Activision Blizzard stäms för diskriminering och sexuella trakasserier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Självklart får man skämta om allt, men det här är inte stå upp komiker vi pratar om så det som kallas för skämt är nog mer av sorten "du kan få äta min banan istället" eller "kom och sätt dig här i mitt knä så ska vi prata om det första som poppar upp" dvs. inte skämt alls, visst kan man säga sånt och tycka att det är kul, men då ska man nog känna sin publik väldigt bra.

Kom och sätt dig här i mitt knä så ska vi prata om det första som poppar upp. Jag får en notifikation om en "Declaration or statement expected." när jag bygger, och jag behöver verkligen hjälp.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Det ska handla om människor.

Jag håller helt med om att det sker diskriminering mot män också. Anledningen till att folk ofta blir irriterade när det nämns är att det är helt fel situation att ta upp det. Kommentarstråden för en artikel som handlar om diskriminering mot kvinnor är sämsta möjliga forumet att diskutera det på. Det ger bara intrycket att en försöker förminska vad kvinnor råkat ut för.

Skapa en egen tråd, skriv en debattartikel för att belysa problemen etc. Sluta jämföra hur mycket det pratas om diskriminering mot olika grupper, och lägg fokus på att lyfta fram vad problemet är och potentiella lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det är väl inte riktigt det, man väljer väl någonstans sin plats att vara ? Att gå runt och trippa på tå för folk för att inte säga fel saker utan att folk ska bli sura eller ledsna är bland det värsta som finns. Dvs är man överkänslig kanske man inte ska hänga med lättsinta raggarfolk.

Det handlar inte om att trippa på tå, det handlar om att stå för sina misstag och göra ett ärligt försök att bättra sig om man gör övertramp.

Det är inte alls säkert att man har möjlighet att välja sin arbetsplats, och då får man faktiskt hålla sina grövre skämt till en umgängeskrets där en vet att alla är okej med det.

Permalänk
Medlem

Sånt här kan nog förekomma i alla möjliga brancher, det förvånar mig att man inte hör om sånt här ännu mer, men det kanske inte är för att det inte förekommer utan för att det är väldigt tyst.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Edit: När jag skriver "moral" så menar jag bara det som anses vara gott / ont, inte nödvändigtvis att jag instämmer i det. Moralen har förändrats över tid och kommer sannolikt fortsätta förändras genom tiden. Synen på homosexualitet både i religiösa och sekulariserade samhällen är nog ett av de absolut tydligaste exemplen. På 90-00 talet så fanns det gott om människor som nödvändigtvis inte var religiösa men trots det väldigt homofoba, emot samkönade äktenskap etc, kolla på Polen och Ungern idag.

Mvh

Hur menar du att vi ska se på Polen och Ungern, Polen verkar ha ca. 94% troende, Ungern verkar ha ca. 54% troende och Sverige har ca. 18% troende. Jag skulle vilja säga att vi i Sverige har bättre syn på HBTQ, samkönade äktenskap etc än både Polen och Ungern, jag kan inte säga att det ena hänger ihop med det andra men det ser inte bra ut för religionen.

Religion har nog inte använts till något annat än att sprida en moral som de som sprider den tjänar på och resten av folket förtrycks av, samt att de som sprider moralen självklart inte behöver lyda under den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Kom och sätt dig här i mitt knä så ska vi prata om det första som poppar upp. Jag får en notifikation om en "Declaration or statement expected." när jag bygger, och jag behöver verkligen hjälp.

Precis så men antagligen i omvänd ordning

Permalänk
Medlem

Man blir ju inte förvånad att det kryper fram en del sexistiska män i kommentarerna. ”Jag är inte rasist, men” vibbar deluxe. Ifall man går runt och är orolig för att man får mothugg av det man säger ska man nog fundera över sina åsikter och kanske sluta vara så lättkränkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Sånt här kan nog förekomma i alla möjliga brancher, det förvånar mig att man inte hör om sånt här ännu mer, men det kanske inte är för att det inte förekommer utan för att det är väldigt tyst.

Undrar om det hör ihop med att denna branch är så ung och att de unga anställda vågar säga ifrån, vilket de äldre i andra branscher har vågat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Man blir ju inte förvånad att det kryper fram en del sexistiska män i kommentarerna. ”Jag är inte rasist, men” vibbar deluxe. Ifall man går runt och är orolig för att man får mothugg av det man säger ska man nog fundera över sina åsikter och kanske sluta vara så lättkränkt.

Ahh just det ... man ska anpassa sin uppfattning om saker och ting för att andra inte klarar av att höra annat än dom själva tycker.
Tror snarast att det är den "självdeklarerade moraliska eliten" som är extremt lättkränkt när dom får höra nåt dom inte håller med om.

Nuförtiden är ju allt rasistiskt, sexistiskt eller xenophob den nämda eliten inte samtycker med.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Ahh just det ... man ska anpassa sin uppfattning om saker och ting för att andra inte klarar av att höra annat än dom själva tycker.
Tror snarast att det är den "självdeklarerade moraliska eliten" som är extremt lättkränkt när dom får höra nåt dom inte håller med om.

Nuförtiden är ju allt rasistiskt, sexistiskt eller xenophob den nämda eliten inte samtycker med.

Ehh, det förväntas ju av dig som vuxen (antar jag) människa att känna av vibbar litet. Du får ha vilka åsikter du vill, men du behöver kanske inte vräka ut dem hur som helst. Själv är jag väldigt mycket för åsiktsfrihet, men jag tycker också att man kan ju ha litet frikänslighet och inte förolämpa dem som kanske blir litet lättare kränkta. Jag menar, jag har högt i tak, men jag förstår att andra kanske inte har det av olika anledningar.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Ehh, det förväntas ju av dig som vuxen (antar jag) människa att känna av vibbar litet. Du får ha vilka åsikter du vill, men du behöver kanske inte vräka ut dem hur som helst. Själv är jag väldigt mycket för åsiktsfrihet, men jag tycker också att man kan ju ha litet frikänslighet och inte förolämpa dem som kanske blir litet lättare kränkta. Jag menar, jag har högt i tak, men jag förstår att andra kanske inte har det av olika anledningar.

Om jag börjar rikta mig efter dem som är mest sensibla, då får man inte säga någonting alls längre. Och det är just det som samhället lider av nu.

Varför skall jag bryr mig om lättkränkta?
Kan dom inte lära sig att stå ut med lite andra åsikter?
Det är en farlig väg vi går, om vi självförbjuder oss att tala om saker andra kan eventuellt tyckas vara kränkande av någon konstig anledning.
Jag iaf tänker inte gå den vägen.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Om jag börjar rikta mig efter dem som är mest sensibla, då får man inte säga någonting alls längre. Och det är just det som samhället lider av nu.

Varför skall jag bryr mig om lättkränkta?
Kan dom inte lära sig att stå ut med lite andra åsikter?
Det är en farlig väg vi går, om vi självförbjuder oss att tala om saker andra kan eventuellt tyckas vara kränkande av någon konstig anledning.
Jag iaf tänker inte gå den vägen.

Det blir en form av självcensur av välmening.

Då moral är subjektivt så får du som individ ta ställning till om ditt välmående består i att kunna yttra dina åsikter oavsett hur de emottas, och om ditt välmående isåfall står över mottagarens välmående som riskeras att försämras som en reaktion på din åsikt.

Det bottnar (ironiskt nog) i individens frihet att vara och bete sig hur hen önskar, och samtidigt inte påverka andra negativt vilket kan vara en konsekvens av det förstnämnda.

Dock står det samtliga inblandade fritt att ex. lyssna, se & läsa, det kan argumenteras för att mottagaren kan välja att bortse från din åsikt eller ignorera den helt, då får vi någon form av filterbubblor och med det följer polarisering, dvs det diskussionsklimat vi har idag

Så, det är en form av feedbackcirkel som går runt och runt och ingen har någon bra lösning, paradoxalt och lustigt nog.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Hur menar du att vi ska se på Polen och Ungern, Polen verkar ha ca. 94% troende, Ungern verkar ha ca. 54% troende och Sverige har ca. 18% troende. Jag skulle vilja säga att vi i Sverige har bättre syn på HBTQ, samkönade äktenskap etc än både Polen och Ungern, jag kan inte säga att det ena hänger ihop med det andra men det ser inte bra ut för religionen.

