Trådlös MX518? Lika plastig yta som originalet behövs...

Permalänk

Trådlös MX518? Lika plastig yta som originalet behövs...

Min MX518 rullar på och när det blir dags att köpa ny blir det säkert en MX518 legendary här hemma men jag känner att sladden stör lite väl mycket vid resor och jobb på bärbara datorn. Jag köpte en Deltaco DM430 [1] som ligger skönt i handen men den har någon gummiaktig yta och inte lika plastig som MX518 vilket gör att handen glider av. Likaså har jag en Voxicon DM-GR1000 [2] även den ligger bra i handen men är något gummiaktig och handen glider även av den. Lärdomen av dessa möss är att jag behöver någon som har den "riktiga" plastytan på toppen för att mina händer ska få fäste ordentligt.

Helst vill jag ha någon för max 500kr men verkar svårt att få rätt storlek för den prislappen, många billigare är betydligt mindre. Just nu är jag inne på M705 Marathon men den är 2,2 cm kortare än MX518 så något orolig för att den känns alldeles för liten. Även G305 Lightspeed intresserar mig, några åsikter om dessa eller andra möss?

[1] https://www.inet.se/produkt/6102241/deltaco-gaming-mus-dm430
[2] https://www.dustinhome.se/product/5011178714/office-mouse-gr1...

Permalänk
Medlem

Jag har en Logitech G403 wireless (utgått) och den är plastig. Logitech G703 ser identisk ut som min så gissar att den är av samma material. Dock ligger den lite över din budget. Min mus är 2-3 år vid det här laget och känns fortfarande som ny. G603 är billigare men den drivs av 2st AA-batterier istället för ett inbyggt som man laddar med micro-usb.

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket att jämföra med, men kan väl säga att jag gillar min G305

Permalänk
Medlem

Du menar den yta som är på sidorna, inte toppen va?
Säger även där att de som är gummiaktiga glider handen av, brukar det inte vara tvärt om?

Om inte någon vid det här laget redan hunnit nämna:
MX518 Legendary finns nu på Elgig för 199:-.

Sen beror ju valet av mus på flera olika delar.
Trådlös är helt klart smidig om du ska bära med dig den och el använda där det är mindre gott om plats för kabeln. En del modeller kräver mottagare och andra kan köras via Bluetooth.
En del är laddningsbara och andra använder AA (el AAA med adapter för vikten).
Sen även form, grepp och prestanda.

M705 har en något ovanlig sensorplacering som inte är centrerad, sägs kunna ge sämre precision. Stämmer rätt bra med min erfarenhet av den modellen, provat den på en del ställen. Är väl sådär.

G305 är klart mindre än MX518 ja, provat den en kortare tid och den är lite för liten för att lägga handen på den, s k palm grip. Kan rekommenderas till någon med små händer.

Kör själv G603 (med ett AAA) som känns hyfsad, även om den är lite för tung och hal för spelande. G703 är nog bättre när det gäller ytan/greppet än G603.
Har själv både gamla MX518, MX518 Legendary, G400S (samma form som MX518) och G603 här att jämföra mellan.
Form och greppmässsigt är G400s bäst och även ytmaterialet är bättre än de andra, MX518 L känns lite mer plastig. Gamla MX518 har liknande material på sidorna som G400s, materialet i överdelen är liknande det på nya.

Har även en M720 som visserligen har hyfsad yta men som jag aldrig riktigt gillat formen på. Den är lite för kort och hög.

I arbetet rekommenderar jag möss åt folk ibland, det blir mest Logitech. Lite beroende på behov och användning kan det bli olika modeler.
Inte minst G603, MX Master 3, M590, MX Anywhere 3.
MX Master (3) är rätt stor och kanske inte riktigt att rekommendera att bära med sig, men en hel del kontorsanvändare trivs med den.
M590 brukar vara lite billigare och har Bluetooth för de som behöver en billig BT-mus, men får man G603 till liknande el lägre pris så skulle man knappast välja M590.
MX Anywhere är laddningsbar och något mindre, har BT.

Så det är några frågor du behöver svara på och värdera:
-Trådlös el kablad?
-Med mottagare el BT, vissa kan köras med båda?
-Laddningsbar el vanliga batterier?
-Storlek?

Permalänk
Skrivet av D.:

Du menar den yta som är på sidorna, inte toppen va?
Säger även där att de som är gummiaktiga glider handen av, brukar det inte vara tvärt om?

Om inte någon vid det här laget redan hunnit nämna:
MX518 Legendary finns nu på Elgig för 199:-.

Sen beror ju valet av mus på flera olika delar.
Trådlös är helt klart smidig om du ska bära med dig den och el använda där det är mindre gott om plats för kabeln. En del modeller kräver mottagare och andra kan köras via Bluetooth.
En del är laddningsbara och andra använder AA (el AAA med adapter för vikten).
Sen även form, grepp och prestanda.

M705 har en något ovanlig sensorplacering som inte är centrerad, sägs kunna ge sämre precision. Stämmer rätt bra med min erfarenhet av den modellen, provat den på en del ställen. Är väl sådär.

G305 är klart mindre än MX518 ja, provat den en kortare tid och den är lite för liten för att lägga handen på den, s k palm grip. Kan rekommenderas till någon med små händer.

Kör själv G603 (med ett AAA) som känns hyfsad, även om den är lite för tung och hal för spelande. G703 är nog bättre när det gäller ytan/greppet än G603.
Har själv både gamla MX518, MX518 Legendary, G400S (samma form som MX518) och G603 här att jämföra mellan.
Form och greppmässsigt är G400s bäst och även ytmaterialet är bättre än de andra, MX518 L känns lite mer plastig. Gamla MX518 har liknande material på sidorna som G400s, materialet i överdelen är liknande det på nya.

Har även en M720 som visserligen har hyfsad yta men som jag aldrig riktigt gillat formen på. Den är lite för kort och hög.

I arbetet rekommenderar jag möss åt folk ibland, det blir mest Logitech. Lite beroende på behov och användning kan det bli olika modeler.
Inte minst G603, MX Master 3, M590, MX Anywhere 3.
MX Master (3) är rätt stor och kanske inte riktigt att rekommendera att bära med sig, men en hel del kontorsanvändare trivs med den.
M590 brukar vara lite billigare och har Bluetooth för de som behöver en billig BT-mus, men får man G603 till liknande el lägre pris så skulle man knappast välja M590.
MX Anywhere är laddningsbar och något mindre, har BT.

Så det är några frågor du behöver svara på och värdera:
-Trådlös el kablad?
-Med mottagare el BT, vissa kan köras med båda?
-Laddningsbar el vanliga batterier?
-Storlek?

Tack för tipset om elgigantens rea på legendary. Har beställt en sådan på morgonen så får jag se nästa vecka om den håller måttet som ersättare eller om mina gamla MX518 får leva något årtionde till

När det kommer till plasten så menar jag faktiskt ovankant, svårt att förklara i text så jag gjorde en kort film där jag visar effekten. Det är ju minst sagt ett onaturligt sätt jag håller handen men jag tror det är bästa sättet att visa vad jag menar. Med MX518 får jag grepp på ovansidan bara av friktionen mellan handen och plasten. De andra två mössen som har något modernare ytmaterial glider jag bara av. Effekten av detta är att jag upplevde mycket mer ansträngning i underarmen efter några minuters användande. Kanske är vanesak, jag vet inte.

https://www.youtube.com/watch?v=NsB1Yi7-ExE

Ytmaterialet och storleken är "dealbreakers" men som svar på övriga frågor så söker jag:

  • Trådlös

  • Mottagare (helst en sådan där mottagare kan förvaras i musen)

  • Laddningsbar eller batteri spelar ingen roll

Permalänk
Medlem
Skrivet av CHolmstedt:

