Raytracingspel som passar yngre publik

Permalänk
Medlem

Raytracingspel som passar yngre publik

Hej!

Jag har äntligen fått tillräkligt stark dator för att klara av raytracing mm.
Har två barn som gärna tittar när jag spelar, dom är 3 år och 5 år, vilket gör att spel som Metro Exodus eller GTA V inte Riktigt passar sig.

Har ni några tips på spel som jag kan spela när dom ser på, eller med dom, där grafiken är vansinnigt vacker på samma gång? Behöver inte vara fotorealistiskt, men något som pressar datorn.

Sonen älskar t.ex. Kerbal Spaceprogram men har inte hittat raytrace mod till den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Permalänk
Medlem

Minecraft RTX?^^

Permalänk
Medlem

Minecraft

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshiegy:
Skrivet av PeoplesMC:

Minecraft RTX?^^

Skrivet av Mega-Dark:

Minecraft

En note det gäller Windows 10 versionen, och det är enbart vissa packs inte vanilla antar att även i dom världarna så behöver man nyttja dom block som har stöd när man bygger.
https://help.minecraft.net/hc/en-us/articles/360053235571-Min...

Permalänk
Medlem

LEGO® Builder's Journey ser väldigt vackert ut. Men kanske lite för simpelt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Minecraft kanske, men man behöver inte RTX grafikkort om man bara ska köra mods med eye-candy.

Jag skulle väl rekommendera att du typ installerar Forza Horizon eller emulerar Zelda BoTW med 4k-texturer (vilka inte heller har RTX)
och för åldersgruppen funkar nog en nintendo-konsol bäst till att börja med.

Visserligen skulle raytracing passa många fysikbaserade pusselspel,
men det närmaste du kommer idag är väl supermario 64 versionen byggd för RTX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Minecraft RTX?^^

Skrivet av Mega-Dark:

Minecraft

Skrivet av lappen81:

En note det gäller Windows 10 versionen, och det är enbart vissa packs inte vanilla antar att även i dom världarna så behöver man nyttja dom block som har stöd när man bygger.
https://help.minecraft.net/hc/en-us/articles/360053235571-Min...

Minecraft är jag rätt trött på - spelat det med moddar och grejer i flera månader hehe

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Läst igenom den listan men tycker att alla är "skjuta pang pang" på något sätt. Eller skräck

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Minecraft kanske, men man behöver inte RTX grafikkort om man bara ska köra mods med eye-candy.

Jag skulle väl rekommendera att du typ installerar Forza Horizon eller emulerar Zelda BoTW med 4k-texturer (vilka inte heller har RTX)
och för åldersgruppen funkar nog en nintendo-konsol bäst till att börja med.

Visserligen skulle raytracing passa många fysikbaserade pusselspel,
men det närmaste du kommer idag är väl supermario 64 versionen byggd för RTX.

Vi har spelat igenom Zelda windWaker och snart Twilight Princess på gamecube. Så visst "duger" såna spel - det handlar mer om att jag är sugen på vacker grafik där barnen kan njuta av spelet med, eller åtminstone inte blir rädda för om jag spelar på kvällen och dom vaknar hehe

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Äsch då! Barnen ska härdas! I den åldern spelade jag Return to Castle Wolfenstein Spelen kanske upplevs något verkligare idag dock hmmm

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ronz:

LEGO® Builder's Journey ser väldigt vackert ut. Men kanske lite för simpelt.

Ser riktigt läckert ut i alla fall ja!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Minecraft kanske, men man behöver inte RTX grafikkort om man bara ska köra mods med eye-candy.

Jag skulle väl rekommendera att du typ installerar Forza Horizon eller emulerar Zelda BoTW med 4k-texturer (vilka inte heller har RTX)
och för åldersgruppen funkar nog en nintendo-konsol bäst till att börja med.

Visserligen skulle raytracing passa många fysikbaserade pusselspel,
men det närmaste du kommer idag är väl supermario 64 versionen byggd för RTX.

Sidospår, har försökt hitta en up to date guide för hur man emulerar BOTW men det har gått dåligt. Nåt tips?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Inaktiv

Skaffa en PS5 och barnvänliga Ratchet & Clank, grafiskt snyggt och raytracing. På PC finns det inte så mycket att tipsa om ännu, och majoriteten har du redan ratat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Skaffa en PS5 och barnvänliga Ratchet & Clank, grafiskt snyggt och raytracing. På PC finns det inte så mycket att tipsa om ännu, och majoriteten har du redan ratat.

