MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Hedersknyffel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lehto:

@matrixLaboratory @Lagerlöf @hasenfrasen @glemmy
Godkänd uppkörning idag! Så jäkla skönt! Fick bromsa om en gång från 90 då han tyckte jag fega första gången så gjorde de ordentligt gången efter!
Sen blev den en tur ut på landsväg och förbi ett litet samhälle (Tillberga) och 2+1 100-väg tillbaka, när han där sa att vi kan köra tillbaka trodde jag nästan att jag kuggat men vi vara klara och han var nöjd så de var riktigt skönt.

Nu är de dags att leta hoj då!

Fan vad grymt! Grattis!!

Västerås? Du kanske fick köra samma sträcka som jag gjorde

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

@matrixLaboratory @Lagerlöf @hasenfrasen @glemmy
Godkänd uppkörning idag! Så jäkla skönt! Fick bromsa om en gång från 90 då han tyckte jag fega första gången så gjorde de ordentligt gången efter!
Sen blev den en tur ut på landsväg och förbi ett litet samhälle (Tillberga) och 2+1 100-väg tillbaka, när han där sa att vi kan köra tillbaka trodde jag nästan att jag kuggat men vi vara klara och han var nöjd så de var riktigt skönt.

Nu är de dags att leta hoj då!

Stort stort grattis till kortet Hoppas att du hittar en bra hoj och kör försiktigt sen!

Visa signatur

| bequiet! Dark Base 900 | Corsair HX1000i Platinum | MSI Z370-GAMING M5 | i7 8086k @ 5000mhz | Custom EK-loop (GPU & CPU) | Corsair Veng. 32GB @ 3200mhz | Samsung 960 EVO M.2 500GB | Zotac RTX 2080 Ti AMP! | Asus PG348Q @ 100hz |
http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/562661-grat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freemax:

Tack så mycket

Skrivet av Lagerlöf:

Fan vad grymt! Grattis!!

Västerås? Du kanske fick köra samma sträcka som jag gjorde

Yes Västerås. Körde 56an mot sala, svängde av mot Tillberga, in en snoa vid bostads området, vidare förbi järnvägen, sedan landsväg fram till 56an igen där vi körde tillbaka.

Skrivet av =):

Stort stort grattis till kortet Hoppas att du hittar en bra hoj och kör försiktigt sen!

1000 tack, ja efter att ha kört MT-07 på skolan har jag insett att de inte var rätt hoj för mig iaf.
Kommer definitivt köra smart och försiktigt.

Om någon är intresserad så blev min totalkostnad för kortet:
18'425kr varav uppkörning 3100kr, risk2a 3200kr, risk1a 1000kr teoriprov 325kr
Allt via körskolan och jag har aldrig setat på en motorcykel tidigare. Har enbart kört moppe för 15-16år sedan.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lehto:

Tack så mycket

Yes Västerås. Körde 56an mot sala, svängde av mot Tillberga, in en snoa vid bostads området, vidare förbi järnvägen, sedan landsväg fram till 56an igen där vi körde tillbaka.

1000 tack, ja efter att ha kört MT-07 på skolan har jag insett att de inte var rätt hoj för mig iaf.
Kommer definitivt köra smart och försiktigt.

Om någon är intresserad så blev min totalkostnad för kortet:
18'425kr varav uppkörning 3100kr, risk2a 3200kr, risk1a 1000kr teoriprov 325kr
Allt via körskolan och jag har aldrig setat på en motorcykel tidigare. Har enbart kört moppe för 15-16år sedan.

Haha ja exakt samma rutt som jag hade Snyggt!

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Lehto: Härlig känsla, grattis!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tack så mycket

Yes Västerås. Körde 56an mot sala, svängde av mot Tillberga, in en snoa vid bostads området, vidare förbi järnvägen, sedan landsväg fram till 56an igen där vi körde tillbaka.

1000 tack, ja efter att ha kört MT-07 på skolan har jag insett att de inte var rätt hoj för mig iaf.
Kommer definitivt köra smart och försiktigt.

Om någon är intresserad så blev min totalkostnad för kortet:
18'425kr varav uppkörning 3100kr, risk2a 3200kr, risk1a 1000kr teoriprov 325kr
Allt via körskolan och jag har aldrig setat på en motorcykel tidigare. Har enbart kört moppe för 15-16år sedan.

Grattis! När du har kortet i hand, åk till handlare och provkör. Om MT07 inte är rätt, tänk på varför. För liten? Fel model? Sport, naked, touring, adventure, offroad, dualsport, etc? Provkör, provkör, provkör. Du kommer hitta en som du blir kär i och sen är det bara att plocka fram plånkan.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Lehto:

Yes Västerås. Körde 56an mot sala, svängde av mot Tillberga, in en snoa vid bostads området, vidare förbi järnvägen, sedan landsväg fram till 56an igen där vi körde tillbaka.

Grattis! Du kanske ska skaffa läder-tassel på styrändarna och få motorn trimmad av Per Evensson i Tillberga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lehto:

1000 tack, ja efter att ha kört MT-07 på skolan har jag insett att de inte var rätt hoj för mig iaf.
Kommer definitivt köra smart och försiktigt.

Hitta någon billigare begagnad som du kan börja på annars, så kan du byta upp dig nästa säsong. Är ju egentligen smart att börja med något som man inte är allt för rädd att tippa omkull med (tvärtom mot vad jag gjorde alltså..)

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

@matrixLaboratory @Lagerlöf @hasenfrasen @glemmy
Godkänd uppkörning idag! Så jäkla skönt! Fick bromsa om en gång från 90 då han tyckte jag fega första gången så gjorde de ordentligt gången efter!
Sen blev den en tur ut på landsväg och förbi ett litet samhälle (Tillberga) och 2+1 100-väg tillbaka, när han där sa att vi kan köra tillbaka trodde jag nästan att jag kuggat men vi vara klara och han var nöjd så de var riktigt skönt.

Nu är de dags att leta hoj då!

Grattis! En skön känsla, kör med huvudet nu och lär känna din hoj du skaffar dig!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Körde för första gången i grupp idag. Riktigt kul, hamnade med Yamaha custom club (lite olika märken dock) så vi var väl en 8-10 pers.
Fick även provsitta en av deras hojar.

Kan bli att jag kommer byta från Naked mer mot det stuket efter att ha hängt med. För jäklar vad oskönt det är att köra längre sträckor på en naked.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Körde för första gången i grupp idag. Riktigt kul, hamnade med Yamaha custom club (lite olika märken dock) så vi var väl en 8-10 pers.
Fick även provsitta en av deras hojar.

Kan bli att jag kommer byta från Naked mer mot det stuket efter att ha hängt med. För jäklar vad oskönt det är att köra längre sträckor på en naked.

Jo, lite högre hastighet och naken kan vara kämpigt. Med kåpa eller bakåtlutad blir det väl alltid lite bekvämare. Men var det rumpan som blev om vet jag inte hur mycket bättre det blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

@matrixLaboratory @Lagerlöf @hasenfrasen @glemmy
Godkänd uppkörning idag! Så jäkla skönt!

Två dagar sent, men stort grattis! Alltid kul när det går bra på uppkörningen för folk. Det blir ju lite vad man gör det till, jag vet ju själv hur man var. Jag kunde inte ens gå till gymmet på morgonen för det enda jag tänkte på var hur jag skulle ta mig igenom uppkörningen. 1000% fokus. Grattis igen, hoppas du hittar en hoj.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av andreas_dock:

Då vart man med hoj !
https://i.imgur.com/sCcYLWS.jpg
Blev en KTM 640LC Supermotard med lite grusdäck på.

Nu är jag på jakt efter en hjälm.. har ni några tips ?
Inte för dyr, men samtidigt ingen skit heller... Jag har sneglat lite på adventure -hjälmar men vet inte om det är att skjuta sig i foten om man byter typ utav hoj sedan med tanke på kepsen ?

Tänker den här eller den här

Har idag en crosshjälm men det fungerar inte på körskolan juh...

Då KTM’en är/var ner utav en leksak än något man lär sig köra hoj på byter jag upp mig. 🏍💨 😎👌🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Om någon är intresserad så blev min totalkostnad för kortet:
18'425kr varav uppkörning 3100kr, risk2a 3200kr, risk1a 1000kr teoriprov 325kr
Allt via körskolan och jag har aldrig setat på en motorcykel tidigare. Har enbart kört moppe för 15-16år sedan.

Grattis!

Ungefär samma resa och kostnad jag gjorde för sådär 12 år sedan. Men vänta bara, det blir bara roligare och dyrare säger jag som snittat dryga 2000mil/år på hoj sen dess;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Då KTM’en är/var ner utav en leksak än något man lär sig köra hoj på byter jag upp mig. 🏍💨 😎👌🏼

https://i.imgur.com/YSrmiSN.jpg

Nice. CB650f? Ser ut som att du var på Ahlqvists i Mölndal föresten?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Halogen:

Nice. CB650f? Ser ut som att du var på Ahlqvists i Mölndal föresten?

2/2 rätt

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

2/2 rätt

Ok! Av någon anledning så har Ahlqvists ställt sina MV Agusta längst in i lokalen så de är lätta att missa. Jag tänker att det kanske inte är för sent att åka in och byta?

j/k, bra val. Jag hade en Hornet 600 en gång i tiden innan jag bytte den mot Aprilian jag har nu.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

De hann med att ändra färgen på min beställda mc innan leverans

Lite skumt att byta färgschema utan att byta namn på färgen. Som tur är fortfarande vacker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

@matrixLaboratory @Lagerlöf @hasenfrasen @glemmy
Godkänd uppkörning idag! Så jäkla skönt! Fick bromsa om en gång från 90 då han tyckte jag fega första gången så gjorde de ordentligt gången efter!
Sen blev den en tur ut på landsväg och förbi ett litet samhälle (Tillberga) och 2+1 100-väg tillbaka, när han där sa att vi kan köra tillbaka trodde jag nästan att jag kuggat men vi vara klara och han var nöjd så de var riktigt skönt.

Nu är de dags att leta hoj då!

