Permalänk
Medlem

Dator till min mormor

Hallå där Sweclokare, det är såhär att min mormor som är 72 år behöver en ny dator, då nätaggregatet på hennes nu antika Dellburk gett upp.

Kravet är att den ska vara liten och snabbt nog att kunna köra Windows 10 och spela upp film utan lagg. Inte som den gamla alltså som tog 5 minuter att starta webbläsaren och inte klarade av att spela upp SVT play lagfritt xD

Jag har kickat runt lite på delar och kommit fram till att det billigaste moderkortet och chassi är Micro ATX. Mini ITX hade varit ännu mindre men betydligt dyrare, så det får bli ett Micro Atx-bygge.

Jag funderar på om jag ska välja en Ryzen cpu eller något från Intel? Tror ni en Ryzen 3 eller Ryzen Athlon blir bra? Kom gärna med förslag

Budget är inte bestämt, men det behöver inte vara överdrivet dyra delar. Bara det funkar och är någorlunda snabbt så är det bra.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Avstängd

Skulle köpa valfri laptop med en SSD i stort sätt (och hdmi port for extern skärm?).

Permalänk
Medlem

Vad har hon för behov?

En iPad / Android-platta kanske skulle räcka?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av planders:

Vad har hon för behov?

En iPad / Android-platta kanske skulle räcka?

Ja en laptop eller surfplatta kan ju funka, men jag har lite fördomar om att laptops kan vara riktigt slöa, i alla fall de jag har använt med mekaniska diskar. Det kanske är bättre idag?

Behovet är vardaglig användning, alltså att kunna surfa, streama film och skriva dokument. Men det ska inte gå långsamt så att man måste vänta flera minuter innan det händer någonting när man startar ett program

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Något i NUC-format (om du inte redan övervägt det) brukar väl vara det klassiska att rekommendera i sammanhanget om det ryms inom budget. Har själv utrustat ett flertal äldre familjemedlemmar med sådana med goda resultat och nöjda "kunder". Uppskattat att det går att VESA-montera.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Hallå där Sweclokare, det är såhär att min mormor som är 72 år behöver en ny dator, då nätaggregatet på hennes nu antika Dellburk gett upp.

Kravet är att den ska vara liten och snabbt nog att kunna köra Windows 10 och spela upp film utan lagg. Inte som den gamla alltså som tog 5 minuter att starta webbläsaren och inte klarade av att spela upp SVT play lagfritt xD

Jag har kickat runt lite på delar och kommit fram till att det billigaste moderkortet och chassi är Micro ATX. Mini ITX hade varit ännu mindre men betydligt dyrare, så det får bli ett Micro Atx-bygge.

Jag funderar på om jag ska välja en Ryzen cpu eller något från Intel? Tror ni en Ryzen 3 eller Ryzen Athlon blir bra? Kom gärna med förslag

Budget är inte bestämt, men det behöver inte vara överdrivet dyra delar. Bara det funkar och är någorlunda snabbt så är det bra.

Ryzen3 alla gånger framför snigeln Athlon. En Ryzen är betydligt snabbare än en Athlon, så det är dumt att vara dumsnål. Enklaste chassiet, och om du inte får tag i en Ryzen med integrerad APU, så ett GT710 som grafikkort. Välj bara inte det med DDR3 eller om det var DDR4. Dessa är riktiga bottennapp. Moderkortet kan du ta vilket som helst av "känd tillverkare" Såg att kapabla Asus B450-kort bara kostar typ 950 på rea nu.
Exempel: https://www.komplett.se/product/1171995/datorutrustning/dator...

Fundera också lite på intel:
i3 med integrerad grafik kostar 1200. Kylare medföljer.
https://www.webhallen.com/se/product/317752-Intel-Core-i3-101...

Billigaste moderkortet och billigaste PSU (Av känt märke!) på kanske 400W duger.
2x4GB RAM. En billig SSD på 256GB, Kingston brukar vara bra, SATA räcker.
Exempel på moderkort. Exempel på PSU. Exempel på RAM

"i3-paketet" jag föreslår har jag bara knåpat ihop på några minuter nu, men borde hittat passande delar. De borde passa ihop, och ha bra prestanda för det mormor ämnar göra. Billigaste möjliga men ändå vettiga kvalitetsdelar. PSU:n kanske man kan köpa en dyrare, men Coolermaster brukar inte släppa ifrån sig skräp ens i de lägre prisklasserna.

Har inte räknat på det hela, men rör väl sig om 4000 eller något sådant för hela bygget.
Exklusive låda och exklusive win-licens.

