Webhallen vill inte hedra/stå upp för överenskommelse/sitt misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om du går till Ica när de säljer 2st burkar vita bönor för priset av en, och de inte har några hemma för att Arne glömde beställa hem, tycker du att de är skyldiga dig 2.95:- då? Jag tycker inte det här fallet är så självklart som du. OK, Webhallen klantade sig, TS missade ett bra erbjudande, men det är ju inte som att TS har lagt ut några pengar.

Jag säger inte att någon part har rätt eller fel här, men om det ska upprättas vem som har rätt och fel så måste ärendet dras vidare. Det räcker inte med att låta känslorna rinna fram på ett forum.

Oj, vad dålig liknelse. Det är ju du som kommer med känslor istället för fakta. Varför låter du inte folk som har koll debattera det istället för att du kommer med totalt intetsägande påståenden för att sedan nedvärdera faktabaserade inlägg? Du har som sagt inte någon koll, då du tror liknelsen skulle vara relevant eller att det skulle krävas man betalat för produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Oj, vad dålig liknelse. Det är ju du som kommer med känslor istället för fakta. Varför låter du inte folk som har koll debattera det istället för att du kommer med totalt intetsägande påståenden för att sedan nedvärdera faktabaserade inlägg? Du har som sagt inte någon koll, då du tror liknelsen skulle vara relevant eller att det skulle krävas man betalat för produkten.

Din åsikter är inte fakta.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Inaktiv

Världen är orättvis, så är det bara. Acceptera läget och gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Din åsikter är inte fakta.

Du menar det alltså krävs erlagd betalning för att kunden ska kunna göra något?

Insåg du nu också hur din liknelse var totalt irrelevant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Du menar det alltså krävs erlagd betalning för att kunden ska kunna göra något?

Insåg du nu också hur din liknelse var totalt irrelevant?

Nej, det menar jag inte. Men hur tolkar du §12 i konsumentköplagen? Jag anser att det är inte så självklart hur man ska tolka den i det här fallet, varför ärendet bör prövas i rätten om man ska få någon klarhet i det. Det kanske dock inte är en väg man vill gå i det här fallet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Nej, det menar jag inte. Men hur tolkar du §12 i konsumentköplagen? Jag anser att det är inte så självklart hur man ska tolka den i det här fallet, varför ärendet bör prövas i rätten om man ska få någon klarhet i det. Det kanske dock inte är en väg man vill gå i det här fallet.

Som med allt annat är det en tolkningsfråga som ARN eller domstol får avgöra om men det är nödvändigt att göra klart förutsättningarna och vad som skett i aktuellt fall. Att påstå trådstartaren inte lidit någon skada är helt fel och det verkar som du förstått det med nu. Det behövs heller ingen rättslig instans för att anmärka och kritisera (eller hylla) Webhallens agerande, de kan ändra sig ifall de ser reaktionerna här då de själv är aktiva här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Som med allt annat är det en tolkningsfråga som ARN eller domstol får avgöra om men det är nödvändigt att göra klart förutsättningarna och vad som skett i aktuellt fall. Att påstå trådstartaren inte lidit någon skada är helt fel och det verkar som du förstått det med nu. Det behövs heller ingen rättslig instans för att anmärka och kritisera (eller hylla) Webhallens agerande, de kan ändra sig ifall de ser reaktionerna här då de själv är aktiva här.

Vad, skadan som TS har lidit är att denne inte har fått ta del av ett erbjudande?

Du får käbbla hur mycket du vill om hur mycket fel du tycker Webhallen har, själv är jag bara intresserad av två saker:

  1. Hur detta skulle ha tolkats av någon som inte är en forumtyckare. Jag är dock fullt medveten om att det med stor sannolikhet inte kommer att inträffa.

  2. Hur detta skulle kunna drivas vidare till TS fördel. Jag tror ärligt att det finns möjlighet till det, men ingen vill ju diskutera det utan bara skriva att de tycker att Webhallen har fel.

