Intel-based RPi-motsvarighet tips?

Permalänk
Medlem

Intel-based RPi-motsvarighet tips?

Någon som har tips på smartaste lösningen för att ersätta en RPi med ett lite kraftigare Intel-baserat dito? Behöver köra en hel del kod som bara finns för x86 och har också behov av mer än 15W.

Kravet jag har är att ersättaren fortfarande är någorlunda liten (max ~12x12cm), fläktbefriad, 30W+. Det är självklart ok om den kostar lite mer än vad en pie gör.

Permalänk
Medlem

Skulle nog kolla på Lattepanda eller Lattepanda Alpha, beroende på vad du behöver. Tror dock dessa drar runt 2 respektive 7 watt, där den senare har en integrerad fläkt. Fläktbefriade SBCs på 30W+ är nog fysiskt omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Någon som har tips på smartaste lösningen för att ersätta en RPi med ett lite kraftigare Intel-baserat dito? Behöver köra en hel del kod som bara finns för x86 och har också behov av mer än 15W.

Kravet jag har är att ersättaren fortfarande är någorlunda liten (max ~12x12cm), fläktbefriad, 30W+. Det är självklart ok om den kostar lite mer än vad en pie gör.

En NUC ?
Fläkt visserligen, men det slipper du nog inte undan om du förväntar dig lite prestanda.

Permalänk
Medlem

Enklaste är väl att köpa någon enkel Intel NUC. Men det är såklart ett långt steg över en enkortsdator som en pi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Fläktbefriade SBCs på 30W+ är nog fysiskt omöjligt.

OK, Tack, bra kunskap. Då får det bli NUC-hållet.

Skrivet av Svensktiger:

En NUC ? Fläkt visserligen, men det slipper du nog inte undan om du förväntar dig lite prestanda.

Låter rimligt. Rätt dålig koll på NUC-världen, det finns inte fläktfria passivt kylda NUC:ar med lite lägre prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

OK, Tack, bra kunskap. Då får det bli NUC-hållet.

Låter rimligt. Rätt dålig koll på NUC-världen, det finns inte fläktfria passivt kylda NUC:ar med lite lägre prestanda?

Det finns fläktfria chassin.
Men dom gör datorn större, kräver cirkulerande luft och såklart kostar en del.
Det NUC's jag har kan man ratta ner max kraften som CPUn får ta.
Det går att man kan få ett i princip ljudlöst litet system utan att förlora speciellt mycket prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

OK, Tack, bra kunskap. Då får det bli NUC-hållet.

Låter rimligt. Rätt dålig koll på NUC-världen, det finns inte fläktfria passivt kylda NUC:ar med lite lägre prestanda?

Har iaf funnits passiva Celeron J1800 i NUC formfaktor, men kanske inte så lätt att hitta nytt längre. Prova att söka på "NUC j1800".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det NUC's jag har kan man ratta ner max kraften som CPUn får ta.
Det går att man kan få ett i princip ljudlöst litet system utan att förlora speciellt mycket prestanda.

Detta låter intressant, vad har du för NUC?

Skrivet av tehTarik:

Har iaf funnits passiva Celeron J1800 i NUC formfaktor, men kanske inte så lätt att hitta nytt längre. Prova att söka på "NUC j1800".

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Detta låter intressant, vad har du för NUC?

Tack!

Har både första generationen, som inte vad jag vet stöder detta.
Men den andra generationens Haswell D54250WYK i5'a har funktionen.

Hittade lite bilder här:
https://www.legitreviews.com/how-to-get-more-graphics-perform...

Permalänk
Medlem

Tror jag läste nånstans att nästa generation 11:a så skulle det finnas fläktfria nuc's. De verkar dock ej komma föränns i September.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snraway:

Någon som har tips på smartaste lösningen för att ersätta en RPi med ett lite kraftigare Intel-baserat dito? Behöver köra en hel del kod som bara finns för x86 och har också behov av mer än 15W.

Kravet jag har är att ersättaren fortfarande är någorlunda liten (max ~12x12cm), fläktbefriad, 30W+. Det är självklart ok om den kostar lite mer än vad en pie gör.

Kombinationen 30 W+ och fläktfri är rätt problematiskt. Det är möjligt att få till, men det kommer bli rätt stort och antagligen relativt dyrt. Den praktiska gränsen för fläktlösa kompakta system verkar gå runt ~10 W, över det får man släppa endera "kompakt" eller "fläktlös".

Som redan nämns finns två huvudspår för NUCs. Dels relativt billiga och i vissa fall fläktlösa modeller baserade på Atom-serien. Dels lite dyrare med TDP från 15 W upp till 45 W baserad på Core-serien.