Religion har nog inte använts till något annat än att sprida en moral som de som sprider den tjänar på och resten av folket förtrycks av, samt att de som sprider moralen självklart inte behöver lyda under den.

Menade mest på att det existerar i vår tid i länder som är hyfsat moderniserade rent tekniskt, lägger ingen värdering i det i sig utan var mest ett konstaterande.

Religion med sina hemskheter & baksidor har också varit en gemensam grund att stå på och rätta sig efter, en organisation av våra samhällen som har tagit oss genom historien.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Ahh just det ... man ska anpassa sin uppfattning om saker och ting för att andra inte klarar av att höra annat än dom själva tycker.
Tror snarast att det är den "självdeklarerade moraliska eliten" som är extremt lättkränkt när dom får höra nåt dom inte håller med om.

Nuförtiden är ju allt rasistiskt, sexistiskt eller xenophob den nämda eliten inte samtycker med.

Nej du behöver inte anpassa din uppfattning om saker efter andra men man kan ju tänka på hur man uttrycker sig så man slipper kränka folk. Visst vi har åsiktsfrihet och yttrandefrihet här, men som någon smartare än mig uttryckte det så betyder inte det att man kan säga vad för dumt i huvudet som helst utan att någon kommer och säger "hörru du, det var ju helt dumt i huvudet det du sa nu".

Om du känner att allt du säger är rasistiskt, sexistiskt eller xenophobiskt så kanske du bör fundera på vad du egentligen säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Nej du behöver inte anpassa din uppfattning om saker efter andra men man kan ju tänka på hur man uttrycker sig så man slipper kränka folk. Visst vi har åsiktsfrihet och yttrandefrihet här, men som någon smartare än mig uttryckte det så betyder inte det att man kan säga vad för dumt i huvudet som helst utan att någon kommer och säger "hörru du, det var ju helt dumt i huvudet det du sa nu".

Om du känner att allt du säger är rasistiskt, sexistiskt eller xenophobiskt så kanske du bör fundera på vad du egentligen säger.

Det är ju dock i detta som problematiken ligger, den okränkbara rätten till individuella åsikter & tankar.

Ex. en person som är bedömt av sin omgivning som rasistisk. Personen har diverse förklaringar till sitt beteende, hur absurda de än må vara, åsikten hos individen är att människor av annan hudfärg är sämre än hen själv. Med samma resonemang som att hen ej skall yttra sina rasistiska åsikter så skall också denna person kunna innehava & yttra sina åsikter utan att bli kränkt av någon annan som visar missnöje gentemot hen. Detta då att alla åsikter skall respekteras och människor skall få vara olika utan att hen skall kränkas på grund av det, oavsett om hen är rasist, HBTQ, vit, gul, socialdemokrat, kvinna, man, moderat, spelar Fortnite, etc.

Det är en paradox och motsägelsefullt och det blir absurt.

Jag hade personligen önskat ett mer öppet diskussionsklimat, oavsett vem som kan bli illa berörd eller ej, annars ökar endast polariseringen.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Menade mest på att det existerar i vår tid i länder som är hyfsat moderniserade rent tekniskt, lägger ingen värdering i det i sig utan var mest ett konstaterande.

Religion med sina hemskheter & baksidor har också varit en gemensam grund att stå på och rätta sig efter, en organisation av våra samhällen som har tagit oss genom historien.

Mvh

Religion eller homofobi?

Visst har religion varit med oss genom historien, jag ser det dock mer som att vi kom igenom historien trots religionen och undrar hur mycket längre vi hade kommit utan den. Där religion inte har hämmat utvecklingen har den istället våldtagit, förslavat och utplånat hela civilisationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

En anställd blev driven att ta sitt eget liv av de här skitstövlarna. Anställda har i åratal arbetat under stress och skräck från trakasserier och övergrepp. När de sedan har rapporterat detta till chefer eller HR har de återigen fått utstå ytterligare trakasserier, inget har gjorts åt förövarna, en del som anmält har till och med fått sparken.