Alltså, jag är en ganska resultatorienterad person, och blir litet frustrerad över fokuset på att gissa vad som gäller och fördela skuld.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vad, skadan som TS har lidit är att denne inte har fått ta del av ett erbjudande?

TS tog ju visst del av erbjudandet då TS både beställde och betalade för varan i erbjudandet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Vad, skadan som TS har lidit är att denne inte har fått ta del av ett erbjudande?

Sorry men har du fortfarande inte gett dig in i fallet och förstått vad som har hänt så får du se till att börja läsa det som skrivits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

TS tog ju visst del av erbjudandet då TS både beställde och betalade för varan i erbjudandet.

Oj, förlåt, jag måste ha missat att den där TVn kom fram.

Men allvarligt, TS fick väl tillbaka pengarna?

Återigen, det jag tycker är viktigast här är §12 KKöL. Är det så självklart att... Äsch, skit samma, ni begriper ju inte.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Vad TS har sagt är att TS fick ett erbjudande om pengar tillbaks som det troligen tackades nej till, och sen har inget alls sagts om pengarna betalats tillbaks heller inte.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vad TS har sagt är att TS fick ett erbjudande om pengar tillbaks som det troligen tackades nej till, och sen har inget alls sagts om pengarna betalats tillbaks heller inte.

Fast om TS sen fick en länk till att köpa denna tv(som sen råka bli offentlig och gick till någon annan) Då lär ju TS fått en återbetalning? Han lär ju inte ligga ute med dubbla pengar. Bara min tolkning kan ha fel. Då minskar väl hans rättigheter?

Permalänk
Medlem

Ja jag har tyvärr samma erfarenheter med Webhallens undermåliga support. Har ett ärende pågång hos ARN nu så hoppas de faller i min fördel

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Vad TS har sagt är att TS fick ett erbjudande om pengar tillbaks som det troligen tackades nej till, och sen har inget alls sagts om pengarna betalats tillbaks heller inte.

Läser man ett av trådskaparens inlägg längre ner ser man att Webhallen betalde tillbaka pengarna för det ursprungliga köpet. Det som hittills nekats av trådskaparen är ytterligare kompensation och andra föreslagna lösningar.

Frågan är hur man därför ska tolka detta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Svårt utan alla detaljer men känslan här är att Webhallen ensidigt valt att frångå ett avtal. Rimligtvis bör de lösa detta så att kunden minst får samma modell för avtalat pris.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om du går till Ica när de säljer 2st burkar vita bönor för priset av en, och de inte har några hemma för att Arne glömde beställa hem, tycker du att de är skyldiga dig 2.95:- då? Jag tycker inte det här fallet är så självklart som du. OK, Webhallen klantade sig, TS missade ett bra erbjudande, men det är ju inte som att TS har lagt ut några pengar.

Jag säger inte att någon part har rätt eller fel här, men om det ska upprättas vem som har rätt och fel så måste ärendet dras vidare. Det räcker inte med att låta känslorna rinna fram på ett forum.

Det är en viss skillnad då ett avtal har ingåtts. En mer exakt liknelse skulle vara att Webhallen lägger upp denna limiterade tv på sin hemsida som fyndvara och den sedan köps av X, sedan surfar du in där och den är slutsåld.

En korrekt liknelse skulle vara: Du beställer två burkar bönor till priset för 1 för hemleverans. Detta går snett. Du får dock en förfrågan om du fortfarande vill köpa två burkar då de har två burkar kvar. Du svarar att; ja det vill du. (Muntligt avtal har ingåtts)
När du väl kommer dit har de redan sålt dessa burkar till en annan kund.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Om du går till Ica när de säljer 2st burkar vita bönor för priset av en, och de inte har några hemma för att Arne glömde beställa hem, tycker du att de är skyldiga dig 2.95:- då? Jag tycker inte det här fallet är så självklart som du. OK, Webhallen klantade sig, TS missade ett bra erbjudande, men det är ju inte som att TS har lagt ut några pengar.

