Windows 11 dödar Blue Screen of Death

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 dödar Blue Screen of Death

Den ikoniska 31-åringen når vägs ände med Windows 11 och ersätts av en ny typ av BSOD – Black Screen of Death.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Varför? Kul den dagen texten buggar och man är osäker på om det är BSOD utan text eller bara vanlig svart skärm..

Permalänk
Medlem

är ni säkra på att det inte är pga att det är en förhandsversion? Tex Insider-builds av W10 har en grön bsod. och med tanke på att QR-Koden fortfarande är blå så skulle jag tro att den kommer bli blå igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Så antagligen är Windows 11 så perfekt att man har tid att sitta och finlira med såna här saker, då borde dock användare aldrig få se skärmen.

Eller så räknar man med att användarna kommer att spendera så mycket tid på denna skärmen att det blir viktigt att göra det en del av designen.

Undrar vilken det blir?
Och det går ju redan idag att byta färg på den skärmen.

Permalänk
Medlem

Man kommer fortsätta att säga Bluescreen såklart, eftersom Blackscreen redan är ett annat typ av systemfel..

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad The Verge baserar påståendet på. Det kan väl lika gärna vara så att exempelvis högkontrast-tema får utökat stöd för att täcka även BSOD och övriga troubleshoot menyer etc?

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Tror det är svart bara för att den är en preview build, precis som det var grönt i Windows 10 previews.

Visa signatur

i7 8700K | Noctua NH-D15 | ASUS Z370-F | EVGA SuperNova G2 750W | Corsair Vengeance 4x8GB @ 3400MHz CL16 | KFA2 RTX2080 Super | Samsung 970 EVO Plus 2TB | LG OLED C2 42" | ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att det var stor skillnad mellan blue screen of death och black screen of death. Där blue är ett fel typ att ena ram minnet sitter inte i sin slot. Medans black får du när gpu har lagt av och ger ifrån sig en fin strimma av rök. Men jag kan ha fel, är tyvärr inte så insatt rent mjukvarumässigt. Men om Microsoft medvetet väljer svart så kommer väl en väldans massa personer som inte vet mer än var start knappen sitter på datorn ringa support. Och Microsoft jublar varje minut till banken.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

En enorm nyhet, tydligen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ptja, BSOD will be BSOD. Så länge det börjar på B är det väl skit samma; Brown, Blue, Black, Burgundy, Bamboo, Babar, Barbapapa ...

För övrigt så går det att få BSOD att visa vettigare information:

https://winaero.com/show-bsod-details-instead-of-the-sad-smil...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hyter:

Så antagligen är Windows 11 så perfekt att man har tid att sitta och finlira med såna här saker, då borde dock användare aldrig få se skärmen.

Eller så räknar man med att användarna kommer att spendera så mycket tid på denna skärmen att det blir viktigt att göra det en del av designen.

Undrar vilken det blir?
Och det går ju redan idag att byta färg på den skärmen.

Windows kan inte beskyllas för alla blåskärmar, i verkligheten är det nog väldigt få som microsoft är ansvariga för är jag rädd

Permalänk
Musikälskare

Mörk tema välkomnas överallt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Var det inte windows 7 eller 10 som inte skulle ha några blåskärmar?😁

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Själv fick man ”Green screen of death” när man försökte installera windows 11 dev versionen😂

Edit: Provat flera olika sidor som man laddar upp men ingen verkar fungera så att det syns direkt.. https://pasteboard.co/K9jX8Ir.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

är ni säkra på att det inte är pga att det är en förhandsversion? Tex Insider-builds av W10 har en grön bsod. och med tanke på att QR-Koden fortfarande är blå så skulle jag tro att den kommer bli blå igen.

Nja, alltså insider-builden för windows 11 har fortsatt green screen of death. Den svarta har bara visats upp på Microsoft's demo-slides. My bad, The Verge har hittat spår för den svarta i regedit eller dylikt och tagit sina egna screenshots. Läste dåligt. Hur som, något verkar vara på gång.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Detta får absolut inte hitta in i final build. Vi som är uppvuxna med blue screen of death kommer ju fortsätta kalla den så och då kommer det bli förvirring bland de yngre. Det är ju ändå en skärm man hoppas att man slipper se så jag hoppas verkligen inte de ändrar färg på den. Det kommer bli förvirring och kaos. Låt bli.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Samma färger som Jolly Roger och ISIS flaggan. Edgy.

