Webhallen vill inte hedra/stå upp för överenskommelse/sitt misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Fast om denna återbetalning har skett med TS godkännande eller inte, vet ju inte du?

Jag tycker TS gjort sin ståndpunkt ganska klar, att en hävning av köpet och följande återbetalning inte var dennes önskan. Tills TS har klargjort motsatsen tycker jag det är rimligt att anta att TS har handlat i linje med sin ståndpunkt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jag tycker TS gjort sin ståndpunkt ganska klar, att en hävning av köpet och följande återbetalning inte var dennes önskan. Tills TS har klargjort motsatsen tycker jag det är rimligt att anta att TS har handlat i linje med sin ståndpunkt.

Kanske.. men tv:n var borträknad för airmee hade troligen förstört den och en återbetalning kan ju ha kommit överrens om i den perioden innan TS eller webhallen visste att den tv:n faktiskt var brukbar och gick att använda. Dessutom så säger TS att han skulle få en betallänk för att köpa tv:n. Han lär ju inte frivilligt legat ute med dubbla pengar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levan:

[li]Lite mer än två veckor senare hör de av sig att TV:n verkar fungera och inte är skadad. Frågar om jag vill köpa den. Jag svarar ja.[/li]
[li]Webhallen skickar en länk med nytt, lägre pris (Från fyndvara klass 1 till klass 2, priset går från c:a 5800 till c:a 5200). Länken publiceras dock på deras hemsida och någon hinner köpa TV:n innan jag.[/li]
[li]Webhallen kan inte ta bort/ändra denna order, utan ger mig nya andra erbjudan som är klart sämre än vår ursprungliga överenskommelse (enligt mig). Jag svarar typ att det är väl brukligt att ge någon ett bättre erbjudande när man gjort fel, inte sämre.[/li]

Den TV som vi hade kommit överens om till ett visst pris (anbudet/offerten) är dock borta (och gick tydligen inte att omdirigera konstigt nog, trots att jag kontaktade dem så fort som möjligt). Här bröt Webhallen alltså vår överenskommelse, och som du nämner var det sannolikt p.g.a. bristande kommunikation.

I detta fallet får du faktiskt ta på dig ansvaret själv.
De erbjöd dig att lägga en ny order, och även mailade en länk till den produktsidan.
Du lade ingen order, utan en annan köpte den istället. Solklart att du brustit och inte köpt produkten till det pris Webhallen lade ut den för.

” (och gick tydligen inte att omdirigera konstigt nog, trots att jag kontaktade dem så fort som möjligt)”

Konstigt att de fullföljer avtalad leverans till sin kund?
Självklart kan de inte omdirigera ett paket från sin köpare till dig, som inte köpt varan eller avtalat om att köpa varan.

Skrivet av Necrophor:

Om det TS säger stämmer har @Webhallen och TS ingått ett avtal om att köpa en produkt till ett specifikt pris. Att Webhallen väljer att, pga bristande intern kommunikation, att sälja den varan till en annan kund löser inte Webhallen från sitt avtal med TS och skall således leverera motsvarande produkt till avtalat pris.

Nej, det är TS som brustit, och inte köpt varan dom blev erbjuden. Kunden har inte ingått något avtal med Webhallen angående den nya varan, och kan således inte komma någon vart i det fallet.

Att Webhallen erbjudit kunden att köpa till visst pris, och kunden har sagt ok till det är inte ett avtal för köp. Avtalet ingås först när köpet genomförs på webbsidan, och en orderbekräftelse skickats.

Skrivet av PeCe:

Eftersom leverans inte skett som avtalat föreligger ett s.k. dröjsmål.

Leverans har ju skett? Det har TS erkänt.
Det ursprungliga köpet har dock återbetalats, och nytt köp har inte avtalats/skett.

TS kommer tyvärr ingen vart, utan Webhallen har ingen skyldighet att erbjuda TS samma tv som ny, för det priset.

Kunden fick möjlighet att lägga en order, men gjorde inte det. Nytt avtal har därmed inte ingåtts kring ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Okej, jag biter en gång till.
Förklara gärna för mig vad det är som jag har missat?
Om det inte har med skicket på TVn att göra, och det inte har med skicket på kartongen att göra, vad är det jag har missat här?
Står månen i en annan fas? Har Webhallen gått i konkurs? Har hela teamet på Webhallens lager stukat tån och kan inte komma på jobbet på 8 veckor och då har det helt enkelt gått för lång tid?

Du kan inte komma med några sakliga argument, du hävdar att andra har fel, och säger att saker som "Din åsikter är inte fakta" och "Dina åsikter är irrelevanta, jag är mer intresserad av fakta", men ditt argument är: "jag tycker att den här delen i KKöpL §12 är intressant", "Personligen tycker jag att man kan ha litet förståelse för att ibland blir det fel", "Jag tycker inte det här fallet är så självklart som du", "Jag anser att det är inte så självklart hur man ska tolka den i det här fallet", "Alltså, jag är en ganska resultatorienterad person, och blir litet frustrerad", "det jag tycker är viktigast här är", "inse att jag tycker inte det här är lika självklart som ni gör.".
Hur ska du ha det? Du bryr dig inte om andras åsikter, trots att alla dina argument är ju dina åsikter, och inte alls fakta?

Om du kan visa på något som jag har missat, där jag har objektivt fel, som inte är tyckande utan fakta, eller som jag helt har missat, så godtar jag absolut det, och kommer att be om ursäkt. Det jag starkt misstänker är dock som jag tidigare sagt, att du är antingen ett troll eller korkad, eller både och.
Denna gången kommer jag inte att svara mer, så länge du inte hittar en bra anledning till varför jag har fel eller har missat något relevant.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem

Tyvärr är min bild av bland annat Webhallens support att du hamnar inte hos någon som har tillstånd att tänka på arbetstid med mindre än att du lämnar ett dåligt omdöme.