Jag säger inte att någon part har rätt eller fel här, men om det ska upprättas vem som har rätt och fel så måste ärendet dras vidare. Det räcker inte med att låta känslorna rinna fram på ett forum.

Fast det är ju inte alls en ens i närheten likvärdig jämförelse.

Om vi skriver om din jämförelse så att den faktiskt är mer rimlig, så kanske du ser annorlunda på saken?

Säg att du sitter hemma och lägger din beställning på matvarorna, och beställer hemkörning.
Du köper dina burkar vita bönor för 2.95kr styck, som i normala fall kostar 7.50kr styck.
När väl dina matvaror kommer fram till dörren, så visar det sig att dina burkar med bönor har krossats på vägen till dig, och personen som hanterar hemkörningen väljer att inte leverera dom till dig, utan tar med dom tillbaks till affären. Efter dom inspekterat burkarna på affären, så hör dom av sig till dig och säger att burkarna är trasiga, men innehållet är okej, och frågar om du vill köpa dom för 2.50kr styck istället, varpå du svarar ja. Under tiden ställer dom fram burkarna i butiken till samma pris, och säljer då burkarna till någon annan. Skulle du tycka att det var okej att dom säger att du får köpa nya burkar för normalpris på 7.50kr? Är det okej att du får köpa dom för kanske 6,80kr istället? Eller känns det mest rätt att du fortfarande får köpa dom för 2.95kr som du betalade från första början, eller 2.50kr som dom erbjöd dig efter att dom märkt att burkarna var trasig, men som dom sedan sålde ändå till en annan kund?

Jag, och många andra här i tråden verkar ju tycka att det avtalade 2.50kr styck är det enda rimliga, och att Webhallen har gjort ett misstag som lade upp TS produkt till försäljning, och sålt den redan till någon annan, istället för att låta TS köpa TVn som dom har avtalat redan. Detta betyder att just nu, så har dom fått betalt för TVn av både TS, samt personen som köpte TVn efter att den lagts upp till försäljning igen, men TS har fortfarande inte fått någon TV. Visst, det är ett genuint misstag från Webhallens sida, och inget dom gjorde av illvilja såklart, men det är ju trots allt deras egna fel. Webhallen bör acceptera att dom gjort fel, och sälja exakt samma TV till TS, för det pris han har blivit erbjuden, även om dom inte har något exemplar kvar på lager med en totalpajad kartong längre. Webhallen går back någon tusenlapp säkerligen, men det är ju ändå de som har gjort fel här, inte TS, så de bör ju ta smällen.
TS kan inte köpa samma TV, till samma pris, från något annat ställe. TS valde att köpa just den TVn, på grund av det nedsatta priset, och det var vad han hade råd med och/eller var villig att betala. TS har redan betalat för TVn, Webhallen har redan skickat den till honom en gång, men valde att ta tillbaka den innan den nådde hela vägen fram, och sedan sålt den igen trots att TS inte brydde sig om skadan på kartongen, och de hade erbjudit honom att köpa den till ytterligare lite rabatt, något som TS tackade ja till.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

[...]
Jag, och många andra här i tråden verkar ju tycka att det avtalade 2.50kr styck är det enda rimliga[...]

Och jag är inte övertygad om att du har rätt. Vill du övertala mig? Bevisa att du har rätt. Dina åsikter är irrelevanta, jag är mer intresserad av fakta, d.v.s. hur ska §12 KKöL tolkas i det här fallet. Det spelar ingen roll hur mycket ni sitter och tycker på ett forum, det förändrar inget för TS.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Och jag är inte övertygad om att du har rätt. Vill du övertala mig? Bevisa att du har rätt. Dina åsikter är irrelevanta, jag är mer intresserad av fakta, d.v.s. hur ska §12 KKöL tolkas i det här fallet. Det spelar ingen roll hur mycket ni sitter och tycker på ett forum, det förändrar inget för TS.

