Snabbkoll: Vilket är ditt primära operativsystem?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Networker:

Kom faktiskt hit för att skriva det du just skrivit.
Kör windows 10pro, 10 ent och android11 som OS. En dator enligt den gamla och "ordentliga" definitionen är en mackapär som har RAM, ROM, lagringsenhet, CPU och IO.
Men i princip har väl till och med brödrostar sådant idag, så man kanske ska begränsa definitionen till servrar, desktops och laptops? För att vara klar med att man avser "riktiga" datorer?

Kan säga att det tog mig cirka 30 år innan jag kallade laptops för datorer hehe. År 2021 är laptops datorer enligt min mening. Svårt att lära gamla hundar att sitta tydligen.

Jag tänker att man kan lösa det med ett enkelt tankeexperiment:

Om någon är hemma hos dig på besök och frågar "var är din dator", tar du då upp din mobiltelefon och visar den, öppnar du garderoben och säger "här är min NAS" eller går du och pekar på ditt kylskåp? Troligen inte eller hur?

Ett andra tankeexperiment är att använda uteslutningsmetoden:
Vilka apparater kan man rimligtvis köra Linux, Macos eller Windows på. Det vill säga svarsalternativen ger en väldigt tydlig hint om vad frågan gäller. Din mobiltelefon har inte Macos, ditt kylskåp kör troligen inte Windows osv.

En rubrik här innehåller cirka 150 tecken. Det går inte att i detalj beskriva exakt allt i en sådan rubrik.

Är det inte definitionen av "dator" så brukar det vara definitionen av "primär" t.ex.
Vissa kommer att vilja ha väldigt utbroderade supertydliga definitioner av dessa saker men för 99% av läsarna så är det alldeles uppenbart vad som menas och ibland är det bara inte praktiskt att erbjuda mer än så tyvärr.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Svarsalternativet övrigt gjorde det inte tydligare.

TempleOS?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dosshell:

Tänker du specifikt AT&T Unix?

Eller på alla operativ system som är inspirerade från det? Mac OS, Android (Chromebook), Ubuntu o.s.v.?

Jag tänkte på det gamla usla Unix som jag tvingades använda i skolan för 15 år sen. Om det har dött ut ser jag det ett framsteg för mänskligheten.

Permalänk

Privat: iPad OS faktiskt.

Permalänk
Medlem

Inget z/OS bland svarsalternativen?

Hemma är det Windows 10 till 100% förutom Apple-telefonen då.
På jobbet är det typ 90% Windows, mindre än 10% z/OS och nån enstaka procent AIX.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218488:

Jag tänkte på det gamla usla Unix som jag tvingades använda i skolan för 15 år sen. Om det har dött ut ser jag det ett framsteg för mänskligheten.

15 år sen är 2006, vilket borde vara långt ifrån uselt. Använde Solaris ungefär 10 år innan dess!

För att gå lite on-topic, då kör jag blandat mellan Windows, macOS, GNU/Linux, iOS och Android.
Svårt att säga vad jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Linux sedan runt 15 år både på desktop och server. En Windows burk kvar för dom spel som ännu inte funkar i Proton.

Permalänk
Medlem

Varför är inte TempleOS ett alternativ? Måste vara en av större.

Permalänk
Medlem

Jag förstår vad ni egentligen är ute efter men tror jag har dubbel skärmtid på mobilen mot datorn, så iOS är solklar vinnare...

Sen är det mac-os på jobbet och windows hemma... borde nog förtydligas om det handlar om desktop/gui eller generellt (servers etc)

Annars borde det nog vara sliders (tänk humble bundle där man kunde välja vart pengarna går) och lite fler alternativ om denna omröstning ska ge relevant data

Permalänk
Medlem

Privat har jag en Windows-burk för spel, det är vad jag använder Windows till. Allt annat sker i Linux, och privat kör jag f.n. Solus och utvärderar Void. I jobbet är det mest RHEL men även några Debians och Ubuntus.

Jag har gjort ett par försök att migrera spelandet till Linux, men näh, det är för instabilt för de spel jag är intresserad av.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Inaktiv

Windows, såväl till arbete som privat användande och spel och annan underhållning.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Jag förstår vad ni egentligen är ute efter men tror jag har dubbel skärmtid på mobilen mot datorn, så iOS är solklar vinnare...

