömkonsumtionen för privatpersoner borde ju finnas, vi ska ju inte använda ännu mer ström eller?

Jag tycker du visar prov på en klandervärd människosyn. Vuxna människor i ett fritt samhälle ska såklart få konsumera hur mycket el de vill så länge de betalar för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte en chans att jag köper, att bara kyla ca 200w tyst är inte direkt enkelt.

Beror ju på en hel del faktorer.

Jag kyler en 5950X och ett 3090 med en Mo-Ra3 radiator. Fläktarna är 4st 200mm Noctua-fläktar som kör på lägsta möjliga varvtal. Det är inte mycket som hörs där inte : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Jag blir så trött på alla hjärntvättade hobbyaktivister som så fort de hör "hög energiförbrukning" så skriker de som de blivit tränade till. Sett kommentarer som klagar på att det är fel väg med högre konsumtion och att vi måste höja prestandan på ett sätt som inte är slösaktigt.
---
Jag skulle vilja se var era gamla 8800GT från den gamla goda tiden med energisnåla kort hamnar i den tabellen.

Det är förstås en bra trend att grafikkorten blir effektivare prestanda per watt, och du har en viss poäng:
om vi blir duktigare på att köra med fps limiters och vsync/gsync så att kortet inte kör järnet i onödan i mindre krävande spel så kan grafikkortet nyttja sin effektivitet och inte slösa bort all effekt...
Och något som också blivit bättre på sistone är att idleförbrukningen gått ner.

Men om vi släpper 500Watts korten lösa så spelar det mindre roll hur effektiva de är: Naturen lär inte bry sig om Sweclockers prestandaindexeffektivitet utan bara om det faktiska strömuttaget
I slutändan hade ett 8800GT en TDP på 125W... Den må fått ur sig färre polygoner o pixlar för den förbrukningen men den drog ändå i praktiken påtagligt mindre ström under krävande spel mot vad de nya korten kommer kunna göra.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det är klart. Det har väl aldrig gått åt andra hållet?

True, men antar att man blir ännu mer fucked nu när man inte kan göra chippen mindre va? Har inte riktigt koll på hur det där med nanometrar relaterar till strömförbrukning tho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Dags att plocka fram mitt trogna Ace of Sweden. ;^)

Var det mycket problem med dessa nätaggregaten?
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.323124/ace-of-sweden-vi-for...

Edit:
Rättade till länken

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Var det mycket problem med dessa nätaggregaten?
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.323124/ace-of-sweden-vi-for...

Edit:
Rättade till länken

Japp, det var ett skämtsamt inlägg av den som nämnde "ace".
Ace var riktigt sunkigt usel.

Edit: rättade till uppdaterade citatet

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

True, men antar att man blir ännu mer fucked nu när man inte kan göra chippen mindre va? Har inte riktigt koll på hur det där med nanometrar relaterar till strömförbrukning tho.

De blir effektivare genom krympningen och förbättringar i design. Men då det är ett prestanda-race på PC, ökar tillverkarna antalet kärnor/transistorer samtidigt som de maximerar prestanda genom att skruva upp effekten så mycket som är praktiskt möjligt. Det betyder att effektåtgången ökar.

Permalänk
Medlem

Och Sverige inför elskatt för gamers för att det är elbrist!!!!!

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Mahkizmo:

Har i Italien blir det tufft i sana fall.

Vi ar begransade till 3kW, 4,5 kW eller 6kW.

Allt ar enfas och om vi behover uppgradera fran 3kW till 4,5kW sa kommer det sakert bli dubbelt sa dyr kostnad for elen, forbrukning, skatt etc. plus att vi behover dimensionera om kablaget fran gatan in i huset samt den interna kabeldragningen.

Huset ar fran 60-talet och allt ar ingjutet i stenvaggar, sa det blir mangar timmars arbete och dyrt, bara for att spela pc och kanske brygga lite kaffe samtidigt.... (AC samtidigt sa lar huvudsakringen losa ut)

Ar i stort sett bara industrier har som har 3-fas. i hushallen ar det enfas som galler.