Dom har redan sålt TVn till honom, dom har redan skickat produkten, dom har ingått ett avtal med TS.
Efter det så har dom tagit tillbaka produkten igen innan den nådde hela vägen fram, inspekterat den, erbjudit TS att köpa TVn igen för ytterligare rabatt, och sedan sålt den till samma rabatterade pris till någon helt annan person.
Det handlar inte om feltryck på priset, det handlar inte om att dom inte har fler exemplar av exakt samma tv på lager, det handlar inte om att TS har gjort något fel här, och det handlar inte om att TS har valt att bryta avtalet vid något tillfälle.
Webhallen har ingått ett avtal, sålt tvn till 2 olika personer, och vill nu inte hedra det avtal dom hade i grund med TS. På vilket sätt behöver du övertalas här, jag förstår inte?
Det står klart och tydligt att dom har ingått ett avtal. Det står klart och tydligt att dom redan sålt tvn till TS. På vilket sätt är dom inte skyldiga att hålla sig till det avtal dom har ingått, och som TS redan betalat för?

Skrivet av 12 §:

12 § Köparen får hålla fast vid köpet och kräva att säljaren fullgör köpet.

[S2]Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet. Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.

[S3]Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.

På vilket sätt kan dom hävda att det inte är rimliga uppoffringar, när dom redan sålt tvn till de pris dom erbjudit TS? Att dom inte har en tv på lager med skadad kartong kan knappast räknas som en orimlig uppoffring. Det verkar ju även som att TS inte har väntat "orimligt länge" innan han framställt sitt krav, så den biten faller också bort.
Ser inte hur du känner att något här frisläpper Webhallen från att fullfölja det avtal dom ingått med till TS.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Dom har redan sålt TVn till honom, dom har redan skickat produkten, dom har ingått ett avtal med TS.
Efter det så har dom tagit tillbaka produkten igen innan den nådde hela vägen fram, [...]

Du väljer ju dock att utelämna en viss detalj, så det är rätt meningslöst att svara på ditt inlägg. Jag förstår att ni tycker synd om TS, men försök inse att jag tycker inte det här är lika självklart som ni gör.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Detta är egentligen väldigt enkelt. De har kommit överens med dig om att du ska få köpa en viss TV för ett visst pris. De skickar en länk till dig så att du kan beställa hem den men missar att göra länken privat utan den blir publik och TV:n hamnar i deras fyndavdelning. Någon annan klickar hem den.

Hur kan någon människa inte förstå att detta bryter mot avtalet som TS och Webhallen hade? De har gett dig ett erbjudande och du har accepterat.

Det enda rimliga är att de säljer en likadan TV till dig i samma skick eller bättre för det pris ni hade avtalat. Webhallen har inte gjort som ni avtalat så eventuell försämring av avtalet får Webhallen drabbas av, inte du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Dom har redan sålt TVn till honom, dom har redan skickat produkten, dom har ingått ett avtal med TS.
Efter det så har dom tagit tillbaka produkten igen innan den nådde hela vägen fram, inspekterat den, erbjudit TS att köpa TVn igen för ytterligare rabatt, och sedan sålt den till samma rabatterade pris till någon helt annan person.
Det handlar inte om feltryck på priset, det handlar inte om att dom inte har fler exemplar av exakt samma tv på lager, det handlar inte om att TS har gjort något fel här, och det handlar inte om att TS har valt att bryta avtalet vid något tillfälle.
Webhallen har ingått ett avtal, sålt tvn till 2 olika personer, och vill nu inte hedra det avtal dom hade i grund med TS. På vilket sätt behöver du övertalas här, jag förstår inte?
Det står klart och tydligt att dom har ingått ett avtal. Det står klart och tydligt att dom redan sålt tvn till TS. På vilket sätt är dom inte skyldiga att hålla sig till det avtal dom har ingått, och som TS redan betalat för?

