Permalänk
Vila i frid

Angående rapporten från Israel om biverkningar från pfizer. Utrustad med tinnitus sedan 2005 hör jag min puls, alltid. I torsdags fick jag flimmer för första gången sedan överträningen 2005 (kortisolinducerad). Mitt i natten under ett par timmars tid till och från och försvann helt framåt förmiddagen. Nu helt normal puls. Märkte tidigare på kvällen att pulsen var högre än normalt. Två doser pfizer, sista 12 juni. Kan ju även vara något helt annat icke-relaterat men berättar hur jag upplevde det - ifall någon annan haft liknande symptom och funderar över vad det kan vara.

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/794810/israelis...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Då var man klar, tre doser tagna, så förhoppningsvis klarar man sig ett tag nurå!

Dos ett - Corona i början av april
Dos två - Pfizer - fick tillbaka nästan alla symptom i 24h: huvudvärk, temp-höjning, hosta, smaksinne, 100+ vilopuls
Dos tre - Pfizer (igår) - inga symptom alls, inte ens ont i armen

Pratade med sköterskan igår, hon sa att det var relativt vanligt att man blir lite risig efter dos två av Pfizer och när jag berättade om mina symptom efter dos 1 så sa hon direkt att jag måste haft Corona. (och det har jag ju haft).

Har du redan fått tre doser din jävel?! LUUUUUUUUUUUUUUUCKYYYYYYYYYYYYYY!

Det har gått nästan 1,5 vecka nu sedan min andra dos av Fiser (det är kul - använd det!) och jag fick exakt samma symptom av dos 1 som dos 2 vilket oroar mig över att det är trasigt mRNA-vaccin!

Troligen inte, då jag fick samma specifika ömhet vid injiceringsområdet i en dag vid båda doseringstillfällena.

Hur länge brukar man behöva vänta mellan dos 2 & 3?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Angående rapporten från Israel om biverkningar från pfizer. Utrustad med tinnitus sedan 2005 hör jag min puls, alltid. I torsdags fick jag flimmer för första gången sedan överträningen 2005 (kortisolinducerad). Mitt i natten under ett par timmars tid till och från och försvann helt framåt förmiddagen. Nu helt normal puls. Märkte tidigare på kvällen att pulsen var högre än normalt. Två doser pfizer, sista 12 juni. Kan ju även vara något helt annat icke-relaterat men berättar hur jag upplevde det - ifall någon annan haft liknande symptom och funderar över vad det kan vara.

https://www.lifesciencesweden.se/article/view/794810/israelis...

Enligt Steven Novella från The Skeptics Guide to the Universe och även regelbunden skribent vid ScienceBased Medicine (ja, viss Medicine är inte ens science-based) så är hjärtmuskelinflammation relativt ofarligt och verkar i detta fall - inducerat från vaccinen - gå över av sig själv. Självfallet uppsöks akut vård vid behov.

Jag tippar på att man dock INTE vill överanstränga hjärtat då om det är tillfällig hjärtmuskelinflammation (vilket i sig då kan bero på inkorrekt respons från immunförsvaret från doserna och inte något med bakterier eller virus - det finns INGET sådant slags material i dessa två mRNA-vaccin utan endast "nyckeln till dörrlåset för infektion" dvs., tillverkningsinstruktion för spikproteinen).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mateush:

Det har jag förstått från början. Men teoretiskt om alla hade gått i karantän då kanske fanns det ett hopp men nix så nästa steg är massvaccinering men även det uppenbarligen inte funkar. Så jag kastar in duken och ger min kompis rätt och kommer inte ta nytt vaccin fast jag redan tagit två doser Pfizer.

Så du skippar att ta något mindre farligt regelbundet (mRNA-vaccin mot COVID-19) och istället väljer att leva med således större risk att drabbas av svår (t.ex., long covid) eller dödlig COVID-19? Hur ser du på att använda bilbälte? O.d.? Vidtar du hellre större risker när du kan vidta mindre risker och ÄNDÅ leva ett normalt liv?

Jag tolkar det som om du har "övertalats" att tro att risken att drabbas av svår eller dödlig COVID-19 är mycket mindre än att drabbas av liknande symptom vid regelbunden vaccinering mot samma sjukdom. Tror du det så är det ju uppenbart att det är bättre att skippa vaccinering och bara YOLO.