TDP värdet är faktiskt helt konfigurerbart på Intels NUC i bemärkelsen: Intels HW-manualer beskriver hur detta värde kan ändras från OS (kräver självklart "admin/root" privilegier). I praktiken brukar det inte ge supermycket att skruva upp värdet i en NUC, även om det går att sätta TDP till 250 W kommer kylning och strömleverans begränsa faktisk nivå. Så är kanske mer användbart för att dra ned effekten i lägen där den inte behövs.

Har två NUCs för tillfället. En i7-8559U (28 W Core) baserad och en J5005 (10 W Atom). Den senare är inte fläktlös, men i praktiken hörs knappt fläkten.

Hade en 45 W Core baserad NUC på förra jobbet, 45 W kändes lite för mycket för den formfaktorn då det blev rätt högljutt. 28 W fungerar helt OK, den är väldigt tyst i normalfallet men fläkten hörs helt klart efter längre tids belastning.

Sen beror det på hur man ser på RPi. Skulle inte säga att NUC är en direkt ersätta för en RPi då RPi har sin I/O-header som är guld värd när man vill styra saker, x86 system behöver extra HW för att erbjuda något motsvarande. Men visst, använder man RPi som en billig dator/server blir en NUC en mer direkt (och betydligt bättre presterande i fallet Core) motsvarighet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag kör några J1800 och J1900, det är m-itx med integrerad processor (quadcore) och grafik, dom har TDP på 10W och går att köra fläktlösa.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Udoo Bolt https://www.udoo.org/discover-the-udoo-bolt/ är "nästan en SBC" (den använder so dimm) kommer med fläkt men löser du kylningen själv så lär den funka bra passivkyld. Troligen den kraftfullaste "SBC datorn" då den har en Ryzen V1605B.

Rockpi har modeller mer lika hallonpajen https://rockpi.org/
Och menar du bara x86 eller menar du Windows ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

NUC + dremmel + noctua NH-P1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Udoo Bolt https://www.udoo.org/discover-the-udoo-bolt/ är "nästan en SBC" (den använder so dimm) kommer med fläkt men löser du kylningen själv så lär den funka bra passivkyld. Troligen den kraftfullaste "SBC datorn" då den har en Ryzen V1605B.
https://udoostatic1-aidilabsrl.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/09/UDOO_BOL_slider_home.png
Rockpi har modeller mer lika hallonpajen https://rockpi.org/
Och menar du bara x86 eller menar du Windows ?

Bara x86 samt CentOS är vad det kommer bli. Så inget Windows.
Behöver egentligen inte mer prestanda än en RPi4 levererar.

Skrivet av Yoshman:

Kombinationen 30 W+ och fläktfri är rätt problematiskt.

Har två NUCs för tillfället. En i7-8559U (28 W Core) baserad och en J5005 (10 W Atom). Den senare är inte fläktlös, men i praktiken hörs knappt fläkten.

Hade en 45 W Core baserad NUC på förra jobbet, 45 W kändes lite för mycket för den formfaktorn då det blev rätt högljutt. 28 W fungerar helt OK, den är väldigt tyst i normalfallet men fläkten hörs helt klart efter längre tids belastning.

Inser att jag kanske lagt strömkravet (30W+) väl girigt. ~25W kommer nog duga utmärkt.. Min RPi4 idag har strömproblem med 3A-adapter, och utöver att lösa detta har jag en till USB-hårddisk på hyllan som jag skulle vilja hänga på den när utrymme finns i strömbudgeten. Så lutar nog åt att det får bli en NUC med nån riktigt tyst fläkt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hothep:

NUC + dremmel + noctua NH-P1?

En så kallad NUCtua

Det här var min tanke också. En större tornkylare på en nuc borde kunna kyla allt passivt utan större problem.
Bara man kan fästa kylflänsen på nå fiffigt sätt.

Jag funderar lite över stabilt bygget blir. NUCen väger så pass lite att kylflänsens vikt är av relevans - i kombination med att den trycker upp tyngdpunkten en del. värt att ha i åtanke.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Finns en hel del modeller här som kan passa dig: https://up-board.org/

Skickas från Nederländerna

Permalänk
Medlem

@snraway: Vad är orsaken till att du har en minimumgräns på strömförbrukningen? Det är ett ganska underligt krav, så att förklara varför du behöver det kan kanske ge dig bättre rekommendationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@snraway: Vad är orsaken till att du har en minimumgräns på strömförbrukningen? Det är ett ganska underligt krav, så att förklara varför du behöver det kan kanske ge dig bättre rekommendationer.

Min RPi4 idag har redan strömproblem med sin 3A-adapter, och utöver att lösa detta har jag en till USB-hårddisk på hyllan som jag skulle vilja hänga på den när utrymme finns i strömbudgeten.