Sen är det mac-os på jobbet och windows hemma... borde nog förtydligas om det handlar om desktop/gui eller generellt (servers etc)

Annars borde det nog vara sliders (tänk humble bundle där man kunde välja vart pengarna går) och lite fler alternativ om denna omröstning ska ge relevant data

Du gör ju till och med distinktionen själv: du kallar det mobil, dator respektive server. Det vill säga samma distinktion som majoriteten rimligtvis gör

Jag är ganska säker på att majoriteten förstår vad vi efterfrågar. Det vill säga att om det finns folk som sitter och svarar Linux för att Android är baserat på Linux och de anser att de använder sin Android-mobil mer än en dator så tänker jag att de är i extrem minoritet och inte påverkar resultatet på ett nämnvärt sätt. Och de som svarar Linux för att deras NAS kör linux är i princip obefintliga.

Alternativt så hade vi kunnat köra den akuta hyperdefinitionen:
"Vilket operativsystem kör du på den stationära eller bärbara dator som du använder främst. Med dator menar vi det man i folkmun kallar dator, inte en telefon, inte en superdator, inte ett serverkluster, inte en surfplatta eller andra apparater som innehåller en processor och minne etc men som tex saknar inmatningsenhet eller bildvisare. Med primär menar vi den du använder mest, använder du flera datorer lika mycket menar vi den du personligen identifierar som din favorit"
- men det är lite långt att ha i en rubrik
Det kanske låter löjligt när man skriver ut det så men det där är ju synpunkterna som dykt upp i tråden angående en del av missförstånden som kan ske.

Och vi hade garanterat fått en motfråga ändå, någon kanske har en nas med en liten LED-display och tangenter på så då har den ju skärm och inmatningsenhet och borde vara en dator enligt definitionen ovan.

Sorry om det här lät som en rant eller ett påhopp, det är inte så det är menat på något sätt och det är definitivt inte bara riktat mot dig och det du skrev utan snarare en förlängning av svaret jag gav tidigare i tråden.

Angående syftet så är inte syftet att lista ut om folk använder sina mobiler mer. Syftet är bara att få svar på frågan vad folk "primärt" använder på sina "datorer" - inte andra enheter eller om de använder andra enheter mer än sina datorer tex.

Men trots all min rant:
Har något ett konkret förslag på hur man tydligare kan ställa frågan med en teckenbegränsning på cirka 150+100 (rubrik och själva frågan) tecken så är jag väldigt mottaglig för förslag här. Försöker inte säga att jag är världsbäst på att formulera mig här

Och för dem som tyckte det var en dåligt definierad fråga: vilket operativsystem svarade ni och vilken typ av enhet avsåg svaret?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att man kan lösa det med ett enkelt tankeexperiment:

Om någon är hemma hos dig på besök och frågar "var är din dator", tar du då upp din mobiltelefon och visar den, öppnar du garderoben och säger "här är min NAS" eller går du och pekar på ditt kylskåp? Troligen inte eller hur?

Ett andra tankeexperiment är att använda uteslutningsmetoden:
Vilka apparater kan man rimligtvis köra Linux, Macos eller Windows på. Det vill säga svarsalternativen ger en väldigt tydlig hint om vad frågan gäller. Din mobiltelefon har inte Macos, ditt kylskåp kör troligen inte Windows osv.

En rubrik här innehåller cirka 150 tecken. Det går inte att i detalj beskriva exakt allt i en sådan rubrik.

Är det inte definitionen av "dator" så brukar det vara definitionen av "primär" t.ex.
Vissa kommer att vilja ha väldigt utbroderade supertydliga definitioner av dessa saker men för 99% av läsarna så är det alldeles uppenbart vad som menas och ibland är det bara inte praktiskt att erbjuda mer än så tyvärr.

Ja det funkar nog för de flesta. Förutom för folk som exempelvis använder mobilen som sin stationära i dockat läge 😁

Men det är inte en dum tumregel/generalisering.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jeppe109:

Ja det funkar nog för de flesta. Förutom för folk som exempelvis använder mobilen som sin stationära i dockat läge 😁

Men det är inte en dum tumregel/generalisering.

hehe som de där "holografiska" tangentborden som skulle bli så stor grej

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kul att se Linux på hela 11%! Jag är också glad att så många verkar vara intresserade av SteamDeck. Om Valve lyckas med den enheten kommer spelutvecklarna vara mer måna om att få deras spel att funka på Linux vilket betyder att man kanske snart kan ditcha winblows helt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Kul att se Linux på hela 11%! Jag är också glad att så många verkar vara intresserade av SteamDeck. Om Valve lyckas med den enheten kommer speltillverkarna vara mer måna om att få deras spel att funka på Linux vilket betyder att man kanske snart kan ditcha winblows helt.

Man får ju anta att en del fuskat fram fler röster. Tittar man på Valves siffror är det väl inte ens en procent.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av UndaC:

Har något ett konkret förslag på hur man tydligare kan ställa frågan med en teckenbegränsning på cirka 150+100 (rubrik och själva frågan) tecken så är jag väldigt mottaglig för förslag här. Försöker inte säga att jag är världsbäst på att formulera mig här

Och för dem som tyckte det var en dåligt definierad fråga: vilket operativsystem svarade ni och vilken typ av enhet avsåg svaret?

Mitt konkreta förslag är att skriva det precis som ni gjorde; det är ju rätt frågat. Att sen folk är helt sinnessjukt anala kan ju inte falla på er...

Alla fattar vad man menar med "dator" trots att nån ordbok på internet minsann definerar dator som "sand man smält ner och sen strömsatt".

ONT:
Jag själv kör Windows på spelburken och MacOS på jobb-laptop, men valde Windows för det är mitt "primära" OS, trots att jag säkert spenderar mer tid på Macbooken, men jag måste ju använda den för att få lön, så det räknas inte tycker jag.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Man får ju anta att en del fuskat fram fler röster. Tittar man på Valves siffror är det väl inte ens en procent.

Sweclockers är inte representativt för gamingcommunityn i stort. Det borde vara självklart

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dlq84:

Kul att se Linux på hela 11%! Jag är också glad att så många verkar vara intresserade av SteamDeck. Om Valve lyckas med den enheten kommer spelutvecklarna vara mer måna om att få deras spel att funka på Linux vilket betyder att man kanske snart kan ditcha winblows helt.

Spännande och intressant att se hur det skiljer sig från vad vi kan se i analytics.

För den som är nyfiken ser det ut såhär hittills i juli: (Extremt hög andel mobil- och surfplattetrafik den här månaden dock pga det fina vädret och semestrar etc)

Enhetstyp

Operativsystem

Andel

Mobil

Android

37,84%

Mobil

iOS

30,01%

Dator

Windows

22,73%

Dator

Macos

5,35%

Surfplatta

iOS

1,61%

Surfplatta

Android

1,31%

Dator

Linux

0,90%

Dator

Chrome OS

0,22%

övrigt

övrigt

0,03%

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

En dator, till skillnad från mobiltelefoner, surfplattor, brödrostar, bilar och pizzor tex

Idag är en mobiltelefon mer dator än telefon imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Spännande och intressant att se hur det skiljer sig från vad vi kan se i analytics.

För den som är nyfiken ser det ut såhär hittills i juli: (Extremt hög andel mobil- och surfplattetrafik den här månaden dock pga det fina vädret och semestrar etc)

Enhetstyp

Operativsystem

Andel

Mobil

Android

37,84%

Mobil

iOS

30,01%

Dator

Windows

22,73%

Dator

Macos

5,35%

Surfplatta

iOS

1,61%

Surfplatta

Android

1,31%

Dator

Linux

0,90%

Dator

Chrome OS

0,22%

övrigt

övrigt

0,03%

Hmm, ja. Datorer står för ca 30% så i verkligheten är det runt 3% Linuxanvändare bland datorer. (Ja, jag avrundar frikostigt).

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon5930:

Man får ju anta att en del fuskat fram fler röster. Tittar man på Valves siffror är det väl inte ens en procent.

Skulle inte tro det har något med fusk att göra, snarare benägenhet att svara bland olika användare.

Folk som har en avvikande åsikt känner ju ofta större behov av att uttrycka den. (Jag lägger exakt noll negativ laddning i avvikande här.) Det syns ju t.ex. också i de första svaren i tråden där det snarare såg ut som om 100% av alla körde Linux.

I det här fallet är ju Windows normen, så det är inte så himla spännande att ge uttryck för den "åsikten".

Lite som om vi hade frågat om folk tycker det är ok att dricka vatten. Majoriteten tycker det är en självklarhet och är därför mindre benägna att ens svara än de som starkt ogillar att dricka vanligt vatten.

Nu menar jag absolut inte att det har en ENORM påverkan på resultatet på något sätt. Men det är en faktor man bör ta i beaktning.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Sweclockers är inte representativt för gamingcommunityn i stort. Det borde vara självklart

Jag har varit på SweClockers länge nog för att ha ganska stor koll på forumet. Folk som är här för just spel och underhållning är en stor del av sidans besökare. Det om något borde vara självklart.

Skrivet av UndaC:

Spännande och intressant att se hur det skiljer sig från vad vi kan se i analytics.