Edit: Kan vara 4000 inkl låda och pro-licens om man köper en Bitfenix Novalåda för 350 spänn och en Win10pro-licens för £3 på ebay.co.uk.

Permalänk
Sötast

Hade köpt en nuc eller liknande storlek eller en laptop, det som passar henne bäst.

Finns inte mycket nytta med customs till sånt här. Laptops är inte långsamma längre. Det är minst 10 år sedan de var en clusterfuck med 4200rpm diskar. 95% av allt kör SSD idag och de funkar riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Något i NUC-format (om du inte redan övervägt det) brukar väl vara det klassiska att rekommendera i sammanhanget om det ryms inom budget. Har själv utrustat ett flertal äldre familjemedlemmar med sådana med goda resultat och nöjda "kunder". Uppskattat att det går att VESA-montera.

Trots att jag har flera NUCar, så tänkte jag inte alls på NUC. En i3 för 3500- kompletterat med 2x4GB RAM och 256GB Nvme. Går väl på en tusenlapp till.
Lite dyrare än mitt mATX med i3, men formfaktorn på NUC är trevlig. Dock är CPU mycket slöare, då det är en mobil dito med färre fysiska kärnor. Och betydligt lägre klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/332206-Acer-Aspire-XC-83...

köpte en sån här till min mormor, kommer räcka i 10 år för deras behov som deras förra gjorde med athlon 64 x2 och 2gb ram, fick dock uppgradera den med en 120gb ssd och +2gb ram efter ett par år men den överlevde ändå från 2009-2021

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Som de flesta är inne på är nog en laptop att rekommendera. Beroende på syn bör nog upplösning/pixeldensitet kanske tas extra hänsyn till. Även en liten stationär dator/nuc/etc drar iväg i pris vilket ger fördelar till en laptop. Mer för mindre på sätt och vis. Men se till att möjlighet för att koppla in skärm och mus/tangentbord finns.

Beroende på hur intresserad rent allmänt mormodern är av datorer kanske hänsyn behöver tas till enkelhet eller igenkännighetsfaktor. Förmodar att den gamla datorn körde Windows, men kanske inte nödvändigtvis Windows 10? Surfplatta eller kanske en chromebook kanske skulle fungera. Men beror ju också lite på om personen är det minsta intresserad av att lära använda något som skiljer sig alltför mycket från det denne är van.

Vad som helst bör fungera men tycker de punkterna ovan kan vara värt att ta sig en fundering kring.

Edit: Finns delar av den gamla att återanvända är det fördel stationärt förstås. Såvida inte @TS passar på att själv uppgradera och mormodern får ärva Sandyn?

Permalänk
Medlem

Kina nuc's från ali finns ju också med celeron och liknande.

Gissar att det inte behövs mycket mer cpu kraft till din mormor.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Networker:

Ryzen3 alla gånger framför snigeln Athlon. En Ryzen är betydligt snabbare än en Athlon, så det är dumt att vara dumsnål. Enklaste chassiet, och om du inte får tag i en Ryzen med integrerad APU, så ett GT710 som grafikkort. Välj bara inte det med DDR3 eller om det var DDR4. Dessa är riktiga bottennapp. Moderkortet kan du ta vilket som helst av "känd tillverkare" Såg att kapabla Asus B450-kort bara kostar typ 950 på rea nu.

Det är väl inte riktigt så det ligger till… Athlon 3000 har liknande enkeltrådad prestanda som första gen Ryzen. Snigellångsam är att ta i, den har absolut prestanda nog för mormor:).
Man kommer inte behöva sitta och vänta på att webbläsare ska starta med en sådan. Isåfall är det något annat som är fel.
Jäkligt prisvärd också!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Det är väl inte riktigt så det ligger till… Athlon 3000 har liknande enkeltrådad prestanda som första gen Ryzen. Snigellångsam är att ta i, den har absolut prestanda nog för mormor:).
Man kommer inte behöva sitta och vänta på att webbläsare ska starta med en sådan. Isåfall är det något annat som är fel.
Jäkligt prisvärd också!

I beg to differ. Tvåkärnig Athlon är inte som på den "gamla goda tiden" anno 2005. Klart den fungerar, men alternativen med snabbare CPU samt inbakad GPU är i samma prisklass om man ser till hela systemet.

Det är inte för inte Athlon är billigaste AMD och Pentium är billigaste intel idag: "för att lura oss pensionärer som var med på den gamla goda tiden och det var det snabbaste som fanns".. Ungefär som om Ford fortfarande hade kvar T-Ford i dagens modellprogram "för gamlingarna vet att det är bra grejor, så alltid kan vi lura någon!"