Allegedly, som det heter på engelska. Det är en partsinlaga, inte en objektiv beskrivning av händelserna från en neutral part .

Om någon faktiskt drevs till självmord, varför är det här ett civilrättsligt fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Män blir också systematiskt diskriminerande pga kön på daglig basis. Det anses bara inte vara ett lika stort problem.

Lägre betyg i skolan trots samma uppgift är ett klockrent exempel, eller högre straff för samma brott.

Men det finns många fler tillfällen.

Att du ens jämför det, med alla problem som kvinnor har. Men det är alltid samma visa, "men män då".

Kan du sätta det lite på en skala? Reflektera över hur patetiskt det faktiskt är att sitta som man med offerkoftan för att man som man blir systematiskt kränkt vs kvinnor. Att den här meningen ens ska behöva sägas. Det är en kultur, en KULTUR, att kränka kvinnor. Den har pågått i all tid, pågår fortfarande i allra högsta grad. Det är ingen KULTUR, att kränka män för att de är män.

Hur många gånger hörs du av nyheter att en kvinna blivit våldtagen? Kvinnor får syra kastade på sig i Indien i ansiktet för att de är just kvinnor. Kvinnor är inte ens myndiga i många länder, för att de är just kvinnor. Hur mycket våld i nära relationer finns det, där kvinnan är offret? Kvinnor kan knappt ens gå ut själva när det är mörkt, för att ständigt vara rädd att bli våldtagen. Män blir friade från våldtäkt för att "jag sov". Inser du hur skevt samhälle vi har? Jag kan sitta och skriva flera A4or om detta, men du sitter och försvarar hur synd det är om männen.

Kan du åtminstone försöka sätta dig in i kvinnors situation?

Suck.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Det börjar spåra ur lite här nu.
Det är helt okej att diskutera så länge man är beredd på att andra inte nödvändigtvis håller med och man inte övergår i personangrepp, halmgubbar eller grova generaliseringar för att försöka bevisa sin poäng(?).

Åter till huvudämnet nu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Allegedly, som det heter på engelska. Det är en partsinlaga, inte en objektiv beskrivning av händelserna från en neutral part .

Om någon faktiskt drevs till självmord, varför är det här ett civilrättsligt fall?

Jag är ingen jurist men det finns säkert en mängd valida anledningar varför detta drivs civilrättsligt då det är en så omfattande utredning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Jag är ingen jurist men det finns säkert en mängd valida anledningar varför detta drivs civilrättsligt då det är en så omfattande utredning.

Ja, en anledning kan vara att det inte går att styrka brott, vilket det skulle vara om man drivit någon till självmord.

Att det gjorts en utredning och lämnats in en stämningsansökan betyder inte att fallet är klart och alla anklagelser stämmer.

Permalänk
Medlem

Jag gillar hur alla går på blizzard nu, dom har inte vlivit dömda än. En stämningsansökan betyder ju faktiskt inte att man gjort något, jag hade tex bär som helst kunnat väcka åtal mot vilken random människa som helst helt utan någon sannings förankring. Det är inte förrens man blivit dömd som man får anse att det har hänt.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Hablam:

Jag gillar hur alla går på blizzard nu, dom har inte vlivit dömda än. En stämningsansökan betyder ju faktiskt inte att man gjort något, jag hade tex bär som helst kunnat väcka åtal mot vilken random människa som helst helt utan någon sannings förankring. Det är inte förrens man blivit dömd som man får anse att det har hänt.

Mja, det är väl bara en åklagare som kan väcka åtal? 🤔

Men absolut så har du rätt till att detta är en ansökan till att påbörja en juridisk process

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Man blir ju inte förvånad att det kryper fram en del sexistiska män i kommentarerna. ”Jag är inte rasist, men” vibbar deluxe.

Skrivet av Traumklang:

Nuförtiden är ju allt rasistiskt, sexistiskt eller xenophob den nämda eliten inte samtycker med.

Hur man lägger upp en smash. xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Religion eller homofobi?

Visst har religion varit med oss genom historien, jag ser det dock mer som att vi kom igenom historien trots religionen och undrar hur mycket längre vi hade kommit utan den. Där religion inte har hämmat utvecklingen har den istället våldtagit, förslavat och utplånat hela civilisationer.

