Är 31 år och funderat på att bya karriär till VA-tekniker. Behöver lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Är 31 år och funderat på att bya karriär till VA-tekniker. Behöver lite hjälp.

Hejsan

Är 31 år och arbetat inom it i ca 5 år men har fungerat på att byta jobb eller karriär till VA-tekniker Anledningen är att jag vill arbeta inom miljö och teknik men orkar inte utbilda mig längre än 2 år. I dagsläget arbetar jag som IT-support och har lite svårt för att ljud från kollegor och musik som spelas under hela arbetsdagen och arbetet känns inte varierande längre.

Jag tror att om jag får jobba som VA-tekniker så får jag komma bort lite från kontorsstolen ett tag och arbeta självständigt och varierande vilket jag tror att jag skulle må bra av.

Men har några funderingar kring jobbet som VA-tekniker
-Vad är det som är minst roligt med jobbet?
-Vad är det som är mest roligt med jobbet?
-Händer det att man får ta reda på t.ex döda djur som folk spolat ner i toan?
-Har hört att skitlukten bara är en litet del av arbetsdagen, stämmer det?
-Är det mycket skiftarbete eller är det fasta tider?
-Har hört att det ska vara lätt att få jobb, håller du med om det?

Hoppas djupt att någon har någon erfarenhet eller vet något om detta. Alla svar uppskattas.

Mvh Laars

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tyvärr har jag ingen insyn i din tänkta branch, men du vill göra en "goat farmer", vilket jag har några kollegor som gjort. Dvs gå från IT (utveckling) till något som inte ens är i närheten.

Dom som gjort det håller fortfarande på som "getaherdar", så dom ångrade sig inte i alla fall

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Kanske kunde vara värt att kontakta din stads VA-verk, beskriva ditt intresse och fråga om du kanske skulle få lov att komma på studiebesök eller dylikt... De skulle ju kunna svara på i princip alla dina frågor, iallafall de som är relevanta för din egen ort, tänker man.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll på exakt VA-Tekniker men både jag och två kompisar jobbar inom VA-branschen. Med helt olika jobb. Jag jobbar åt ett företag som tillverkar produkter. Den ena killen jobbar hos en grossist som säljare. Den andra med eget företag som "rörmokare".
Vad jag kan höra och se så finns det gott om jobb. Speciellt inom den mer praktiska sidan som rörmokare och annat.
Äckligt bajsvatten och dålig lukt får du vara beredd på. Det går inte att undvika
Du får komma ut mycket, det är nog roligt. Sitta på kontoret hela dagarna kan bli trögt.
Många jobb/problem har en praktisk lösning. Installation/montering är nog en en väldigt stor del av jobbet. Säkert en del beräkningar för att dimensionerna tryck/flöde/volym också.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Kanske kunde vara värt att kontakta din stads VA-verk, beskriva ditt intresse och fråga om du kanske skulle få lov att komma på studiebesök eller dylikt... De skulle ju kunna svara på i princip alla dina frågor, iallafall de som är relevanta för din egen ort, tänker man.

Ja det är ingen dum idé. Finns kanske intresse av att ha dom visningarna eftersom man får lära sig vad man inte bör slänga i toaletten t.ex. Dock är det covid nu så kanske blir svårt.

Skrivet av ronz:

Jag har ingen koll på exakt VA-Tekniker men både jag och två kompisar jobbar inom VA-branschen. Med helt olika jobb. Jag jobbar åt ett företag som tillverkar produkter. Den ena killen jobbar hos en grossist som säljare. Den andra med eget företag som "rörmokare".
Vad jag kan höra och se så finns det gott om jobb. Speciellt inom den mer praktiska sidan som rörmokare och annat.
Äckligt bajsvatten och dålig lukt får du vara beredd på. Det går inte att undvika
Du får komma ut mycket, det är nog roligt. Sitta på kontoret hela dagarna kan bli trögt.
Många jobb/problem har en praktisk lösning. Installation/montering är nog en en väldigt stor del av jobbet. Säkert en del beräkningar för att dimensionerna tryck/flöde/volym också.

Jo det finns vissa tekniska saker som jag tror jag passar bra för eftersom jag i dagsläget jobbar med routrar, datorer och mobiler varje dag.

Jo är beredd på att det är bajsvatten och så. Har jobbat på äldreboende så det kanske kommer gå ganska bra. Man får sätta på en klämma på näsan om man måste göra något som är lite extra skitigt hehe.

Det skitigaste verkar vara i början där det finns ett rensgaller som man kan se på 0:55 i videon: https://www.youtube.com/watch?v=PfbQndjVkEs

Annars har jag läst på flashback att det är någon "årliga rengöringen av slambassängerna" som inte är så jätte rolig. Men när det är över så är det över.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Annars har jag läst på flashback att det är någon "årliga rengöringen av slambassängerna" som inte är så jätte rolig. Men när det är över så är det över.

Om du har läst det på Flashback måste det stämma!

Gör en sökning på LinkedIn/Blocket Jobb/var man nu hittar jobb nuförtiden och läs annonserna. Brukar gå att bilda sig en ganska bra uppfattning över vad ett yrke innebär.

Permalänk
Inaktiv

En intressant grej med att jobba inom VA-branschen i en storstad iallafall är ju att det finns fräcka underjordiska tunnlar och dylikt dit allmänheten inte har tillgång till. Känner till ingången till en sådan som ligger under Snikens Kulle i Götet; om vintrarna strömmar varm luft ut ur berget där via ventilationsgaller. Populärt tillhåll för uteliggare därmed.