Jag har lyssnat igenom ett par This Week In Virology-avsnitt och senaste där de pratade om "Level of Transmission" (sv. smittsamheten) i COVID-19 vilket inte verkar stämma överens med den strikta definitionen om "Transmission" vilket är en lång process och inte en simpel enskild händelse som "hur många som blivit smittad över en viss tidsperiod".

Vad de preliminärt föreslog är att vaccinens syftet just nu är INTE att skydda mot att bli infekterad utan snarare att när du väl blir infekterad så drabbas du endast av ett milt sjukdomsförlopp. Detta gäller även riskgrupperna. Dessvärre står det inte skrivit på pannan hos riskgrupper vilka som kommer att drabbas hårdare av vaccinering och vilka som kommer att få faktiska förmåner av det.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Har du redan fått tre doser din jävel?! LUUUUUUUUUUUUUUUCKYYYYYYYYYYYYYY!

Det har gått nästan 1,5 vecka nu sedan min andra dos av Fiser (det är kul - använd det!) och jag fick exakt samma symptom av dos 1 som dos 2 vilket oroar mig över att det är trasigt mRNA-vaccin!

Troligen inte, då jag fick samma specifika ömhet vid injiceringsområdet i en dag vid båda doseringstillfällena.

Ja, man var tvungen att skynda sig att skaffa den naturliga dosen innan vaccinering, så antagligen kört för din del!

Troligen inte trasigt, alla får ju inte symptom. (frun fick det inte och inte heller svärföräldrarna) Hade ju varit intressant att veta hur ni hade reagerat på corona, gissningsvis hör de som inte får symptom av vaccinerna till den grupp som knappt blir märkbart sjuka av covid-19. Tyskarna har konstaterat att åtminstone 40% inte ens märker att de är smittade/sjuka:

https://www.zeit.de/wissen/2021-07/dunkelziffer-corona-infizi...
”Demnach blieben in der Studie mehr als 40 Prozent der Infektionen unentdeckt – auf sechs Personen, die positiv auf das Coronavirus getestet werden, kommen also vier, bei denen die Infektion nie offiziell festgestellt wird.”

Fyller nog själv på med en dos 4 (och kanske 5) av Corona ikväll för säkerhetsskull, men kör väl den svagare varianten: https://www.coop.se/handla/varor/dryck/ol-cider-vin/alkoholfr...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Ja, man var tvungen att skynda sig att skaffa den naturliga dosen innan vaccinering, så antagligen kört för din del!

Troligen inte trasigt, alla får ju inte symptom. (frun fick det inte och inte heller svärföräldrarna) Hade ju varit intressant att veta hur ni hade reagerat på corona, gissningsvis hör de som inte får symptom av vaccinerna till den grupp som knappt blir märkbart sjuka av covid-19. Tyskarna har konstaterat att åtminstone 40% inte ens märker att de är smittade/sjuka:

https://www.zeit.de/wissen/2021-07/dunkelziffer-corona-infizi...
”Demnach blieben in der Studie mehr als 40 Prozent der Infektionen unentdeckt – auf sechs Personen, die positiv auf das Coronavirus getestet werden, kommen also vier, bei denen die Infektion nie offiziell festgestellt wird.”

Fyller nog själv på med en dos 4 (och kanske 5) av Corona ikväll för säkerhetsskull, men kör väl den svagare varianten: https://www.coop.se/handla/varor/dryck/ol-cider-vin/alkoholfr...

Haha ja, på tal om det sistnämnda så såg jag från Vetenskapens värld i avsnittet om kroppens immunförsvar hur det försvagades rejält dagen efter en hel flaska champagne. Frågan är dock hur lång tid det tar för immunförsvaret att återhämta sig under/efter baksmällan.

Då blir det ju lite motsägelsefullt att vaccinera sig för att sedan dricka sprit eftersom man då förstör vaccineringen till viss del för tillfället. Man dricker ju bland folk, varav vissa som har viruset, och i samma veva är det då man sänker immunförsvaret pga. spriten och därmed ökar risken för att viruspartiklarna då kan orsaka en infektion som sedan utvecklas till ett svårt sjukdomsförlopp.

Jag ställer mig kluven på att supa lagom nu i slutet på denna månad...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Haha ja, på tal om det sistnämnda så såg jag från Vetenskapens värld i avsnittet om kroppens immunförsvar hur det försvagades rejält dagen efter en hel flaska champagne. Frågan är dock hur lång tid det tar för immunförsvaret att återhämta sig under/efter baksmällan.