Jag skulle allt rekommendera intels billigaste i3 ur generation 10xxx med integrerad grafik, då det är förhållandevis billigt. Både med moderkort samt att i3 har samma prestanda som en i7 ur 4000-serien. 4GHz och intel UHD-grafik, samt 4 riktiga kärnor. Nä, dessa enstaka hundralappar är inget att snåla på!

i3-10100 har enligt GN 4kärnor och 8trådar. Betydligt mer bang för bucken än en Athlon med två kärnor och fyra trådar.. Det vore dumsnålt av någon att rekommendera en Athlon i dagsläget rent generellt, och i synnerhet att intel vräker ut 10-serien till reapris. En i3-10100 kommer att räcka väldigt bra och väldigt länge för mormor.

En Athlon kommer kännas slö rätt snabbt. Tyvärr. Däremot en Ryzen 3 vore ett vettigt val, om den går att hitta med integrerad grafik. Men är tyvärr svårhittad. Annars vore Ryzen3 ett klockrent val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Som de flesta är inne på är nog en laptop att rekommendera. Beroende på syn bör nog upplösning/pixeldensitet kanske tas extra hänsyn till. Även en liten stationär dator/nuc/etc drar iväg i pris vilket ger fördelar till en laptop. Mer för mindre på sätt och vis. Men se till att möjlighet för att koppla in skärm och mus/tangentbord finns.

Beroende på hur intresserad rent allmänt mormodern är av datorer kanske hänsyn behöver tas till enkelhet eller igenkännighetsfaktor. Förmodar att den gamla datorn körde Windows, men kanske inte nödvändigtvis Windows 10? Surfplatta eller kanske en chromebook kanske skulle fungera. Men beror ju också lite på om personen är det minsta intresserad av att lära använda något som skiljer sig alltför mycket från det denne är van.

Vad som helst bör fungera men tycker de punkterna ovan kan vara värt att ta sig en fundering kring.

Edit: Finns delar av den gamla att återanvända är det fördel stationärt förstås. Såvida inte @TS passar på att själv uppgradera och mormodern får ärva Sandyn?

Den sista meningen om att "ärva Sandyn" var bra. Men laptop är nog inte så bra val, varken för oss eller gamla mormor: Spiller man en kopp kaffe/Jolt/öl på tangentbordet är burken i princip död. Oavsett om gamingen gäller CS eller Bingolotto... Gällande desktop så är lösningen enkel vid katastrofen: Bara köpa nytt tangentbord för typ 99 på Kjell eller liknande.

Misstänker att mormor är van vid rejäla stationära burkar, så mitt tips är att fortsätta med detta. /Även om Dell aldrig gjort några rejäla burkar whatsoever..

Permalänk
Medlem

Kanske hittar någon lämplig och vettig laptop nedan, med kod SOMMAR21 verkar man få ytterligare rabatt på 20%.

https://www.elfynd.se/datorer-tillbehor/barbar-dator?sort=pri...

Permalänk
Medlem

Chromebook?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar Jag ser att många rekommenderar en laptop eller NUC. Det kan ju vara ett alternativ då de är färdiga att användas direkt ur kartong, inget byggande eller installerande krävs. Men är de prisvärda mot att bygga eget?
Jag plockade ihop denna dator på Webhallen för ca 4 200 KR, och en laptop eller NUC i samma prisklass hos Webhallen har bara 4 GB ram och en tvåkärnig processor på 1,2 GHz. Det låter lite klent tycker jag. Frågan är om det inte är bättre ändå att bygga eget ändå? Eller det kanske duger ändå med 4 GB ram och långsammare cpu?
Edit: denna laptop kanske kan vara bra? https://www.elfynd.se/hp-255-g7-15-6-r3-8-gb-barbar-dator-sil...

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Chromebook?

Chromebook går tyvärr bort då hon alltid använt Windows och inte vill lära sig något nytt

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Kanske hittar någon lämplig och vettig laptop nedan, med kod SOMMAR21 verkar man få ytterligare rabatt på 20%.

https://www.elfynd.se/datorer-tillbehor/barbar-dator?sort=pri...

Tack för länken! Jag hittade denna som ser lovande ut: https://www.elfynd.se/hp-255-g7-15-6-r3-8-gb-barbar-dator-sil...

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Den sista meningen om att "ärva Sandyn" var bra. Men laptop är nog inte så bra val, varken för oss eller gamla mormor: Spiller man en kopp kaffe/Jolt/öl på tangentbordet är burken i princip död. Oavsett om gamingen gäller CS eller Bingolotto... Gällande desktop så är lösningen enkel vid katastrofen: Bara köpa nytt tangentbord för typ 99 på Kjell eller liknande.