För den som är nyfiken ser det ut såhär hittills i juli: (Extremt hög andel mobil- och surfplattetrafik den här månaden dock pga det fina vädret och semestrar etc)

Enhetstyp

Operativsystem

Andel

Mobil

Android

37,84%

Mobil

iOS

30,01%

Dator

Windows

22,73%

Dator

Macos

5,35%

Surfplatta

iOS

1,61%

Surfplatta

Android

1,31%

Dator

Linux

0,90%

Dator

Chrome OS

0,22%

övrigt

övrigt

0,03%

Betydligt mer väntade resultat där! Men då det mest bara är Linux folk som svarat i trådens så drar kanske siffrorna iväg under eftermiddagen/kvällen.

Permalänk
Medlem

Tyckte om windows 10, men det är förmodligen mitt sista windows pga katastrofen windows 11. När windows 10 förlorar support så blir det 100% linux.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Svår fråga för mig då jag använder stort sätt alla OS, men på olika tider, och inte minst att det varierar från år till år.

Det var några år då jag BARA använde Linux på alla mina datorer, men så kom vissa spel som jag ville lira med mina kompisar, och då blev det windows 10 på datorn på tv skärmen, och strax gick ett år med bara Windows 10.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dlq84:

Hmm, ja. Datorer står för ca 30% så i verkligheten är det runt 3% Linuxanvändare bland datorer. (Ja, jag avrundar frikostigt).

Kollade tex januari/februari också när desktop/mobile snarare var en 50/50 split och då låg Linux på cirka 1,1%, så 2,2-2,3% då av datorer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Windows för hela slanten här.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

I'd just like to interject for a moment...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

TempleOS?

Hallelujah broder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Du gör ju till och med distinktionen själv: du kallar det mobil, dator respektive server. Det vill säga samma distinktion som majoriteten rimligtvis gör

Jag är ganska säker på att majoriteten förstår vad vi efterfrågar. Det vill säga att om det finns folk som sitter och svarar Linux för att Android är baserat på Linux och de anser att de använder sin Android-mobil mer än en dator så tänker jag att de är i extrem minoritet och inte påverkar resultatet på ett nämnvärt sätt. Och de som svarar Linux för att deras NAS kör linux är i princip obefintliga.

Alternativt så hade vi kunnat köra den akuta hyperdefinitionen:
"Vilket operativsystem kör du på den stationära eller bärbara dator som du använder främst. Med dator menar vi det man i folkmun kallar dator, inte en telefon, inte en superdator, inte ett serverkluster, inte en surfplatta eller andra apparater som innehåller en processor och minne etc men som tex saknar inmatningsenhet eller bildvisare. Med primär menar vi den du använder mest, använder du flera datorer lika mycket menar vi den du personligen identifierar som din favorit"
- men det är lite långt att ha i en rubrik
Det kanske låter löjligt när man skriver ut det så men det där är ju synpunkterna som dykt upp i tråden angående en del av missförstånden som kan ske.

Och vi hade garanterat fått en motfråga ändå, någon kanske har en nas med en liten LED-display och tangenter på så då har den ju skärm och inmatningsenhet och borde vara en dator enligt definitionen ovan.

Sorry om det här lät som en rant eller ett påhopp, det är inte så det är menat på något sätt och det är definitivt inte bara riktat mot dig och det du skrev utan snarare en förlängning av svaret jag gav tidigare i tråden.

Angående syftet så är inte syftet att lista ut om folk använder sina mobiler mer. Syftet är bara att få svar på frågan vad folk "primärt" använder på sina "datorer" - inte andra enheter eller om de använder andra enheter mer än sina datorer tex.

Men trots all min rant:
Har något ett konkret förslag på hur man tydligare kan ställa frågan med en teckenbegränsning på cirka 150+100 (rubrik och själva frågan) tecken så är jag väldigt mottaglig för förslag här. Försöker inte säga att jag är världsbäst på att formulera mig här

Och för dem som tyckte det var en dåligt definierad fråga: vilket operativsystem svarade ni och vilken typ av enhet avsåg svaret?

Jag menar inte alls att jag har något magiskt svar, men svaret på rubrikens fråga matchar inget av alternativen, det var bara det jag menade. Mitt primära os finns ju inte på en dator.

Vill man ställa den frågan kan man ju köra något i stil med ’Vilket operativsystem har din primära dator?’. Men det känns lite som att den frågan är samma som förr. Man kan ju också köra en rökare som ’Kör du OS/2 eller DOS?’ och sedan köra en annan tydligare fråga med mer alternativ vid själva frågan...

För mig är dock inte den frågan ni vill ställa intressant, men det är ju en helt annan frågeställning. Vad använder du för OS förutom Windows kan ge lite ner roliga svar, eller möjlighet till att välja x% på varje alternativ?