Visa signatur

mATX: AMD Ryzen 7 5800x 32Gb@3200cl14, Rx 6600XT, Seasonic Focus GX 750W, ITX: Intel i5 4670K@4GHz 16Gb@1600cl9

Permalänk
Medlem

Nästa steg är kanske att försöka förhindra att det inträffar alls? "ironi"
så klart en omöjlig uppgift.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Windows kan inte beskyllas för alla blåskärmar, i verkligheten är det nog väldigt få som microsoft är ansvariga för är jag rädd

Ooh, kommer inte ihåg vilka som sa det, undra om det kan ha varit Truesec, men vilket som, de som orsakade överlägset mest blåskärmar historiskt var tydligen Logitech, tydligen var de riktigt kassa på att skriva mjukvara

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logondash:

Samma färger som Jolly Roger och ISIS flaggan. Edgy.

Din avatar har samma färger som Naziflaggor, spooky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Logondash:

Samma färger som Jolly Roger och ISIS flaggan. Edgy.

Kolla dina egna färger om sånt oroar dig.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

100% säkert att någon kommer dra raskortet och så byter de färg till något ingen kan ta illa vid sig av.

Permalänk
Medlem

Jag tycker de borde gjort en större Förändring i samband med den här förändringen nu känns den inte färdig för mig bara och det känns fortfarande inte enhetligt med den blåa streckkoden och sträck gubben som är kvar så jag hoppas ni har rätt om att det kommer mer

Permalänk
Medlem

Vill minnas att du typ alltid har kunnat modifiera BSOD och ge den vilken färg du vill om man bara visste var man skulle pilla.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Ooh, kommer inte ihåg vilka som sa det, undra om det kan ha varit Truesec, men vilket som, de som orsakade överlägset mest blåskärmar historiskt var tydligen Logitech, tydligen var de riktigt kassa på att skriva mjukvara

Nvidia och Creative labs har båda haft den titeln.
Källa: Ms personal som visade rapporter från krash telemetrin på Teched/Ignite

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Dom borde skrota grafikdelen helt och hållet och ge oss vital data om STOP orsaken. Helt ointressant med en ledsen gubbe och hänvisning någonstans. Ge mig stacken(några steg bak) precis innan STOP, filerna inblandade och ett tydligt STOP fel-meddelande inklusive en eller flera felkoder.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Stämmer det kan jag helt ärligt inte förstå varför. Bluescreen ÄR ju Windows, det förstår de flesta vad det betyder.
Vad är det för fel att ha en färg som särskiljer sig? Inloggning och utloggning sker ju förhoppningsvis betydligt oftare än BSOD så finns ingen anledning att ha gemensam färg där.

Permalänk
Medlem

Det här var sista droppen, kommer boykotta windows för all framtid nu

Visa signatur

Chassi: Define R4, PSU: Corsair AX 850W MB: Asus Sabertooth Z77, CPU: Intel I5-3570K@4.2, RAM: Corsair Vengeance 16Gb 1600Mhz DDR3, GPU: Evga Gtx 780 Classified, SSD: Samsung 840 pro 256GB, HDD: Samsung Spinpoint F3 500GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Ljudkort: Asus Xonar Essence STX, Kylning: Corsair H80i, Skärm: Dell u2311h

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyter:

Så antagligen är Windows 11 så perfekt att man har tid att sitta och finlira med såna här saker, då borde dock användare aldrig få se skärmen.

Eller så räknar man med att användarna kommer att spendera så mycket tid på denna skärmen att det blir viktigt att göra det en del av designen.

Undrar vilken det blir?
Och det går ju redan idag att byta färg på den skärmen.

Kört Windows 10 i ett och ett halvt år nu, och haft blåskärm kanske en gång. Annat var det i Windows 7, ett par gånger i månaden.