Helgsnack: Vad är dina intryck av Windows 11?

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag märker någon markant skillnad gentemot Windows 10 faktiskt. Kanske för att största förändringen gäller UI:t?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Otroligt snyggt, t.o.m jag som är extremt kräsen när det gäller sånt, en av anledningarna jag avänder linux, är helt nöjd med utseendet.

Då ska bara tredjepartsutvecklare haka på – så om tio år kanske det blir någorlunda enhetligt? 😁

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Funkar bra men den burk som kör Windows 11 är bara gjord för gaming. Gör inget annat än att gamea och surfa på den. Allt annat (bankärenden, foto och video redigering, office etc.) görs på en Laptop. Så om det var problem större problem med buggar skulle jag nog inte ens märka det om det inte direkt påverkade spelen.

En sak jag noterade idag med version 22000.71 är att med nya Adrenalin 21.7.1 så funkar AMD Radeon Software längre, pga. att den säger att den inte är kompatibel med min windows version. Dock fungerar själva drivrutinen som den ska. Tror nog AMD kommer släppa en drivrutin snart, de brukar vara hyffsat snabba att släppa till windows betor.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Inaktiv

Bästa med Windows 11 och winget måste väl ändå va detta:

winget uninstall "Microsoft Edge" --silent winget uninstall "Microsoft Solitaire Collection" --silent winget uninstall "Office" --silent winget uninstall "Microsoft Fästisar" --silent winget uninstall "Cortana" --silent winget uninstall "Microsoft News - Nyheter" --silent winget uninstall "MSN Väder" --silent winget uninstall "Få hjälp" --silent winget uninstall "Microsoft Tips" --silent winget uninstall "Microsoft To Do" --silent winget uninstall "Microsoft Kontakter" --silent winget uninstall "Microsoft Foton" --silent winget uninstall "Microsoft OneDrive" --silent winget uninstall "Windows Alarm & klocka" --silent winget uninstall "Windows Kamera" --silent winget uninstall "Windows Kartor" --silent winget uninstall "Windows Notepad" --silent winget uninstall "Windows Röstinspelaren" --silent winget uninstall "Din telefon" --silent winget uninstall "Film&TV" --silent winget uninstall "E-post och Kalender" --silent winget uninstall "Feedbackhubben" --silent winget uninstall "Groove Musik" --silent

Tror aldrig jag haft en sådan ren Windows-upplevelse.

Permalänk
Medlem

Kanske e en placeboeffekt, men tycker att Office fungerar bättre, de tunga exceldokument jag kör känns rappare och när man kör med större och tyngre, gärna med tunga uträkningar så öppnas och uppdateras allt mycket snabbare.
Nu kör jag inte spel på denna maskin så det kan jag inte uttala mig om, men överlag så känns systemet rappare och mer ”följsamt”

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Zyces:

Kanske e en placeboeffekt, men tycker att Office fungerar bättre, de tunga exceldokument jag kör känns rappare och när man kör med större och tyngre, gärna med tunga uträkningar så öppnas och uppdateras allt mycket snabbare.
Nu kör jag inte spel på denna maskin så det kan jag inte uttala mig om, men överlag så känns systemet rappare och mer ”följsamt”

Vill du få en riktig "aha"-upplevelse? Kör Edge, och gå in i inställningar, sen säkerhet, och slå på "strict" begränsning av spår-grejor. Du behöver inte ens ha ublock origin installerat då, och surfupplevelsen är oändligt förbättrad. Det är helt sinnessjukt vad bra Edge har blivit.

Utan att faktiskt ha kollat så kan jag inte tänka mig att Chrome har den här funktionen, eftersom Google lever på annonser.

Glöm inte att vitlista sweclockers.com för att vara snäll

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av walkir:

Win+W har äntligen slutat att fungera för mig. Windows Ink Workspace försökte jag utplåna i Windows 10, men lyckades aldrig. I 11:an verkar det däremot borta. Även andra genvägar verkar antingen bortplockade eller ändrade.

Win+w är ju widget-grejen numera, men den går kanske att stänga av. Få kommandon brukar försvinna, men de får nya funktioner ibland.

Skrivet av walkir:

Ang. vattenstämpel, så finns det fortfarande massvis med hänvisningar till Windows 10 i 11:an, så det kan vara en förklaring

Att det står fel här och var och refereras kan man väl ha förståelse för, men här har de inte ens aktiverat stämpeln som alltid brukar finnas i tidiga byggen.

Skrivet av Printscreen:

Det är helt sinnessjukt vad bra Edge har blivit.

Instämmer. Den största nackdelen är att man får stå ut med alla Googles uppmaningar om att byta till Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Win+w är ju widget-grejen numera, men den går kanske att stänga av. Få kommandon brukar försvinna, men de får nya funktioner ibland.