För att inte kasta skugga åt Webhallen så kan jag säga att det knappast är något unikt för just webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

I detta fallet får du faktiskt ta på dig ansvaret själv.
De erbjöd dig att lägga en ny order, och även mailade en länk till den produktsidan.
Du lade ingen order, utan en annan köpte den istället. Solklart att du brustit och inte köpt produkten till det pris Webhallen lade ut den för.

” (och gick tydligen inte att omdirigera konstigt nog, trots att jag kontaktade dem så fort som möjligt)”

Konstigt att de fullföljer avtalad leverans till sin kund?
Självklart kan de inte omdirigera ett paket från sin köpare till dig, som inte köpt varan eller avtalat om att köpa varan.
Nej, det är TS som brustit, och inte köpt varan dom blev erbjuden. Kunden har inte ingått något avtal med Webhallen angående den nya varan, och kan således inte komma någon vart i det fallet.

Att Webhallen erbjudit kunden att köpa till visst pris, och kunden har sagt ok till det är inte ett avtal för köp. Avtalet ingås först när köpet genomförs på webbsidan, och en orderbekräftelse skickats.
Leverans har ju skett? Det har TS erkänt.
Det ursprungliga köpey har dock återbetalats, och nytt köp har inte avtalats/skett.

TS kommer tyvärr ingen vart, utan Webhallen har ingen skyldighet att erbjuda TS samma tv som ny, för det priset.

Kunden fick möjlighet att lägga en order, men gjorde inte det. Nytt avtal har därmed inte ingåtts kring ett köp.

Du är fullt medveten om att ett muntligt avtal även är... just ett avtal?
De ställer frågan till TS om han ändå vill köpa den och får svaret ja, dvs köp har avtalats. Länken TS får är så att han kan fullfölja avtalet genom att beställa den, istället har Webhallen råkat lägga ut den på sin hemsida publikt, sannolikt av misstag.

Genom att de publicerar den på sin hemsida har TS ingen möjlighet att råda över den situationen och ev. HINNA lägga en order och Webhallen säger inte: Vi lägger ut varan på nytt om du fortfarande är intresserad av att köpa tv'n. De frågar TS via direkt konversation om han vill köpa den och får svar, således ingås ett muntligt avtal mellan dessa parter.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

I detta fallet får du faktiskt ta på dig ansvaret själv.
De erbjöd dig att lägga en ny order, och även mailade en länk till den produktsidan.
Du lade ingen order, utan en annan köpte den istället. Solklart att du brustit och inte köpt produkten till det pris Webhallen lade ut den för.

Dom stoppade leveransen och tog tillbaka TVn, vid det här laget så har inte båda parter gått med på att bryta avtalet vad jag kan förstå, och Webhallen erbjöd ett ytterligare rabatterat pris på TVn dom redan hade sålt, och skickat till TS, som TS tackade ja till.
Självklart skulle inte denna länk ha varit tillgänglig för allmänheten, åtminstone tills dess att TS tackat ja eller nej till erbjudandet (förutsagt att TS svarar inom rimlig tid). Enligt TS så skulle TVn komma fram den 22/6, men fick mail från Webhallen att dom stoppat leveransen 23/6 då kartongen har blivit skadad. Samma dag frågar TS om dom kan undersöka om det bara är en kartongskada, om så är fallet vill TS fortfarande köpa TVn, inte häva köpet. Webhallen säger att dom ska undersöka TVn, och erbjuder kompensation istället, som TS avböjer. Den 9/7 meddelar Webhallen att kartongen är "definitivt kvaddad", men inga skador på TVn, och verkar då erbjuda TS att köpa TVn åter igen. När TS svarar "några dagar" senare (vilket jag tycker är rimlig tid här, och skulle bli förvånad om en domstol tycker att "några dagar" är orimligt lång tid), så säger han att han vill köpa TVn fortfarande, denna gång är den några hundra kronor billigare än första gången TS har köpt TVn.
Vad jag kan se, om det TS skriver är korrekt, så har TS hela tiden velat haft TVn, och inte velat bryta avtalet.

Skrivet av anon330584:

Nej, det är TS som brustit, och inte köpt varan dom blev erbjuden. Kunden har inte ingått något avtal med Webhallen angående den nya varan, och kan således inte komma någon vart i det fallet.

TS har vad jag ser, aldrig godtaget att bryta avtalet från första gången dom köpte TVn. Att Webhallen väljer att publicera TVn öppet för andra, istället för att hedra det avtal som fortfarande gäller, är inte TS fel.

Skrivet av anon330584:

Att Webhallen erbjudit kunden att köpa till visst pris, och kunden har sagt ok till det är inte ett avtal för köp.

Jo, det står klart från många tidigare fall, att en beställningsbekräftelse enligt lag innebär att man har ingått ett avtal.
Har han beställt den, så är det ett avtal. Även om han så beställt på faktura och inte betalat ännu. Köparen har rätt att häva avtalet här, men inte säljaren, om dom inte kan peka på tydligt tryckfel eller liknande.

Skrivet av anon330584:

Avtalet ingås först när köpet genomförs på webbsidan, och en orderbekräftelse skickats.

Vilket det har gjorts.

Skrivet av anon330584:

Leverans har ju skett? Det har TS erkänt.

Nej, TS har sagt att Webhallen skickade TVn, men att kartongen skadades längst med vägen, och aldrig nådde TS, utan skickades tillbaks till Webhallen. Ingen leverans har skett.

Skrivet av anon330584:

Det ursprungliga köpey har dock återbetalats, och nytt köp har inte avtalats/skett.