Misstänker att mormor är van vid rejäla stationära burkar, så mitt tips är att fortsätta med detta. /Även om Dell aldrig gjort några rejäla burkar whatsoever..

Haha ja det kanske går vilt till om mormor gamar bingolotto eller harpan och spiller kaffet xD Bra poäng där, en stationär burk under ett bord är ju betydligt mer spillsäker.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Som de flesta är inne på är nog en laptop att rekommendera. Beroende på syn bör nog upplösning/pixeldensitet kanske tas extra hänsyn till. Även en liten stationär dator/nuc/etc drar iväg i pris vilket ger fördelar till en laptop. Mer för mindre på sätt och vis. Men se till att möjlighet för att koppla in skärm och mus/tangentbord finns.

Beroende på hur intresserad rent allmänt mormodern är av datorer kanske hänsyn behöver tas till enkelhet eller igenkännighetsfaktor. Förmodar att den gamla datorn körde Windows, men kanske inte nödvändigtvis Windows 10? Surfplatta eller kanske en chromebook kanske skulle fungera. Men beror ju också lite på om personen är det minsta intresserad av att lära använda något som skiljer sig alltför mycket från det denne är van.

Vad som helst bör fungera men tycker de punkterna ovan kan vara värt att ta sig en fundering kring.

Edit: Finns delar av den gamla att återanvända är det fördel stationärt förstås. Såvida inte @TS passar på att själv uppgradera och mormodern får ärva Sandyn?

Hon har alltid använt Windows och vill inte lära sig något nytt, så Chromebook går tyvärr bort. Hon har en TV som jag tänkt koppla datorn till, så hon använder den som skärm och får därmed större bild och ikoner. Det var en bra ide du hade att återanvända, men min bror har redan fått min Sandy Och det som är kvar av hennes gamla dellburk är nog inte mycket att ha då delarna är såpass gamla och chassiet är speciellt gjort för just den datorn.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Xeraton:

Edit: denna laptop kanske kan vara bra?

När man blir äldre får man problem med syn och koordination. Stor skärm och stort tangetbord ett måste då zoom-faktorn oftast blir satt till 150%.

Permalänk
Medlem

Tycker nog att den egenkomponerade webhallsexemplet är klen för pengarna, för lite RAM för lite lagring mm mm

Färdig med MYCKET bättre prestanda för samma peng :
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/asus-s34...

Lite dyrare och kraftigare: https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-m01-f...
men verkar ha kortläsare också

Bägge funkar för lång tid framåt. Finns gott om laptops som är bra köp också, tyvärr är skärmarna ofta lite sunkiga i budgetklassen, kan vara lite små att läsa på för mormor också.
Vettigare med en 24+ tums skärm när ögonen börjar svikta.

Lycka till med datorjakten!

Permalänk
Medlem

Med eller utan RGB?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Med eller utan RGB?

Oh Rly? XD

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Networker:

I beg to differ. Tvåkärnig Athlon är inte som på den "gamla goda tiden" anno 2005. Klart den fungerar, men alternativen med snabbare CPU samt inbakad GPU är i samma prisklass om man ser till hela systemet.

Det är inte för inte Athlon är billigaste AMD och Pentium är billigaste intel idag: "för att lura oss pensionärer som var med på den gamla goda tiden och det var det snabbaste som fanns".. Ungefär som om Ford fortfarande hade kvar T-Ford i dagens modellprogram "för gamlingarna vet att det är bra grejor, så alltid kan vi lura någon!"

Jag skulle allt rekommendera intels billigaste i3 ur generation 10xxx med integrerad grafik, då det är förhållandevis billigt. Både med moderkort samt att i3 har samma prestanda som en i7 ur 4000-serien. 4GHz och intel UHD-grafik, samt 4 riktiga kärnor. Nä, dessa enstaka hundralappar är inget att snåla på!

i3-10100 har enligt GN 4kärnor och 8trådar. Betydligt mer bang för bucken än en Athlon med två kärnor och fyra trådar.. Det vore dumsnålt av någon att rekommendera en Athlon i dagsläget rent generellt, och i synnerhet att intel vräker ut 10-serien till reapris. En i3-10100 kommer att räcka väldigt bra och väldigt länge för mormor.

En Athlon kommer kännas slö rätt snabbt. Tyvärr. Däremot en Ryzen 3 vore ett vettigt val, om den går att hitta med integrerad grafik. Men är tyvärr svårhittad. Annars vore Ryzen3 ett klockrent val!

