Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Det är galet varmt nu för tiden. Testa undervolta den med Intel XTU? Lite långsökt men gratis att testa.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa att undervolta, byta paste och eventuellt lägga något under datorn(om du använder extern skärm) så den kan ta mer luft. Numera har jag 32 grader inomhus så tempen är ju rätt hög hehe.

Har själv inte bytt pasta men borde kanske göra det. Får se om jag har tid till helgen, vill ju helst köra lite benchmarks och grejer för att se att det faktiskt blir någon skillnad.

Permalänk

Jag fick ordning på det sen. Fick ta bort de senaste grafikdrivrutinerna med och rolla tillbaka en bra bit. Så nu flyter den på igen.

Den blir helt klart varm i denna sommarvärme med

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.
Köpte mig en begagnad 9560 med 4K skärm i veckan. Grymt fin maskin, men shit vad den thermal throttlar fort alltså. Har i7 7700HQ cpun, vet inte om det finns någon annan.

Enligt notebookcheckup bör den cpun prestera 700-740p i Cinebench R15, jag fick 560p. Kollade med XTU och mycket riktigt, redan efter några få sekunder in i renderingen går tempen i taket = 97C och den drar ner klockfrekvensen kraftigt, ner under 2Ghz, sen smyger den långsamt upp en bit igen tills taket nås igen osv.
Ska byta till Grizzly Kryonaut pasta och sätta några pads på VRMen, så får vi se, verkar göra stor skillnad för andra. Undervolta har jag inte testat än, tar det som steg 2 efter applicering av ny kylpasta.

Har en 2,4ghz trådlös mus, när jag stoppade i sändare/mottagare i vänstra usb-porten upplevde jag att musmarkören rörde sig hackigt, när jag senare stoppade mottagaren i högra porten så flöt musen fint, skumt!?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Efter att ha bytt kylplasta till den där Grizzly Kryonaut och gjort de andra moddsen med paddar på VRMen + undervoltning så thermaltrottlar den inte alls

Före fixen fick jag 560p i Cinebench R15 pga trottling, efteråt fick jag ca 730p, snacka om skillnad!!
Eftersom laptopen används en del till videoredigering är det grymt att den nu kan rendera film i flera timmar utan att trottla, men det är också viktigt hur den står, man kan inte ställa den på soffan och börja rendera för då är lufthålen under täppta och den får ingen kylning = den trottlar igen. Men står den på ett platt bord utan någon duk eller annat som kan sugas upp och täta under hålen så går det fint.
Satt här om dagen och redigerade 12 semesterfilmer i 4K utan problem. Går riktigt fort att rendera med hjälp av Intel Quick Sync Encoding.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Folk som har en 9560 en fråga. När ni har på datorn med laddaren i är era fläktar alltid på? Även fast ni inte beslastar datorn det minsta?

Permalänk
Skrivet av Karpel:

Folk som har en 9560 en fråga. När ni har på datorn med laddaren i är era fläktar alltid på? Även fast ni inte beslastar datorn det minsta?

Yes, det är de. Det är enligt design vad jag förstått det som, då det uppstår extra mycket värme när man laddar batteriet.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

@ddaniel91: Tack för snabbt svar, googlat runt men inte sätt svaret du gav. En till fråga sitter du också med en 9560? Det här med "coil-wine", när jag lägger örat relativt nära tanjentbordet säg 10-20 cm så hör jag en svag liten "susning/visling" är det som är det?

Permalänk

@Kerpel: Yes, har också en 9560. All form av coil whine har Dell sagt är "by design", förutom i de allra mest extrema fall. Det ska inte vara ett elektriskt fel på datorn enligt dem, men störande är det! Jag har också ett minimalt whine från min, men jag ger helt enkelt fanken i att vända upp och ner på datorn, lägga örat emot undersidan och lyssna 😉

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

@ddaniel91: Tack för alla svar! A får sluta med det dock svårt när bästa jag vet är att lägga örat mot undersidan av datorn jobbigt bara att det ska whine då

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt döv, men jag kan inte påstå att jag hört varken någon coil-whine eller att fläktarna spinner upp när man laddar batteriet?

Lade nu örat helt mot tangentbordet och hör då en svag coil-whine, med andra ord inget jag hör om jag inte ligger på datorn med örat
Kanske måste göra samma sak för att höra att fläktarna spinner upp lite när man laddar batteriet?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Nisse977:

Jag kanske är helt döv [...] med andra ord inget jag hör om jag inte ligger på datorn med örat

Kanske måste göra samma sak för att höra att fläktarna spinner upp lite när man laddar batteriet?