På vilket sätt kan dom hävda att det inte är rimliga uppoffringar, när dom redan sålt tvn till de pris dom erbjudit TS? Att dom inte har en tv på lager med skadad kartong kan knappast räknas som en orimlig uppoffring. Det verkar ju även som att TS inte har väntat "orimligt länge" innan han framställt sitt krav, så den biten faller också bort.
Ser inte hur du känner att något här frisläpper Webhallen från att fullfölja det avtal dom ingått med till TS.

Fast om de har gort en återbetalning så gäller inte första avtalet. Då är det bara det muntliga som gäller och det innan är väl klart och färdigt? Arn kanske väger in det gamla avtalet i en bedömning. Men rent lagmässigt så är väl den första inte relevant om en återbetalning görs?

Permalänk
Medlem

Webhallen har lovat en TV till OP som de inte levererat.

Det borde Webhallen kunna lösa lite snabbt och snärtigt genom att leverera motsvarande TV till OP för minst samma pris. Gärna slänga in lite kompensation för allt strul, det är god smak.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Fast om de har gort en återbetalning så gäller inte första avtalet. Då är det bara det muntliga som gäller och det innan är väl klart och färdigt? Arn kanske väger in det gamla avtalet i en bedömning. Men rent lagmässigt så är väl den första inte relevant om en återbetalning görs?

Avtalet gäller tills dess att köparen väljer att häva köpet, i det här fallet TS, eller tills dess att Webhallen levererar den television TS har köpt. Jag kan inte hitta någon information om vad som gäller när säljaren gör bort sig på det här viset, men jag hittar ingen lagtext eller praxis som säger att Webhallen har någon rätt att själva häva köpet och återbetala TS. Avtalet ska fortfarande gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Du väljer ju dock att utelämna en viss detalj, så det är rätt meningslöst att svara på ditt inlägg. Jag förstår att ni tycker synd om TS, men försök inse att jag tycker inte det här är lika självklart som ni gör.

Menar du på allvar kartongen?
TVn dom nu har sålt för 5200kr var ju fullt fungerande, och utan skador enligt TS.
TVn kostar i orginal ca 9000kr ny från Webhallen enligt TS, Webhallen har själva valt att sälja TVn för 5200kr med skadad kartong.
Menar du att det är rimligt att värdet på kartongen motsvarar de 3800kr som Webhallen själva valt att sänka priset med på TVn?
Och menar du då att det är ett tillräckligt skäl för att Webhallen ska ha rätt att häva det avtal dom har?
Om Webhallen menar att det är en skälig prissänkning, och har sålt TVn för det priset, tagit betalt av TS för den TVn, och sedan gjort ett misstag att sälja TVn för en andra gång, till det pris dom sålt TVn för till TS till en helt annat person, så har dom inte hedrat avtalet, dom har visat att dom absolut är kapabel att sälja den TVn till det priset, och att dom tycker att det är rimligt.

Jag kan inte göra någon annan bedömning längre än att du antingen är ett troll, eller korkad, eller möjligtvis både och. Vi kommer nog inte längre här, så väljer att inte längre svara på dina posts.

Skrivet av macan7:

Fast om de har gort en återbetalning så gäller inte första avtalet. Då är det bara det muntliga som gäller och det innan är väl klart och färdigt? Arn kanske väger in det gamla avtalet i en bedömning. Men rent lagmässigt så är väl den första inte relevant om en återbetalning görs?

*Edit* Såg inte att Webhallen faktiskt redan hade gjort en återbetalning. Oavsett så är jag säker på att jag sett exempel förut där säljare inte har bedömts ha rätt att häva ett köp utan goda skäl. Dessa skäl är ofta tryckfel (priser som har varit väldigt uppenbart felaktiga av misstag) exempelvis. Webhallen har ju i detta fall sålt TVn till det pris dom erbjöd TS att köpa den, men till en helt annan person, så det är orimligt av Webhallen att hävda att priset var oskäligt lågt. Dom har visat att dom är kapabel och sälja TVn, oskadad och fullt funktionell, till det priset. Har dom nu ingått ett avtal med TS att sälja TVn till det priset, så är dom bunden till avtalet. Att dom har gjort fel, betyder inte att dom kan bryta avtalet. Dom ska erbjuda samma TV, till samma pris eller bättre, eller en bättre TV, till samma pris eller bättre. Dom kan inte ensidigt bryta ett avtal. I bästa fall, så kan dom kanske bryta erbjudandet om att sälja TVn för 5200kr, men dom kan inte bryta grunderbjudandet på 5578kr som TS ursprungligen betalade.