Ah, det förklarar ett och annat eftersom jag stängt av Widgets genom gpedit.msc Upptäckte även att sök nu ligger på Win+S vilket är mindre lyckat enligt mig. En av mina mest använda genvägar på jobbdatorn för att ta skärmdumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Vill du få en riktig "aha"-upplevelse? Kör Edge, och gå in i inställningar, sen säkerhet, och slå på "strict" begränsning av spår-grejor. Du behöver inte ens ha ublock origin installerat då, och surfupplevelsen är oändligt förbättrad. Det är helt sinnessjukt vad bra Edge har blivit.

Utan att faktiskt ha kollat så kan jag inte tänka mig att Chrome har den här funktionen, eftersom Google lever på annonser.

https://i.imgur.com/Hd4zMCf.png

Glöm inte att vitlista sweclockers.com för att vara snäll

Ahh, tack för tipset. Nu kör jag wireshark, men kan köra detta tillsammans nog..

Ja, jag var väldigt skeptisk till egde i början, men nu börjar jag vända mig mer och mer till detta ..

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Den korta stund jag hann använda, mer förvirrande designval som inte är gjort för mus + tangentbord... men kommer slänga in det för direct storage till slut.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Den korta stund jag hann använda, mer förvirrande designval som inte är gjort för mus + tangentbord... men kommer slänga in det för direct storage till slut.

Tycker det är mer designat för mus + tangentbord än tidigare (sen Windows 7 iaf)

Permalänk
Medlem

Kör på laptop med pekskärm. Ingen skillnad att handskas med jämfört med 10 förutom att det inte längre går att komma åt inställningar och klipp& klistra från ikonen längst till höger. Men batteritiden har fördubblats. Såhär, känns det för oss vanliga användare som inte är PC-nördar😆

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Bästa med Windows 11 och winget måste väl ändå va detta:

winget uninstall "Microsoft Edge" --silent winget uninstall "Microsoft Solitaire Collection" --silent winget uninstall "Office" --silent winget uninstall "Microsoft Fästisar" --silent winget uninstall "Cortana" --silent winget uninstall "Microsoft News - Nyheter" --silent winget uninstall "MSN Väder" --silent winget uninstall "Få hjälp" --silent winget uninstall "Microsoft Tips" --silent winget uninstall "Microsoft To Do" --silent winget uninstall "Microsoft Kontakter" --silent winget uninstall "Microsoft Foton" --silent winget uninstall "Microsoft OneDrive" --silent winget uninstall "Windows Alarm & klocka" --silent winget uninstall "Windows Kamera" --silent winget uninstall "Windows Kartor" --silent winget uninstall "Windows Notepad" --silent winget uninstall "Windows Röstinspelaren" --silent winget uninstall "Din telefon" --silent winget uninstall "Film&TV" --silent winget uninstall "E-post och Kalender" --silent winget uninstall "Feedbackhubben" --silent winget uninstall "Groove Musik" --silent

Tror aldrig jag haft en sådan ren Windows-upplevelse.

Man kan avinstallera appar från Windows 10 också?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Finns väl achievements till de flesta PC plattformarna?

Finns men dåligt implementerat.

På steam så kan man fuska sig till dom genom hemsidor och Gabe verkar inte bry sig om att förbättra systemet.

Det bästa jag erfarit på PC är Ubisofts challenges bäst, som även ger dig coins som man kan köpa items med eller 20% rabatt på nästa inköp.

Förut plöjde jag igenom spel utan att göra något extra.
Sedan jag börjat fokusera mer på trophies/achievments så har jag fått ut mer av mina spel inköp.
Det är något extra att få se den där platinum pokalen i PS spel listan.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Personligen så stör jag mig mer på dem som klagar på att en tidig preview av ett nytt OS skulle ha buggar.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallen:

Personligen så stör jag mig mer på dem som klagar på att en tidig preview av ett nytt OS skulle ha buggar.

Inte så konstigt för de har inte fixat till win10 än heller.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad det är med Windows 11, jag testade det men något kändes inte rätt. Det var inte jag kan peka ut, men någonting, någonstans gav mig en udda känsla. Som när ens farsa faktiskt kom tillbaka på julafton med en tidning och tomten aldrig kom.

Permalänk
Medlem

Kör på haswell-datorn fortfarande. Lite janky, allt involverande UI verkar vara pufärsk kod fortfarande och buggar ur på ett eller annat vis ganska ofta. T.ex kan taskbaren på skärm nummer 2 och 3 indikera att stängda program fortfarande körs fast så inte är fallet. Sen märker man ibland att någon process startas om.