Både och kanske.

Som jag skrev tidigare så har också världens religioner fört med sig en hel del ondska genom tiderna och fortsätter att göra det, är nog ingen som förnekar det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Sånt här kan nog förekomma i alla möjliga brancher, det förvånar mig att man inte hör om sånt här ännu mer, men det kanske inte är för att det inte förekommer utan för att det är väldigt tyst.

Det finns ju ofta starka incitament till att sitta still i båten.
Tex karriärmöjligheter eller böter och hot om avstängning för sportutövare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, en anledning kan vara att det inte går att styrka brott, vilket det skulle vara om man drivit någon till självmord.

Att det gjorts en utredning och lämnats in en stämningsansökan betyder inte att fallet är klart och alla anklagelser stämmer.

Tvivlar på att det automatiskt ansetts som ett brott även om det var så att hon tog livet av sig pga. sådant hon utsattes för hos Blizzard. För det krävs nog uppsåt, vilket knappast fanns. (men jag vet inte hur Kaliforniens lagar kring detta ser ut). I vilket fall finns säkerligen grund för en civilrättslig process driven av t.ex. hennes anhöriga.

Hur som helst så verkar ingen förneka att det varit en exceptionellt stor mängd tillfällen av sexistiska trakasserier hos ett och samma företag, och det som kommer att bråkas om i rätten är nog huruvida Blizzards ledning gjort tillräckligt för att hantera och motverka problemen. Inte huruvida trakasserierna skett, vilket Blizzard redan medgett från officiellt håll (naturligtvis inte i varje enskilt fall, men på det hela taget).

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja, en anledning kan vara att det inte går att styrka brott, vilket det skulle vara om man drivit någon till självmord.

Att det gjorts en utredning och lämnats in en stämningsansökan betyder inte att fallet är klart och alla anklagelser stämmer.

Vad spelar det för roll om det inte går att styrka brott i det specifika fallet? Den uppsjö av andra anklagelser i stämningsansökan kombinerat med de mängder som kommit fram de senast dagarna av före detta anställda visar att de har haft stora problem på sin arbetsplats. Det här är ingen konspiration mot Blizzard eller fabler påhittade av någon woke-maffia.

Uttalande från Chris Metzen: https://www.reddit.com/gallery/or6tkw

Uttalande från Mike Morhaime: https://i.redd.it/rz0ww68s04d71.jpg

Före detta anställd som berättar om tidigare erfarenheter på Blizzard:
https://v.redd.it/eryhtk0gv6d71

Permalänk
Avstängd

Vad togs min kommentar bort för? Allt jag skrev var att sånt här inte förvånar mig alls när kvinnor ska in i manliga miljöer.

Baserar detta på att jag var snickare ett tag som yngling. Jargongen var som den var.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Tvivlar på att det automatiskt ansetts som ett brott även om det var så att hon tog livet av sig pga. sådant hon utsattes för hos Blizzard. För det krävs nog uppsåt, vilket knappast fanns. (men jag vet inte hur Kaliforniens lagar kring detta ser ut). I vilket fall finns säkerligen grund för en civilrättslig process driven av t.ex. hennes anhöriga.

Hur som helst så verkar ingen förneka att det varit en exceptionellt stor mängd tillfällen av sexistiska trakasserier hos ett och samma företag, och det som kommer att bråkas om i rätten är nog huruvida Blizzards ledning gjort tillräckligt för att hantera och motverka problemen. Inte huruvida trakasserierna skett, vilket Blizzard redan medgett från officiellt håll (naturligtvis inte i varje enskilt fall, men på det hela taget).

Självklart är det brottsligt med sexuella trackasserier till den grad att offret drivs till självmord. Uppsåt för trackasserierna torde inte vara så svåra att visa att en åklagare inte väcker åtal. Likgiltighet inför offrets välmående kan också utgöra uppsåt. Frågan är alltså varför åtal inte väckts? Det är tämligen märkligt om historien stämmer.

Om det ska prövas huruvida ledningen gjort tillräckligt måste det även klarläggas vad som hänt. Det lär bli en fråga för domstolen att pröva.