Så för att komma upp i stabilitet behöver jag först och främst upp lite över 15W i strömförsörjning. Sedan ska en extern USB-hårddisk hängas på som kommer dra litegrann. Och sen vill jag helst inte ligga exakt på gränsen. Så då tänker jag mig att ca 25W kanske vore lämpligt att kunna leverera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Min RPi4 idag har redan strömproblem med sin 3A-adapter, och utöver att lösa detta har jag en till USB-hårddisk på hyllan som jag skulle vilja hänga på den när utrymme finns i strömbudgeten.

Så för att komma upp i stabilitet behöver jag först och främst upp lite över 15W. Sedan ska en extern USB-hårddisk hängas på. Och sen vill jag helst inte ligga exakt på gränsen. Så då tänker jag mig att ca 25W kanske vore lämpligt att kunna leverera.

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar med detta, menar du att du vill driva din RPi4 och USB-hårddisk från datorn du ska köpa? D.v.s. du pratar om hur mycket ström datorn kan leverera till t.ex. USB-enheter och inte hur mycket den drar själv? Ett normalt USB-uttag på en dator kan inte leverera tillräckligt mycket ström för att driva en RPi4, så det kan bli problematiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snraway:

Min RPi4 idag har redan strömproblem med sin 3A-adapter, och utöver att lösa detta har jag en till USB-hårddisk på hyllan som jag skulle vilja hänga på den när utrymme finns i strömbudgeten.

Så för att komma upp i stabilitet behöver jag först och främst upp lite över 15W i strömförsörjning. Sedan ska en extern USB-hårddisk hängas på som kommer dra litegrann. Och sen vill jag helst inte ligga exakt på gränsen. Så då tänker jag mig att ca 25W kanske vore lämpligt att kunna leverera.

Det funkar inte så utan du behöver med stor sannolikhet en separat nätdel till hårddisken, den maximal ström som kan "passera genom" RPI4 är 1,2A och överbelastar du den så bränner du en fastlödd säkring (i bästa fall)
https://www.raspberrypi.org/documentation/faqs/#pi-power

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag hänger inte riktigt med på vad du menar med detta, menar du att du vill driva din RPi4 och USB-hårddisk från datorn du ska köpa? D.v.s. du pratar om hur mycket ström datorn kan leverera till t.ex. USB-enheter och inte hur mycket den drar själv? Ett normalt USB-uttag på en dator kan inte leverera tillräckligt mycket ström för att driva en RPi4, så det kan bli problematiskt.

Jag vill ersätta min nuvarande RPi4 med en Intel-baserad motsvarighet som har orken att strömförsörja ett par externa usb-hårddiskar. Detta orkar inte min nuvarande RPi. Men jag har inga högre krav på prestanda än vad RPi4 idag kan leverera, därför tänkte jag mig att något litet och ljudlöst kanske skulle gå att hitta.

Skrivet av mrqaffe:

Det funkar inte så utan du behöver med stor sannolikhet en separat nätdel till hårddisken, den maximal ström som kan "passera genom" RPI4 är 1,2A och överbelastar du den så bränner du en fastlödd säkring (i bästa fall)
https://www.raspberrypi.org/documentation/faqs/#pi-power

Exakt, därför jag vill gå bort från RPi4 och hitta ett annat alternativ

Permalänk

Antar att du menar att usbportarna inte orkar driva diskarna på pi4an.

Usb 3 portarna är upp till 900mA och usb2 portarna 500mA

Inga probs att köra 2.5" usbdiskar i 3 portarna medans 2portarna endast klarar driva lättdrivna ssd diskar i princip utan extern strömförsörjning.

Så strömbegränsningen är inte i pien i sig utan i usb standarden för usbportar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En så kallad NUCtua

Det här var min tanke också. En större tornkylare på en nuc borde kunna kyla allt passivt utan större problem.
Bara man kan fästa kylflänsen på nå fiffigt sätt.

Jag funderar lite över stabilt bygget blir. NUCen väger så pass lite att kylflänsens vikt är av relevans - i kombination med att den trycker upp tyngdpunkten en del. värt att ha i åtanke.

Observationen om tyngdpunkt är jäkligt relevant här. Flänsen skulle väl både väga mer och vara större än resten av bygget.
Jag tror på att stötta sin NUCtua med staglinor på sidorna. Som Häglaredsmasten. (Gillar seriöst tanken på en NUCtua.)

Skrivet av Soir:

Finns en hel del modeller här som kan passa dig: https://up-board.org/
Skickas från Nederländerna

Dessa var ju svintuffa. Ser spontant ut att vara exakt vad jag söker! TACK!

Permalänk
Hedersmedlem

Om enda problemet är strömförsörjningen till USB-diskarna, är kanske inte rätt lösning att du införskaffar en USB-ström med extern strömförsörjning?

Något sånt här är det första som dyker upp vid en snabbgoogling, men det finns säkert andra märken och butiker också: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om enda problemet är strömförsörjningen till USB-diskarna, är kanske inte rätt lösning att du införskaffar en USB-ström med extern strömförsörjning?

Något sånt här är det första som dyker upp vid en snabbgoogling, men det finns säkert andra märken och butiker också: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/usb-t...

Mjo, behöver dock x86-arkitektur (se trådstart), men ett bra förslag i ett alternativt scenario.

Permalänk

Har du en pi4 funkar windows 10 arm att installera på den och köra x86/x64 program.

Änlite sluggy iom att man i princip emulerar men funkar utmärkt till lättare last.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snraway:

Jag vill ersätta min nuvarande RPi4 med en Intel-baserad motsvarighet som har orken att strömförsörja ett par externa usb-hårddiskar. Detta orkar inte min nuvarande RPi. Men jag har inga högre krav på prestanda än vad RPi4 idag kan leverera, därför tänkte jag mig att något litet och ljudlöst kanske skulle gå att hitta.

Exakt, därför jag vill gå bort från RPi4 och hitta ett annat alternativ

Eftersom problemet har med "data-usb" i sig att göra så löser inte ett byte av dator det utan du behöver nått som stödjer mer ström likt en usb hub eller en vettig hårddisk(låda) för att lösa det delproblemet, stationära datorer kan däremot ha en laddport som fungerar som en "telefonladdare" och ger mer ström men den funktionen är mycket ovanlig på mindre saker än stationära datorer utan hdder ska ha sin egen nätdel och usb används bara för dataöverföringen.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Har du en pi4 funkar windows 10 arm att installera på den och köra x86/x64 program.

Änlite sluggy iom att man i princip emulerar men funkar utmärkt till lättare last.

Är det Win 10 iot core du menar ? Den versionen funkar i vart fall om man vill ha win och problemet med strömmen löser man ändå inte genom att byta dator.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/iot-core/tutorials/r...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom problemet har med "data-usb" i sig att göra så löser inte ett byte av dator det utan du behöver nått som stödjer mer ström likt en usb hub eller en vettig hårddisk(låda) för att lösa det delproblemet, stationära datorer kan däremot ha en laddport som fungerar som en "telefonladdare" och ger mer ström men den funktionen är mycket ovanlig på mindre saker än stationära datorer utan hdder ska ha sin egen nätdel och usb används bara för dataöverföringen.
Är det Win 10 iot core du menar ? Den versionen funkar i vart fall om man vill ha win och problemet med strömmen löser man ändå inte genom att byta dator.
https://www.youtube.com/watch?v=JPRUbGIyODY&t=26s

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/iot-core/tutorials/r...

jo typ.

jag kör insider build 21390 från 21/5 -21 inte den gamla <19xxx nånting i videon du länkade.

funkar väldigt bra.
följde en äldre version av denna guiden

men uppdaterat till 21390 men proceduren är ungefär den samma oavsett vilken version av 2xxxx du vill köra.

och nu funkar i stort sett allt jag testat på min pi4 under win 10 arm.

inkluseve wifi, BT och lan vilket inte fungerade i releaser före v2xxxx versionerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom problemet har med "data-usb" i sig att göra så löser inte ett byte av dator det utan du behöver nått som stödjer mer ström likt en usb hub eller en vettig hårddisk(låda) för att lösa det delproblemet, stationära datorer kan däremot ha en laddport som fungerar som en "telefonladdare" och ger mer ström men den funktionen är mycket ovanlig på mindre saker än stationära datorer utan hdder ska ha sin egen nätdel och usb används bara för dataöverföringen.
Är det Win 10 iot core du menar ? Den versionen funkar i vart fall om man vill ha win och problemet med strömmen löser man ändå inte genom att byta dator.
https://www.youtube.com/watch?v=JPRUbGIyODY&t=26s

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/iot-core/tutorials/r...

Alltså jag kan driva en av mina externa USB-hårddiskar i taget från RPi:en utan problem, men inte båda samtidigt.

Sätter jag båda samtidigt i min laptop eller valfri annan dator funkar det dock fintfint, vilket säger mig att det är Pien som orkar försörja 1 disk, men ej 2 samtidigt. Det är också vad kernel-loggarna i Raspian säger när den lägger sig på rygg. Därför letar jag ett starkare alternativ till Pien som kan leverera kraft enligt USB-specen på alla USB-portar samtidigt.
En NUC eller annan minidator löser tex detta problem, så är lite inne på att testa det enligt förslag i tråden.