Bergvärmepump och luft/luftvärmepump jobbar emot varandra?

Permalänk

Bergvärmepump och luft/luftvärmepump jobbar emot varandra?

Tja!

Först av allt så är jag definitivt inte hemma på VVS så ha det i åtanke. Ursäkta bibeln nedan.

Mina föräldrar har en ny bergvärmepump från Daikin och även en helt separat luft/luftvärmepump. De har mer eller mindre aldrig använt luft/luftvärmepumpen då de tyckt det varit omständigt med fjärren så köpte "Sensibo Sky" till farsan som jag starkt kan rekommendera (ett IR-öga som gör att man kan styra värmepumpen genom en app).

Den fungerar sjukt bra och enormt enkelt att installera och farsan och morsan såg fram emot att få igång luftvärmepumpen nu när det varmt (för att agera som AC).

Jag kopplade även in bergvärmepumpen så de kan styra den genom en app och ser att den är i "installationsläge" och att "climate control" är på "heating" på 33 grader och "hot water tank" är på 46 grader (min Android är på engelska därav de engelska termerna så jag inte översätter något som kanske är något helt annat i VVS-världen).

Så bergvärmepumpen hade "tävlat" mot AC:n och drivit upp golvvärmen på nedervåningen (enbart golvvärme, inga radiatorer på nedervåningen, vattenradiatorer på övervåningen) så enheterna hade bara bidragit till ännu mer värme (och elförbrukning) med nettoresultatet noll (eller ja varmare blev det) 😅😅😅

Jag antar att man kan sätta den ur installationsläget och sätta den på att kyla istället men farsan började snacka om kurvor och grejer (han är rätt händig rent allmänt och jobbat inom kyl men inte VVS) och där spacade jag ut lite.

Men det verkar vara en utomhusgivare som styr temperaturen inne genom en kurva och den kurvan är aningen förskjuten "uppåt" (varmare) men inte så mycket att "heating" borde stå på 33 grader känner jag? (Detta för att det var för kallt på vintern).

Utöver det finns det separata termostater kopplade till olika sektioner av golvvärmen på nedervåningen som inverkar på golvvärmen.

Sen så finns det uppenbarligen en gammal flödesregulator som disponerar värmen mellan golvvärmen och elementen som tidigare i princip gjorde att elementen var avstängda (6) men nu är satt på (2) som gör att elementen och golvvärmen är riktigt varma.

I min enfaldiga värld känns det som att allt det här borde kunna styras av bergvärmepumpen så jag antar att man häver installationsläget och ser till att "climate control" inte är på 33 grader?

Men kan inte luftvärmepumpar "synca" med bergvärmepumpen om det är samma fabrikat (det är det inte idag, bergvärmepumpen är Daikin och luftvärmepumpen är Mitsubishi)?

Tack för er tid om ni orkat läsa igenom allt oavsett om ni svarar eller ej! 🙂

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Medlem

Eftersom farsan din inte vill experimentera med inställningarna, vilket kanske inte är helt fel.
Men de är ju uppenbart att de är fel inställt om ni har varma golv mitt i sommaren.
Så antingen försöker du hitta en manual till din värmepump och lista ut vad som kan vara fel (bästa är om farsan din är med på vad som kan vara fel).

Annars bör ni kontakta en installatör som kan konfigurera om inställningarna.
De må kosta pengar, men det kostar pengar att värma och kyla samtidigt med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Eftersom farsan din inte vill experimentera med inställningarna, vilket kanske inte är helt fel.
Men de är ju uppenbart att de är fel inställt om ni har varma golv mitt i sommaren.
Så antingen försöker du hitta en manual till din värmepump och lista ut vad som kan vara fel (bästa är om farsan din är med på vad som kan vara fel).

Annars bör ni kontakta en installatör som kan konfigurera om inställningarna.
De må kosta pengar, men det kostar pengar att värma och kyla samtidigt med...