Återbetalning betyder inte att avtalet har brutits. Webhallen har inte rätt att bryta ett avtal, utan skälig anledning. Vad jag kan se, så finns ingen skälig anledning. Dom har sålt TVn, till ett lägre pris än vad TS betalade från början, vilket betyder att dom är kapabel att sälja TVn till det priset, så dom är även kapabel att sälja TVn till det priset till TS. Dom har således ingen grund att bryta avtalet, om inte TS själv valt att bryta avtalet, något han verkar hävda att han inte gjort, genom att först köpa TVn, sedan säga att han forfarande vill köpa TVn förutsatt att den är i fungerande skick, och sedan tackar ja till att köpa TVn till ytterligare några hundra kronor rabatt, samtidigt som han hela tiden har tackat nej till Webhallens erbjudanden om att köpa en annan TV, samma TV till mycket sämre rabatt, eller annan kompensation. Varför skulle Webhallen erbjuda någon kompensation om avtalet har brutits, lagligt? Om jag beställer en TV, och sedan avbokar den en timme senare, kommer Webhallen att erbjuda mig kompensation då menar du? Dom erbjuder självklart endast kompensation, så länge det finns ett avtal, vilket det i detta fall tycks göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Dom stoppade leveransen och tog tillbaka TVn, vid det här laget så har inte båda parter gått med på att bryta avtalet vad jag kan förstå, och Webhallen erbjöd ett ytterligare rabatterat pris på TVn dom redan hade sålt, och skickat till TS, som TS tackade ja till.
Självklart skulle inte denna länk ha varit tillgänglig för allmänheten, åtminstone tills dess att TS tackat ja eller nej till erbjudandet (förutsagt att TS svarar inom rimlig tid). Enligt TS så skulle TVn komma fram den 22/6, men fick mail från Webhallen att dom stoppat leveransen 23/6 då kartongen har blivit skadad. Samma dag frågar TS om dom kan undersöka om det bara är en kartongskada, om så är fallet vill TS fortfarande köpa TVn, inte häva köpet. Webhallen säger att dom ska undersöka TVn, och erbjuder kompensation istället, som TS avböjer. Den 9/7 meddelar Webhallen att kartongen är "definitivt kvaddad", men inga skador på TVn, och verkar då erbjuda TS att köpa TVn åter igen. När TS svarar "några dagar" senare (vilket jag tycker är rimlig tid här, och skulle bli förvånad om en domstol tycker att "några dagar" är orimligt lång tid), så säger han att han vill köpa TVn fortfarande, denna gång är den några hundra kronor billigare än första gången TS har köpt TVn.
Vad jag kan se, om det TS skriver är korrekt, så har TS hela tiden velat haft TVn, och inte velat bryta avtalet.
TS har vad jag ser, aldrig godtaget att bryta avtalet från första gången dom köpte TVn. Att Webhallen väljer att publicera TVn öppet för andra, istället för att hedra det avtal som fortfarande gäller, är inte TS fel.

Jo, det står klart från många tidigare fall, att en beställningsbekräftelse enligt lag innebär att man har ingått ett avtal.
Har han beställt den, så är det ett avtal. Även om han så beställt på faktura och inte betalat ännu. Köparen har rätt att häva avtalet här, men inte säljaren, om dom inte kan peka på tydligt tryckfel eller liknande.
Vilket det har gjorts.
Nej, TS har sagt att Webhallen skickade TVn, men att kartongen skadades längst med vägen, och aldrig nådde TS, utan skickades tillbaks till Webhallen. Ingen leverans har skett.
Återbetalning betyder inte att avtalet har brutits. Webhallen har inte rätt att bryta ett avtal, utan skälig anledning. Vad jag kan se, så finns ingen skälig anledning. Dom har sålt TVn, till ett lägre pris än vad TS betalade från början, vilket betyder att dom är kapabel att sälja TVn till det priset, så dom är även kapabel att sälja TVn till det priset till TS. Dom har således ingen grund att bryta avtalet, om inte TS själv valt att bryta avtalet, något han verkar hävda att han inte gjort, genom att först köpa TVn, sedan säga att han forfarande vill köpa TVn förutsatt att den är i fungerande skick, och sedan tackar ja till att köpa TVn till ytterligare några hundra kronor rabatt.

Fyndvara och orginalprodukt är dock 2 olika artiklar. Bara för att man kan göra det och sen gå flera tusen.. säkert typ 3000 något efter fraktkostnader osv är inte alltid skäligt. Som köpare tycker du säkert det. Men från säljarens synpunkt så är det orimligt att gå så mycket minus. Speciellt när det inte är samma artikel. Orginalprodukten är inte den som TS har köpt. Han har köpt fyndvaran. Du tycker inte att det spelar roll. Men det gör alla återförsäljare. Det är inte så svart och vitt som vissa tycker att det är. Ta det till arn och pröva det där istället för att gråta på swecklockers och hoppas att tillräckligt många säger webhallen suger och så kommer någon stackars representant från webhallen hit och säger förlåt förlåt och kund får rätt bara för att det skrivs här och inte för att det faktiskt är det rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Att Webhallen erbjudit kunden att köpa till visst pris, och kunden har sagt ok till det är inte ett avtal för köp. Avtalet ingås först när köpet genomförs på webbsidan, och en orderbekräftelse skickats.

Anbud och accept är vad som utgör ett köpeavtal, oavsett om det är skriftligt eller muntligt.

Skrivet av anon330584:

Leverans har ju skett? Det har TS erkänt.

Citera gärna, för jag hittar ingenstans där TS skriver att han mottagit den beställda TVn (skall erkännas att jag inte lusläst hela tråden).

Skrivet av anon330584:

Det ursprungliga köpey har dock återbetalats, och nytt köp har inte avtalats/skett.

Det ursprungliga köpet hävs dock inte för att säljaren, utan köparens godkännande, skickar honom pengarna åter.

Skrivet av anon330584:

TS kommer tyvärr ingen vart, utan Webhallen har ingen skyldighet att erbjuda TS samma tv som ny, för det priset.

Det kan mycket väl vara så att de har det. Det inte en oöverstigligt hinder, då de har modellen i lager, och förlusten är sannolikt inte så stor att det skulle bedömas som oskäligt att ge TS en 9tkr-TV för 5-6tkr. Men i slutändan är det ARN, eller domstol, som får ta ställning till det.

Som jämförelse kan nämnas att ett fall där jag fick rätt i ARN så fick jag köpa en vara för 750kr vars avsedda pris var tre gånger högre, d.v.s. det ansågs inte vara en oskäligt stor förlust för säljaren. Fallet i sig var dock annorlunda.