Ett sent grattis! Vad kul! Jag skrev teori häromdagen men har uppkörning först i september...

Hur långt tid tog hela uppkörningen totalt? Har hört att man är flera personer så blir mycket dötid osv. Lite olika bud på tid dessutom. En bekant sa att han körde i enbart 15 min och bara landsväg medan körskolan sagt att man kör ungefär 30min. Sen varje delmoment med hög/låg/broms som tar en tid för varje person.

Hur kändes säkerhetskontrollen? Inte börjat kolla på det alls ännu och är inte direkt uppvuxen mekaniker så börjat stressa över det en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xawiahn:

Ett sent grattis! Vad kul! Jag skrev teori häromdagen men har uppkörning först i september...

Hur långt tid tog hela uppkörningen totalt? Har hört att man är flera personer så blir mycket dötid osv. Lite olika bud på tid dessutom. En bekant sa att han körde i enbart 5 min och bara landsväg medan körskolan sagt att man kör ungefär 30min. Sen varje delmoment med hög/låg/broms som tar en tid för varje person.

Hur kändes säkerhetskontrollen? Inte börjat kolla på det alls ännu och är inte direkt uppvuxen mekaniker så börjat stressa över det en del.

På min uppkörning tog det ca 4h.
Faktiskt tid jag körde var ca 20 min. Ta med vatten och ev fika beroende på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xawiahn:

Ett sent grattis! Vad kul! Jag skrev teori häromdagen men har uppkörning först i september...

Hur långt tid tog hela uppkörningen totalt? Har hört att man är flera personer så blir mycket dötid osv. Lite olika bud på tid dessutom. En bekant sa att han körde i enbart 5 min och bara landsväg medan körskolan sagt att man kör ungefär 30min. Sen varje delmoment med hög/låg/broms som tar en tid för varje person.

Hur kändes säkerhetskontrollen? Inte börjat kolla på det alls ännu och är inte direkt uppvuxen mekaniker så börjat stressa över det en del.

5 min låter som ett extremt påhitt

20-30 min låter rimligt, beroende lite på om de är något de vill kika på extra eller om man är tvärsäker. Har man kört mycket bil och har allmänt bra koll på trafikregler och liknande så är det ju ganska lugnt.

Jag var själv på min uppkörning, så ingen dötid alls. Men suger att behöva sitta och vänta :/

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

5 min låter som ett extremt påhitt

20-30 min låter rimligt, beroende lite på om de är något de vill kika på extra eller om man är tvärsäker. Har man kört mycket bil och har allmänt bra koll på trafikregler och liknande så är det ju ganska lugnt.

Jag var själv på min uppkörning, så ingen dötid alls. Men suger att behöva sitta och vänta :/

Det skulle stå 15min haha, miss av mig. Men även det tyckte jag var kort kontra 30min enligt körskolan. Svårt hinna med så mycket. Hoppas jag är själv, men tror inte det, så hinner man stressa upp sig sådär lagom mellan varje moment.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

På min uppkörning tog det ca 4h.
Faktiskt tid jag körde var ca 20 min. Ta med vatten och ev fika beroende på.

Satan vad drygt att behöva vara där så länge. Inget man vill behöva göra två gånger! Hoppas det går vägen på första.

Permalänk
Medlem

Finns det något aktivt mc-forum i Sverige? Har kollat runt en del men hittar inget som verkar så värst levande (SMC, sporthoj,mcgaraget,hojen).

Försöker hitta lite folk att köra med men verkar ont om sådant i forum om man bor utanför de större städerna ^^. (-Timrå, bor du i närheten eller har vägarna förbi, skicka ett pm)

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Finns det något aktivt mc-forum i Sverige? Har kollat runt en del men hittar inget som verkar så värst levande (SMC, sporthoj,mcgaraget,hojen).

Försöker hitta lite folk att köra med men verkar ont om sådant i forum om man bor utanför de större städerna ^^. (-Timrå, bor du i närheten eller har vägarna förbi, skicka ett pm)

Har bara konto här på Swec och sen har jag gått med i lokal Facebook grupp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har något för svarta fordon!

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Riktigt läcker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har bara konto här på Swec och sen har jag gått med i lokal Facebook grupp.

Ptja, har inte kollat på facebook, eller ens tänkt på det. Ska ta en titt och se om jag hittar något kanske. Tack!

Edit: Aldrig letat grupper på facebook innan, fan sämre struktur än craigslist. Hittar nada som verkar aktivt, eller så är det bara jag som inte kan med facebookgrupper ^^

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem

Nästan alla mc grupper har flyttat från forum till facebook tyvärr.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Nauie:

Försöker hitta lite folk att köra med

Du behöver hitta en datingsida. Själv vill jag köra hoj själv (och många av de mc-polare jag känner) och slippa dras med olika viljor. Undantaget är den övningskörande brorsonen, han är så illa tvungen att hänga med dit man kör. Vill du ha hjälp med allt annat kring motorcyklar är sporthoj den ultimata forat. Allt från udda storlekar på handskar till vatteninsprutning på överladdade motorer och moppekörning till Nordkap.