Håller med, vill man inte pilla själv så får man anlita någon expert och be dem hjälpa till. NÄR de ändå är där så ber man dem förklara inställningarna (för både TS och TS farsa) så kanske det känns mer värt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det går väl att ta kyla från slingan som går ner i marken? Dvs att koppla en "AC" till "bergvärmen". Jag är ingen expert, som du säkert märker 😄

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av twk:

Det går väl att ta kyla från slingan som går ner i marken? Dvs att koppla en "AC" till "bergvärmen". Jag är ingen expert, som du säkert märker 😄

Ja, det går att köra frikyla, antingen genom vissa pumpar eller bara genom slangen. Men det kräver lite tilläggsprylar och möjligen en fläktkonvektor för att få kylan att spridas i huset.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Det kan vara många saker som är fel, tex på utegivaren eller bara inställning som du säger. Är den ny har ni ju garanti så löser ni inte det så ring dit en kyltekniker som är auktoriserad av Daikin.

EDIT. På min praktik på ett värmepumpsföretag var vi på ett servicejobb där ägaren av värmepumpen hade samma problem att den pumpade på med värme trots att temperaturen var runt 20 grader (27 i huset). När vi kom dit upptäckte vi snabbt att där inte var någon utegivare installerad överhuvudtaget så det löste sig direkt när vi installerade en ny. Utan utegivaren så kvittar det om du ställer ner bör-värdet för temperaturen. Det ska väl tilläggas att huset var nytt och de hade haft problem med byggaren.

När det gäller frikyla i radiatorsystem så har jag hört att många får problem med kondens på rören beroende på hur de är dragna. Jag har aldrig sett någon köra det hemma på en bergvärmepump så har inte mycket erfarenhet av det. Personligen hade jag bara kört värme i bergvärmepumpen och kyla/värme på luft/luft.

Tillägg
Visa signatur

P42.4Ghz Northwood @ 2.7Ghz, Asus X-800Pro ViVo @ 16 Pipes, 1024GB DDR Samsung.

Permalänk
Medlem

33 grader är förhoppningsvis framledningstemperatur på värmegolvet och inte eftersträvad inomhustemperatur.

Jag har också bergvärmepump och luft/luft som endast agerar AC.

På sommaren sätter jag sonika bergvärmen på en inomhustemperatur på 17 grader, så jag vet att bergvärmen inte försöker värma huset alls utan endast varmvattnet. Därefter sätter jag AC:n på kyla-läget och väljer önskad temperatur, vilket på sommaren är 19-20ish för oss.

För att dra kyla ur borrhålet krävs en helt annan installation med värmeväxlare och superisolerade inomhusrör för att undvika kondens, dvs ingen standardinstallation på bergvärmen och har ingenting med luft-luftpumpen att göra. Att eftermontera kylfunktion på en bergvärmepump är väldigt dyrt och kräver ganska stora ingrepp för att montera de isolerade rören till ”kylstället”.

Permalänk
Skrivet av addek83:

För att dra kyla ur borrhålet krävs en helt annan installation med värmeväxlare och superisolerade inomhusrör för att undvika kondens, dvs ingen standardinstallation på bergvärmen och har ingenting med luft-luftpumpen att göra. Att eftermontera kylfunktion på en bergvärmepump är väldigt dyrt och kräver ganska stora ingrepp för att montera de isolerade rören till ”kylstället”.

Behövs det en speciell vvx när man kör kyla? Kommer inte bara kondenseringen ske i samma vvx istället och sen blir köldbäraren en värmebärare och avger den i borrhålet?

Visa signatur

P42.4Ghz Northwood @ 2.7Ghz, Asus X-800Pro ViVo @ 16 Pipes, 1024GB DDR Samsung.

Permalänk
Medlem

Hur många grader står det att utemperaturen är när problemet uppstår? Eftersom att BV pumpen arbetar med värmekurvan mot en utegivare (i dem flesta fall).
Mitt snabbtips är att ställa in pumpstopp i BV pumpen på 18 grader utomshutemp, det borde lösa problemen.

Man ska aldrig köra frikyla på radiatorerna, då får du problem med fukt. Du måste köra fläktkonvektorer eller separat kylbatteri till ftx aggregat, men även då får du vara jäkligt försiktig om du har oisolerade kanaler i kåken, max 5-6 grader under utetemp får du kyla innan det blir regnskog inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

33 grader är förhoppningsvis framledningstemperatur på värmegolvet och inte eftersträvad inomhustemperatur.

Jag har också bergvärmepump och luft/luft som endast agerar AC.

På sommaren sätter jag sonika bergvärmen på en inomhustemperatur på 17 grader, så jag vet att bergvärmen inte försöker värma huset alls utan endast varmvattnet. Därefter sätter jag AC:n på kyla-läget och väljer önskad temperatur, vilket på sommaren är 19-20ish för oss.

För att dra kyla ur borrhålet krävs en helt annan installation med värmeväxlare och superisolerade inomhusrör för att undvika kondens, dvs ingen standardinstallation på bergvärmen och har ingenting med luft-luftpumpen att göra. Att eftermontera kylfunktion på en bergvärmepump är väldigt dyrt och kräver ganska stora ingrepp för att montera de isolerade rören till ”kylstället”.

Då styr din BV pump värmekurvan mot en rumsgivare istället för utomhusgivare antar jag?
Det kan ju vara så även i detta fall och då luft luft pumpen blåser 17 grader på rumsgivaren får den för sig (med all rätt) att det är vinter i juli.

Permalänk
Medlem

Om det blir kondens eller inte beror på vilken temperatur man kör och om denna är under aktuell daggpunktstemperatur i utrymmet. Vill man undvika kondensutfällning inomhus mäter man förslagsvis daggpunkten i en frånluftskanal och låter denna förskjuta börvärdet för kylan. Annars måste man kondensisolera.

Angående värmepumpen så bör den gå att ställa in så att den inte producerar någon värme när utetemperaturen är över inställd gräns. Se även över kurvinställningarna, låter inte rimligt att köra ut +33 vid dessa utomhustemperaturer. Men det kan ju vara så att den även går på en innegivare (som nu kylts av ACn) och därför vill putta ut värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Då styr din BV pump värmekurvan mot en rumsgivare istället för utomhusgivare antar jag?
Det kan ju vara så även i detta fall och då luft luft pumpen blåser 17 grader på rumsgivaren får den för sig (med all rätt) att det är vinter i juli.

Det stämmer att jag har både inomhus och utomhusgivare. Ja, om en innegivare sitter mitt i kallblåset från AC så blir det förstås dålig stämning när elräkningen ska öppnas å knasiga temperaturer i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Det stämmer att jag har både inomhus och utomhusgivare. Ja, om en innegivare sitter mitt i kallblåset från AC så blir det förstås dålig stämning när elräkningen ska öppnas å knasiga temperaturer i huset.

Då används utegivaren för värmekurvan och rumsgivarna (rumstermostat?) för styrning av shuntgrupperna som matar dem olika rummen med värme antar jag.
Isåfall spelar det mindre roll om ACn blåser på rumsgivarna då BV pumpen ändå inte tillverkar värme för att utomhustempgivaren registrerar att det är varmt ute.

Permalänk

Tack för alla era svar, hänvisat farsan till den här tråden.

* Apropå garanti så har vi fortf. garanti då den installerades för....kanske 8mån sen (killgissning då jag inte bor hemma så kommer inte riktig ihåg) och det ska vara en 3årig garanti från Daikin
* Det är ingen inomhusgivare utan ska bara vara en utegivare

Men som sagt länkade honom tråden och tackar för alla svar, jag är dessvärre inte rätt man att kommentera mer än så men blir nog att antingen häva installationsläget och se till inställningarna själva eller kontakta installatören.

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.