--------

De viktigaste punkterna, som inte är helt klarlagda, är:
1. Har TS accepterat hävning av det ursprungliga avtalet? (Värt att notera är att köparen fortfarande kan ha rätt till skadestånd/täckningsköp även om så skett.)
2. Har ett nytt avtal ingåtts om att köpa TVn till ett ännu lägre pris? Eftersom TS hänvisades till att beställa via sajten, så kan det ifrågasättas om Webhallens avsikt vara att ingå ett köpeavtal i kommunikationen med TS.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

De viktigaste punkterna, som inte är helt klarlagda, är:
1. Har TS accepterat hävning av det ursprungliga avtalet? (Värt att notera är att köparen fortfarande kan ha rätt till skadestånd/täckningsköp även om så skett.)
2. Har ett nytt avtal ingåtts om att köpa TVn till ett ännu lägre pris? Eftersom TS hänvisades till att beställa via sajten, så kan det ifrågasättas om Webhallens avsikt vara att ingå ett köpeavtal i kommunikationen med TS.

Håller med. Det är väldigt viktigt för att komma någon vart i disskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Fyndvara och orginalprodukt är dock 2 olika artiklar. Bara för att man kan göra det och sen gå flera tusen.. säkert typ 3000 något efter fraktkostnader osv är inte alltid skäligt. Som köpare tycker du säkert det. Men från säljarens synpunkt så är det orimligt att gå så mycket minus. Speciellt när det inte är samma artikel. Orginalprodukten är inte den som TS har köpt. Han har köpt fyndvaran. Du tycker inte att det spelar roll. Men det gör alla återförsäljare. Det är inte så svart och vitt som vissa tycker att det är. Ta det till arn och pröva det där istället för att gråta på swecklockers och hoppas att tillräckligt många säger webhallen suger och så kommer någon stackars representant från webhallen hit och säger förlåt förlåt och kund får rätt bara för att det skrivs här och inte för att det faktiskt är det rätta.

Fast det har ju ingen betydelse om dom inte har någon TV av just den modellen kvar, som har trasig kartong?
Dom har ingått ett avtal, vad jag kan se finns det ingen tidpunkt, så länge TS version stämmer, där avtalet har brutits, och TS har inte tackat ja till något av de andra erbjudanden dom har gett honom. Dom är fortfarande bunden till det avtal som dom har med TS, men gjort en miss och sålt den TV som TS hade ett avtal med Webhallen att köpa. Om dom sålt den TVn redan, så är dom skyldig TS en likvärdig, eller bättre TV. Det har ingen praktisk betydelse om kartongen är hel eller trasig i detta fall.
Webhallen har gjort fel, dom får stå för kostnaden av det misstag dom har gjort.
Hade TS fått TVn levererad, och sedan råkat tappa TVn i golvet medans han bar in den, och den gick sönder, så hade han inte haft rätt att häva köpet. Vad jag kan se så har köpet aldrig hävts, vilket betyder att Webhallen har ett avtal fortfarande att sälja en TV av den modellen, till det priset, till TS. Att dom av misstag sålt den till någon annan häver inte köpet.
Det finns fall exempelvis där folk har köpt saker på Tradera, Facebook etc, där säljaren efter avtalat pris fått ett bättre erbjudande, sålt varan till någon annan, och sedan blivit dömd till att betala ersättning till personen som dom gick in i ett avtal med från början. Det finns fall där folk köpt varor från butiker, där butiker senare har försökt att hävda att priset var felaktigt lågt, och försökt häva avtalet, men där säljaren förlorat fallet då dom inte har kunnat påvisa att priset var orimligt lågt. Då Webhallen har sålt TVn för 5200kr, så kan dom inte hävda att priset var orimligt. Dom är fortfarande bunden till avtalet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Fast det har ju ingen betydelse om dom inte har någon TV av just den modellen kvar, som har trasig kartong?
Dom har ingått ett avtal, vad jag kan se finns det ingen tidpunkt, så länge TS version stämmer, där avtalet har brutits, och TS har inte tackat ja till något av de andra erbjudanden dom har gett honom. Dom är fortfarande bunden till det avtal som dom har med TS, men gjort en miss och sålt den TV som TS hade ett avtal med Webhallen att köpa. Om dom sålt den TVn redan, så är dom skyldig TS en likvärdig, eller bättre TV. Det har ingen praktisk betydelse om kartongen är hel eller trasig i detta fall.
Webhallen har gjort fel, dom får stå för kostnaden av det misstag dom har gjort.
Hade TS fått TVn levererad, och sedan råkat tappa TVn i golvet medans han bar in den, och den gick sönder, så hade han inte haft rätt att häva köpet. Vad jag kan se så har köpet aldrig hävts, vilket betyder att Webhallen har ett avtal fortfarande att sälja en TV av den modellen, till det priset, till TS. Att dom av misstag sålt den till någon annan häver inte köpet.
Det finns fall exempelvis där folk har köpt saker på Tradera, Facebook etc, där säljaren efter avtalat pris fått ett bättre erbjudande, sålt varan till någon annan, och sedan blivit dömd till att betala ersättning till personen som dom gick in i ett avtal med från början. Det finns fall där folk köpt varor från butiker, där butiker senare har försökt att hävda att priset var felaktigt lågt, och försökt häva avtalet, men där säljaren förlorat fallet då dom inte har kunnat påvisa att priset var orimligt lågt. Då Webhallen har sålt TVn för 5200kr, så kan dom inte hävda att priset var orimligt. Dom är fortfarande bunden till avtalet.

Mycket antagande. Men jag vet inte så mycket mer än dig. Får hoppas TS förklarar varför han fått återbetalning och om han sa ja till det vid det tillfället för att inte ligga ute med pengar eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

De viktigaste punkterna, som inte är helt klarlagda, är:
1. Har TS accepterat hävning av det ursprungliga avtalet? (Värt att notera är att köparen fortfarande kan ha rätt till skadestånd/täckningsköp även om så skett.)
2. Har ett nytt avtal ingåtts om att köpa TVn till ett ännu lägre pris? Eftersom TS hänvisades till att beställa via sajten, så kan det ifrågasättas om Webhallens avsikt vara att ingå ett köpeavtal i kommunikationen med TS.

