Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gilgamesh:

japp, spelade första på PS3 på en sketen 32 tum TV back in the days

*/Yorkshireman-mode: ON*

32 tum? HAH! Du hade det allt bra, du! Jag körde min PS3 inledningsvis på en 17" widescreen med 1280*720 pixlars upplösning!

Dock var det en rätt fräsig 17-tummare får man dock säga (Sony HT-MFM75W tror jag det var), den hade till exempel IPS-panel, så färgerna och kontrasten var gudomlig jämfört med andra paneltyper från den tiden. Fullt batteri analoga ingångar också så den medgav samtidig inkoppling av alla mina dåtida konsoller; PS3 (DVI), Xbox 360 (VGA) och Wii (komponentvideo).

Skrivet av tyvar1:

Uppdaterar inlägget med Changelog så fort den kommer upp!

Törs man hoppas på stöd för intern m.2 SSD-enhet och VRR? Näh, det vore väl ändå för mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Törs man hoppas på stöd för intern m.2 SSD-enhet och VRR? Näh, det vore väl ändå för mycket!

Längtar och fasar inför att de ska låsa upp den. Betyder en omedelbar kostnad omkring 4-5k så fort den firmwaren kommer. Såklart ska man ha 2 TB och det är fan i mig dyrt.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Längtar och fasar inför att de ska låsa upp den. Betyder en omedelbar kostnad omkring 4-5k så fort den firmwaren kommer. Såklart ska man ha 2 TB och det är fan i mig dyrt.

För mig blir det nog bara en 1TB då jag har en 4TB extern hdd för PS4-spelen.
Men när firmwaren dyker upp vet nog bara skräddaren.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

För mig blir det nog bara en 1TB då jag har en 4TB extern hdd för PS4-spelen.
Men när firmwaren dyker upp vet nog bara skräddaren.

Indeed. Bloomberg nämnde "i sommar" för den, men de har haft fel förr (se Switch Pro debaklet). Lär nog hinna bli sommar i Australien innan vi ser något.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

Längtar och fasar inför att de ska låsa upp den.

Hm, jo, det har kostat på för mig att förbereda för PS5... TV, ljudlimpa, oväntad kostnad på ny TV-bänk (lol) med hemfrakt för densamma, själva konsollen såklart, och sedan tillkommer ju spel också.

Lägg 2TB SSD ovanpå det och det blir lite tungt måste sägas. Särskilt när opportunistiska kryptojävlar börjar använda lagringsutrymme för sina luftslott också...! *suck*

Dessutom, PS5 saknar ju även stöd för ALLM tyvärr. Och stöd för PS5s flådiga 3D-ljud finns fortfarande bara i hörlurar och inte i högtalare också trots att åtta månader snart gått sedan premiärdagen. Så som alltid i en kapitalism så blir marknadsledaren lat och inkompetent när penninggnidarna får styra. Xbox å sin sida har ju stöd för alla dessa funktioner och även stöd för dolby vision i spel - de anstränger sig för att fixa brett stöd för moderna funktioner, sånt uppskattar man även om MS är ett jävla skitföretag ärligt talat. Sedan var ju SeX-handkontrollen rätt trist; där är den stora dragningskraften hos mig med PS5. Den avancerade vibrationsfunktionen, och dynamiska avtryckare är ju fan guld alltså. Men det stör att Sony är så loja med HDMI-funktionaliteten och interna lagringsutrymmet.

Och varför kan inte PS5 slå på TVn tillsammans med konsollen??? Båda är till och med Sony numera... PS4 fixade ju det utmärkt, även med den Samsung-TV jag hade då! Inte slår den av TVn heller när man försätter i viloläge eller stänger ner. Irriterande som fan, på ett sånt där futtigt i-världssätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Hm, jo, det har kostat på för mig att förbereda för PS5... TV, ljudlimpa, oväntad kostnad på ny TV-bänk (lol) med hemfrakt för densamma, själva konsollen såklart, och sedan tillkommer ju spel också.

Lägg 2TB SSD ovanpå det och det blir lite tungt måste sägas. Särskilt när opportunistiska kryptojävlar börjar använda lagringsutrymme för sina luftslott också...! *suck*

Dessutom, PS5 saknar ju även stöd för ALLM tyvärr. Och stöd för PS5s flådiga 3D-ljud finns fortfarande bara i hörlurar och inte i högtalare också trots att åtta månader snart gått sedan premiärdagen. Så som alltid i en kapitalism så blir marknadsledaren lat och inkompetent när penninggnidarna får styra. Xbox å sin sida har ju stöd för alla dessa funktioner och även stöd för dolby vision i spel - de anstränger sig för att fixa brett stöd för moderna funktioner, sånt uppskattar man även om MS är ett jävla skitföretag ärligt talat. Sedan var ju SeX-handkontrollen rätt trist; där är den stora dragningskraften hos mig med PS5. Den avancerade vibrationsfunktionen, och dynamiska avtryckare är ju fan guld alltså. Men det stör att Sony är så loja med HDMI-funktionaliteten och interna lagringsutrymmet.

Och varför kan inte PS5 slå på TVn tillsammans med konsollen??? Båda är till och med Sony numera... PS4 fixade ju det utmärkt, även med den Samsung-TV jag hade då! Inte slår den av TVn heller när man försätter i viloläge eller stänger ner. Irriterande som fan, på ett sånt där futtigt i-världssätt.

Saknas även VRR och 1440p. Men Ps5 sätter på min TV men inte av dock..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Och varför kan inte PS5 slå på TVn tillsammans med konsollen??? Båda är till och med Sony numera... PS4 fixade ju det utmärkt, även med den Samsung-TV jag hade då! Inte slår den av TVn heller när man försätter i viloläge eller stänger ner. Irriterande som fan, på ett sånt där futtigt i-världssätt.

Har du kollat settings i PS5an? Vill minnas att det finns HDMI Device Link eller nåt

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Har du kollat settings i PS5an? Vill minnas att det finns HDMI Device Link eller nåt

Hm! Kollade runt lite i menyerna när jag precis fått igång maskinen men bommade den här funktionen (den ligger ju inte under bild och ljud, skumt nog, där jag faktiskt var och härjade runt...) Tackar! HDMI link är på som standard för övrigt - men verkar inte direkt göra någonting mer än att söva PS5 om man stänger av TVn såvida man inte aktiverar one touch start eller vad den nu heter.

Och även om man slår på allting som finns i HDMI-inställningarna så stänger den ändå inte av TVn om man använder PS5s handkontroll för att söva/stänga av konsollen. Knöligt och oslipat, måste jag tillstå. Vore så bekvämt om man bara kunde försänka både maskinen och TV i sovläge samtidigt direkt från handkontrollen.

Och finns det verkligen inget sätt att direkt se och ladda hem spel man redan köpt i Playstation Store??? Enda sättet jag funnit att se tidigare inköp är att lista transaktioner, och sedan söka manuellt i Store efter varje titel separat... Helkasst och skitjobbigt rent utsagt. Man kan ju överföra från tidigare konsoll, men det kräver ju att konsollen finns kvar. Vilket min inte gör. Kanske playstation app kan göra det? Hm... Påminner mig om att jag borde ta en koll på den.

Funderar för övrigt på vad för lir jag ska börja köra först... Finns så jäkla mycket att välja på med tanke på att jag hoppade i stort sett hela PS4-generationen också (konsollen väsnades så förbenat). Hade ju helt klart varit Horizon: Zero Dawn, ifallatt det funnits en specifik PS5-patch. Blir kanske God of War då istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Och finns det verkligen inget sätt att direkt se och ladda hem spel man redan köpt i Playstation Store??? Enda sättet jag funnit att se tidigare inköp är att lista transaktioner, och sedan söka manuellt i Store efter varje titel separat... Helkasst och skitjobbigt rent utsagt. Man kan ju överföra från tidigare konsoll, men det kräver ju att konsollen finns kvar. Vilket min inte gör. Kanske playstation app kan göra det? Hm... Påminner mig om att jag borde ta en koll på den.

Längst till höger har du Game Library, gå in där (helst genom att trycka X), sedan går du upp och ett steg till höger för att komma till Your Collection och där ser du allt. Till vänster har du en ikon där du kan filtrera så du endast ser spel från Playstation Store etc.

Jag säger att du ska helst använda X för att gå in dit, för du kan också trycka Ner, men när du sedan ska gå Upp (för att gå till Your Collection) blir det väldigt förvirrande, för man tror man kommer tillbaka då, men nej det gör man först om man trycker Upp 2 ggr.... ja jag är ännu inte helt förtjust i PS5 OS navigationen, PS4 var mycket trevligare

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Längst till höger har du Game Library, gå in där (helst genom att trycka X), sedan går du upp och ett steg till höger för att komma till Your Collection och där ser du allt.

Okej, tackar så mycket! Jag ska ta en titt en gång till "imorgon" (dvs, efter jag sovit... *snark!*), tyckte att jag undersökte allt noggrant, men användargränssnittet är inte superöverskådligt tycker då jag iallafall. Är väl en inlärningsgrej förmodar jag.

Laddade hem mina (mestadels indiespel) jag hade på PS4 med PS App, det var faktiskt väldigt smidigt. Undrar bara hur man kan ta bort min gamla PS4 som inte existerar längre (den dog), appen/PSN-kontot kommer fortfarande ihåg den och har föreslagit att jag synkar den med min PS5 osv. Kan bli lite svårt typ... lol

Permalänk
Medlem

Är tillgängligheten lika illa som i vintras?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Är tillgängligheten lika illa som i vintras?

Min observation är att det verkar släppas betydligt fler och mer frekvent än i vintras, då fanns endast PS5 för folk som förbokat flera månader i förväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Är tillgängligheten lika illa som i vintras?

Det är svårt att impulsköpa en ännu men om du är aktiv i den här tråden kan du nog få tag på en ganska fort, blir bättre o bättre: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613737-ps5-ordrar-och...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

Är tillgängligheten lika illa som i vintras?

Nej, får man väl ändå säga.

Fick själv tag på en konsoll hos Media Markt sent i torsdags förra veckan efter tips i den andra tråden här i forumet. Det fanns fortfarande konsoller kvar i lager där efter klockan åtta på kvällen, så riktigt samma tryck efter dem verkar det inte längre vara.

Permalänk
Medlem

För er som gillar fifa spelen så finns fiifa21 för 149Kr på elgiganten just nu.
https://www.elgiganten.se/product/gaming/spel/playstation-4-s...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Någon som spelat Gran Turismo Sport på sin PS5 ännu ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Beställde it takes two när det var billigt på Elgiganten nyligen men spelet verkar ju bara vara på engelska inte ens svenska subs. Eller går det att ändra på nåt sätt? Tänkte ju spela med dottern...

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Vad spelar alla? Tacksam för tips.

(Står i valet och kvalet över om jag ska hämta min förbokade på webhallen som ligger och väntar.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vad spelar alla? Tacksam för tips.

(Står i valet och kvalet över om jag ska hämta min förbokade på webhallen som ligger och väntar.)

Spelar Final Fantasy VII Remake Intergrade samt Intermission DLC. Ser riktigt snyggt ut på PS5.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vad spelar alla? Tacksam för tips.

(Står i valet och kvalet över om jag ska hämta min förbokade på webhallen som ligger och väntar.)

Returnal har varit ett av de bättre släppen för min del. Stark rekommendation från min sida. Astro's Playroom var överraskande bra och en riktigt rolig platinum att plocka. Solklart tips även Ratchet & Clank.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vad spelar alla? Tacksam för tips.

(Står i valet och kvalet över om jag ska hämta min förbokade på webhallen som ligger och väntar.)

Spelar Judgment, började på det för ett tag sedan men när FF7 och R&C släpptes fick de prio, men nu ska jag spela ut det förstnämnda lagom innan uppföljaren, Lost Judgment kommer. Utav alla dessa är FF7 Remake klart den tyngsta titeln men rekommenderar även Judgment starkt även om det inte är något grafiskt mästerverk eller så. Välgjord Yakuza-spinoff med bra story och en förhållandevis billig PS5-release.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vad spelar alla? Tacksam för tips.

(Står i valet och kvalet över om jag ska hämta min förbokade på webhallen som ligger och väntar.)

Spelar Returnal just nu. Jag älskar dark souls sedan innan, Returnal får mig att gråta av frustration 😂

Jag har även spelat Days gone nyligen, även det tycker jag är mycket bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Returnal har varit ett av de bättre släppen för min del. Stark rekommendation från min sida. Astro's Playroom var överraskande bra och en riktigt rolig platinum att plocka. Solklart tips även Ratchet & Clank.

Skrivet av Schwalan:

Spelar Returnal just nu. Jag älskar dark souls sedan innan, Returnal får mig att gråta av frustration 😂

Jag har även spelat Days gone nyligen, även det tycker jag är mycket bra!

Returnal ser ju grymt ut. Men går det ens att spela om man bara har högst någon timme över här och där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Returnal ser ju grymt ut. Men går det ens att spela om man bara har högst någon timme över här och där?

Jag skulle svara ja på det!

Kan du spela längre perioder är det nog nyttigt för flowets skull, speciellt i början. Jag behöver ändå en paus för att inte bryta ihop när jag har dött 😉

Sen kan du pausa och sätta konsolen i restmode och fortsätta sen, om du vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cracko:

Returnal ser ju grymt ut. Men går det ens att spela om man bara har högst någon timme över här och där?

Går inte att spara en pågående spelsession så du kan inte spela detta, hoppa över till något annat och sedan återvända. Spelets största brist, speciellt sedan alla lanseringsbuggar bör vara fixade.

Trevligt spel i övrigt men den kräver sin tid och uppoffring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Går inte att spara en pågående spelsession så du kan inte spela detta, hoppa över till något annat och sedan återvända. Spelets största brist, speciellt sedan alla lanseringsbuggar bör vara fixade.

Trevligt spel i övrigt men den kräver sin tid och uppoffring.

Jag var själv lite rädd för detta att spelet saknar en bra sparfunktion för när man är mitt i en "run". Men jag upplever att det funkar bra ändå, och då har jag som mest tid att spela typ 1-2 timmar per tillfälle. Väldigt många framsteg (vapenuppgraderingar, genvägar, spelarförmågor) är ju tillgängliga permanent även när man dött, så den största nackdelen uppstår, som du säger, ifall man vill kunna byta friskt till ett annat spel när man vill. Men ett liv räcker ofta inte mycket längre än typ 1-3 timmar. Det har i min mening patchats rätt bra nu och jag har under mina 30 timmar bara fått en krasch. Kör på, säger jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Segt, borde själv insett att det dessutom var Bring, handlar tillräckligt mycket från Elgiganten att det borde vara iallafall halvt i medvetandet. Levereras med Postnord antingen hem eller till ICA här så skillnaden är liten, förutom möjligen dålig tracking.

Hoppas den kommer fram snarast, aningen segt att äntligen ha en PS5'a på gång och så slutar den uppdateras på vägen. :/

Efter väldigt mycket om och men så har jag fått min PS5a nu. Den första som skickades är nog troligen stulen enligt Elgiganten så de skickade en ny efter den varit borta i 10 dagar. Så var otroligt nojig att den nya också skulle försvinna men allt slutade gott

Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Returnal ser ju grymt ut. Men går det ens att spela om man bara har högst någon timme över här och där?

Om du är okej med att alltid ha din ps5 i rest mode och aldrig vill spela ett annat spel tills du är helt klar med Returnal så skulle jag säga att det går bra.

Själv gillar jag spelet starkt men jag spelar det ändå inte för jag gillar inte att det håller min ps5 gisslan hela tiden. Jag kommer fortsätta spela det när dom patchat in en quit + resume funktion som alla andra rougelites jag spelat har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Om du är okej med att alltid ha din ps5 i rest mode och aldrig vill spela ett annat spel tills du är helt klar med Returnal så skulle jag säga att det går bra.

Själv gillar jag spelet starkt men jag spelar det ändå inte för jag gillar inte att det håller min ps5 gisslan hela tiden. Jag kommer fortsätta spela det när dom patchat in en quit + resume funktion som alla andra rougelites jag spelat har.

"Tills du är helt klar" är väl något missvisande. Du behöver ju som sagt inte spela ut spelet ända till eftertexterna i ett svep. Framsteg sparas mellan liven. Det brukar för egen del kännas rätt lagom att avsluta när man dött, vilket i Returnal sker skapligt ofta. Då finns ju inget som hindrar dig att stänga ner konsolen alternativt spela något annat. Jag håller fullständigt med om att funktionen borde finnas, men spelförstörande har jag på inget sätt upplevt det.

Men det ska sägas att om man är flera i hushållet som delar på konsolen så blir kritiken väldigt befogad. Ingen annan kan ju spela något om du sätter konsolen i viloläge mitt i ett liv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quenya:

Jag var själv lite rädd för detta att spelet saknar en bra sparfunktion för när man är mitt i en "run". Men jag upplever att det funkar bra ändå, och då har jag som mest tid att spela typ 1-2 timmar per tillfälle. Väldigt många framsteg (vapenuppgraderingar, genvägar, spelarförmågor) är ju tillgängliga permanent även när man dött, så den största nackdelen uppstår, som du säger, ifall man vill kunna byta friskt till ett annat spel när man vill. Men ett liv räcker ofta inte mycket längre än typ 1-3 timmar. Det har i min mening patchats rätt bra nu och jag har under mina 30 timmar bara fått en krasch. Kör på, säger jag.

Save and quit när man vill avsluta i en run borde inte vara så svårt för utvecklarna att få till. Andra riktiga roguelikes har ju till och med stöd för detta. Och då får man ju också komma ihåg att spelet skeppades med dev-lägets fusk vid lanseringen. Bör vara bortpatchat nu antar jag.

Skrivet av Myskah:

Efter väldigt mycket om och men så har jag fått min PS5a nu. Den första som skickades är nog troligen stulen enligt Elgiganten så de skickade en ny efter den varit borta i 10 dagar. Så var otroligt nojig att den nya också skulle försvinna men allt slutade gott

Riktigt trist men hoppas den skyldige åker dit, borde inte vara så svårt när försändelsen är spårbar och de inblandade företagen bör ha koll på vilken personal som varit vart när den försvunnit.

Bra att du fick din PS5'a tillslut!