För vanligt desktopanvändande så är knappast en Athlon 3000 seg ganska fort.. sorry. 2 kärnor med ”HT” är trots allt 4 trådar samtidigt. 4 riktiga kärnor i ”vanlig surf”+ enklare desktoparbete kommer inte göra stor nytta i jämförelse för mormor. Vad gäller brandingen så tycker jag att den är fair ändå. Ingen av dem har ju direkt pushat dessa mot att vara highend? Tvärt om faktiskt. De har varit tydliga med att det är budget.

Flera föreslår en enklare laptop och i jämförelse med det så har Athlon bra prestanda.
Dumsnålt behöver det heller inte vara om det är de där sista hundringarna som ska försöka sparas. Tänker man det där dumsnåla för varje komponent så slutar det lätt med en dator som i min sign. Det är min personliga kompromiss du ser där

Ibland behöver man bara bygga en billig enkel dator och Athlon/Pentium kan absolut vara ett alternativ till mormor. Sen vet jag också att pruta den där sista tusenlappen på ett datorbygge drar med sig ganska stora förluster i prestanda och kvalitet på komponenter, så är det bara. Men ibland får man sätta gränsen för vad som är tillräckligt bra för ändamålet.

Skrivet av Skiiren:

Tycker nog att den egenkomponerade webhallsexemplet är klen för pengarna, för lite RAM för lite lagring mm mm

Färdig med MYCKET bättre prestanda för samma peng :
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/asus-s34...

Lite dyrare och kraftigare: https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-m01-f...
men verkar ha kortläsare också

Bägge funkar för lång tid framåt. Finns gott om laptops som är bra köp också, tyvärr är skärmarna ofta lite sunkiga i budgetklassen, kan vara lite små att läsa på för mormor också.
Vettigare med en 24+ tums skärm när ögonen börjar svikta.

Lycka till med datorjakten!

Bra förslag, ser mycket prisvärda ut båda två

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xeraton:

Ja en laptop eller surfplatta kan ju funka, men jag har lite fördomar om att laptops kan vara riktigt slöa, i alla fall de jag har använt med mekaniska diskar. Det kanske är bättre idag?

Behovet är vardaglig användning, alltså att kunna surfa, streama film och skriva dokument. Men det ska inte gå långsamt så att man måste vänta flera minuter innan det händer någonting när man startar ett program

Jag skulle säga att en ipad eller liknande är det bästa. Min mamma som är i liknande ålder fick min ipad efter att tidigare ha använt en enorm, tung stor laptop med dåligt batteri. Nu kan hon sitta i soffan eller köksbordet och kolla på vad hon vill.
Du kan alltid köpa ett löst tangentbord till plattan så det blir lättare att skriva längre texter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

För vanligt desktopanvändande så är knappast en Athlon 3000 seg ganska fort.. sorry. 2 kärnor med ”HT” är trots allt 4 trådar samtidigt. 4 riktiga kärnor i ”vanlig surf”+ enklare desktoparbete kommer inte göra stor nytta i jämförelse för mormor. Vad gäller brandingen så tycker jag att den är fair ändå. Ingen av dem har ju direkt pushat dessa mot att vara highend? Tvärt om faktiskt. De har varit tydliga med att det är budget.

Flera föreslår en enklare laptop och i jämförelse med det så har Athlon bra prestanda.
Dumsnålt behöver det heller inte vara om det är de där sista hundringarna som ska försöka sparas. Tänker man det där dumsnåla för varje komponent så slutar det lätt med en dator som i min sign. Det är min personliga kompromiss du ser där

Ibland behöver man bara bygga en billig enkel dator och Athlon/Pentium kan absolut vara ett alternativ till mormor. Sen vet jag också att pruta den där sista tusenlappen på ett datorbygge drar med sig ganska stora förluster i prestanda och kvalitet på komponenter, så är det bara. Men ibland får man sätta gränsen för vad som är tillräckligt bra för ändamålet.

Bra förslag, ser mycket prisvärda ut båda två

Förstår inte riktigt din logik; Du lovordar att spara 621 kronor på en mycket klenare Athlon 2C/4Tjämfört med en i3-10100 med 4C/8T, samtidigt du tycker att ett system som kostar 4490, alltså 500:- mer än "mitt system" med en i3-9100 med 4C/4T är prisvärt och bra?

Antagligen har OEM-systemen proprietära delar också, som inte går att byta själv med standarddelar när datorn pajar.

En tvåkärnig Athlon är redan obsolet idag, men mormor är väl van vid en slö Dell så det kanske duger med något nytt slött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyphoon:

Med eller utan RGB?

RGB är ett måste på modermodemet, själva hjärtat i hårddisken

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd