Gen. 3 vs Gen. 4 SSD

Permalänk
Medlem

Gen. 3 vs Gen. 4 SSD

Enkel fråga: Bör man köpa Gen. 3 eller Gen 4. SSD idag om nuvarande komputer endast har PCI-e 3.0?

Permalänk
Keeper of the Bamse

WD black SN850 1TB pcie gen4: 7GB/s läs, 5,3GB/s skriv. 1890kr inet.
WD Blue SN550 1TB pcie gen3: 2.4GB/s läs, 1,95GB/s skriv. 899kr inet.

Lätt val för mig. En 2TB pcie gen3.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på framtidssäkring med tanke på DirectStorage?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur ser ni på framtidssäkring med tanke på DirectStorage?

Kommer stödja PCIE 3.0 också, i verkliga livet så är skillnaden mellan 3.0 och 4.0 ändå minimal med dagens diskar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Kommer stödja PCIE 3.0 också, i verkliga livet så är skillnaden mellan 3.0 och 4.0 ändå minimal med dagens diskar.

Fast skillnaden med DS lär ju faktiskt bli nämnvärd mellan diskarna om det kan utnyttja bandbredden ordentligt. 4.0-disken ovan är ju faktiskt omkring 3 ggr snabbare.
Sen beror det ju på vilken slags last det i regel blir med DS. Nästan rent sekventiellt kan man väl glömma, men kanske kan det bli många trådar så att prestandan ändå går upp från att vara Q1-begränsad.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast skillnaden med DS lär ju faktiskt bli nämnvärd mellan diskarna om det kan utnyttja bandbredden ordentligt. 4.0-disken ovan är ju faktiskt omkring 3 ggr snabbare.
Sen beror det ju på vilken slags last det i regel blir med DS. Nästan rent sekventiellt kan man väl glömma, men kanske kan det bli många trådar så att prestandan ändå går upp från att vara Q1-begränsad.

Svårt att hitta vettiga benchmarks men jämför man SN750 PCIE 3.0 mot SN850 PCIE 4.0 så verkar verkliga prestandaskillnaden vara 50-100% i syntetiska tester och sekventiellt skrivning/läsning, i slumpmässiga skrivningar/läsningar så blir skillnaden som alltid väldigt mycket mindre.

Har svårt att tro att skillnaden i Directstorage på PC kommer bli större.

När Directstorage kommer på riktigt återstår ju att se, på konsolerna så har man lagt enormt krut på det, på PC är det väl utvecklarna som får stå för den tiden/kostnaden.

Så min åsikt är att det inte är värt att betala dubbla priset nu för något vi vet väldigt lite om.

Permalänk
Medlem

Som någon som har testat många olika PCI-E 4.0 diskar, du märker i princip noll skillnad mellan 3.0 och 4.0.
Det enda som är trevligt är om du skall packa upp filer som är på <100 GB. Efter det knökar de flesta diskar ihop och blir seg som sirap ändå.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv

Utan att vi vet hur DirectStorage verkligen kommer fungera, prestandaförbättringarna man kan få och hur PCIe 3.0 och 4.0 kommer skilja blir det ju svårt.

Nästa SSD jag kommer köpa är 4.0. Men det är just för att vara redo för när DirectStorage går live. Fungerar säkert bra med 3.0 också, men jag vill ha ut det min plattform kan leverera och då gäller 4.0. Nuvarande NVME, en 4,5 år gammal 960 EVO 500GB ska användas i ett annat system, rent av det system den från början satt i.

Skulle jag köpa en SSD där jag vet att prestandan inte kommer vara det viktigaste, men att icke-HDD kan ge andra fördelar så hade jag köpt något billigare, inte 3.0, för att fylla det behovet.

Permalänk
Medlem

Som många andra säger så tror jag inte du märker någon skilnad direkt.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

https://youtu.be/4DKLA7w9eeA

Som många andra säger så tror jag inte du märker någon skilnad direkt.

Speciellt inte om moderkortet bara har gen.3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

https://youtu.be/4DKLA7w9eeA

Som många andra säger så tror jag inte du märker någon skilnad direkt.

Sen är inte DS med i denna video..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Roligt sista alternativ på Ryska med jag vet inte!

Huruvida man kommer uppleva skillnad i Direct Storage mellan gen 3 och 4 kommer nog ha att göra med vilken upplösning man spelar på. För 4K spelare kommer det nog märkas en liten skillnad men för 1440P spelare tror jag inte det kommer spela nån större roll.

De allra flesta klarar sig nog utmärkt på en gen 3 jag tycker inte prisskillnaden mot gen 4 är värt det i dagsläget.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Joakim Ågren:

Huruvida man kommer uppleva skillnad i Direct Storage mellan gen 3 och 4 kommer nog ha att göra med vilken upplösning man spelar på. För 4K spelare kommer det nog märkas en liten skillnad men för 1440P spelare tror jag inte det kommer spela nån större roll.

Directstorage kommer inte att påverkas av upplösning på ett särskilt direkt sätt. Det handlar ju om assets som ska streams in snabbt antingen under gameplay eller i laddningssekvenser (som iofs i viss mån skalar med upplösning via LOD-val).

Personligen skulle jag absolut köpt en PCIe gen 4-disk om jag var intresserad av att använda Directstorage i framtiden.
Prisskillnaden är relativt liten i dagsläget så varför inte liksom?

Blir ju betydligt dyrare att behöva köpa ytterligare en ny disk om några månader om det visar sig att gen 3 är en nämnvärd begränsning för DS (vilket det by all means lär vara)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Huruvida man kommer uppleva skillnad i Direct Storage mellan gen 3 och 4 kommer nog ha att göra med vilken upplösning man spelar på. För 4K spelare kommer det nog märkas en liten skillnad men för 1440P spelare tror jag inte det kommer spela nån större roll.

DS handlar väl mest om att läsa in världen (modeller och texturer)? Isåfall lär det inte spela roll vilken upplösning man spelar i, samma data läses ju in oavsett, om man har samma grafikinställningar i övrigt, som modellkvalitet och texturupplösning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Thomas:

DS handlar väl mest om att läsa in världen (modeller och texturer)? Isåfall lär det inte spela roll vilken upplösning man spelar i, samma data läses ju in oavsett, om man har samma grafikinställningar i övrigt, som modellkvalitet och texturupplösning.

Så är det absolut, eventuellt kan det bli något mindre belastning i spel som använder sampler feedback i kombination med directstorage. Dvs i lägre upplösningar väljs lägre LODs och därmed skyfflas mindre data.
Men det lär inte påverka initiala laddningstider, enbart streaming så att säga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Directstorage kommer inte att påverkas av upplösning på ett särskilt direkt sätt. Det handlar ju om assets som ska streams in snabbt antingen under gameplay eller i laddningssekvenser (som iofs i viss mån skalar med upplösning via LOD-val).

Personligen skulle jag absolut köpt en PCIe gen 4-disk om jag var intresserad av att använda Directstorage i framtiden.
Prisskillnaden är relativt liten i dagsläget så varför inte liksom?

Blir ju betydligt dyrare att behöva köpa ytterligare en ny disk om några månader om det visar sig att gen 3 är en nämnvärd begränsning för DS (vilket det by all means lär vara)

Då kanske jag missuppfattat nått här. Men som jag förstått det så kommer DS bla innebära att draw distance blir mycket bättre så att upplevelsen blir mer naturlig att man upplever mer av att landskapet inte läses in pö om pö när man rör sig i spelet utan redan kan vara inläst (eller i alla fall kan upplevas så). Då borde väl upplösningen spela roll för hur mycket texturer och annat som behöver läsas in? Ju mer som behöver läsas in desto större påverkan på tidsskillnad mellan gen 3 och 4 eller?

Vad gäller prisskillnad så ser jag nu att det skiljer kring 500 Kr mellan gen 3 och 4 för 1TB och då kanske det kan vara värt att köra på Gen 4. Visste inte att priset gått ned lite till på Gen 4, sist jag kollade var skillnaden kring 800 Kr och då fick man ju 2TB gen 3 för samma pris som 1TB gen 4.

Ska bli intressant att se hur stor den upplevda skillnaden blir i DS mellan gen 3 och 4 i verkligheten för när det gäller exempelvis laddtider mellan SATA SSD och NVME så är skillnaden så pass liten att den inte stör så mycket. Kommer det bli samma sak i DS?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version