Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Det finns dynga på "kvalitets" sidan också. Ingen garanti att Samsung säljer de bästa laddarna tex. Kommer ihåg en recension om en samsung laddare och de komponenterna var inte top notch heller.

Den dagen kåken brinner ner å man säger "men de var ju en samsung laddare" då kan man skratta sig harmynt för man litar blint på kvalité.

Ja det finns väl aldrig något som är 100%. Mdn det finns ju de som är tillräckligt bra där min min vinning i lättja överträffar risken.

Hur gör en sådan som du som resonerar så där att även ”kvalitet” har sina brister? Drar du även ut elen till TVn, datorn, spisen när de inte används?

Permalänk

USB från den avstängda datorn funkar perfekt.
Laddar nästan bara telefonen på nätterna då jag stänger av allt.
Datorn laddar telefonen men långsammare än då den är igång men ändå hinner ladda fullt tills jag går upp, och det gör inget för det är bättre för batteriets livslängd, så win-win.

Så kabeln sitter i hela tiden.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag undrar om ökat slitage på grund av daglig i- och urdragning potentiellt kan vara en större fara än att låta laddaren ständigt sitta i?

Jag undrar samtidig om dessa produkter verkligen är gjorda för att dagligen dras i?

Detta är endast funderingar men jag tycker samtidigt inte att frågeställningarna går att negligera.

Beror ju på vad det är och vilken batterityp det är... jag kan t.ex ställa in laptopen att den sitter huvudsakligen på AC power (dvs i väggen) då slits batteriet mindre.
Kontakter/ingångar tar ju definitivt mer stryk om du drar ur och i hela tiden, Thunderbolt tycker jag t.ex är helt värdelös. efter ett tag börjar dom glappa.
Samma sak med telefoner även om dom tål lite mer, ingången slits ju, försöker ladda min telefon trådlöst så ofta det går.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Alltid inkopplat. FInns ju olika tillbehör/verktyg som möjliggör att arrangera kablar så att de ligger snyggt eller dolda.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME

Permalänk
Medlem

Jag önskar jag var bättre på sladdhelvetet men har en laptop och mobil i soffan oftast så har även sambon en laptop och mobil och så sitter man där och delar kablar. Sen ibland tar man fram sina "äldre" apparater so mska laddas med Micro USB istället för USB-C så den sladden ligger också framme. Så har man några som USB-fläktar för att det börjar bli bra varmt nu på sommaren så de ska också kopplas in.

Dra ut? Vad är det? xD

Nee men det enda so msitter kopplat till själva uttaget är laptopens kabel samt en USB-grendosa jag köpte för länge sedan som vi kopplat massa USB till. Ser ut som ett helvete under soffbordet men å andra sidan är det bara katterna som håller på där nere...

Det enda trådlösa är hennes mobil och en sådan laddare ligger i sovrummet men utöver det, alldeles för mycket sladd. Även om man rensar upp så ser det likadant ut efter 24-48 timmar då man behövde ta fram det ena eller andra. Ilandsproblem..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murre64:

Ja, men den sitter i en en(1) knapps manövrerad 1-4 timmars timer. Föregångaren till den här: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

"Standby: 1 W."
Det känns ju inte helt super när nyare mobilladdare snittar på ~0.05W.
Jag skulle säga att Luxorparts Säkerhetstimer kan vara en större säkerhetsrisk än en Apple eller Samsung laddare då det är svårt att veta vad Luxorparts är för något. Rebrandat Kina skit eller inhouse utvecklat av Kjell & Company?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Det finns dynga på "kvalitets" sidan också. Ingen garanti att Samsung säljer de bästa laddarna tex. Kommer ihåg en recension om en samsung laddare och de komponenterna var inte top notch heller.

Den dagen kåken brinner ner å man säger "men de var ju en samsung laddare" då kan man skratta sig harmynt för man litar blint på kvalité.

Det finns absolut designmisstag som telefoner som börjar brinna osv hos etablerade leverantörer, skillnaden är att dom tar ofta sitt ansvar och har inte råd att få dåligt rykte.
Det finns ofta en långsiktig plan att "överleva" och tjäna pengar hos etablerade bolag, inte ett "vi tillverkaren en miljon laddare som ser ut som Apples, säljer av och går under jorden" tänk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

USB från den avstängda datorn funkar perfekt.
Laddar nästan bara telefonen på nätterna då jag stänger av allt.
Datorn laddar telefonen men långsammare än då den är igång men ändå hinner ladda fullt tills jag går upp, och det gör inget för det är bättre för batteriets livslängd, så win-win.