Då blir det ju lite motsägelsefullt att vaccinera sig för att sedan dricka sprit eftersom man då förstör vaccineringen till viss del för tillfället. Man dricker ju bland folk, varav vissa som har viruset, och i samma veva är det då man sänker immunförsvaret pga. spriten och därmed ökar risken för att viruspartiklarna då kan orsaka en infektion som sedan utvecklas till ett svårt sjukdomsförlopp.

Jag ställer mig kluven på att supa lagom nu i slutet på denna månad...

Intar Coronan hemma givetvis. …och allt i moderation, klart kroppen fungerar sämre om man häller i sig en flaska vin, tror inte mindre mängder är något större problem, hade det varit det så hade det informerats om det. Enda informationen jag fick är att ta det lite lugnt i helgen ”spring inga maraton i helgen” var förhållningsordern jag fick (springer aldrig maraton så inga problem… )

Visa signatur

Apple

Permalänk
Inaktiv

[Omni] Forskare: Mest sannolikt att viruset spridits naturligt

Citat:

Det är mer sannolikt att coronaviruset har spridits naturligt från djur till människor än att det är resultatet av en labbläcka. Det skriver 21 virologer i en genomgång av forskningsmaterial som New York Times rapporterar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Förr när jag var ung och stark var det obligatoriskt med krogkväll efter göteborgsvarvet, även nattklubb med dansgolv. Det är bra att röra på sig efter en sån tävling 😀

Superman 💪

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Superman 💪

För 15 år sen var jag stark, men idag "not so much" 😀

Men då var halva grejen att berätta för kollegor på måndagen vilken kul utekväll man hade i lördags innan de frågar hur det gick på varvet som man sprang en bit under 1:30 😀

Permalänk
Medlem

Vaccinen är förhoppningsvis bra och skyddar dig själv och minskar "viral-load" och kan vara en del av lösningen om man förstår hur de fungerar.

Fast om du tror du kan resa runt när du är vaccinerad och vara ett mindre hot är du felinformerad, även om det står så på något godtyckligt "resebevis" i telefonen eller så. Vaccinen är inte steriliserande, så du kan fortfarande bli smittad och smittsam, även om du inte blir sjuk. En massa asymptomatiska smittspridare och potentiella "mutationsbomber" är inte direkt vad vi behöver just nu...

En ovaccinerad människa som "sitter still i båten" gör mer nytta en en vaccinerad som far runt och pestar ner folk och sig själv.

Att sluta resa och fara runt är det enda som stoppar spridningen av nya varianter. Det tror jag hade varit bra om folk kände till i större utsträckning. Men nä, när folk fått sin dos/andra dos så är det över..

Alla ägg i en korg, och alla skall med på det, utan informationen som behövs. Nu öppnar vi upp och glömmer detta! För det här var ju inget kul.

Hur det gick till förra sommaren 2020 med "bubbelspridandet" utan en massa sjukdom, precis som nu, kommer vi ju inte ihåg, nu har vi vaccinen som fixat biffen så släpp alla försiktighetsåtgärder! ( Hösten är ett senare problem )

Det kommer bara att blossa upp igen och igen om man inte utrotar det. Vaccinen är som sagt inte steriliserande, reser man runt hämtar man potentiell nya varianter och eventuellt sprider dem vidare i naiva miljöer.

Vaccinen kan vara en bra sak, missförstå mig inte. Men det klassiska "falsk trygghet" argumentet kommer jag att tänka på om man tror att det bara är till att börja köra på som vanligt och helt glömma bort att vi fortfarande befinner oss i en pandemi. Försiktighetsprincipen borde gälla fortfarande. ( Att Folkhälsomyndigheten påstod att ansiktsmasker var "falsk trygghet" samtidigt som de förfäktade att det bara är en droppsmitta är ju bara extremt tragikomiskt - Om det bara vore eller mestadels vore en droppsmitta, så är det ju exakt då simpla ansiktsmasker hade varit extremt bra ).

Jaja, i Sverige har vi ju stigmatiserat användadet av skyddsutrustning, så vi kör på som vanligt och glömmer pandemin, den är ju inget kul. Bilden av ett samhälle utan en extremt smittsam sjukdom är viktigare att upprätthålla! Huvudet i sanden principen, som man ju på politisk nivå kör med i så många andra sammanhang.

Dessutom angående vaccineringarna så borde man aspirera ( dra bak sprutan någon millimeter efter man stuckit den i muskeln så man ser ifall det kommer blod i kanylen och då avbryta ) vid vaccininjektionerna, det finns massvis med studier som påvisar att få den typen av adenovirusvektor-vaccin i ett blodkärl av misstag är det som ger den typen av biverkningarna och det korellerar med mängden som har blivit sjuka dessutom, men trots gamla studier som säger detta så kör man på utan att lägga den extra sekunden vid injektionstillfället. Mycket märkligt.

Jag förstår ju att folk vill detta skall ta slut och vara över, men det hjälper ju inte att önska det bara. Det känns så typiskt svenskt att sitta och måla upp en fantasibild och önska den över verkligheten tills det blir fantasibilden som gäller. Så har ju politiker jobbat länge, tyvärr verkar denna pandemin blivit en smula politiserad också.

Man talade ju tidigt i pandemin om att "platta kurvan", men vad man gjorde i Sverige såg mer ut som att man gasade på till max "för ekonomins skull" trots varningar och facit från andra länder så man kunde vräka upp kurvan till "plattningsnivå". Nu litar man blint på vaccinen och tror det är över med endast den åtgärden..

Som jag sagt tidigare i tråden, bland annat Vitamin D och Ivermectin är saker man borde tala om också, inte bara vaccinen. Det finns andra saker som ser ut att fungera och hjälpa också. Men det är knäpptyst från Folkhälsomyndigheten av någon märklig anledning.

Jag väntar bara på nästa "Vi har varit naiva" från politikerhåll... Som vanligt.

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Vaccinen är förhoppningsvis bra och skyddar dig själv och minskar "viral-load" och kan vara en del av lösningen om man förstår hur de fungerar.

Fast om du tror du kan resa runt när du är vaccinerad och vara ett mindre hot är du felinformerad, även om det står så på något godtyckligt "resebevis" i telefonen eller så. Vaccinen är inte steriliserande, så du kan fortfarande bli smittad och smittsam, även om du inte blir sjuk. En massa asymptomatiska smittspridare och potentiella "mutationsbomber" är inte direkt vad vi behöver just nu...

En ovaccinerad människa som "sitter still i båten" gör mer nytta en en vaccinerad som far runt och pestar ner folk och sig själv.

Att sluta resa och fara runt är det enda som stoppar spridningen av nya varianter. Det tror jag hade varit bra om folk kände till i större utsträckning. Men nä, när folk fått sin dos/andra dos så är det över..

Alla ägg i en korg, och alla skall med på det, utan informationen som behövs. Nu öppnar vi upp och glömmer detta! För det här var ju inget kul.

Hur det gick till förra sommaren 2020 med "bubbelspridandet" utan en massa sjukdom, precis som nu, kommer vi ju inte ihåg, nu har vi vaccinen som fixat biffen så släpp alla försiktighetsåtgärder! ( Hösten är ett senare problem )

Det kommer bara att blossa upp igen och igen om man inte utrotar det. Vaccinen är som sagt inte steriliserande, reser man runt hämtar man potentiell nya varianter och eventuellt sprider dem vidare i naiva miljöer.

Vaccinen kan vara en bra sak, missförstå mig inte. Men det klassiska "falsk trygghet" argumentet kommer jag att tänka på om man tror att det bara är till att börja köra på som vanligt och helt glömma bort att vi fortfarande befinner oss i en pandemi. Försiktighetsprincipen borde gälla fortfarande. ( Att Folkhälsomyndigheten påstod att ansiktsmasker var "falsk trygghet" samtidigt som de förfäktade att det bara är en droppsmitta är ju bara extremt tragikomiskt - Om det bara vore eller mestadels vore en droppsmitta, så är det ju exakt då simpla ansiktsmasker hade varit extremt bra ).

Jaja, i Sverige har vi ju stigmatiserat användadet av skyddsutrustning, så vi kör på som vanligt och glömmer pandemin, den är ju inget kul. Bilden av ett samhälle utan en extremt smittsam sjukdom är viktigare att upprätthålla! Huvudet i sanden principen, som man ju på politisk nivå kör med i så många andra sammanhang.