Enligt TS har ingen återbetalning gjorts. Webhallen har erbjudit sig att återbetala, sälja en sämre TV till ett dyrare (dock rabatterat pris), eller samma TV till en mycket lägre rabatt. TS har har inte brutit avtalet, det är Webhallen som försöker bryta avtalet, vilket utgör en väldigt stor skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av snitch:

Avtalet gäller tills dess att köparen väljer att häva köpet, i det här fallet TS, eller tills dess att Webhallen levererar den television TS har köpt. Jag kan inte hitta någon information om vad som gäller när säljaren gör bort sig på det här viset, men jag hittar ingen lagtext eller praxis som säger att Webhallen har någon rätt att själva häva köpet och återbetala TS. Avtalet ska fortfarande gälla.

Fast du missförstår. Webhallen har hävt köpet och gjort en återbetalning till kund. Hen har fått tillbaka pengarna på sitt konto. Menar mer att det gör ju ärendet mindre glasklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Fast om de har gort en återbetalning så gäller inte första avtalet. Då är det bara det muntliga som gäller och det innan är väl klart och färdigt? Arn kanske väger in det gamla avtalet i en bedömning. Men rent lagmässigt så är väl den första inte relevant om en återbetalning görs?

Webhallen har inte rätten att ensidigt besluta om hävning utan att köparen godkänt det. Om de har skickat honom pengarna har det ändå ingen juridisk betydelse.

Om man kunde ta sig ur ett köpeavtal medelst återbetalning så skulle ju ingen säljare någonsin vara bunden av ett avtal, bara att återbetala vid minsta problem...och strunta i de eventuella problem som det orsakar för köparen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Webhallen har inte rätten att ensidigt besluta om hävning utan att köparen godkänt det. Om de har skickat honom pengarna har det ändå ingen juridisk betydelse.

Om man kunde ta sig ur ett köpeavtal medelst återbetalning så skulle ju ingen säljare någonsin vara bunden av ett avtal, bara att återbetala vid minsta problem...och strunta i de eventuella problem som det orsakar för köparen.

Fast om denna återbetalning har skett med TS godkännande eller inte, vet ju inte du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyie:

Menar du på allvar kartongen?

Nej.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Skrivet av Phod:

Om du går till Ica när de säljer 2st burkar vita bönor för priset av en, och de inte har några hemma för att Arne glömde beställa hem, tycker du att de är skyldiga dig 2.95:- då? Jag tycker inte det här fallet är så självklart som du. OK, Webhallen klantade sig, TS missade ett bra erbjudande, men det är ju inte som att TS har lagt ut några pengar.

Jag säger inte att någon part har rätt eller fel här, men om det ska upprättas vem som har rätt och fel så måste ärendet dras vidare. Det räcker inte med att låta känslorna rinna fram på ett forum.

Normalt när man beställt två burkar för 2.95:- på ICA och då inte får hem dem är att du får två nya för samma pris, spelar ingen roll om erbjudandet fortfarande är giltigt eller hur?

Eller har du en ICA som plötsligt kräver dig på pengar om du kommer tillbaka med kvittot?

Skrivet av macan7:

Fast om denna återbetalning har skett med TS godkännande eller inte, vet ju inte du?

Det är ju ganska uppenbart att TS inte är nöjd med situationen, om webhallen skickar tillbaka pengarna till honom spelar ju ingen roll.