Köpråd: Bra 24" skärm med VA-panel för gaming (1080p)

Permalänk
Medlem

Köpråd: Bra 24" skärm med VA-panel för gaming (1080p)

Hej!

Jag skulle behöva tips på en bra skärm för gaming, specifikt med VA-panel. Jag har en 27" IPS sedan tidigare men skulle vilja ha en skärm med bra svärta och kontrast då jag spelar mycket under sena kvällar i mörkret

Jag har främst kollat in:

Samsung Odyssey G3 - intressant men många klagar på ghosting och att det svarta "smetas" i rörelser (responstiden)

AOC C24G2U - också intressant, men vissa recensenter klagar på input lag. Svårt att veta om det stämmer och huruvida det märks av i spel. Jag är inte någon professionell CS-spelare förvisso, men jag kör en del FPS som Doom Eternal och andra snabba spel.

AOC C24G1 - föregångaren till skärmen ovan (tror jag). Kanske har den bättre input lag? Haft lite svårt att hitta recensioner på den.

Det ska sägas att jag satt med en Eizo Foris FS2331 i flera år och älskade den, förutom att den bara gick i 60hz. Den hade både ghosting och färger som smetade i rörelser, men det var en vanesak för mig. Spontant är jag nog mer känslig för input lag i så fall, om det blir så att mina tryckningar på tangentbord och mus kommer för sent så jag dör eller inte träffar i spelen osv

Har ni någon erfarenhet av ovanstående skärmar? Dela gärna med er i så fall huruvida ni tror skärmen kan vara något för mig.
Eller kan ni kanske rekommendera någon annan skärm som uppfyller mitt sug på kontrast/svärta?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Swetorch:

AOC C24G2U - också intressant, men vissa recensenter klagar på input lag. Svårt att veta om det stämmer och huruvida det märks av i spel. Jag är inte någon professionell CS-spelare förvisso, men jag kör en del FPS som Doom Eternal och andra snabba spel.

Är väldigt sällan problem med input lag på egentligen någon modern spelskärm från de senaste 10 åren eller så har särskilt hög latens i fråga om input lag i dess strikta betydelse av tiden det tar från att signal kommer till att det blir ljus på skärmen. Däremot är det vanligt att "lag" används som beskrivning om allt möjligt som man upplever som negativt runt flyt och konsekvens i spelupplevelsen. Det finns också fler typer av fördröjningar som är faktiska lag, men som inte är specifikt input lag.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du vill gå ner i storlek från din nuvarande 27'' skärm?

Varför inte "framtidssäkra" lite istället genom att skaffa en 27'' 1440p och sänka inställningarna lite i spel vid behov tills du har en bättre GPU? Som denna nedan

AOC Q27G2U

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D