WTF!
Tre kw är ju i stort sett bara en tekokare + lite annat småtjafs
Kör man gas till allt som behöver värmas så kanske

Elbil, induktionshäll och varmvattenberedare är ju inte till att tänka på..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Och Sverige inför elskatt för gamers för att det är elbrist!!!!!

Dags att starta upp kärnkraftsverken igen, för de där sista frames/sec

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Dags att starta upp kärnkraftsverken igen, för de där sista frames/sec

kanske behöver min egen kärnkraft för min framtida rtx10090ti

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag tycker du visar prov på en klandervärd människosyn. Vuxna människor i ett fritt samhälle ska såklart få konsumera hur mycket el de vill så länge de betalar för den.

Oj, det var nog det konstigaste jag läst idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

De blir effektivare genom krympningen och förbättringar i design. Men då det är ett prestanda-race på PC, ökar tillverkarna antalet kärnor/transistorer samtidigt som de maximerar prestanda genom att skruva upp effekten så mycket som är praktiskt möjligt. Det betyder att effektåtgången ökar.

Aha, då lär dom inte bli lika effektiva längre då? utan måste göras större och större istället?

Permalänk
Medlem

Fast egentligen så är det väl inte så konstigt. Jag menar om man ser till en bil får 1500hk och sätter int t.ex en W16 (se Bugatti Veyron) så kommer det också krävas enormt mycket kylning (n.b den har 10 radiatorer) även om motorn i sig kan vara "relativt" effektiv vid lägre throttle-usage. Vet inte riktigt om detta är en bra analogi på temat men givet att vi krymper transistorerna och tillverkning men vill ändå få ut mer effekt så kommer vi troligtvis inte kunna hålla en effekt till till power ratio 1:1 som vi gjort de sista åren (om vi bortser från avstickarna som nämns i artikeln). Kanske är så att 450-500w är nya 200-250w.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Till Greta och hennes vänner här på forumet: Om era elements termostater fungerar som de ska, så kanske det jämnar ut sig när värmen börjar osa även från annat håll. Eller har jag helt rumpfel? <|:-)

...

I alla fall. Kanske inte dessa kort behöver svettas max vid, säg 144 fps i spelen av idag. Är de då någe sånär energieffektiva och man begränsar fps så kanske de inte bränner 500W konstant.

Fast jag själv sitter fast på ett 1060 så tycker jag i vilket fall att det vore kul med nya monsterkort!

... och som Nasso sade:

Snälla ta vad -jag- säger med en grabbnäva salt och lite humor men jag tror Gretas med bihangs föräldrar slösar långt mer el på att värma poolen. Och attefallshuset. Och sommarstugan. Och vinterstugan. Och hundens elektriska filt.

Ja, en hel del går ju till värme. Förhoppningsvis går inte all energin åt till värme dock. Men liiite sparar det ju på uppvärmningen, helt klart! Skulle dock inte fylla min dator med 3080 kort och maxa dem för att värma huset dock..... Det finns effektivare sätt....Både om man tittar till investering och till driftskostnad.

Och ja... 500W är ju max men oftast maxar man inte sitt grafikkort 24/7. Ett grafikkort från senaste generationen som kan dra 500W lär ju vara betydligt mer energieffektivt än en par år gammalt grafikkort som kan dra 250W om man kör samma spel, med samma inställningar och begränsar dem till samma FPS....

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att man borde införa ström per prestanda annars blir det orättvis jämförelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Nu tycker jag att man borde införa ström per prestanda annars blir det orättvis jämförelse

Håller med! FPS per watt!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Om de bara kunde låsa upp befintliga kort så man slapp hålla på med shunt mods så skulle jag vara nöjd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lär ju bara gälla high end och OC-kort.

Går ju idag få 3090 att dra 500+ watt med custom bios.

Permalänk
Avstängd

Kortet får gärna dra 1500w. Allt jag bryr mig om är högre prestanda. SItta och spara in på el som dom gjort alla generationer med 30% prestandaökning är bara ren skit. Mer kraft åt folket, el är ju för fn gratis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wladir:

Håller med! FPS per watt!

Nja, men man kan gott räkna med hur mycket ström som brukas när man räknar ut krona/FPS.
1kWh kostar ju i grova slängar 1 krona, 500W 24h om dygnet i 365 dagar = 4,38MWh, eller c.a 4000Kr

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.