[Fixad] Problem med en anpassad .desktop fil och wine

Permalänk
Inaktiv

[Fixad] Problem med en anpassad .desktop fil och wine

Så jag gjorde en .desktop fil åt mig själv så jag kan enkelt starta vkQuake med wine i min Quake installation på steam. Fast problemet är att man behöver vara i Quake installations katalogen för att vkQuake skall kunna läsa in de lämpliga filerna; annars får jag bara ett fel meddelande och programmet startar inte. Samma sak händer om jag kör
wine /home/redigerad/.steam/steam/steamapps/common/Quake/vkQuake.exe i en terminal.

Jag kan inte lägga till något som cd /home/redigerad/.steam/steam/steamapps/common/Quake/;wine vkQuake.exe på exec raden i .desktop:s filen

Då får jag bara ett skals problem med att "barnprocessen 'cd' inte hittades' blah blah blah.

Hur ska jag fixa det här? På fel meddelandet så står det att "base dir is /home/redigerad"

Tack

För att, fixat-
Permalänk
Medlem

Om du testar cd /din/katalog && wine vkQuake.exe?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av towhatend:

Om du testar cd /din/katalog && wine vkQuake.exe?

Fungerar inte, jag antar att det är för att cd är ett inbyggt källskommando och att exec startar rakt av. Jag prövade:

sh && wine /home/viktor/.steam/steam/steamapps/common/Quake/vkQuake.exe

och

bash && cd /home/viktor/.steam/steam/steamapps/common/Quake/ && wine vkQuake.exe

Vilket gav mig inget fel meddelande fast inget hände.

Permalänk
Medlem

Nu använder jag varken Wine eller .desktop-filer, men kan du dela med dig av hela filen så man kan ta en titt?

Permalänk
Medlem

Hur ser .desktop-filen ut?
Kan du inte bara peka ut hela sökvägen till exe:n i Exec?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

Path låter dig sätta working directory.

Citat:

Path If entry is of type Application, the working directory to run the program in.

https://specifications.freedesktop.org/desktop-entry-spec/des...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av towhatend:

Nu använder jag varken Wine eller .desktop-filer, men kan du dela med dig av hela filen så man kan ta en titt?

Skrivet av noMad17:

Hur ser .desktop-filen ut?
Kan du inte bara peka ut hela sökvägen till exe:n i Exec?

Visst:

[Desktop Entry]
Name=Quake
Comment=Launch vkQuake with wine
Path=/home/redigerad/.steam/steam/steamapps/common/Quake/
Exec=wine vkQuake.exe
Icon=/home/redigerad/.local/share/Steam/steam/games/quake.png
Terminal=false
Type=Application
Categories=Game;

Skrivet av LemonIllusion:

Path låter dig sätta working directory.

Tack sm! Fungerar nu

Redigerad information efter slarv