Bevisligen är du inte helt döv

Fläktarna går knappast på högvarv när man sätter i laddaren, men de går alltid igång oavsett belastning. Så även om datorn är i idle så kommer fläktarna susa milt när laddaren sätts i. Ska göra åtminstone

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

@Nisse977: Ja coil-whine måste man lägga örat emot ibland kan jag höra det lite längre ifrån men väldigt sällan. Men du får gärna berätta hur du gör så att fläktarna inte går. Alltså fläktarna vid min laddning går på kanske 10-20% som ddaniel91 skriver så är man i ett tyst rum hörs det men har man på lite musik eller sitter i en miljö med lite ljud hör man inget om man laddar.

Permalänk
Medlem

@Karpel: Jag har inte gjort nått, men ska erkänna att jag sällan är i helt tysta miljöer heller. Ska kolla ikväll hur det är. Kan säkert vara så att fläktarna går lite långsamt för jag inte har hört dem. Kikar du i nått program för att se att fläktarna går 10-20% eller är det en gissning?

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag förstår sitter inte så ofta i helst tysta miljöer. Drog bara en gissning, tillräckligt för att höras i tysta miljöer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Folk som har en 9560 en fråga. När ni har på datorn med laddaren i är era fläktar alltid på? Även fast ni inte beslastar datorn det minsta?

Yes, men bara från reseladdaren. När den är kopplad i dockningsstationen går fläktarna inte. Har även ett rejält coil whine från datorn när reseladdaren får jobba, men samma där, inget när den sitter i dockan.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Hej intressekoll/Värde

Har en 9560 1080p 16gb ram i7 7700hq gtx 1050 4gb 16gb ram och 512gb ssd.
Knappt använd köptes ny 2017 har använts sporadiskt från och till då jag sitter med min stationära oftast. Vad skulle ni säga att den är värderad till idag? Alternativt finns det någon som är intresserad av att köpa?

Tror jag har alla kartonger och kvittot kvar.

Tack.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en sån ett år sen begagnad, den var i absolut kanonskick. Gav 12000kr för den då. Det var modellen med 4K skärm.
Vet inte riktigt vad värdet kan vara idag?

Som jämförelse så köpte frugan en go väldigt prisvärd laptop åt sin mamma. Huawei D14 med Ryzen 3500U (näst intill samma prestanda som min XPS 15 med 7700HQ och Thermalgrizzly kylpasta) 8Gb RAM, 512Gb SSD. 14" IPS fullHD-skärm för låga 6500kr ny på Inet nu när de hade rea på den. Ordinarie pris 7995kr vilket också är prisvärt tycker jag.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag köpte en sån ett år sen begagnad, den var i absolut kanonskick. Gav 12000kr för den då. Det var modellen med 4K skärm.
Vet inte riktigt vad värdet kan vara idag?

Som jämförelse så köpte frugan en go väldigt prisvärd laptop åt sin mamma. Huawei D14 med Ryzen 3500U (näst intill samma prestanda som min XPS 15 med 7700HQ och Thermalgrizzly kylpasta) 8Gb RAM, 512Gb SSD. 14" IPS fullHD-skärm för låga 6500kr ny på Inet nu när de hade rea på den. Ordinarie pris 7995kr vilket också är prisvärt tycker jag.

Det är därför jag ställer frågan enda med ryzen 3500u är väl att den inte har en dedikerad gpu och antagligen en sämre skärm samt mindre ram:)

Permalänk
Medlem

@sifri: Jag förstår din fråga. Kan inte hitta mycket 9560 till salu på Blocket. Bara ett par annonser. De ska ha mer än jag gav för ett år sen. Men det är köparna som bestämmer, om de lyckas sälja sina datorer för de priserna så är det där priset ligger. Men jag tvivlar jag starkt på att de skulle vara dyrare i år än förra året
Förra året låg de på ca 12-14000kr om det var med 4K skärm och 10-12000kr om det var med fullHD skärm. Då menar jag att resterande spec är densamma.
https://www.blocket.se/annons/sodermanland/laptop_dell_xps_15...