Något som jag väldigt gärna skulle vilja veta är om en fyndvara anses vara samma som den ordinarie produkten eller ej. Det är ju väldigt avgörande för om man ens ska ta hänsyn till om säljarens uppoffring är orimlig eller ej. Jag tror att det skulle vara väldigt mycket tårar här på forumet om någon medlem hade varit tvungen att sälja något till 55% av priset, men i den här tråden anses det vara helt OK.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Mycket antagande. Men jag vet inte så mycket mer än dig. Får hoppas TS förklarar varför han fått återbetalning och om han sa ja till det vid det tillfället för att inte ligga ute med pengar eller något.

Jag kan inte annat än att utgå från vad TS har sagt hittills. Webhallen har inte svarat, och det är väldigt osannolikt att dom kommer svara i denna tråd, speciellt inte uttala sig om detta specifika fall.
Från vad TS har sagt, så har han flera gånger fått erbjudanden, som han tackat nej till. Han har vid flera tillfällen visat att han vill köpa TVn (orginalbeställningen, mailet där han säger att han fortfarande vill köpa TVn om den fortfarande fungerar, och där han tackar ja till att köpa TVn till ett ytterligare rabatterat pris).
Om det TS säger stämmer, och han inte har utelämnat något väsentligt, så gäller fortfarande avtalet.
Återbetalning är inget som bryter avtalet per automatik, eller något som han måste ha godkänt för att det ska kunna ske. Det finns tidigare fall där säljare har återbetalat och försökt häva ett avtal, där domstol senare beslutat att avtalet inte har brutits, och återförsäljaren har fått tillbaks de pengar köparen betalade i ursprunget.

Men visst, det är möjligt att TS har utelämnat viktig information, som innebär att TS har godkänt att avbryta orginalavtalet, och om så är fallet, så har han ingen rätt till kompensation eller att få köpa en likvärdig TV. Faktumet att Webhallen verkar fortsätta erbjuda kompensation ändå, trots att TVn nu är såld, pekar ju mot att avtalet fortfarande gäller, dom vill bara inte gå back på en helt ny TV, och försöker erbjuda andra alternativ där dom fortfarande kan gå lite plus, eller mindre back.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Necrophor:

Du är fullt medveten om att ett muntligt avtal även är... just ett avtal?
De ställer frågan till TS om han ändå vill köpa den och får svaret ja, dvs köp har avtalats. Länken TS får är så att han kan fullfölja avtalet genom att beställa den, istället har Webhallen råkat lägga ut den på sin hemsida publikt, sannolikt av misstag.

Genom att de publicerar den på sin hemsida har TS ingen möjlighet att råda över den situationen och ev. HINNA lägga en order och Webhallen säger inte: Vi lägger ut varan på nytt om du fortfarande är intresserad av att köpa tv'n. De frågar TS via direkt konversation om han vill köpa den och får svar, således ingås ett muntligt avtal mellan dessa parter.

De har inte ingått något avtal föresn köpet genomförts på hemsidan.
De har erbjudit ett lägre pris, vilket erbjudits till alla
Enligt deras fyndvaru kategori. Kunden köpte inte produkten till erbjudet pris. Enklet. Webhallen har inget nytt avtal med kunden.

” Att handla på Webhallen är enklare och bekvämare än att handla i en vanlig affär. Du väljer helt enkelt det du vill ha, klickar på knappen "gå till kassan" där namn och adress anges samt betalsätt.”
” Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits.”

Ingen orderbekräftelse = inget registrerat köp.

Skrivet av Zyie:

Jo, det står klart från många tidigare fall, att en beställningsbekräftelse enligt lag innebär att man har ingått ett avtal.
Har han beställt den, så är det ett avtal. Även om han så beställt på faktura och inte betalat ännu. Köparen har rätt att häva avtalet här, men inte säljaren, om dom inte kan peka på tydligt tryckfel eller liknande.

Dom erbjuder självklart endast kompensation, så länge det finns ett avtal, vilket det i detta fall tycks göra.

Kunden har ingen beställningsbekräftelse för nya köpet = inget avtal.
Ursprungliga köpet har hävts av båda parter, pengarna återbetalda.
Möjligen skulle ARN kunna opponera sig om ursprungliga köpets hävts utan att ha stöd i lag, eller godkänt av kunden.

Skrivet av PeCe:

Anbud och accept är vad som utgör ett köpeavtal, oavsett om det är skriftligt eller muntligt.

Det ursprungliga köpet hävs dock inte för att säljaren, utan köparens godkännande, skickar honom pengarna åter.

Det kan mycket väl vara så att de har det. Det inte en oöverstigligt hinder, då de har modellen i lager, och förlusten är sannolikt inte så stor att det skulle bedömas som oskäligt att ge TS en 9tkr-TV för 5-6tkr. Men i slutändan är det ARN, eller domstol, som får ta ställning till det.

Som jämförelse kan nämnas att ett fall där jag fick rätt i ARN så fick jag köpa en vara för 750kr vars avsedda pris var tre gånger högre, d.v.s. det ansågs inte vara en oskäligt stor förlust för säljaren. Fallet i sig var dock annorlunda.

Nej, ett köp är först giltigt efter orderbekräftelse kommit. Att de erbjudit ett pris, och sedan skickat en länk till kunden för att slutföra köpet, men kunden inte slutfört köpet är inte Webhallens fel i det fallet.

Ursprungliga köpet är ju hävt, då pengarna är återbetalda.

”Förlusten är sannolikt inte så stor”
Du vet stt tv apprater säljs med förlust i många fall?
Det de tjänar pengar på är tillbehör, som kablar, extra försäkring mm. Att sälja en tv för närmare halva priset skulle ge en stor förlustaffär på den försäljningen.
Dock så kanske kunden skulle bli nöjd, o pterkomma i framtiden så en fel av förlusten kan tas igen på kommande köp.

