Ukrainsk polis stänger ned illegal miningfarm – drevs av 3 800 Playstation 4-konsoler

Permalänk
Melding Plague

Ukrainsk polis stänger ned illegal miningfarm – drevs av 3 800 Playstation 4-konsoler

Den oortodoxa hårdvaran för kryptovalutabrytning var olagligt inkopplad till elnätet, vilket fick ukrainska myndigheter att se rött.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm... Det vore kul att veta var alla konsolerna kom från. Har de bestämt sig för att lägga några miljoner (kr) på att köpa konsoler för att sedan stjäla elektricitet för att driva dem? Det låter som en väldigt udda investering.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Thomas:

Hm... Det vore kul att veta var alla konsolerna kom från. Har de bestämt sig för att lägga några miljoner (kr) på att köpa konsoler för att sedan stjäla elektricitet för att driva dem? Det låter som en väldigt udda investering.

Det är nog inte omöjligt att "de trillade av en lastbil".

Permalänk
Medlem

Hoppas dom delar ut konsolerna till typ barnhem,sjukhus och andra behövande, så att dom inte bara skrotar dom sedan!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Lego Master
Skrivet av KorvMos:

Hoppas dom delar ut konsolerna till typ barnhem,sjukhus och andra behövande, så att dom inte bara skrotar dom sedan!

Underskatta inte hjärtlösheten i vanlig hederlig byråkrati. Risken är ju också att de inte ens har några kontroller till dem, så de i praktiken är värdelösa utan extra utlägg.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Flashbacks nån?

Skrivet av JonasT:

Det är nog inte omöjligt att "de trillade av en lastbil".

Samma förare kanske tog en tripp Ukraina på vägen

😄 ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Tycker den mera intressantare frågan är varför specifikt Playstation 4 konsoler?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk

Ingen aning, men kan dessa konsoller ha blivit hackade så att man har kunnat använda sig av dem på distans?

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Avstängd

Hoppas polisen hade hörselskydd på sig, den miningriggen lär ha låtit eeeeeen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Tycker den mera intressantare frågan är varför specifikt Playstation 4 konsoler?

Egentligen är ju PS4 rätt bra för mining. Rätt energisnål GPU 8GB snabbt minne.

Hade hellre valt att miners köpte upp PS4or än nya GPUer. Då blir det ju också en naturlig återvinning där många PS spelare vill uppgradera till PS5

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

hade inte sagt nej till en billig PS4 haha

Permalänk
Medlem

Alla dessa Minsers! Jag ORK int!!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Om de verkligen lyckats köra mining-mjukvara på PS4 för säg Ethereum och då kunnat minea Ethereum på full bandbredd på minnena så drog dessa PS4:or in 1.3 miljoner kronor/månad.

Varje PS4 har en bandbredd på 176 GB/s vilket ger ca 22 MH/s under förutsättning att timings på minnena är optimerade.
22 MH/s på säg 160 Watt är faktiskt lönsamt idag.

Om de hade betalt elen också hade de ändå dragit in runt 600 000 kr/månad på dem efter att den var betald.

Gränsen för att gå +/-0 för 160 Watt och beroende på elpris går nu vid ca 10 MH/s vilket även extremt dåliga timings borde klarat av på PS4.

Vilken galen business.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Om de verkligen lyckats köra mining-mjukvara på PS4 för säg Ethereum och då kunnat minea Ethereum på full bandbredd på minnena så drog dessa PS4:or in 1.3 miljoner kronor/månad.

Varje PS4 har en bandbredd på 176 GB/s vilket ger ca 22 MH/s under förutsättning att timings på minnena är optimerade.
22 MH/s på säg 160 Watt är faktiskt lönsamt idag.

Om de hade betalt elen också hade de ändå dragit in runt 600 000 kr/månad på dem efter att den var betald.

Gränsen för att gå +/-0 för 160 Watt och beroende på elpris går nu vid ca 10 MH/s vilket även extremt dåliga timings borde klarat av på PS4.

Vilken galen business.

Fast det står ju i artikeln att månadskostnaden för elen skulle ha legat på 1,6 - 2,2 miljoner kr i månaden så det låter inte som om det hade gått ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Gränsen för att gå +/-0 för 160 Watt och beroende på elpris går nu vid ca 10 MH/s vilket även extremt dåliga timings borde klarat av på PS4.

Vilken galen business.

Ja tror att de lever och kör hårt på framtidstro, mao att crypto priser ska ligga 10x högre om några år.

Permalänk
Medlem

Hade en PS4 som lät som mindre jetmotor, tänk 3800 stycken på full effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Fast det står ju i artikeln att månadskostnaden för elen skulle ha legat på 1,6 - 2,2 miljoner kr i månaden så det låter inte som om det hade gått ihop.

Det var nog för all utrustning den siffran var, även de 500 grafikkorten och deras datorer. Gissar att de även mineade på CPU:erna till varje dator där. Så inte så mycket på PS4:orna, de borde dra runt 160 Watt?

Elkostnad för PS4:orna
3800 st * 0.16 KW * 24h * 30 dagar * 1.5 kr/KWh = 656 000 kr per månad

Intäkt för 22 MH/s är just nu $1.3 = 11 kr/dygn
3800 st * 11 kr * 30 dagar = 1 254 000 kr / månad

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det var nog för all utrustning den siffran var, även ASIC-miners och annat? Inte PS4:orna, de borde dra runt 160 Watt?
3800 st * 0.16 KW * 24h * 30 dagar * 1.5 kr/KWh = 656 000 kr per månad

Intäkt för 22 MH/s är just nu $1.3 = 11 kr/dygn
3800 st * 11 kr * 30 dagar = 1 254 000 kr / månad

Ah ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Alla dessa Minsers! Jag ORK int!!

Det är tydligt, du orkar inte ens skriva färdigt orden!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det var nog för all utrustning den siffran var, även de 500 grafikkorten och deras datorer. Gissar att de även mineade på CPU:erna till varje dator där. Så inte så mycket på PS4:orna, de borde dra runt 160 Watt?

Elkostnad för PS4:orna
3800 st * 0.16 KW * 24h * 30 dagar * 1.5 kr/KWh = 656 000 kr per månad

Intäkt för 22 MH/s är just nu $1.3 = 11 kr/dygn
3800 st * 11 kr * 30 dagar = 1 254 000 kr / månad

Har du kollat upp elpriserna i Ukraina då?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

PS4:or?
Tveksam till att det lönar sig... precis.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechGuru:

Det var nog för all utrustning den siffran var, även de 500 grafikkorten och deras datorer. Gissar att de även mineade på CPU:erna till varje dator där. Så inte så mycket på PS4:orna, de borde dra runt 160 Watt?

Elkostnad för PS4:orna
3800 st * 0.16 KW * 24h * 30 dagar * 1.5 kr/KWh = 656 000 kr per månad

Intäkt för 22 MH/s är just nu $1.3 = 11 kr/dygn
3800 st * 11 kr * 30 dagar = 1 254 000 kr / månad

Är det med svenska elpriser eller Ukrainska? För sedan 1 april i år så har Ukrainska regeringen implementerat prispålägg för hög elkonsumtion samt under vissa tider. Så vid denna konsumtion så handlar det snarare om typ 2 kr per KW/H med diverse prispåslag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RHWarrior:

PS4:or?
Tveksam till att det lönar sig... precis.

Om man inte betalar för elen så kan det väl absolut löna sig...

...förutsatt att man inte åker dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Alla dessa Minsers! Jag ORK int!!

Aaaah behövde min dagliga dos utav gråtandes sweclockare som är arga på att miners.

Permalänk
Medlem

Vinsten framför allt. Det är det enda som spelar roll för dessa skamlösa individer. Det enda positiva jag kan se är väl att de valde hårdvara det inte råder brist på, så de klafsar inte in med leriga stövlar på någon annans marknad och köper hårdvara de helt saknar moraliskt berättigande till. Det var ju bra. Men att vissa av dem är så desperata efter dessa coins att de till och med stjäl el... Det är väldigt talande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vinsten framför allt. Det är det enda som spelar roll för dessa skamlösa individer. Det enda positiva jag kan se är väl att de valde hårdvara det inte råder brist på, så de klafsar inte in med leriga stövlar på någon annans marknad och köper hårdvara de helt saknar moraliskt berättigande till. Det var ju bra. Men att vissa av dem är så desperata efter dessa coins att de till och med stjäl el... Det är väldigt talande.

Vems marknad skulle det vara att klampa in på?
Det finns väl ingen marknad som är avsedd till en speciell grupp personer gällande datakomponenter?
Alla har väl fri rätt att köpa vad de vill? Förklara nu med egna ord vad du menar. Vad är det som gör att gamers
anser sig ha ensamrätt på att köpa grafikkort? Jag har aldrig sett den texten i ngn affär eller på internet, inte heller står det på tillverkarnas hemsidor eller på ngn produktförpackning, så var har ni fått denna dumma ide ifrån? Bara för att man önskar/drömmer ngt så har det ingen verklighets förankring.... Nu vill jag höra vad ni grundar er på då ni hela tiden sprider dynga över folk som inte är games men likväl köper sig grafik kort. Tala klarspråk eller sluta skriva ert djäkla trams om vem som har rätt och fel i sina inköp.
Vari ligger moralen att gamers köper upp grafikkort istället för en miners?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vinsten framför allt. Det är det enda som spelar roll för dessa skamlösa individer. Det enda positiva jag kan se är väl att de valde hårdvara det inte råder brist på, så de klafsar inte in med leriga stövlar på någon annans marknad och köper hårdvara de helt saknar moraliskt berättigande till. Det var ju bra. Men att vissa av dem är så desperata efter dessa coins att de till och med stjäl el... Det är väldigt talande.

Har du fortfarande inte lyckats få tag på ett kort? lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Vari ligger moralen att gamers köper upp grafikkort istället för en miners?

Nu kommer 3-4 väggar text med samma drabbel som alla trådar där "mining" nämnts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Vems marknad skulle det vara att klampa in på?
Det finns väl ingen marknad som är avsedd till en speciell grupp personer gällande datakomponenter?
Alla har väl fri rätt att köpa vad de vill? Förklara nu med egna ord vad du menar. Vad är det som gör att gamers
anser sig ha ensamrätt på att köpa grafikkort? Jag har aldrig sett den texten i ngn affär eller på internet, inte heller står det på tillverkarnas hemsidor eller på ngn produktförpackning, så var har ni fått denna dumma ide ifrån? Bara för att man önskar/drömmer ngt så har det ingen verklighets förankring.... Nu vill jag höra vad ni grundar er på då ni hela tiden sprider dynga över folk som inte är games men likväl köper sig grafik kort. Tala klarspråk eller sluta skriva ert djäkla trams om vem som har rätt och fel i sina inköp.
Vari ligger moralen att gamers köper upp grafikkort istället för en miners?

Nvidia delar mitt synsätt. För mig är det mycket mer värld att ett av världens mest framgångsrika företag genom tiderna säger att de håller med mig 100% än att någon på ett forum säger att det är dynga: https://blogs.nvidia.com/blog/2021/02/18/geforce-cmp/ Jag har Nvidia som jag kan luta mig emot, vem har du?

Så, jp, det står på tillverkarens hemsida. Geforce är till gör gaming, CMP är till för mining.

Självklart är det inget som fysiskt hindrar dig, men skall man prata om det rent moraliska i det hela så tycker jag och många andra gamners, och självaste Nvidia själva, att det är fel.

Skrivet av PeoplesMC:

Har du fortfarande inte lyckats få tag på ett kort? lol

Ser det ut så? https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5664949

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det med svenska elpriser eller Ukrainska? För sedan 1 april i år så har Ukrainska regeringen implementerat prispålägg för hög elkonsumtion samt under vissa tider. Så vid denna konsumtion så handlar det snarare om typ 2 kr per KW/H med diverse prispåslag.

Även vid 2 kr/KWh hade de gått plus även om de betalat för elen.