Men så är förstås en tidig build så jag klagar inte. Tror detta blir riktigt fint och användbart när det blir klart. Snappat runt en massa fönster idag när jag följt flertalet videostreams (race to world first, world of warcraft) och det kändes riktigt bra.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har använt Win 11 på heltid i ca en vecka nu och har inte haft ett enda större problem hittills, små kosmetiska buggar mest. Testade att installera en del GUI apps via WSL och det funkar över förväntan, kan nu använda Kdenlive i Windows!

Överlag positivt överraskad av Windows 11.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Personligen så stör jag mig mer på dem som klagar på att en tidig preview av ett nytt OS skulle ha buggar.

Det här!!!

Det finns en hel del att tänka och tycka om microsoft och windows, men att tro att en dev version är färdig och klar och sedan i en brännande recension bränna ner dev builden är faktiskt nästan helt oförtjänt. Läser dom flesta inte vad det står i rutan man klickar på när man går med i insider previews dev kanal?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon100733:

Bästa med Windows 11 och winget måste väl ändå va detta:

winget uninstall "Microsoft Edge" --silent winget uninstall "Microsoft Solitaire Collection" --silent winget uninstall "Office" --silent winget uninstall "Microsoft Fästisar" --silent winget uninstall "Cortana" --silent winget uninstall "Microsoft News - Nyheter" --silent winget uninstall "MSN Väder" --silent winget uninstall "Få hjälp" --silent winget uninstall "Microsoft Tips" --silent winget uninstall "Microsoft To Do" --silent winget uninstall "Microsoft Kontakter" --silent winget uninstall "Microsoft Foton" --silent winget uninstall "Microsoft OneDrive" --silent winget uninstall "Windows Alarm & klocka" --silent winget uninstall "Windows Kamera" --silent winget uninstall "Windows Kartor" --silent winget uninstall "Windows Notepad" --silent winget uninstall "Windows Röstinspelaren" --silent winget uninstall "Din telefon" --silent winget uninstall "Film&TV" --silent winget uninstall "E-post och Kalender" --silent winget uninstall "Feedbackhubben" --silent winget uninstall "Groove Musik" --silent

Tror aldrig jag haft en sådan ren Windows-upplevelse.

:s Edge är enda som klarar Netflix 4k och notepad använder man ju varje dag fästisar är bra också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blobster:

:s Edge är enda som klarar Netflix 4k och notepad använder man ju varje dag fästisar är bra också.

Notepad klarar fortfarande inte mer än 1 CTRL+Z år 2021. Jag har ersatt den med VS Code för .txt

Permalänk
Medlem

Gillar systemet, kör det skarpt på min jobb dator och en av mina hem maskiner och har inte märkt av några större problem.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Skrivet av Nocto:

De flesta jag känner har mekaniska diskar. Oftast som backup dock. Är väl rätt vanligt?

Ja, SSD som systemdisk är en självklarhet men så länge som 4TB SSD kostar minst 4000-6000 kr så är det inte så konstigt att man har några mekaniska diskar för lagring och för dokument som man inte behöver aktivt jobba med. I synnerhet om det rör sig om en stationär dator som använts i arbetet och inte enbart för spel och underhållning.

Permalänk
Medlem

När jag försöker installera windows 11 via windows update så får jag kmode exception not handled efter omstart. Någon som vet hur man löser detta? Googlade men dom alternativen fungerade inte.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nocto:

De flesta jag känner har mekaniska diskar. Oftast som backup dock. Är väl rätt vanligt?

Mekaniska diskar, vad är det?

Skämt åsido har jag inte använt en mekanisk disk annat än i NAS/server sedan 2015 (då 6700K kom) - Full on flashlagring hela vägen i samtliga människor här hemma annars

-------------------------

OT:
Har inte testat Windows 11 än, väntar på att anti-fusk till spel ska sluta flagga Windows 11 då jag gärna undslipper att bli bannad...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk

vänta nu. lämnade datorn i 6 dar, går de o installera win 11 nu??? behöver man göra backup på sina personliga filer eller är de nåt man ska tänka på? program o sånt som e installerade för win 10 tex?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackoudan:

vänta nu. lämnade datorn i 6 dar, går de o installera win 11 nu??? behöver man göra backup på sina personliga filer eller är de nåt man ska tänka på? program o sånt som e installerade för win 10 tex?

Det bör bara vara att köra, men som vanligt är det listigt att se till att viktiga filer finns på fler ställen om oturen är framme.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Det bör bara vara att köra, men som vanligt är det listigt att se till att viktiga filer finns på fler ställen om oturen är framme.

ok! så bör va som en vanlig update alltså. något annat som är märkbart efter uppdateringen som är negativt? 🤔

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blackoudan:

ok! så bör va som en vanlig update alltså. något annat som är märkbart efter uppdateringen som är negativt? 🤔

Precis. Eventuellt kan det dock vara smidigare att vänta på betaversionen då det kan vara enklare att gå från den till den skarpa versionen (eller tillbaka till Windows 10) än från dev-versionen.