Helgsnack: Hur avnjuter du dina böcker?

Permalänk
Medlem

Hur avnjuter du dina böcker? med lite extra salt och en god sås

men ska de inte ätas så är de i ljudbok format, dyslexi å läsa böcker går inte i hopp allt förbra.
ljudbok är perfet för buss till å från jobbet

Visa signatur

Antec P180 | i5 3570K | Corsair 16GB @ 1600 | Asus P8Z77-V | Sparkle GeForce GTX580 GURU 1536MB | Corsair TX 750W V2 80+ Bronze | Cooler Master Hyper 212 EVO | Intel SSD 520 Series 120GB
Är dyslektiker och hoppas med översenede pga detta

Permalänk
Medlem

Endast fysiska böcker. Bokhyllorna svämmar över trots att jag skänkt bort och kasserat mycket.
Fick köpa billiga ICA-glasögon när jag blev för gammal för att orka med pocketböcker med liten text. Nu kör jag +2.
Gillar bäst populärvetenskap t.ex. "Sapiens", "En kortfattad historik över nästan allting", "Kodboken", "Ond kemi"
men spänningslitteratur funkar också. Ogillar böcker med för mycket vanliga poliser. Klarar därför inte av GW.
Ligger helst på magen i sängen.

Permalänk
Medlem

Har inte rört en fysisk bok snart ett decennium, sedan jag fick min första Kindle runt 2011 har det bara varit e-ink jag läst på. För stunden läser jag så got som allt på en Kobo Libra H2O, bytte till den förra sommaren och sedan dess har man hunnit konsumera 70 noveller.

Personligen finns det inget mer ergonomiskt än dessa att läsa på, inte ens böcker kommer i närheten. Förutom just ergonomi biten så kan man lätt anpassa dom för just hur bra syn du har o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Efter en encefalit 2011, så har jag haft svårt för att läsa. det är nästan som jag fått dyslexi. Varje år försöker jag läsa en e-bok på telefon men har svårigheter med korttidsminne, kommer inte ihåg sidan jag läst före den jag läser. det är en stor sorg för mig. före encefaliten läste jag minst en bok i veckan.

Permalänk
Medlem

Vanliga böcker i papper för mig!
Inget slår enkelheten med en sån!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

Kindle, inne på min tredje. Har inte tålamod för ljudböcker.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

E-böcker eller riktiga böcker. Ljudböcker står jag inte ut med.

Permalänk

Ljudböcker mest för min del, oftast när jag går och lägger mig, brukar sätta spelaren på 90 min sleep, o har jag inte somnat innan dess förlänger jag den en timme till.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Ni som lyssnar på ljudböcker som den primära formen av bokkonsumtion, blir ni inte frustrerade över att det går så långsamt?

Beror ju mycket på uppläsaren, är det en bra uppläsare så gör det absolut ingenting. Just nu lyssnar jag igenom Harry Potter böckerna uppläst av Stephen Fry, tycker han är absolut klockren för dessa böcker, och han använder olika "röst-lägen" beroende på vilken karatär som pratar. Svårt att förklara exakt men jag fastnade direkt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Fysiska böcker för min del, sambon lyssnar dock på en ljudbok om dagen och hon klagar konstant på hur rutten kvalité det är på ljud och uppläsare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Fysiska böcker för min del, sambon lyssnar dock på en ljudbok om dagen och hon klagar konstant på hur rutten kvalité det är på ljud och uppläsare.

Haha dåliga uppläsare har man hört många, pallar inte lyssna igenom en bok om inte uppläsaren är bra. Om hon lyssnar på svenska böcker så kan jag varmt rekommendera böcker som Stefan Sauk läser, han är hur bra som helst enligt mig i alla fall. Även Katarina Ewerlöf är riktigt bra

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Kindle Paperwhite ♥
(...och innan dess original Kindle, ...och innan dess vanliga böcker)

Kindle vinner på all sätt jag kan komma på över en vanlig bok för mig:
lättare att läsa i, typsnitt och textstorlek efter mina önskemål för all böcker,
har alltid med mig hela biblioteket och kan nästan när som köpa en ny bok som jag kan läsa i på en gång,
lättare att hålla,
valbart att ha belysning för dem tillfällen när det behövs.
smidigare att byta sida i boken, och smidigare att fortsätta läsa nästa gång.