Så kabeln sitter i hela tiden.

Jag hade gärna gjort det, men nuvarande moderkort tillåter inte det. Jag har verkligen försökt hitta inställning, men inget har fungerat för mig. Mitt föregående moderkort tillät det och då brukade jag ladda mina trådlösa hörlurar där under natten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

Det är väl klart att man inte lämnar nåt inkopplat som inte behöver vara det eller har en egen avstängningsknapp hur lat får man va. Jag laddade min elmoppe och som regel fixar laddaren allt utan problem och stänger ner när det är klart och har gjort så i två år. Men så en dag gjorde den inte det och om jag inte hade tittat till det så hade det gått illa men nu slutade det med lite lukt och fem riktigt varma och svullna 12v batterier. Javisst billigt skit från Kina tänker man kanske men vad är inte det i dagsläget. Den stod i garaget/verkstaden/studion med en massa brännbart i under huset så det hade nog inte varit så skoj. Jag lämnar ogärna kvar tandborsten i laddaren till och med och att låta nån virtuell assistent sköta belysning och aparater glöm det. Skulle just va skoj med ett datafel och så sätter den på spisen istället för en lampa när man snajdar och leker rymdpilot med nallen på väg hem från jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag drar ut alla sladdar när jag lämnar hemmet eller går och lägger mig, Bara kyl/frys och spis som är inkopplade annars

Permalänk
Medlem

Jag har en usb-sladd för laddning i min laptop som laddar sakta när jag sover, har hittills aldrig upplevt att ett batteri till telefonen blivit dåligt.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag hade gärna gjort det, men nuvarande moderkort tillåter inte det. Jag har verkligen försökt hitta inställning, men inget har fungerat för mig. Mitt föregående moderkort tillät det och då brukade jag ladda mina trådlösa hörlurar där under natten

Testat att stänga av ErP Ready och sätta på S4/S5 i UEFI?

Ska ligga under "Advanced settings > Power Managment >

Såg att en del hade liknande problem med just det MSI B550 modermodemet.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Plockar bara fram laddsladd när det behövs. Varannan till var tredje dag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ja det finns väl aldrig något som är 100%. Mdn det finns ju de som är tillräckligt bra där min min vinning i lättja överträffar risken.

Hur gör en sådan som du som resonerar så där att även ”kvalitet” har sina brister? Drar du även ut elen till TVn, datorn, spisen när de inte används?

Det här med att laddare sitter i och är aktiv utan att de laddar är väl alla rätt skeptiska till eller? Frågan är ju hur aktiva laddarna är när de inte laddar om något skulle kunna hända. En grendosa är ju gjord för att vara online hela tiden och har inga smarta komponenter i sig.

Som jag sa om jag är borta och har en aning om chans till strömavbrott drar jag ur. Nej jag har aldrig dragit ur spisen men har haft smällar i spisen under åska för många år sen (bytt spis sen dess). Spisen går på 3fas och är förhoppningsvis gjord att klara lite spikar. Ingen drar väl ur spisen.

TVn är nog rätt känslig skulle jag tro så de finns nog goda anledningar att dra ur en dyr TV.

Hur gör du?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Jag drar ur laddare när dom inte används.

Har en äldre släkting som drar ur ALLT, Enda som inte dras ur är kyl o frys :-), Men micro dras ur, Tv dras ur, Kaffebryggare ur, Otroligt irriterande att behöva sätta i en kontakt när micron ska användas !

Permalänk
Medlem

Har en USB-C sladd (med donglar för lightning och micro) på mitt skrivbord vars bakända går in i grendosans USB-uttag. Inget jag drar ur vanligtvis.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Datorladdaren sitter alltid i, men mobilladdaren drar jag ur efter att ha laddat klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Testat att stänga av ErP Ready och sätta på S4/S5 i UEFI?

Ska ligga under "Advanced settings > Power Managment >

Såg att en del hade liknande problem med just det MSI B550 modermodemet.

Jag har testat ErP Ready delen. Kan inte komma ihåg om jag satt på S4/S5. Jag har dock inte uppdaterat BIOS:en sedan september förra året. Kanske man ska göra?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Före min laddstation sitter en smart plugg som aldrig är på om jag inte är hemma, och som endast startar när jag säger att den ska göra det.

Likt någon annan i tråden har även jag grejat lite så att vissa enheter säger till när det är dags för laddning.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag har testat ErP Ready delen. Kan inte komma ihåg om jag satt på S4/S5. Jag har dock inte uppdaterat BIOS:en sedan september förra året. Kanske man ska göra?

S4/S5 inställningen bör ligga på samma plats. :/

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Laddare och sladdar sitter i dygnet runt året runt, drar inte ut något för åska heller.

Enheterna som laddas sitter dock inte i utom när det behövs, vid 90% batteri kopplas de ur.

Skrivet av ELF:

Plockar bara fram laddsladd när det behövs. Varannan till var tredje dag.

Shit, min sambo gå genom 3-4 fulla batterier i sin telefon per dag
Hennes telefon är i stort sett inte mobil för den sitter i laddare hela tiden (1 år gammal telefon).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Golvspaden:

Dra ut? Vad är det? xD

Tror alla pappor håller med dig 😉

Permalänk
Medlem

Ja laddarna sitter alltid i här hemma.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kampis:

Jag drar ur laddare när dom inte används.

Har en äldre släkting som drar ur ALLT, Enda som inte dras ur är kyl o frys :-), Men micro dras ur, Tv dras ur, Kaffebryggare ur, Otroligt irriterande att behöva sätta i en kontakt när micron ska användas !

Och efter ett tag börjar petskydden att "blunda" i alla uttag så att man nästan behöver slägga för att få i dem.

Hur skulle det vara med grendosa med strömbrytare?

Något jag råkat ut för är att just fjädern i petskydden kan kortsluta när man håller på att rycka ut och trycka i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

"Standby: 1 W."
Det känns ju inte helt super när nyare mobilladdare snittar på ~0.05W.
Jag skulle säga att Luxorparts Säkerhetstimer kan vara en större säkerhetsrisk än en Apple eller Samsung laddare då det är svårt att veta vad Luxorparts är för något. Rebrandat Kina skit eller inhouse utvecklat av Kjell & Company?

Bra poäng, men jag tror att det är ett avrundingsfel. Enligt EU-regel (1275/2008) får de flesta elektroniska prylar inte dra mer än 0.5W i standby, så den där timern hade varit olaglig att sälja.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Och efter ett tag börjar petskydden att "blunda" i alla uttag så att man nästan behöver slägga för att få i dem.

Hur skulle det vara med grendosa med strömbrytare?

Något jag råkat ut för är att just fjädern i petskydden kan kortsluta när man håller på att rycka ut och trycka i.

Jo det skulle nog funka, men hon är 93 så det kan likagärna dras ur dom sista åren med..

Min far hade liknande beteende i vårat delade mc garage, med 2 lysrör med 1 sladd per lysrör på en grendosa utan knapp, blev galen på detta isättande för att tända och där blev det iaf nu en grendosa med knapp, vilken lyx att komma in o tända nu !

Vissa kan verkligen köra samma stil i många år utan att det går upp för dom hur man kan göra det lite smidigare.

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne och diskuterar ämnet grenuttag så undrar man vilka swec-folket kör med? För dom kablar som inte ska vara synliga som bakom skrivbordet och liknande duger den vanliga vita clas ohlson no-name varianten. Billig och bra, men i vardagsrummet ex där jag inte kan gömma kablarna på samma sätt så kör jag med 2st brennenstuhl alu-line 5 vägs varianter. https://www.brennenstuhl.com/svSE/produkter/extension-leads/p...

Tips på andra "stiliga" och pålitliga uttag?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Rycker ni ur TVn när ni inte använder den också? Inte? Varför inte då? Det är liksom samma risk att ha all elektronik inkopplad som inte har en fysisk strömbrytare.

Jag låter allt sitta inkopplat.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Bildexpert

Svar på titelfrågan är nej. Jag brukar variera mellan att ladda telefonen i vardags- eller sovrummet, så jag föredrar att den inte sitter i ett vägguttag eller grendosa när den inte används. Tämligen odramatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Rycker ni ur TVn när ni inte använder den också? Inte? Varför inte då? Det är liksom samma risk att ha all elektronik inkopplad som inte har en fysisk strömbrytare.

Jag låter allt sitta inkopplat.

Måste säga att jag drar ur allt om det åskar eller jag vet att det är åskoväder på gång och jag kommer lämna lägenheten ett tag, annars är allt förutom alla typer av laddare, dom är endast i när dom används.