Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nu grävdes en relativt gammal tråd upp av någon men jag struntar i det och säger koncentratet med Pepsi Max smakar gott! Och Pepsi äger ju Sodastream nuförtiden så dessa koncentrat lär förhoppningsvis inte försvinna i första laget.

Jag betänker inte kostnad särskilt ofta utan snarare att det blir mycket mindre pant att ta hand om då en koncentratflaska räcker väldigt mycket längre än en läskeburk

Håller med, dock är det för mig just kostnadsfrågan som är mest intressant. Med sodastream så kan du också dosera själv, brukar köra 0,5L nivån för 1L flaska för att dryga ut det ännu mer och har nu fastnat för den mildare smaken, "riktig" Pepsi Max på flaska är för stark för min smak nu.

En flaska Pepsi Max kostar cirka 54kr här, kommer inte ihåg rakt av hur många liter/flaskor det blir för mig, tror det var runt eller lite över 10. Kolsyrepatronsbyte är billigt på Rusta och ÖB och brukar finnas ännu billigare på erbjudande relativt ofta.

Edit: Jag gjorde ett mindre seriöst blindtest när jag testade på först i början och tyckte då att jag kände skillnad i smaken, men nu när jag dricker det till vardags och inte jämför sida vid sida så är det inget jag tänker på utan den smakar Pepsi Max helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Goda smaker

Kan tipsa om att de här funkar helt ok tillsammans med kolsyrat vatten:

https://www.zeroh.se/smaker

Dock ej Colan...

Min favorit är "strawberry & red orange", smakar som Fanta Tropisk

"Green Apple & Passionfruit" blir också väldigt god

En flaska brukar kosta drygt 20 kr

Tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mallmizz:

Kan tipsa om att de här funkar helt ok tillsammans med kolsyrat vatten:

https://www.zeroh.se/smaker

Dock ej Colan...

Min favorit är "strawberry & red orange", smakar som Fanta Tropisk

"Green Apple & Passionfruit" blir också väldigt god

En flaska brukar kosta drygt 20 kr

Helt ok smaker men det är något gemensamt med alla som jag inte vet vad det är men får mig att tänka "artificiellt", tycker alltså inte någon av dem smakar naturligt. De är ok, men skulle föredra riktig äppelsaft exempelvis, men det är ju inte sockerfritt

Permalänk
Skrivet av truedesire:

personligen tycker jag energidrickan smakar ok (det finns 2st smaker varav den ena är mindre ok).
jag slipper hoppa in i bilen och åka iväg och passa öppettider för att köpa också.
sparar bensin,tid och bärkassar

kan inte dricka kaffe för hålla mig vaken då jag får hjärtklappningar på bara 1-2st koppar. så energidricka är det enda som fungerar hehe, fast jag dricker mer för att det är gott

Är inte koffein det som man blir pigg av i energidryck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nu grävdes en relativt gammal tråd upp av någon men jag struntar i det och säger koncentratet med Pepsi Max smakar gott! Och Pepsi äger ju Sodastream nuförtiden så dessa koncentrat lär förhoppningsvis inte försvinna i första laget.

Jag betänker inte kostnad särskilt ofta utan snarare att det blir mycket mindre pant att ta hand om då en koncentratflaska räcker väldigt mycket längre än en läskeburk

Synd att Pepsi inte gjorde riktiga smaker på Pepsi och Z-up.
Pepsi max koncentratet kanske är samma som i butik. (Tjejen har dock provat koncentratet med alla olika sorters mixar och tycker inte alls det är lika gott som i butik, och hon dricker typ bara pepsi max :>)

Men vanliga Pepsi + Z-up har massa äcklig jävla sötningsmedel mix i sig också. Dvs så långt ifrån Pepsi och Z-up man kan komma.
Smakat förjävligt.

Slängde alla mina koncentrat för gick fan inte o dricka.

Permalänk
Medlem

Har haft Sodastream i massor med år för att slippa släpa hem tunga vatten- o colaflaskor.
När det gäller Sodastream ska man ha en som man slipper skruva fast flaskan i utan bara sätta in i. Andra märken måste man skruva in flaskan i.

Både vatten och läsk smakar inte som original. Men kallt bubbelvatten är billigare än köpt, trots en lätt bismak.
Läsken får också en lätt bismak men jag har kommit fram till att ZeroOh-cola (sockerfri) som finns på Hemköp bland saftflaskor 23:-,0,8l, 1+9 är bäst om man först häller i lite saft, lägger i en Hermesetas (sötningsmedel) och sedan häller i kallt Sodastreamvatten.
Mängderna får man prova sig fram till.

Fyll på flaskan med koloxid 3 ggr och vattnet ska vara så kallt som möjligt i flaskan.

Bra med två patroner för då kan man passa på att byta när det är kampanjpris. Ofta på Rusta o ÖB för 20-25:-. Inte Sodastream originalpatron men det är samma innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Är inte koffein det som man blir pigg av i energidryck?

För det mesta, tror jag. Brukar vara lite mer grejer i energidryck, t.ex B-vitaminer.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

För det mesta, tror jag. Brukar vara lite mer grejer i energidryck, t.ex B-vitaminer.

Blir man akut pigg av B-vitaminer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Blir man akut pigg av B-vitaminer?

Klart att det inte blir samma effekt som koffein, men B-vitamin motverkar trötthet, typ.

Permalänk

Om ni har ett Byggmax i närheten, så kolla om dom har kolsyrepatroner. Jag bor fem minuter från Byggmax i Kumla och betalar 30kr/patronen.

När det gäller smak så finns bland annat Pepsi/Pepsi Max på Gekås för 40kr/flaskan. Så om man ändå har vägarna förbi så sparar man lite på att köpa med sig ett gäng flaskor. Har för mig att slutsumman blev strax under 6kr/litern om man inte går bananas med kolsyran

Permalänk
Medlem

jag brukar göra egen läsk i min. Jag gör egen sockerlag 50/50 vatten och socker som får koka upp och sedan kylas, förvaras i kylen. Sen pressar jag citron/lime direkt i ett stort glas, häller på samma mängd sockerlag och toppar med kolsyrat vatten. Får jag feeling häller jag även i några cl flädersaft. Riktigt friskt och gott.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Kolyrepatroner kan du byta ut för 20:-/st vid erbjudande hos Rusta. Sedan köper du någon saft du gillar och använder det som koncentrat. Garanterat billigare än att köpa och släpa hem läskflaskor. Dessutom har du sodavatten när du vill. Definitivt värt att ha SodaStream om man nu gillar kolsyrad dryck.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

fått upp ögonen för att använda sodastream då jag fick testa i helgen och tyckte det smakade förvånansvärt bra.
däremot vill jag veta vad som hade varit mer kostnadseffektivt att köra. säg att vanlig läsk kostar 8kr/litern och smakessens för sodastream 110kr litern.
vad blir då mest priseffektivt? kan inte räkna detta själv för vet inte hur en sodastream används eller hur mycket den behöver per körning och så.

vad kostar en kolsyrepatron och hur ofta behöver man byta ut dom?
och av alla dessa enormt många versioner av sodastream. vilka rekommenderas? kommer vara 2st i huset som använder den om det spelar någon roll.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=568#rparams=l=s23645424...

Skrivet av SUMITOMO:

Funktionen på den billiga vs den dyra skiljer inget speciellt utan mest designen.
Finns olika sorters smaksättning, men den "vanliga" läsken för 50kr ger 12L vilket ger
ett literpris på ca 5kr.

En kolsyrepatron anges räcka till 60L, vilket stämmer rätt bra.
Byte kostar från 39:- (Rusta)

Om jag tolkar det rätt tittar man enbart på priset så kan man lika gärna köpa läsk
- om man har en rusta just i närheten så får man ett literpris på 6-7kr beroende på hur mycket kolsyra man använder då är man i gränslandet för vanlig läsk.
- går man till närmaste ica så kostar påfyllningen 90:- istället för 39:- från rusta

Permalänk
Skrivet av Aqua_HeaD:

Kolyrepatroner kan du byta ut för 20:-/st vid erbjudande hos Rusta. Sedan köper du någon saft du gillar och använder det som koncentrat. Garanterat billigare än att köpa och släpa hem läskflaskor. Dessutom har du sodavatten när du vill. Definitivt värt att ha SodaStream om man nu gillar kolsyrad dryck.

Fun Light funkar utmärkt till sodastream! När jag kört deras apelsinsaft så har jag doserat två fulla korkar från sodastream-smakflaskor och den blir ruggigt god!

Permalänk
Medlem

Är det någon som använder Sodastream Crystal ? Alltså modellen för glasflaskor ?

Gillar inte plastflaskor utan föredrar glas, framförallt för känslan och för att de är lättare att kyla.
(samt att de är diskmaskin säkra)

Men (som vanligt) är de speciella flaskorna från Sodastream svindyra - 180kr/st - jämfört med en liknande flaska som kostar 15:- på IKEA

Tittar man på konstruktionen hur flaskor fylls på borde man dock kunna använda vilken glasflaska som helst, bara den passar i maskinen - de verkar ju inte vara beroende av rätt dimension på skruvfästet som är fallet med plastflaskor.

Någon som fått det att fungera med annan glasflaska ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Är det någon som använder Sodastream Crystal ? Alltså modellen för glasflaskor ?

Gillar inte plastflaskor utan föredrar glas, framförallt för känslan och för att de är lättare att kyla.
(samt att de är diskmaskin säkra)

Men (som vanligt) är de speciella flaskorna från Sodastream svindyra - 180kr/st - jämfört med en liknande flaska som kostar 15:- på IKEA

Tittar man på konstruktionen hur flaskor fylls på borde man dock kunna använda vilken glasflaska som helst, bara den passar i maskinen - de verkar ju inte vara beroende av rätt dimension på skruvfästet som är fallet med plastflaskor.

Någon som fått det att fungera med annan glasflaska ?

Du bör nog inte försöka använda någon annan flaska. Det är ändå en tryckbehållare i glas vi pratar om. Det är inte så stor risk att din IKEA-flaska exploderar, men vill du verkligen ta den chansen? Det är säkert bättre om du snabbt häller över det kolsyrade vattnet än att du försöker göra en liten splitterbomb hemma.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv

Lite halvt oftopic men den där "bäst före"-märkningen på plastflaskorna, är den egentligen något att bry sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite halvt oftopic men den där "bäst före"-märkningen på plastflaskorna, är den egentligen något att bry sig om?

Jag skulle inte följa dem religiöst, men kanske inte använda en flaska som gick ut för flera år sedan och speciellt inte om du tror att den varit i solen en hel del. Plast blir svagare av både ålder och UV-strålning. Du vill inte att flaskan ska explodera i handen.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite halvt oftopic men den där "bäst före"-märkningen på plastflaskorna, är den egentligen något att bry sig om?

Fungerar säkert bra efter också. Tydligen är dom "bara testade" för den perioden. I värsta fall kanske plasten är sliten och den exploderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite halvt oftopic men den där "bäst före"-märkningen på plastflaskorna, är den egentligen något att bry sig om?

Om man bryr sig om at plast degraderar och kan ge ifrån sig gifter. Min fru har läst på och enligt viss forskning så finns det viss bäring i det. Själv orkar jag inte bry mig. Det kan säkert vara något som forskning om 20-30 år är helt eniga om och något som alla vet är farligt och bara tycker att alla som inte fattade det förr i tiden var idioter. Cancerogent och sånt skit du vet. Olika plaster är olika dåliga.

När det gäller att bubbla vatten själv tycker jag inte att man ska tänka att man ska spara pengar. Ska man spara pengar ska man inte dricka annat än just vatten alternativt bubblat vatten och skippa sockertillsatserna helt. Om man nu ska väga i någon form av långsiktighet så känns det väldigt obra för tänderna = dyra tandläkarbesök och allmänt dåligt för hälsan. Så om man tänker på pengarna så kommer inte den faktiska läsken men dricker vara det enda som kostar pengar utan även tandläkarbesöken.

Nä om man nu vill dricka läsk för att man tycker att det är gott så ska man nog hålla sig till det man tycker om redan. De flesta lär bli väldigt besviken på de koncentrat som finns om man nu tänker ersätta sin köpecola med göra egen-cola.

Nä, då är saft och olika bob-drycker godare att bubbla men då är det ju lika dyrt som att köpa läsk direkt. Det här att det är tungt och otympligt att bära hem känns som en sån där dålig ursäkt också. Är det så tungt att bära hem har man större problem än att jaga kronor/liter cola. Jag har min sodastream till att bubbla lite vatten ibland och någon gång även annan inköpt sötdryck. Vill jag ha trocadero eller must så köper jag det. Det är mina två bubbeldrycker. Inget koncentrat lär vara lika bra och knappt värt att köpa ändå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du bör nog inte försöka använda någon annan flaska. Det är ändå en tryckbehållare i glas vi pratar om. Det är inte så stor risk att din IKEA-flaska exploderar, men vill du verkligen ta den chansen? Det är säkert bättre om du snabbt häller över det kolsyrade vattnet än att du försöker göra en liten splitterbomb hemma.

Sodastreams flaskor har ju t.o.m. ett bäst före-datum.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Användet vår apparat dagligen och dricker mycket bubbel till maten. Då i form av endast vatten. Vill vi ha smak så köper man någon bra saft och använder den och är jag ute efter Cola Zero så köper jag det på flaska. Tycker ändå att apparaten är värd sin vikt i guld med tanke på att det går snabbt att få ett kallt glas bubbelvatten när man är törstig. Prismässigt så spar man definitivt in pengar jämfört med att köpa de mer kända märkena av läsk i butiken. Köper man däremot de billigaste läskflaskorna i butik så är det nog same same.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Angående just light/zero-läsker så tycker jag faktiskt att de på koncentrat är godare. Med undantag för Cola Zero Hallon. T.ex 7-up och apelsin-vad-de-nu-heter smakar mycket mindre kemiskt på koncentrat än på flaska från affären. Jag tycker att Coca Cola har misslyckats lite där, när Pepsi har lyckats bättre (som ju gör Sodastream-smakerna). Provade sån där billigt koncentrat från Dollarstore. Det behöver inte ni göra. Fyfan.

Lite ledsen dock för att Dr Pepper verkar ha försvunnit som koncentrat. Om någon har tips om och var det går att köpa så säg gärna till.

Permalänk
Medlem

Man slipper ju kånka en massa men de tillsatser jag testat har inte vart värt kronorna. Bättre dricka vatten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Man slipper ju kånka en massa men de tillsatser jag testat har inte vart värt kronorna. Bättre dricka vatten.

Instämmer, vatten är så underskattat Jag tillför ibland vitaminer och mineraler för att göra det lite nyttigare och tar i naturliga aromer såsom olika juicer som finns på ICA, tranbär bla passar väldigt bra.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Använder det som reserv när all annan dryck tar slut.
Smakmässigt kunde varken jag eller två andra märka skillnad på Pepsi Max och "hemgjord" läsk.
Priset struntar jag fullständigt i, det är inte så att vanlig läsk (1.5L = 22kr) är billig heller.

Däremot har man i regel inte kylen fylld med läskflaskor och då är det väldigt praktiskt att kunna "göra egen läsk" snabbt och enkelt för filmkvällar, besökare e.t.c. som tar noll plats + vanlig läsk tenderar att bli avslagen om man inte dricker upp hela flaskan på en kväll, det är inte fallet med koncentratet som man dels blandar mindre utav och dels inte läcker kolsyra när flaskan försluts.

Föredrar dock Coca Cola Zero (alla andra går bort, särskilt den vanliga) som läskedryck, men det är absolut inget fel på DIY-läsken även om man får ta 2-3mm mindre koncentrat än "mätkolven" anger för att det ska vara gott (annars smakar det som Pepsi Max, som är alldeles för söt för min smak och för de flesta som kommit upp lite i åldern).

Har dock aldrig gjort det i en sodastreamer, men enda skillnaden bör vara temperaturen, utan använt kylskåp med inbyggd kolsyrepatron, kylt till 5C (viktigt) kolsyrat vatten blandat i en sodastream-flaska med lite mindre koncentrat än angivet.

Temperaturen är A och O samt att inte ha i för mycket koncentrat om man inte föredrar sliskig läsk, (bara några millimeter mindre kan göra stor skillnad, blir den för söt är den lika vidrig som valfri sockerläsk).

Bjudit många på den (i Pepsi Max-flaska) och än så länge har ingen märkt skillnad (så jag själv introducerades till det) och märker INGEN skillnad utöver att jag nu kan göra den mindre sötsliskig och dessutom spara lite på koncentratet så det blir mycket godare än läsk tenderar att vara (gör en slemmig i halsen, gör en törstig, smakar i princip rent socker, särskilt Coca Cola).

Däremot kunde priset (89kr för en flaska koncentrat) givetvis varit lite lägre, men det är inte farlig heller och blir billigare i längden om man är en läsknarkoman (1.5L flaska läsk = 22-25kr här) + det tar inte upp hela kylskåpet för samma mängd och tar under en minut att blanda.

Har alltid en flaska som reserv, men det är inte direkt så att man dricker läsk varje dag och föredrar nog hellre vanlig jordgubbssaft om jag vill ha en god dryck.
Men den är perfekt om man får gäster, vill ha läsk till film/serie o.s.v.

Hoppas fler tillverkare hoppar på tåget så utbudet blir bredare (Cola Zero som exempel).

Permalänk
Medlem

Provade koncentrat av typ det vanliga i början, must och cola. Smakade absolut vedervärdigt. Vill jag ha läsk så ska det smaka läsk, inte halvt avslagen stått framme hela dagen läsk. Går säkert att gå till om man håller på och trixar lite med mängden osv. Men jag fick det aldrig tillfredsställande.

När det gäller saft så har jag inte testat det. Men jag håller mig alltid till ÖNOS extra fina jordgubbssaft då det dricks, vilken jag alltid blandar ut typ dubbelt så mycket nästan än vad som anges. Gillar stark saft.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Lite halvt oftopic men den där "bäst före"-märkningen på plastflaskorna, är den egentligen något att bry sig om?

Jag vet att farsan använder flaskor med bäst före typ 2011, så de verkar fungera bra mycket längre än vad som står.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Du bör nog inte försöka använda någon annan flaska. Det är ändå en tryckbehållare i glas vi pratar om.

Ja, du har rätt.

Ville egentligen bara slänga ut frågan för att se om någon redan "exprimenterat" innan mig

Skrivet av Endraya:

Hoppas fler tillverkare hoppar på tåget så utbudet blir bredare (Cola Zero som exempel).

Anledningen till att Pepsi finns till Sodastream är för att de köpt upp företaget - chansen att Coca Cola kommer till Sodastream är därför minimal, men de skulle ju kunna släppa koncentrat ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, du har rätt.

Ville egentligen bara slänga ut frågan för att se om någon redan "exprimenterat" innan mig

Farligt sätt att tänka. I nästan ett år drack jag morgonkaffet ur ett tjockt och rejält glas utan problem. En dag med exakt samma förhållande sprack glaset dramatiskt och jag fick spendera halva morgonen med att sanera bort kaffe.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB