Kalibrering för amatörer (med verktyg)

Permalänk
Medlem

Kalibrering för amatörer (med verktyg)

Hej,

Jag fick hem en i1Display Studio (Prisjakt, dyrare i skrivande stund) idag och har kalibrerat min datorskärm med DisplayCal. Det gick smidigt och tog strax under 20 minuter att genomföra.

Jag ändrade Röd, Grön och Blå (i mitt fall endast Röd) för att stämma överens med DisplayCal, sedan satte programmet igång. Efteråt skapades en profil för skärmen som numera används i Windows.

Är det verkligen så enkelt?

Jag har även en Samsung Q95T som jag gärna kalibrerar. Känns ändå rätt dumt att spendera så pass mycket pengar och sitta och titta på en bild som inte alls stämmer överens med hur filmerna och spelen var tänkta att se ut. Kommer använda Nvidia Shield för serier och filmer, men datorn vid spel.

Frågan är då hur man ska gå tillväga just för TV:n? Hur blir det med HDR?

- Kalibrera med HDR aktiverat i Windows eller inte?
- Profilen fungerar enbart i Windows, hur kalibrerar jag för Nvidia Shield?

Om någon har lite mer koll på kalibrering och vill flika in så uppskattas det! Annars kan vi amatörer gissa oss fram!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Coolt, suttit i tankarna på att köpa en SpyderXpro

Varit inne på att klippa skärm på sistone, får hem en g9a imorgon så kanske ska passa på o klippa kalibreringsverktyg.

Nån speciell anledning du valde just den kalibratorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Coolt, suttit i tankarna på att köpa en SpyderXpro

Varit inne på att klippa skärm på sistone, får hem en g9a imorgon så kanske ska passa på o klippa kalibreringsverktyg.

Nån speciell anledning du valde just den kalibratorn?

Det är inte säkert att det stämmer, men av vad jag har lyckats tolka mig till så ska i1Display Studio vara snabbare än t.ex. SpyderX Pro men kosta ungefär lika mycket. Jag valde i1Display Studio över Pro då det bara verkar vara två praktiska skillnader:

1. Pro kan mäta ljus i rummet, vilket är irrelevant för mig, jag använder TV:n när det är mörkt eller mörklägger rummet.
2. Pro är snabbare. Påstås vara 5x snabbare, men i praktiken med DisplayCal tar en kalibrering ungefär hälften så lång tid.

Studio är begränsad till ett "foto" per sekund, medan Pro är upp till 5x snabbare. Det gäller dock enbart när det är möjligt att ta fler kort per sekund, vilket inte alls är säkert, därav en halvering av tiden istället för 5x.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv

Finns PRO plus med.

Dock har du inte kalibrerat utom profilerat dvs du har skapat en profil som används för att korrigera vissa fel på skärmen.
När du kalibrerar gör du det i hårdvaran på skärmen dvs med reglagen.

Sen gjorde du säkerligen en Matrix 3x3 du kan även göra en LUT.

Sen misstänker jag att du inte gjorde rätt inställningar i displaycal?
Du kan enkelt kolla genom att göra en Mesurment report om allt verkar stämma. görs i displaycal.

I1display är mer korrekt än Spyders mätare så dessa rekommenderas oftast inte dvs köp i1display

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Finns PRO plus med.

Dock har du inte kalibrerat utom profilerat dvs du har skapat en profil som används för att korrigera vissa fel på skärmen.
När du kalibrerar gör du det i hårdvaran på skärmen dvs med reglagen.

Sen gjorde du säkerligen en Matrix 3x3 du kan även göra en LUT.

Sen misstänker jag att du inte gjorde rätt inställningar i displaycal?
Du kan enkelt kolla genom att göra en Mesurment report om allt verkar stämma. görs i displaycal.

I1display är mer korrekt än Spyders mätare så dessa rekommenderas oftast inte dvs köp i1display

Mycket riktigt, Plus-versionen finns också. Då är vi dock uppe i så höga priser (runt 3000kr) och det var jag inte villig att betala. Osäker på vad skillnaden är där.

Intressant - jag trodde jag kalibrerade och profilerade när jag fick ändra Röd, Grön och Blå via skärmens reglage. Stämmer inte detta?

Jag vet tyvärr inte vad en Matrix 3x3 eller LUT är, så jag kan inte svara på vad jag gjorde. Ska kika närmare på det.

Vet inte vilka inställningar som är "rätt" i DisplayCal. Finns inte så många inställningar att göra, men jag som "Correction" valde jag "LCD PFS Phosphor WLED family" och tryckte sedan på "Calibrate & profile".

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nu1mlock:

Mycket riktigt, Plus-versionen finns också. Då är vi dock uppe i så höga priser (runt 3000kr) och det var jag inte villig att betala. Osäker på vad skillnaden är där.

Intressant - jag trodde jag kalibrerade och profilerade när jag fick ändra Röd, Grön och Blå via skärmens reglage. Stämmer inte detta?

Jag vet tyvärr inte vad en Matrix 3x3 eller LUT är, så jag kan inte svara på vad jag gjorde. Ska kika närmare på det.

Vet inte vilka inställningar som är "rätt" i DisplayCal. Finns inte så många inställningar att göra, men jag som "Correction" valde jag "LCD PFS Phosphor WLED family" och tryckte sedan på "Calibrate & profile".

Skriv vad du har för skärm kan jag kolla vilken correction du ska ha
Förklarar resten senare när jag är vid datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Skriv vad du har för skärm kan jag kolla vilken correction du ska ha
Förklarar resten senare när jag är vid datorn.

Jag har en Acer Predator Z35P. Min TV (som jag är fundersam över hur man ska kalibrera) är en Samsung Q95T, så jag antar att det är "LCD Quantum Dot LED" som ska användas för TV:n.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för klargörandet om skillnaderna ni båda.

Hastigheten spelar nog ingen större roll då jag främst kommer kalibrera hemma, så det lär inte bli så ofta

Då får de väl bli en sån där i1display!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har en Acer Predator Z35P. Min TV (som jag är fundersam över hur man ska kalibrera) är en Samsung Q95T, så jag antar att det är "LCD Quantum Dot LED" som ska användas för TV:n.

Nu har jag inte kalibrerat just en Q95T men väl en Q90R och fick gott resultat efter en 22pt vitbalans justering.
Om du har en Raspberry Pi 3 tillgänglig kan du köra PGenerator som källa för testmönster och sedan valfri applikation.

Progamvaror
Calman Home kostar en slant
ColourSpace ZRO kostar inte mycket alls
HCFR är gratis

Personligen har jag dåliga erfarenheter av Calman, får Clay Davis vibbar av affärsmodellen (ni som inte fattar referensen behöver verkligen kolla in The Wire).

Nu är jag lite osäker på om det följer med någon generell korrektionsmatris för QLED i någon av applikationerna ovan. Utan en sådan så är det inte riktigt värt att ge sig på det kan jag tycka då kolorimetern behöver en sådan för att kompensera för paneltypen. Jag använder personligen en X-Rite i1 Pro 2 för att skapa en egen korrektionsmatris i samband med att jag kalibrerar en skärm vilket blir mer exakt än en generell korrektionsmatris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Nu har jag inte kalibrerat just en Q95T men väl en Q90R och fick gott resultat efter en 22pt vitbalans justering.
Om du har en Raspberry Pi 3 tillgänglig kan du köra PGenerator som källa för testmönster och sedan valfri applikation.

Progamvaror
Calman Home kostar en slant
ColourSpace ZRO kostar inte mycket alls
HCFR är gratis

Personligen har jag dåliga erfarenheter av Calman, får Clay Davis vibbar av affärsmodellen (ni som inte fattar referensen behöver verkligen kolla in The Wire).

Nu är jag lite osäker på om det följer med någon generell korrektionsmatris för QLED i någon av applikationerna ovan. Utan en sådan så är det inte riktigt värt att ge sig på det kan jag tycka då kolorimetern behöver en sådan för att kompensera för paneltypen. Jag använder personligen en X-Rite i1 Pro 2 för att skapa en egen korrektionsmatris i samband med att jag kalibrerar en skärm vilket blir mer exakt än en generell korrektionsmatris.

DisplayCal kompenserar väl mot paneltypen genom att välja just correction för QLED?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

DisplayCal kompenserar väl mot paneltypen genom att välja just correction för QLED?

Om du använder DisplayCal och väljer en korrektionsmatris för QLED så används en generell korrektionsmatris, helt korrekt.

Men om du vill kalibrera TVn för andra källor än datorn skulle jag rekommendera en annan programvara än DisplayCal.

EDIT: Nu använder HCFR och DisplayCal både ArgyllCMS som motor i botten så då borde samma korrektionsmatris kunna nyttjas även i HCFR.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle:

Nu har jag inte kalibrerat just en Q95T men väl en Q90R och fick gott resultat efter en 22pt vitbalans justering.
Om du har en Raspberry Pi 3 tillgänglig kan du köra PGenerator som källa för testmönster och sedan valfri applikation.

Progamvaror
Calman Home kostar en slant
ColourSpace ZRO kostar inte mycket alls
HCFR är gratis

Personligen har jag dåliga erfarenheter av Calman, får Clay Davis vibbar av affärsmodellen (ni som inte fattar referensen behöver verkligen kolla in The Wire).

Nu är jag lite osäker på om det följer med någon generell korrektionsmatris för QLED i någon av applikationerna ovan. Utan en sådan så är det inte riktigt värt att ge sig på det kan jag tycka då kolorimetern behöver en sådan för att kompensera för paneltypen. Jag använder personligen en X-Rite i1 Pro 2 för att skapa en egen korrektionsmatris i samband med att jag kalibrerar en skärm vilket blir mer exakt än en generell korrektionsmatris.

Har du testat colourspace DPS? Köpte den för någon dag sedan. Har dock inte hunnit testat den än.

Kört Calman tidigare men tycker det var kasst utav dom att skrota euthiast licensen så jag hoppade över dom denna gång och tänkte pröva light illusions produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Har du testat colourspace DPS? Köpte den för någon dag sedan. Har dock inte hunnit testat den än.

Kört Calman tidigare men tycker det var kasst utav dom att skrota euthiast licensen så jag hoppade över dom denna gång och tänkte pröva light illusions produkter.

Inte Colourspace DPS men har en Colourspace HTL licens för att kunna exportera 3DLUTar. Kraftfull applikation! Tog lite tid att sätta sig in i funktionerna och arbetsflödet men efter lite trial and error så är jag helnöjd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Calle:

Inte Colourspace DPS men har en Colourspace HTL licens för att kunna exportera 3DLUTar. Kraftfull applikation! Tog lite tid att sätta sig in i funktionerna och arbetsflödet men efter lite trial and error så är jag helnöjd.

Gött. Jag körde på DPS för att det är ju mer eller mindre som en nerbantat version utav HTL och att man gör det mesta manuellt.
Min TV har inte möjlighet till 3DLut så fram tills jag köper en sådan TV får DPS duga. Ska ta och sätta mig in i det när tid finnes.

Undra varför CalMan har gått ner sig så mycket, 2010 när jag började med kalibrering var dom helt OK och nu verkar dom strula och strula bara.
Ända sedan Portrait köpte upp dom blev det super kasst med licenserna med. Te.x. köpte jag ju Euthiast år 2011 tror jag sedan förnyade det varje år med supporten för ca 500kr per år vilket var helt ok egentligen.
Sen helt plötsligt skrotade dom Euthiast men erbjöd viss uppdatering under några års tid ändå om man "köpte loss" det för 1000kr tror jag det var men detta e-post missade jag och efter deadline kan jag inte köpa denna förlängning. Då blev man riktigt förbannad här har man haft dom i flera år trogen kund samma produkt så får man inte köpa loss produkten pga. man missade ett e-post.