Bra lösning ...
Ensamstående förälder som Äntligen lyckas spara ihop till en vettig dator ska köpa en spelkonsol för 10k som inte ens går att få tag på i butik

(Valet att investera i dator är för att jag arbetar på den också - så rent nöje är det inte med datorn)

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Heheh svårt när det finns så få spel som har stöd för raytracing. Tänker bara hur kräsna kan en 3 o 5 åring vara Lär bli mer imponerade av översaturerade färger kan jag tänka mig. Men klart kan ju vara bra och lära dem urskilja detaljer tidigt^^

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joshiegy:

Bra lösning ...
Ensamstående förälder som Äntligen lyckas spara ihop till en vettig dator ska köpa en spelkonsol för 10k som inte ens går att få tag på i butik

(Valet att investera i dator är för att jag arbetar på den också - så rent nöje är det inte med datorn)

Kanske något du skulle tagit upp i början av tråden om det nu var en viktig faktor.

Edit: Fortnite har inte specifkt tagits upp, ska finnas någon form av Raytracingstöd, men då det nog kan räknas in som FPS (TPS?) så kanske den går bort. Mycket färger och betydligt trevligare spel än exempelvis Metro.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon5930:

Kanske något du skulle tagit upp i början av tråden om det nu var en viktig faktor.

”Vilket spel ska jag spela på min nya dator?”
”Spela inte spel på din dator köp en annan pryl istället!”

Är väl kanske inte rimligaste rådet även om det var i all välmening 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

”Vilket spel ska jag spela på min nya dator?”
”Spela inte spel på din dator köp en annan pryl istället!”

Är väl kanske inte rimligaste rådet även om det var i all välmening 😅

Nu stod det "Jag har äntligen fått tillräkligt stark dator för att klara av raytracing mm." och inte "jag har ingen PS5" och då personen redan ratat alla spel som faktiskt finns tillgängliga idag och då nya Ratchet & Clank hade varit en lämplig titel så var det ju därför jag också tog upp spelet. Har inte personen en PS5? Fine, men vad mer finns att tipsa om?

Permalänk
Medlem

Rt är mest en gimmick grej för att få sälja ny hårdvara. Fokusera på bra spel istället

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Heheh svårt när det finns så få spel som har stöd för raytracing. Tänker bara hur kräsna kan en 3 o 5 åring vara Lär bli mer imponerade av översaturerade färger kan jag tänka mig. Men klart kan ju vara bra och lära dem urskilja detaljer tidigt^^

Det är jag som vill ha raytracing - barnen tycker att OG xbox och playstation 1 är kul.
Jag spelar dock redan Metro Exodus mm - men när jag har barnen så är inte det direkt något jag vill att dom ska se...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Rt är mest en gimmick grej för att få sälja ny hårdvara. Fokusera på bra spel istället

Ser att du har ett grafikkort som är lite för klent för Raytracing, är det därför du skriver som du gör?
Jag som är fotograf på mellannivå och kollar ljus helatiden tycker att raytracing gör världens skillnad. T.ex. I Metro Exodus, eller om man kollar på beta-patchen för Kingdom Come - grafik är inte allt, men när ett bra spel dessutom har bra grafik så ... <3

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Har inte uppdaterat signaturen kör med 3080.en det går rätt bra få bra grafik utan rt. Det kostar lite väl mycket och ska.man spela grafik kan man titta på långfilm

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Har inte uppdaterat signaturen kör med 3080.en det går rätt bra få bra grafik utan rt. Det kostar lite väl mycket och ska.man spela grafik kan man titta på långfilm

Håller med, värdesätter DLSS högre än RT så här långt.

Raytracing gör inte automatiskt spelen snyggare, spel med rasteriserad grafik har under lång tid använt knep för att efterlikna effekten raytracing ger. Häftigt när man väl ser det men man får inte underskatta vad duktiga grafiker lyckats åstadkomma även utan.

Minecraft med raytracing och möjligen Quake II är nog det enda spel som jag fått en "wow"-reaktion av. I övrigt har det inte gett så mycket. Har inte tagit tag i nya versionen av Metro: Exodus ännu. Och ser Atomic Heart i närheten ut av de klipp som visats upp under åren så kan det nog bli wow även där.

Control gav mig inget med raytracing, speciellt då man ganska lätt såg artifakterna. Blir att kolla den dag jag får tag i ett 4080 eller motsvarande hur det ser ut om man kan köra utan DLSS då och på högre raytracingkvalitet. Syns artifakterna så faller det helt för min del, då har jag hellre högre prestanda.