Tack för tipset om elgigantens rea på legendary. Har beställt en sådan på morgonen så får jag se nästa vecka om den håller måttet som ersättare eller om mina gamla MX518 får leva något årtionde till

När det kommer till plasten så menar jag faktiskt ovankant, svårt att förklara i text så jag gjorde en kort film där jag visar effekten. Det är ju minst sagt ett onaturligt sätt jag håller handen men jag tror det är bästa sättet att visa vad jag menar. Med MX518 får jag grepp på ovansidan bara av friktionen mellan handen och plasten. De andra två mössen som har något modernare ytmaterial glider jag bara av. Effekten av detta är att jag upplevde mycket mer ansträngning i underarmen efter några minuters användande. Kanske är vanesak, jag vet inte.

https://www.youtube.com/watch?v=NsB1Yi7-ExE

Ytmaterialet och storleken är "dealbreakers" men som svar på övriga frågor så söker jag:

  • Trådlös

  • Mottagare (helst en sådan där mottagare kan förvaras i musen)

  • Laddningsbar eller batteri spelar ingen roll

Då förstår jag precis hur du menar.
MX518 L har liknande blanka yta ovanpå som gamla, men ytan på sidorna är lite annorlunda.

G400s har en annan yta som jag själv gillar bättre än den på MX518, men det är väl mer som du säger "modernare ytmaterial".
Ev går skalen även att byta ut om man skulle vilja det. Jag köpte för länge sen ett extra skal för att kunna byta på min G400s, inte bytt det än.

Köpte själv MX518 L nu i veckan när den var till bra pris, provat den lite och den känns rätt bra men kanske inte riktigt lika bra som G400s.
Använt G603 i ett par år nu och visst är det ju trevligt med trådlöst, var hyfsat lätt att vänja sig vid formen också. Men den känns lite hal & tung fortfarande. För de flesta är den dock ett utmärkt val, inte minst till "kontorsanvändning".

De flesta har mottagare, men man kan köra dem via BT också om man vill.
Långt ifrån alla där man kan förvara mottagaren i musen.

Finns ju en del möss med en yta som känns mer som sidorna på MX518, som nog borde passa dig då de ger en bättre friktion så.
MX Master 3 eller Razer Deathadder V2 (om ytan är liknande som på gamla DA) t ex. Inte provat möss från Asus el Corsair som ev kan vara liknande men är oklart.

Permalänk

Det blev en "Exibel" från Clas Ohlson för 199kr (https://www.clasohlson.com/se/Trådlös-optisk-mus-E...)

Detta var enda musen i butiken med "plastig" yta istället för det mer gummiaktiga. Ungefär lika stor som MX518, dock är formen på musen ganska konstigt vinklat åt höger. Om jag skulle beskriva musen så skulle jag säga att den ligger perfekt i vänsterhanden men knapparna är gjorda för högerhänta.

Får se hur jag gillar den efter sommarens semester.

Permalänk
Medlem

Har du testat G603?!?

Gick över från klassiska Mx518 som jag hade i decennier säkert till en G603. Bästa valet i hela mitt liv!

Kan tyvärr inte gå tillbaka till trådad mus längre.

Permalänk
Skrivet av Techlab:

Har du testat G603?!?

Gick över från klassiska Mx518 som jag hade i decennier säkert till en G603. Bästa valet i hela mitt liv!

Kan tyvärr inte gå tillbaka till trådad mus längre.

Nej, låg i förpackning hos kjell & company så gick inte att testa i butik. Får se till hösten om jag gör nytt försök att hitta någon annan butik där jag kan testa den.

Jag fick även hem MX518 legendary nu från Elgigantens 199kr erbjudande och kan kort o gott säga att jag inte hittar något fel på den...förutom att den har sladd De har tyvärr höjt priset till 333kr som matchar kompletts erbjudande. För 199 kr hade jag köpt två till att ha på lager men för 333kr avvaktar jag till hösten istället.