Dessutom angående vaccineringarna så borde man aspirera ( dra bak sprutan någon millimeter efter man stuckit den i muskeln så man ser ifall det kommer blod i kanylen och då avbryta ) vid vaccininjektionerna, det finns massvis med studier som påvisar att få den typen av adenovirusvektor-vaccin i ett blodkärl av misstag är det som ger den typen av biverkningarna och det korellerar med mängden som har blivit sjuka dessutom, men trots gamla studier som säger detta så kör man på utan att lägga den extra sekunden vid injektionstillfället. Mycket märkligt.

Jag förstår ju att folk vill detta skall ta slut och vara över, men det hjälper ju inte att önska det bara. Det känns så typiskt svenskt att sitta och måla upp en fantasibild och önska den över verkligheten tills det blir fantasibilden som gäller. Så har ju politiker jobbat länge, tyvärr verkar denna pandemin blivit en smula politiserad också.

Man talade ju tidigt i pandemin om att "platta kurvan", men vad man gjorde i Sverige såg mer ut som att man gasade på till max "för ekonomins skull" trots varningar och facit från andra länder så man kunde vräka upp kurvan till "plattningsnivå". Nu litar man blint på vaccinen och tror det är över med endast den åtgärden..

Som jag sagt tidigare i tråden, bland annat Vitamin D och Ivermectin är saker man borde tala om också, inte bara vaccinen. Det finns andra saker som ser ut att fungera och hjälpa också. Men det är knäpptyst från Folkhälsomyndigheten av någon märklig anledning.

Jag väntar bara på nästa "Vi har varit naiva" från politikerhåll... Som vanligt.

Du är alltså en av alla dessa moralpoliser som inte vet vad ni ska göra nu.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av AplAy:

hjärtmuskelinflammation relativt ofarligt och verkar i detta fall - inducerat från vaccinen - gå över av sig själv. Självfallet uppsöks akut vård vid behov.

Man bör alltid uppsöka vården för att undersöka om man fått förmaksflimmer vid "udda" känningar åt hjärtat till då risken för blodpropp ökar markant och man blir då förmodligen ordinerad Warfarin under den man har symptom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Du är alltså en av alla dessa moralpoliser som inte vet vad ni ska göra nu.

Det får vi ju se, det vet varken du eller jag. Jag är ingen "moralpolis" som du nedvärderande kallar mig, men jag försöker tänka framåt och på andra människor istället för att bara vara egoistisk.

Jag ber om ursäkt om jag framstår som "moraliserande", jag säger det bara som jag ser det.

“Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results.” Är ju det klassiska Albert Einstein citatet. Tycker det passar in här, där man uppenbarligen inte lär sig av vad som skett tidigare.

Vill vi köra vidare på Tegnell/Sverigemodellen: "Operationen var lyckad men patienten avled", eller kanske snarare "Operationen var lyckad, pensionärerna avled".

Hur långt ner i åldern är det OK att bara "stänga av folk" innan det besvärar dig/folk personligen?

Sen har vi "longcovid" - Hur passar det in i din moraliska krumelur?

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Det får vi ju se, det vet varken du eller jag. Jag är ingen "moralpolis" som du nedvärderande kallar mig, men jag försöker tänka framåt och på andra människor istället för att bara vara egoistisk.

Varför yttrar du dig då? Är du rädd så stanna hemma men låt världen öppna upp sig. Las Vegas är öppet till 95% sjukt mycket folk Resort World och liknande kör poker utan plexiglas och kräver inte munskydd.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Varför yttrar du dig då? Är du rädd så stanna hemma men låt världen öppna upp sig. Las Vegas är öppet till 95% sjukt mycket folk Resort World och liknande kör poker utan plexiglas och kräver inte munskydd.

Varför jag yttrar mig? Menar du att jag inte har den rätten bara för att vi har olika åsikter?

Ja, jag stannar hemma, men jag kan ju se vad som händer i världen via internet ändå. Menar du att man inte får kommentera något man inte personligen varit nära eller?

Att Las Vegas är en pesthärd i alla avseenden är väl ingen nyhet för någon

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Att Las Vegas är en pesthärd i alla avseenden är väl ingen nyhet för någon

Därför du inte bör yttra dig, låt människor leva sitt eget liv, men det kan du inte.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Därför du inte bör yttra dig, låt människor leva sitt eget liv, men det kan du inte.

Nja, du vill uppenbarligen inte lyssna på det jag sa i min första post. Du vill inte höra det, för "bilden" som målas upp passar bättre.

Alla får ju förstås göra som de själv vill, jag försökte bara vara hjälpsam.

Där finns vissa saker man bör undvika, en del är uppenbara. Men jag kan absolut inte hindra folk att vara idioter, det har du rätt i.

Men jag yttrar mig så mycket jag vill

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem
Skrivet av TryNotD[oo]:

Nja, du vill uppenbarligen inte lyssna på det jag sa i min första post. Du vill inte höra det, för "bilden" som målas upp passar bättre.

Alla får ju förstås göra som de själv vill, jag försökte bara vara hjälpsam.

Väljer att resa och leva mitt liv som vanligt

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Jag ser framemot att höra vad personerna bakom podcasten TWIV (This Week In Virology) har att säga om detta då jag vet att de är mer inne på linjen om att det inte var en labbläcka. Möjligen är de mycket jäviga då de vill upprätthålla att virologilabb är mycket säkra så att de får behålla sina yrkestitlar.

Vi får inte glömma bort att inom alla kompetensområden så finns det personer som tappat fattningen inom sitt eget område. T.ex., finns det nobelpristagare inom medicin som är antivaxxers vilket är som bilmekanikern som föreslår socker framför motorolja till bilmotorn åt bilförare...

Hursomhelst blir det intressant att få höra argumenten om VARFÖR dessa 21 virologer antingen har rätt eller har fel enligt snubbarna TWIV och så får man bilda sig en egen vetenskaplig uppfattning utifrån ens egen begränsade naturvetenskapskunskaper från gymnasietiden.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Väljer att resa och leva mitt liv som vanligt

Är du fullt vaccinerad (3 veckor efter andra dos) så är det själva tanken - att leva normalt igen efter full vaccinering.

Vägrar du att vaccinera dig - utan rättfärdigad medicinsk anledning - så vill jag påminna dig om att du då förblir en liten del av det fortsatta problemet som kallas för global viruspandemi sedan tidigt 2020.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Därför du inte bör yttra dig, låt människor leva sitt eget liv, men det kan du inte.

Om människor skulle kunna sluta andas ut ett virus som kan skada mig, min familj och vänner skulle jag kunna inte bry mig lika mycket om vad andra människor gör. Genom att resa och inte ta rimliga åtgärder förlänger man pandemin och förhindrar andra människor från att leva sitt eget liv.

Andra människors spott i luften inkräktar på mitt liv, min kropp och min hälsa och min familjs hälsa.

Om vi hade belysning överallt så man såg hur mycket spott som hamnar på andra och i luften kanske man skulle tycka att det är lite äckligt och ohyfsat att inte ha på sig mask när man är på allmänna platser.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är du fullt vaccinerad (3 veckor efter andra dos) så är det själva tanken - att leva normalt igen efter full vaccinering.

Vägrar du att vaccinera dig - utan rättfärdigad medicinsk anledning - så vill jag påminna dig om att du då förblir en liten del av det fortsatta problemet som kallas för global viruspandemi sedan tidigt 2020.

Jag är fullt vaccinerad och trött på moralpoliser.

Skrivet av Goedendag:

Om människor skulle kunna sluta andas ut ett virus som kan skada mig, min familj och vänner skulle jag kunna inte bry mig lika mycket om vad andra människor gör. Genom att resa och inte ta rimliga åtgärder förlänger man pandemin och förhindrar andra människor från att leva sitt eget liv.

Andra människors spott i luften inkräktar på mitt liv, min kropp och min hälsa och min familjs hälsa.

https://www.youtube.com/watch?v=gZ66wJFD3bs

Om vi hade belysning överallt så man såg hur mycket spott som hamnar på andra och i luften kanske man skulle tycka att det är lite äckligt och ohyfsat att inte ha på sig mask när man är på allmänna platser.

Men vi som har tagit båda sprutorna ska vi stanna hemma menar du?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Apropå att återgå till nåt slags normaltillstånd så kan jag rapportera att jag reser till Frankrike sista augusti. Där kommer jag träffa min flickvän som jag senast omfamnade och kysste den 2:e december 2019. Om jag har dåligt samvete för det? Nej.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TryNotD[oo]:

Nja, du vill uppenbarligen inte lyssna på det jag sa i min första post. Du vill inte höra det, för "bilden" som målas upp passar bättre.

Alla får ju förstås göra som de själv vill, jag försökte bara vara hjälpsam.

Där finns vissa saker man bör undvika, en del är uppenbara. Men jag kan absolut inte hindra folk att vara idioter, det har du rätt i.