Googlade på ebay, ser ut som folk vill ha rätt mycket för dem där med.
Hmm, ja då hade jag nog testat att lägga ut den för 12000kr och sen haft en prutmån på några tusen kr.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

@sifri: Jag förstår din fråga. Kan inte hitta mycket 9560 till salu på Blocket. Bara ett par annonser. De ska ha mer än jag gav för ett år sen. Men det är köparna som bestämmer, om de lyckas sälja sina datorer för de priserna så är det där priset ligger. Men jag tvivlar jag starkt på att de skulle vara dyrare i år än förra året
Förra året låg de på ca 12-14000kr om det var med 4K skärm och 10-12000kr om det var med fullHD skärm. Då menar jag att resterande spec är densamma.
https://www.blocket.se/annons/sodermanland/laptop_dell_xps_15...

Googlade på ebay, ser ut som folk vill ha rätt mycket för dem där med.
Hmm, ja då hade jag nog testat att lägga ut den för 12000kr och sen haft en prutmån på några tusen kr.

Haha Jag hade tänkt mig mycket mindre en så.

Jag kanske ska läggas ut en intressekoll på marknaden? Eventuellt Tradera? Vad tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

@sifri: Jag förstår din fråga. Kan inte hitta mycket 9560 till salu på Blocket. Bara ett par annonser. De ska ha mer än jag gav för ett år sen. Men det är köparna som bestämmer, om de lyckas sälja sina datorer för de priserna så är det där priset ligger. Men jag tvivlar jag starkt på att de skulle vara dyrare i år än förra året
Förra året låg de på ca 12-14000kr om det var med 4K skärm och 10-12000kr om det var med fullHD skärm. Då menar jag att resterande spec är densamma.
https://www.blocket.se/annons/sodermanland/laptop_dell_xps_15...

Googlade på ebay, ser ut som folk vill ha rätt mycket för dem där med.
Hmm, ja då hade jag nog testat att lägga ut den för 12000kr och sen haft en prutmån på några tusen kr.

Ja, 12 000 blir nog väldigt svårt för en begagnad i7 7700hq gtx 1050 utrustad laptop utan garanti om det inte är någon med noll koll som nappar (sådant händer ju). Blir ju väldigt liten skillnad mot att köpa en sprillans med liknande eller bättre spec även om det kanske inte blir exakt samma modell/märke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, 12 000 blir nog väldigt svårt för en begagnad i7 7700hq gtx 1050 utrustad laptop utan garanti om det inte är någon med noll koll som nappar (sådant händer ju). Blir ju väldigt liten skillnad mot att köpa en sprillans med liknande eller bättre spec även om det kanske inte blir exakt samma modell/märke.

Säger inte att det är den summan man vill få men datorn är väl värd åtminstone hälften av de i mina ögon speciellt med tanke på den skärm som ingår och det dedikerade grafikkortet etc

Permalänk
Medlem

Utan att veta något alls om priserna idag, så skulle jag nog lagt ut min 9560 för 8000kr.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Maximera Batteriet

Ni som har XPS 15 9560 UHD. Vad kör ni för inställningar för att maximera batteriet? (Undervoltat/Sänkt maxhastigheten på processor om den inte används hårt/stängt av 1050?)

Permalänk
Medlem

Jag kör undervoltat för att minimera värme och öka prestandan. Vid normalt bruk går den på intelgrafiken. Tror jag får ut 4-5h batteritid. Har 18% batteridegradering. Var så när jag köpte den begagnad.
Har inte tänkt göra något för att öka batteritiden mer än möjligtvis köpa ett nytt batteri om jag får ökat batterislitage

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Min 9560 har slutat att starta helt plötsligt, helt död bara. Är det någon som har schematics eller boardview så att man kan börja felsöka?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Om man skulle försöka sälja sin 9560. 4k 512 hårddisk 16gb ram. Vad skulle man kunna få för den tro?

Permalänk
Medlem

Undrar jag med då jag har en likadan

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Undrar jag med då jag har en likadan

Men som du skrev ovan du köpte din för 12000 för över året sen?

Såg exempel om man lämnade in den på inbyte hos Netonnet för en ny dator sa hemsidan ca 4000 vilket dom har marginal på så kanske 5-6000 till en privatperson kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karpel:

Men som du skrev ovan du köpte din för 12000 för över året sen?

Såg exempel om man lämnade in den på inbyte hos Netonnet för en ny dator sa hemsidan ca 4000 vilket dom har marginal på så kanske 5-6000 till en privatperson kanske?

Ja jag gav 12000kr begagnad men det var väl typ 2019 eller nått

Stavade fel
Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]