Permalänk
Medlem

Audible, mest sci-fi & litrpg, iPhone och Sony wh-1000mx4

Rekommendationer: Nästan vad som helst som läses av RC Bray.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Ni som lyssnar på ljudböcker som den primära formen av bokkonsumtion, blir ni inte frustrerade över att det går så långsamt?

Jag har inte så bråttom i mitt liv😀 Du kan alltid spela ljudboken i högre hastigheter så det låter som kalle anka som läser😂😂

Ljudböcker är perfekta när man pysslar med annat, snickrar, slipar eller annat tråkigt. Kör även en hel del bil när det inte är corona och då är det perfekt med ljudbok.

Läste väldigt mycket förr men nu kör jag ljudböcker för hela slanten. Har en läsplatta men blir sällan att man sätter sig och läser.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

En bok i papper är det som gäller.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av erazerswe:

Beror ju mycket på uppläsaren, är det en bra uppläsare så gör det absolut ingenting. Just nu lyssnar jag igenom Harry Potter böckerna uppläst av Stephen Fry, tycker han är absolut klockren för dessa böcker, och han använder olika "röst-lägen" beroende på vilken karatär som pratar. Svårt att förklara exakt men jag fastnade direkt.

Hör lyssnat på svenska Harry Potter som läses av Krister Henriksson och han gör ett kanonjobb också. Även han kör olika röster för alla personer i boken. Filmerna är rätt dåliga efter att man lyssnat på böckerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har säker 120 hyllmeter med allt från Bra Böckers Lexikon, via Nationalencyklopedin och massor med Fantasy, SciFi, Klassiker, Action som jag samlat i 40 år. Har läst de flesta både 2 och 3 gånger. Men så snubblade jag över en massa klassisk litterarur - 80 års regeln för copyright - via Amazon för praktiskt taget inga pengar alls, med Kindle. Så nu går jag mer och mer över till att läsa via Kindle.

Exempel:

https://www.amazon.com/Complete-Works-Confucius-ebook/dp/B00E...

https://www.amazon.com/Descartes-Essential-Collection-Ren%C3%...

Inte helt givetvis, sitter med papper i handen dessa kvällar, men utvecklingen går åt det hållet.

Inga ljudböcker ännu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Haha dåliga uppläsare har man hört många, pallar inte lyssna igenom en bok om inte uppläsaren är bra. Om hon lyssnar på svenska böcker så kan jag varmt rekommendera böcker som Stefan Sauk läser, han är hur bra som helst enligt mig i alla fall. Även Katarina Ewerlöf är riktigt bra

Tror hon bara lyssnar på engelska, enbart sci-fi. Hon har typ gått genom topp 2000 av sci-fi böcker i världen

Men kan säga det

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Hör lyssnat på svenska Harry Potter som läses av Krister Henriksson och han gör ett kanonjobb också. Även han kör olika röster för alla personer i boken. Filmerna är rätt dåliga efter att man lyssnat på böckerna.

Ja han är bra också, lyssnat på Henning Mankells "Den orolige mannen" bland annat.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Fysiska böcker utan tvekan, har på senaste börjat samla lite finare utgåvor från Folio Society.
Sitter med skärmar så mycket annars att det känns väldigt skönt att läsa vanliga böcker, framförallt innan jag lägger mig så märker jag att kroppen varvar ner mycket bättre och det blir lättare att sova.

På resande fot har jag däremot en e-reader från Kobo, eftersom det lilla formatet och den oslagbara vikten trumfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Har inte rört en fysisk bok snart ett decennium, sedan jag fick min första Kindle runt 2011 har det bara varit e-ink jag läst på. För stunden läser jag så got som allt på en Kobo Libra H2O, bytte till den förra sommaren och sedan dess har man hunnit konsumera 70 noveller.

Personligen finns det inget mer ergonomiskt än dessa att läsa på, inte ens böcker kommer i närheten. Förutom just ergonomi biten så kan man lätt anpassa dom för just hur bra syn du har o.s.v.

Samma här, fick en Kindle 2010 som efter några år uppgraderades till en Paperwhite (används nu).
ALLT blir smidigare med en läsplatta (e-ink) och den är min käraste ägodel, blir snabbt otrygg om den inte finns i närheten :P.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Tror hon bara lyssnar på engelska, enbart sci-fi. Hon har typ gått genom topp 2000 av sci-fi böcker i världen

Men kan säga det

Ah ok, ja här är det också oftast på engelska, finns som sagt några bra svenska uppläsare men inte många enligt mig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Jag har inte så bråttom i mitt liv😀 Du kan alltid spela ljudboken i högre hastigheter så det låter som kalle anka som läser😂😂

Moderna spelare klarar som sagt ofta att justera hastigheten utan att förändra tonhöjden.

Permalänk
Medlem

Bara ljudböcker.

Permalänk
Medlem

Om man ser på bara fiktion så var det nog ca 12 år som jag senast läste en bok. Skulle jag läsa någon bok igen så blir det pappersformat.
När det kommer till programmering så läser jag gärna en bok också (papper) för att få en bra grund. Men kan dock börja med att läsa lite hipp som happ här och där utan bok också.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Jag borde väl egentligen börja med ljudböcker men när jag väl läser böcker så blir det i vanlig fysisk bokform.

Det jag föredrar med det är att jag kan ta min tid och verkligen fundera över vad jag läser, läsa igen och fundera lite mer. Det är inte så viktigt om det är skönlitteratur så kanske borde jag åtminstone börja med ljudböcker för det.

Permalänk
Medlem

Blir lite för lite böcker överlag tyvärr, lite dåligt med både tid och ork med intensivt arbete inkl övertid varje dag..

Däremot ibland blivit ljudböcker när jag kör eller diskar/viker tvätt/ordnar i lägenheten. Fördelen är just att man kan göra annat samtidigt, hastigheten fungerar bra då när man har delat fokus.

Permalänk
Skrivmaskin

Jag läser nästan uteslutande fysiska böcker, även om jag har Adlibris e-bokläsare som jag gillar och som fungerar bra, när jag väl använder den.

För några veckor sedan testade jag att hoppa på en provperiod för Storytel och har avverkat en ljuddbok under bilfärd och ett par promenader, men jag är inte helt såld. Har lite halvsvårt att samtidigt göra något som kräver någon som helst tankemöda, om jag ska ha behållning av materialet. Som @jOnÄTÄn nämner är dock x2-hastighet väldigt trevligt för att det ska gå lite snabbare!

Permalänk
Medlem

För dom som somnar under ljudböcker, lyssna när ni gör något t.ex joggar, promenerar, lagar mat, åker nånstans.
Själv lyssnar jag när jag pendlar till/från jobbet samt när jag spelar ett spel som inte kräver att man ska läsa/lyssna på dialogen osv. typ som Path of Exile, Borderlands, Diablo, Warframe.

För dom som tycker att ljudböcker är tråkiga, allt beror på berättaren (vissa läser upp boken som en tidning och andra kan medföra mer med sin röst), rekommenderar att testa lyssna på nån audiobok från Graphic Audio, de berättar böcker i riktig studio med riktiga skådespelare som berättar boken tillsammans med ljudeffekter, så det blir som audio film.

Permalänk
Medlem

Mycket ljudböcker då jag gillar att promenera. Annars blir det ebok på läsplattan ibland.