Angående felprissatt vara så gäller det om du insett/borde insett att priset varit fel att köpet ska hävas.
Precis som i Amazon fallet, där det såldes surfplattor för fel pris, det insåg köparen men vägrade ändå godta att köpet skulle hävas, trots laglig grund för hävning förelåg. Och sen sålde den köparen surfplattorna dyrare, och gjorde en vinst, på fel sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Något som jag väldigt gärna skulle vilja veta är om en fyndvara anses vara samma som den ordinarie produkten eller ej. Det är ju väldigt avgörande för om man ens ska ta hänsyn till om säljarens uppoffring är orimlig eller ej. Jag tror att det skulle vara väldigt mycket tårar här på forumet om någon medlem hade varit tvungen att sälja något till 55% av priset, men i den här tråden anses det vara helt OK.

Detta är kanske det närmsta exemplet jag kan hitta. Det gör gällande att du kan ha rätt att få tillbaks hela värdet på en produkt som har en defekt, även om du köpt den på rea.
Varan i detta fall är en tröja med ordinarie pris på 895kr, som personen köpt för 447,50kr. Varan kan ej köpas för det pris köparen hade betalat för tröjan längre, och Arns beslut är då att köparen har rätt att få 895kr tillbaka.
Jag hittar inga specifika fall där en rabatterad vara har sålts, men sen inte levererats, eller vad köparen har för rätt då.
Det är också oklart hurvida Arn skulle bedömma att en fullt fungerande, oskadd TV som sålts till ett lägre pris pga skadad kartong, ska värderas som fullpris i de fall att TVn skulle gå sönder inom garantitiden, eller om köparen skulle ha rätt till en TV för samma pris, alternativ ersättning för endast det pris personen har betalat.
I fallet med tröjan så säger dock Arn att köparen har rätt till skadestånd då han inte kan köpa en likvärdig tröja till samma pris.

Med det antar jag, att om TS fått TVn levererad, och den gått sönder 3 månader senare, på ett sådant sätt som hade täckts av garanti, så hade han haft rätt till att få en helt ny, exakt lika dan TV. Prisskillnaden hade i det fallet inte varit av någon betydelse.
På samma vis, om samma TV fanns till försäljning hos Webhallen fortfarande när hans TV gick sönder, men nu kostade 4,000kr helt ny, så hade TS inte haft rätt att få en ny TV, av samma model i ersättning, plus mellanskillnaden han har betalat. Han hade endast haft rätt att få en ny TV, eller pengarna tillbaks.

Med det sagt, om han kan få en helt ny TV om hans TV hade gått sönder, så bör han ju då ha rätt att få en helt ny TV, om återförsäljaren har ingått ett avtal med TS, men sedan gjort ett misstag och sålt den specifika, rabatterade TVn till någon annan. Jag ser inte att det logiskt skulle göras någon skillnad där, så vore förvånad om Arn skulle säga något annat i detta fall.
Om någon hittar ett bättre exempel så vore det intressant, även om det visar att jag har fel här!

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Ursprungliga köpet är ju hävt, då pengarna är återbetalda.

Fast allt TS har sagt hittills pekar ju på att Webhallen har försökt häva köpet, försökt erbjuda rabatt på andra varor, försökt erbjuda kompensation, något som TS påstår sig ha tackat nej till vid varje tillfälle. Stämmer detta så är köpet inte hävt. Om Webhallen har betalat tillbaka pengarna eller inte, har absolut ingen rättslig påverkan på om köpet har hävts eller inte.
Allt tyder på att TS inte har godkänt att orginalavtalet ska hävas, vilket då betyder att det fortfarande gäller. Han betalade, fick en bekräftelse, varan hade skickats, men Webhallen stoppade leveransen.
Erbjudandet om att få köpa TVn för 5200kr går kanske hävda att det endast var ett erbjudande, och inte ett avtal, men inget just nu tyder på att orginalavtalet har hävts.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Något som jag väldigt gärna skulle vilja veta är om en fyndvara anses vara samma som den ordinarie produkten eller ej. Det är ju väldigt avgörande för om man ens ska ta hänsyn till om säljarens uppoffring är orimlig eller ej. Jag tror att det skulle vara väldigt mycket tårar här på forumet om någon medlem hade varit tvungen att sälja något till 55% av priset, men i den här tråden anses det vara helt OK.

Några intressanta fall angående fyndvara/reavara där köparen fått ersättning motsvarande varans ordinarie pris:

ARN 1996-6571
ARN 1999-4494

I det andra av dessa två fall finns en intressant text:

"När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra en kompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

I något sammanhang har jag läst att defekten bör vara väl specificerad (jämför "saknar fjärkontroll" med "kan eventuellt uppvisa vissa spår av lättare användning") för att en prisnedsättning skall kunna knytas denna.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Nej, ett köp är först giltigt efter orderbekräftelse kommit.

"Ett avtal är bindande när du har lämnat ett anbud som konsumenten har accepterat. Både skriftliga och muntliga avtal gäller." - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/avtal-och-mallar/

Som sagt, anbud och accept...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Några intressanta fall angående fyndvara/reavara där köparen fått ersättning motsvarande varans ordinarie pris:

ARN 1996-6571
ARN 1999-4494

I det andra av dessa två fall finns dock en intressant text:

"När det gäller en vara som har köpts på realisation eller under liknande former till ett starkt reducerat pris skall, vid beräkning av prisskillnaden, hänsyn tas till orsaken till att varans pris är nedsatt. Om prisnedsättningen är avsedd att utgöra en kompensation för att varan säljs som sekunda, t. ex. på grund av nån defekt, kan köparen inte göra gällande ett anspråk på ersättning för prisskillnad som tar sikte på en vara av fullgod kvalitet till ordinarie pris."

I något sammanhang har jag läst att defekten bör vara väl specificerad (jämför "saknar fjärkontroll" med "kan eventuellt uppvisa vissa spår av lättare användning") för att en prisnedsättning skall kunna knytas denna.

Ja, det jag misstänker är som det du hintar emot. Skulle fjärrkontrollen saknas, skulle kanske köparen inte ha full rätt till en ny TV, inklusive fjärrkontroll, eller om TVn hade väsentliga bucklor eller repor. På samma sätt skulle personen med tröjan antagligen inte ha haft rätt till de fulla 895kr, om det redan när personen köpte tröjan var en stor, tydlig repa i den, som kunden var medveten om och godtog vid köpet. Jag misstänker i dessa fall att köparen endast skulle rimligtvis kunna få tillbaks den kostnad dom betalat för produkten, då en helt ny produkt inte är helt jämförbar, och en ny produkt inte går att köpa för samma pris som köparen betalade för reaprodukten. Dock i just detta fall, så enligt TS, har Webhallen bedömt att det inte var några skador på TVn, utan endast kartongen som tagit skada. Jag tvivlar starkt på att Arn skulle bedöma att kartongens skick skulle ha någon åverkan, om Webhallen har sagt att TVn i sig är felfri. Jag tror att priset inte har någon betydelse i detta fall, det är rimligt att dom ersätter TS genom att låta honom köpa en helt ny TV, för det pris dom har ett avtal om. Skulle dom råka ha en TV av samma model som även den är felfri, men med skadad kartong, så skulle dock Webhallen mest troligt ha all rätt att sälja den till TS istället för en TV med oskadad kartong.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

"Ett avtal är bindande när du har lämnat ett anbud som konsumenten har accepterat. Både skriftliga och muntliga avtal gäller." - https://www.konsumentverket.se/for-foretag/avtal-och-mallar/

Som sagt, anbud och accept...

Webhallen har inget avtal om nytt köp med kunden, då TS inte slutförde köpet via länken de skickade.

Vilket även bevisas av att ingen orderbekräftelse har skickats på nytt köp, och ordern har enligt Webhallens köpvillkor inte utförts via webbutiken.
Således finns inget köp, och således inget avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Webhallen har inget avtal om nytt köp med kunden, då TS inte slutförde köpet via länken de skickade.

Ett svar i ett email är lika bindande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av joakim99:

Ett svar i ett email är lika bindande.

Om kunden gjort en order ja, vilket kunden inte slutförde.

Kunden har fått erbjudande att köpa varan till ett visst pris, och därefter fått en länk för att göra en order, vilket kunden inte gjorde.

Frn köpvillkoren:
” Att handla på Webhallen är enklare och bekvämare än att handla i en vanlig affär. Du väljer helt enkelt det du vill ha, klickar på knappen "gå till kassan" där namn och adress anges samt betalsätt. ”
” Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits.”

Ingen beställning = ingen orderbekräftelse.

Solklart fall att inget nytt avtal finns, då kunden inte gjort någon ny beställning med det priset erbjudandet var på som de erbjöd.

Kunden borde dock vänt sig till ARN direkt än att gå ut på ett fotum och smutskasta företaget, för att försöka få de att ge efter för trycket om att eventuellt förlora andra kunder.

Lämnar härmed denna diskussion då vi inte har samma uppfattning kring om ett köp ingåtts eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Om kunden gjory en order ja, vilket kunden inte slutförde.

Kunden har fått erbjudande att köpa varan till ett visst pris, och därefter fått en länk för att göra en order, vilket kunden inte gjorde.

Frn köpvillkoren:
” Att handla på Webhallen är enklare och bekvämare än att handla i en vanlig affär. Du väljer helt enkelt det du vill ha, klickar på knappen "gå till kassan" där namn och adress anges samt betalsätt. ”
” Om du efter beställning ej erhåller en orderbekräftelse ber vi dig kontakta vår kundtjänst för att bekräfta att din beställning mottagits.”

Ingen beställning = ingen orderbekräftelse.

Solklart fall att inget nytt avtal finns, då kunden inte gjort någon ny beställning med det priset erbjudandet var på som de erbjöd.

Kunden borde dock vänt sig till ARN direkt än att gå ut på ett fotum och smutskasta företaget, för att försöka få de att ge efter för trycket om att eventuellt förlora andra kunder.

Lämnar härmed denna diskussion då vi inte har samma uppfattning kring om ett köp ingåtts eller inte.

Ge dig. Kunden har gjort både en och två ordrar och Webhallen har båda gångerna misslyckats med sina åtaganden

Edit: Det är ju helt otroligt hur folk kan argumentera för att företaget har gjort rätt (förutsatt att TS återberättar korrekt).

Kunden har både en och två gånger beställt en vara som Webhallen misslyckats att leverera.
Såväl med sunt förnuft som legal aspekt, bör de självklart lösa situationen och be om ursäkt för allt strul.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shakermaker:

Ge dig. Kunden har gjort både en och två ordrar och Webhallen har båda gångerna misslyckats med sina åtaganden

Edit: Det är ju helt otroligt hur folk kan argumentera för att företaget har gjort rätt (förutsatt att TS återberättar korrekt).

Kunden har både en och två gånger beställt en vara som Webhallen misslyckats att leverera.
Såväl med sunt förnuft som legal aspekt, bör de självklart lösa situationen och be om ursäkt för allt strul.

Nej. Kunden har gjort 1 st order, vilken hävdes då varan kom i retur med skadad kartong.

Någon ny order har inte gjorts, läs igenom tråden och visa vart det står.

Kunden har beställt varan 1 gång, transportören skadade försändelsen, vilket gjorde att den gick i retur till Webhallen, som hävde ordern och återbetalade pengarna. Infen ny order lades då produkten inte fanns tillgänglig längre.

” Samma dag som jag svarar får jag en länk skickad till mig för att köpa TV:n. Nu är en fyndvara klass 2 och har lags upp för c:a 5200:- (jag minns inte exakt priset, men har för mig att det var strax under detta). Och här går det rejält snett nästa gång, denna länk har Webhallen publicerat öppet. Detta gör att när jag kommer hem från jobbet och ringer mottagaren för att beställa TV:n igen är den borta. Här försvinner mitt tålamod och jag blir rejält förbannad, men att detta måste vi såklart kunna lösa nästa dag. Jag fick alltså inte ens en chans att kunna köpa produkten.”

Det man dock kan undra sig är varför köparen väntade så länge att beställa tills den kom hem?
Varför inte beställt direkt när länken kom?

Tycker att Webhallen hanterat det hela korrekt, kunden har fått flera erbjudanden om att köpa annan tv till nedsatt pris, eller samma tv till nedsatt pris men lade ingen order.

Inte Webhallens fel att kunden inte köper varan de erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Nej. Kunden har gjort 1 st order, vilken hävdes då varan kom i retur med skadad kartong.

Räcker med att stanna här. Det är inte skäl för att häva ett köp. Du har blivit tillrättavisa flera gånger men mal bara på ändå.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Om kunden gjort en order ja, vilket kunden inte slutförde.

Jag har visserligen inte lästips mycket juridik men det jag har läst stödjer nog ändå min uppfattning att ett avtal har ingåtts när TS accepterar erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Nej. Kunden har gjort 1 st order, vilken hävdes då varan kom i retur med skadad kartong.

Någon ny order har inte gjorts, läs igenom tråden och visa vart det står.

Kunden har beställt varan 1 gång, transportören skadade försändelsen, vilket gjorde att den gick i retur till Webhallen, som hävde ordern och återbetalade pengarna. Infen ny order lades då produkten inte fanns tillgänglig längre.

” Samma dag som jag svarar får jag en länk skickad till mig för att köpa TV:n. Nu är en fyndvara klass 2 och har lags upp för c:a 5200:- (jag minns inte exakt priset, men har för mig att det var strax under detta). Och här går det rejält snett nästa gång, denna länk har Webhallen publicerat öppet. Detta gör att när jag kommer hem från jobbet och ringer mottagaren för att beställa TV:n igen är den borta. Här försvinner mitt tålamod och jag blir rejält förbannad, men att detta måste vi såklart kunna lösa nästa dag. Jag fick alltså inte ens en chans att kunna köpa produkten.”

Det man dock kan undra sig är varför köparen väntade så länge att beställa tills den kom hem?
Varför inte beställt direkt när länken kom?

Tycker att Webhallen hanterat det hela korrekt, kunden har fått flera erbjudanden om att köpa annan tv till nedsatt pris, eller samma tv till nedsatt pris men lade ingen order.

Inte Webhallens fel att kunden inte köper varan de erbjuder.

jobbat? ej sett mail? oavsett dumt av Webbis att publicera länk / TV för alla att beställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon330584:

Nej. Kunden har gjort 1 st order, vilken hävdes då varan kom i retur med skadad kartong.

Du förstår verkligen inte? Om det TS säger stämmer, så har aldrig den första ordern hävts. Webhallen har försökt häva ordern, de har erbjudit andra alternativ, och ersättning, men TS har aldrig godtagit dom. Webhallen har ingen rätt att häva avtalet, utan skälig anledning. Det finns ingen skälig anledning, något som klart bevisas av att dom faktiskt sålt varan för 5200kr till annan kund. Hade det funnits en skälig anledning till att dom inte kunde sälja till det priset, så hade dom helt enkelt inte sålt den till någon annan.

Webhallen har ingen grund i att häva köpet, dom har ingen laglig frihet att häva ett köp när dom känner för det, och TS har inte godtagit någon hävning. Innan du drar upp, åter igen, att Webhallen har återbetalat beloppet som TS betalat, så är det inte på något sätt bevis för att köpet har hävts. Webhallen har återbetalat beloppet, TS har inte bett om det, TS har hela tiden fortsatt säga att han vill ha TVn, och TS har ingen kontroll om Webhallen själva väljer att återbetala beloppet.
Det var inte heller, som flera gånger nämnts till dig, TS som skickade tillbaks sin order. Den kom aldrig fram. Kartongen skadades under frakt, Webhallen avbröt frakten till kund och tog tillbaks TVn innan den nådde TS.

Du har fastnat stenhårt och argumenterar samma sak, men du har objektivt, absolut, 100% fel, så länge det TS säger stämmer.
Jag tror knappast att du har mer information om fallet som bevisar motsatsen. Skulle du har det, så får du gärna lägga fram ditt bevis, med en rimlig förklaring hur du har denna information, samt bevis att du har tillgång till denna information. Kan du bevisa din ståndpunkt, så godtar jag gärna din förklarning, och då är hela problemet löst. Om inte, så snälla var tyst och sluta repetera samma sak, gång på gång, när all information vi har just nu totalt motsäger ditt enda argument.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phod:

Nej, det menar jag inte. Men hur tolkar du §12 i konsumentköplagen? Jag anser att det är inte så självklart hur man ska tolka den i det här fallet, varför ärendet bör prövas i rätten om man ska få någon klarhet i det. Det kanske dock inte är en väg man vill gå i det här fallet.

Du har rätt angående §12 och köpet av TV'n för 5200kr. Den TV'n kan ju Webhallen rimligtvis inte sälja två gånger. Men i detta fallet så börjar det med ett avtal om att köpa en TV för 5900kr. Det avtalet bör Webhallen fullfölja även om speditören kvaddar kartongen. Det är det som gör denna storyn så komplex.

Skrivet av Phod:

Något som jag väldigt gärna skulle vilja veta är om en fyndvara anses vara samma som den ordinarie produkten eller ej. Det är ju väldigt avgörande för om man ens ska ta hänsyn till om säljarens uppoffring är orimlig eller ej. Jag tror att det skulle vara väldigt mycket tårar här på forumet om någon medlem hade varit tvungen att sälja något till 55% av priset, men i den här tråden anses det vara helt OK.

Jag kan säga att jag köpt en fyndvara klass 1 på Webhallen, en SSD, som visade sig inte fungera vid leverans. Jag fick en så vitt jag kunde se ny SSD som ersättning. Fyndvara Klass 1 bedömer Webhallen som nyskick.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!