Men jag yttrar mig så mycket jag vill

Jag håller relativt med dig angående att alldeles för många människor beter sig om det är över nu eller snarare att de känner under sommaren (oftast semestermånaderna för många), Julafton och Nyår, att då, "Ska fanimig inget virus få stoppa mig från att få roa mig!! Nu jävlar ska jag dricka sommargroggar, en flaska virre, glögg, och bubbelvin!!!".

Om nästan alla - som har möjlighet i världen - istället hade vaccinerat sig fullt ut istället för att lyssna på antivaxxers och även anammat sig att det tar cirka 2,5 månad innan full vaccinering (tiden för båda doserna att slutföras) så hade det blivit så mycket bättre än vad det är nu.

Högst troligt åker vi på en fjärde våg och frågan återstår också som du sagt i din första långa post: vad händer när nya varianter uppstår som helt och hållet kan lura immunförsvaret? (likt det i HIV- och herpes-virus) Helt plötsligt kommer alla riskgrupper att hamna på ruta ett igen medan de som aldrig var farligt för kommer att få leva loppan igen OCH riskgrupperna kommer att drabbas på grund av att de icke-riskutsatta lever som gående "mutationsfabriker" spottandes när de pratar med alla i sin omgivning om hur immuna de minsann är mot COVID-19.

Jag äcklas bara av tanken utav sådana människor för jag vet att de finns och att de är största anledningen till fortsatt smitta och nya mutationer från dessa vidriga "salivdrivna-mutationsfabriker".

Och om mänskligheten är så här patetisk att kunna utrota ett relativt milt virus så har vi INTE EN CHANS, inte EN SUCK I VÄRLDEN att bekämpa klimathotet vilket kommer leda till ännu värre saker än lite milda virus (vi har fortfarande inte drabbats av ett lika smittsamt virus men med ebolas dödlighet som tur var så detta får klassas som milt).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Apropå att återgå till nåt slags normaltillstånd så kan jag rapportera att jag reser till Frankrike sista augusti. Där kommer jag träffa min flickvän som jag senast omfamnade och kysste den 2:e december 2019. Om jag har dåligt samvete för det? Nej.

Jag antar att Du är fullt vaccinerad för Frankrike är väl inte så hipp på att släppa in svenskar?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Jag är fullt vaccinerad och trött på moralpoliser.

Alright! Då håller jag starkt med dig.

Då har du gjort din samhällsmässiga plikt och förtjänar de normala rättigheterna som svenska medborgare har rätt till.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag antar att Du är fullt vaccinerad för Frankrike är väl inte så hipp på att släppa in svenskar?

Jag kommer få min andra spruta typ en vecka innan men när vi bokade så fanns inget sådant krav. Jag vet faktiskt inte exakt vad som gäller nu och såklart ännu mindre vad som gäller om knappt två månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag kommer få min andra spruta typ en vecka innan men när vi bokade så fanns inget sådant krav. Jag vet faktiskt inte exakt vad som gäller nu och såklart ännu mindre vad som gäller om knappt två månader.

Rätt optimistiskt med tanke på att de, om de sköter sig, har en vecka på sig att rapportera till det nationella vaccinationsregistret. Och att det rapporterats dit är ju en förutsättning för att "covidbeviset" ska ha aktuell data, oaktat eventuella tidskrav. Lägg till risken för olika krav och eventuellt regelskärpningar med hänvisning till "deltavarianten". Det senare har ju redan hänt på vissa håll och fler diskuteras, liksom uppskjutna "öppningar". Med tanke på en del agerande från styret i Frankrike så skulle jag nog inte känna mig alltför säker på att det kommer att gå friktionsfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag är fullt vaccinerad och trött på moralpoliser.

Men vi som har tagit båda sprutorna ska vi stanna hemma menar du?

Ja, i den mån man klarar av det tycker jag det är rimligt att stanna hemma för att motverka spridning av viruset tills Sverige eller den regionen man bor i uppnått flockimmunitet. Men det är upp till varje person att göra en bedömning hur mycket de kan eller är villiga att stanna hemma. Alla har olika situationer när det kommer till ekonomi, boende, yrke, hälsa, familj, relationer, smittspriddning i ens område, tolerans för att stanna hemma gentemot att leva som innan pandemin, ens värderingar och massor med andra faktorer. Det är fortfarande 2/3 av hela befolkningen i Sverige (6,6 miljoner) som inte tagit två sprutor.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay