Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Skrivet av SpetsnaZ97:

Vad ogillar du med minnena? Kan du rekommendera några andra runt samma pris? Är genuint intresserad.

Tack på förhand.

Skrivet av Hcz:

https://www.inet.se/kategori/834/ddr4?filters=%7B%22108%22%3A...

Bara där hittar man minnen som är billigare och bättre 2933 CL 16 är inget jag skulle be nån köpa.

Är det bättre med dessa 3200 mhz för lite billigare pris då kanske? Corsair VENGEANCE RGB PRO 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

https://www.amazon.se/Corsair-VENGEANCE-2x16GB-3200MHz-Deskto...

Har bytt ut original inlägget till 3200 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpetsnaZ97:

Är det bättre med dessa 3200 mhz för lite billigare pris då kanske? Corsair VENGEANCE RGB PRO 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

https://www.amazon.se/Corsair-VENGEANCE-2x16GB-3200MHz-Deskto...

Ja det är bättre.
På en Intel CPU funkar det bra men skulle tipsa om högre klockade minnen till en AMD då högre klockad minnen ger högre klock på Infinity Fabric.

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Ja det är bättre.
På en Intel CPU funkar det bra men skulle tipsa om högre klockade minnen till en AMD då högre klockad minnen ger högre klock på Infinity Fabric.

Tack, hade snöat in mig på 2933 av misstag när jag kikade på moderkort. Sorry, my bad.

Såg att det jag beställt stödjer 3200 och dem var ju billigare dessutom 🤷🏻‍♂️ Ska köra 11600k så blir väl lagom med den minnena och 3200.

Permalänk
Medlem

För den som bor i sthlm så har mediamarkt en del extrapriser på lite allt möjligt i sin nya butik på drottninggatan. Verkar enbart gälla den nya butiken dock.

Passade på att köpa immortals fenyx rising till ps5 för 79 kr när jag var där, fanns till ps4 och switch med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Drog du ner ljusstyrkan? Den brukar alltid vara alldeles för högt ställd som default på typ alla skärmar.

Jag kan ju berätta att jag satt ett par timmar igår framför skärmen och grejade både med textdokument och grafik. Fick ingen eye strain.

Däremot hände faktiskt en annan skum grej. Efter att jag hade startat om datorn så gick inte skärmen igång igen. Den var bara svart, on/off lampan lös vitt. Hjälpte inte klicka på den (har inte heller behövts vid omstart innan). Windows reagerade som att skärmen existerade och var på, jag kunde se skärmen i display settings och jag kunde flytta musen över dit. Men den var bara svart.

Klickade på alla knappar. Inget hände.
Drog ut o satte i DP-sladden. Ingen bild. Men hörde Windows lilla truddilutt som säger ”vad kul, en ny hårdvara är inkopplad”.

Sen drog jag ut elen, väntade 30 sekunder, satte i elen igen. Då startade den. Fungerade fint i de 30 minuter till jag satt vid datorn igår.

Väldigt mysko… undrar om den överhettade? Det var rätt jäkla varmt i rummet (gissar 28-30°+ jämfört med de konstaterade 27° i ett annat rum).

Edit:
För dom som inte hängt med i konversationen, detta gäller skärmen Dell S2721DGFA.

Edit: vilken skärm
Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av scaleo86:

Jag kan ju berätta att jag satt ett par timmar igår framför skärmen och grejade både med textdokument och grafik. Fick ingen eye strain.

Däremot hände faktiskt en annan skum grej. Efter att jag hade startat om datorn så gick inte skärmen igång igen. Den var bara svart, on/off lampan lös vitt. Hjälpte inte klicka på den (har inte heller behövts vid omstart innan). Windows reagerade som att skärmen existerade och var på, jag kunde se skärmen i display settings och jag kunde flytta musen över dit. Men den var bara svart.

Klickade på alla knappar. Inget hände.
Drog ut o satte i DP-sladden. Ingen bild. Men hörde Windows lilla truddilutt som säger ”vad kul, en ny hårdvara är inkopplad”.

Sen drog jag ut elen, väntade 30 sekunder, satte i elen igen. Då startade den. Fungerade fint i de 30 minuter till jag satt vid datorn igår.

Väldigt mysko… undrar om den överhettade? Det var rätt jäkla varmt i rummet (gissar 28-30°+ jämfört med de konstaterade 27° i ett annat rum).

Edit:
För dom som inte hängt med i konversationen, detta gäller skärmen Dell S2721DGFA.

Jag har råkat ut för motsvarande DP-bugg med några olika skärmar tidigare. Jag vet inte exakt vad det beror på, men precis som du säger brukar det inte hjälpa att bara lägga skärmen i stand by, utan strömkabeln behöver kopplas bort.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har råkat ut för motsvarande DP-bugg med några olika skärmar tidigare. Jag vet inte exakt vad det beror på, men precis som du säger brukar det inte hjälpa att bara lägga skärmen i stand by, utan strömkabeln behöver kopplas bort.

Har hänt ett par ggr med min Samsung LC34J791WTUXEN 34" Curved Ultra Wide också, dock sedan 2018,
även på vintern, kör DP.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scaleo86:

Jag kan ju berätta att jag satt ett par timmar igår framför skärmen och grejade både med textdokument och grafik. Fick ingen eye strain.

Däremot hände faktiskt en annan skum grej. Efter att jag hade startat om datorn så gick inte skärmen igång igen. Den var bara svart, on/off lampan lös vitt. Hjälpte inte klicka på den (har inte heller behövts vid omstart innan). Windows reagerade som att skärmen existerade och var på, jag kunde se skärmen i display settings och jag kunde flytta musen över dit. Men den var bara svart.

Klickade på alla knappar. Inget hände.
Drog ut o satte i DP-sladden. Ingen bild. Men hörde Windows lilla truddilutt som säger ”vad kul, en ny hårdvara är inkopplad”.

Sen drog jag ut elen, väntade 30 sekunder, satte i elen igen. Då startade den. Fungerade fint i de 30 minuter till jag satt vid datorn igår.

Väldigt mysko… undrar om den överhettade? Det var rätt jäkla varmt i rummet (gissar 28-30°+ jämfört med de konstaterade 27° i ett annat rum).

Edit:
För dom som inte hängt med i konversationen, detta gäller skärmen Dell S2721DGFA.

Skrivet av Samsung:

Jag har råkat ut för motsvarande DP-bugg med några olika skärmar tidigare. Jag vet inte exakt vad det beror på, men precis som du säger brukar det inte hjälpa att bara lägga skärmen i stand by, utan strömkabeln behöver kopplas bort.

En del DP kablar är felaktigt kopplade och har man skumma fel med DP kan det vara värt att kolla om man har en kabel som inte följer "normalkopplingen".
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mrqaffe:

En del DP kablar är felaktigt kopplade och har man skumma fel med DP kan det vara värt att kolla om man har en kabel som inte följer "normalkopplingen".
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Nu när du säger det så har jag också hört talas om detta. Jag har inte experimenterat själv då jag kör HDMI på nuvarande skärm, men det kan nog ligga något i det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har råkat ut för motsvarande DP-bugg med några olika skärmar tidigare. Jag vet inte exakt vad det beror på, men precis som du säger brukar det inte hjälpa att bara lägga skärmen i stand by, utan strömkabeln behöver kopplas bort.

Skrivet av Murgatroyd:

Har hänt ett par ggr med min Samsung LC34J791WTUXEN 34" Curved Ultra Wide också, dock sedan 2018,
även på vintern, kör DP.
https://i.postimg.cc/mr1zxXC8/bild.png

Skrivet av mrqaffe:

En del DP kablar är felaktigt kopplade och har man skumma fel med DP kan det vara värt att kolla om man har en kabel som inte följer "normalkopplingen".
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Stort tack för era svar!

Permalänk
Medlem

är Xbox series X bra pris eller? Inte insatt i det men funderar på ett spontan köp på den. Variabel refreshrate bör funka som det ska med lg oled cx också väl?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

är Xbox series X bra pris eller? Inte insatt i det men funderar på ett spontan köp på den. Variabel refreshrate bör funka som det ska med lg oled cx också väl?

Nä det är samma pris som alltid tror jag, bara det att där är brist på den också, fast inte på samma nivå som ps5/grafikkort

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Jag kan ju berätta att jag satt ett par timmar igår framför skärmen och grejade både med textdokument och grafik. Fick ingen eye strain.

Däremot hände faktiskt en annan skum grej. Efter att jag hade startat om datorn så gick inte skärmen igång igen. Den var bara svart, on/off lampan lös vitt. Hjälpte inte klicka på den (har inte heller behövts vid omstart innan). Windows reagerade som att skärmen existerade och var på, jag kunde se skärmen i display settings och jag kunde flytta musen över dit. Men den var bara svart.

Klickade på alla knappar. Inget hände.
Drog ut o satte i DP-sladden. Ingen bild. Men hörde Windows lilla truddilutt som säger ”vad kul, en ny hårdvara är inkopplad”.

Sen drog jag ut elen, väntade 30 sekunder, satte i elen igen. Då startade den. Fungerade fint i de 30 minuter till jag satt vid datorn igår.

Väldigt mysko… undrar om den överhettade? Det var rätt jäkla varmt i rummet (gissar 28-30°+ jämfört med de konstaterade 27° i ett annat rum).

Edit:
För dom som inte hängt med i konversationen, detta gäller skärmen Dell S2721DGFA.

Jag hade strul med min skärm (samma modell) när jag startade min förstärkare (hdmi till gpun) så slocknade dellen... När jag avaktiverade g-sync så funkade allt smärtfritt igen...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

är Xbox series X bra pris eller? Inte insatt i det men funderar på ett spontan köp på den. Variabel refreshrate bör funka som det ska med lg oled cx också väl?

Nja som nämnt redan är det riktpriset, så ingen superdeal men att den alls finns är ju ganska ovanligt för tillfället så det kan man ju se som ett fynd.

Angående VRR så funkar det utmärkt med min XSX och min Samsung TV, så om det inte är något konstigt med LG's implementation så ska det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scaleo86:

Stort tack för era svar!

Kan bara addera att jag kör med den högkvalitativa medföljande DP kabeln som ingick tillsammans med
en Thunderbolt 3 och HDMI kabel.
( Samsung LC34J791WTUXEN 34" Curved Ultra Wide)

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk

How does this deal look like ? Will be used only for office work & softwares like AutoCAD. No gaming.

https://www.webhallen.com/se/product/326544-Acer-KA272bi-27-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murgatroyd:

Kan bara addera att jag kör med den högkvalitativa medföljande DP kabeln som ingick tillsammans med
en Thunderbolt 3 och HDMI kabel.
( Samsung LC34J791WTUXEN 34" Curved Ultra Wide)

Samma här, kör med DP-kabeln som kom med skärmen, så den borde ju hålla bra kvalitet.

Däremot var jag tvungen att köpa en USB-C-->DP adapter då min laptop (Legion 5 pro) inte har DP port, däremot oanvänd usb-c port. Netonnet var det jag hade närmst, Deltaco'n dom hade hade fått lite dåliga betyg så köpte en Andersson. Verkar ju fungera önskvärt alla gånger jag startat datorn förutom just den där gången... hmm.. får se om det händer igen helt enkelt antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

How does this deal look like ? Will be used only for office work & softwares like AutoCAD. No gaming.

Well it is decently cheap for an IPS, but using a 1080p 27" monitor for work doesnt seem that nice...
Fairly big pixels and very moderate resolution. If you got decent eyes a 24" 1080p might actually feel nicer to use.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

How does this deal look like ? Will be used only for office work & softwares like AutoCAD. No gaming.

https://www.webhallen.com/se/product/326544-Acer-KA272bi-27-1...

Skrivet av Roger W:

Well it is decently cheap for an IPS, but using a 1080p 27" monitor for work doesnt seem that nice...
Fairly big pixels and very moderate resolution. If you got decent eyes a 24" 1080p might actually feel nicer to use.

Not a good deal. Yes, go for bigger resolution. Like https://www.komplett.se/product/1183752/datorutrustning/bilds....

A 4K-screen with good colours is also a smart option but cost a bit more.

https://www.webhallen.com/se/product/332499-Lenovo-Q27q-1L-27...

1440p screen that has some advantages and disadvantages. One can also look around on Amazon as they sometimes have good deals and other products.

Edit: price raised by much now as the offer has ended. The Philips screen is better overall anyway.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Well it is decently cheap for an IPS, but using a 1080p 27" monitor for work doesnt seem that nice...
Fairly big pixels and very moderate resolution. If you got decent eyes a 24" 1080p might actually feel nicer to use.

Maybe then I need to look for 1440P I guess in my budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En del DP kablar är felaktigt kopplade och har man skumma fel med DP kan det vara värt att kolla om man har en kabel som inte följer "normalkopplingen".
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Jag har upplevt samma problem med Samsung skärmar. Har dock alltid använt medföljande kabel..låter konstigt att de skulle skicka med en dålig kabel?

Permalänk
Medlem

Ni andra som upplevt dessa DP-kabel krångel: Har det hänt också för er att skärmen mitt under användning slocknar och startar igen, och sen tuggar på som det är tänkt?

Spelade en runda Battlefront 2 tidigare under kvällen. Under loppet av typ 2 sekunder slocknade och startade skärmen snabbt 2 gånger, sen fortsatte den utan problem de kvarvarande ~15 min jag hade datorn igång.

Ringde därefter Amazon, dom sa iaf att dom kunde skicka en ersättning direkt. Men sa att jag ville felsöka lite först, bara låta dom veta att det eventuellt är krångel. Dom var faktiskt väldigt lättsamma och schyssta med att lösa problemet.

Undrar om det är den billiga netonnet Andersson usb-c —> DP adaptern som spökar…

Känns nästan som man ska starta en separat tråd om detta, men då skärmen blivit rekommenderad på Dagens Fynd (och fortf hade bra pris sist jag kollade) kanske det är bra att det uppmärksammas och diskuteras här. I dunno?

# Dell S2721DGFA

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av scaleo86:

Ni andra som upplevt dessa DP-kabel krångel: Har det hänt också för er att skärmen mitt under användning slocknar och startar igen, och sen tuggar på som det är tänkt?

Spelade en runda Battlefront 2 tidigare under kvällen. Under loppet av typ 2 sekunder slocknade och startade skärmen snabbt 2 gånger, sen fortsatte den utan problem de kvarvarande ~15 min jag hade datorn igång.

Ringde därefter Amazon, dom sa iaf att dom kunde skicka en ersättning direkt. Men sa att jag ville felsöka lite först, bara låta dom veta att det eventuellt är krångel. Dom var faktiskt väldigt lättsamma och schyssta med att lösa problemet.

Undrar om det är den billiga netonnet Andersson usb-c —> DP adaptern som spökar…

Känns nästan som man ska starta en separat tråd om detta, men då skärmen blivit rekommenderad på Dagens Fynd (och fortf hade bra pris sist jag kollade) kanske det är bra att det uppmärksammas och diskuteras här. I dunno?

# Dell S2721DGFA

Starta en egen tråd istället. Inte relaterat till tråden.
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5509982
https://mrpc.se/produkt/cooler-master-ml240l-v2-rgb/
https://www.computersalg.se/i/6187878/cooler-master-masterliq...

Av en slump så märkte jag prissänkning på denna vattenkylare. Det är jättebra pris inte bara på obskyra MrPC utan överlag. Den kylaren (i sina olika versioner) har fått bra betyg och jag äger själv version 1.

Permalänk

How does this deal look like ? Using AKG712K with FiiOK5 Pro, missing a mic. This might be a good addition. Not Sure though how the connections will work, or will there be lag etc.

https://www.komplett.se/product/1127412/datorutrustning/kring...

Permalänk
Medlem
Skrivet av last_grimm:

How does this deal look like ? Using AKG712K with FiiOK5 Pro, missing a mic. This might be a good addition. Not Sure though how the connections will work, or will there be lag etc.

https://www.komplett.se/product/1127412/datorutrustning/kring...

I've got the Svive microphone and it's actually great! I mainly bought it because it's a cheap way to get a boom arm, filter + an extra microphone since I already had the "Thronmax MDrill One Pro" microphone and needed an arm for it.

It actually ended up replacing my Thronmax microphone. I was surprised about the sound quality and overall quality of the microphone. I did some testing locally and ended up calling up a few friends on Discord with both of them plugged in and switched between them in a "blind test" and let my friends vote on which one sounds better. The majority thought the Svive sounded a lot better with better clarity and "fuller" sound. The boom arm is flimsy but it gets the job done at a budget.

I'm no sound enthusiast but I can definately say; it's a great microphone for the price!

Permalänk
Skrivet av WDS:

I've got the Svive microphone and it's actually great! I mainly bought it because it's a cheap way to get a boom arm, filter + an extra microphone since I already had the "Thronmax MDrill One Pro" microphone and needed an arm for it.

It actually ended up replacing my Thronmax microphone. I was surprised about the sound quality and overall quality of the microphone. I did some testing locally and ended up calling up a few friends on Discord with both of them plugged in and switched between them in a "blind test" and let my friends vote on which one sounds better. The majority thought the Svive sounded a lot better with better clarity and "fuller" sound. The boom arm is flimsy but it gets the job done at a budget.

I'm no sound enthusiast but I can definately say; it's a great microphone for the price!

This helps me a lot, guess I should buy it. Only need to figure out how the AMP/DAC, AKG712 & this new mic will work together

Permalänk
Medlem

https://psauction.se/auction/28414/hem-elektronikprodukter-7

Någon som vet vilket företag det rör sig om? Det är mycket NetOnNet-produkter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av TKD_1337:

https://psauction.se/auction/28414/hem-elektronikprodukter-7

Någon som vet vilket företag det rör sig om? Det är mycket NetOnNet-produkter.

Ps auktion. https://psauction.se
Företagssauktioner, så sätt dig in i vad det innebär med moms, avgifter och fraktkostnader för det tillkommer, speciellt frakt kan vara knepigt/dyrt om du inte kan hämta varorna på platsen de säljs...
Du har inte heller samma köparskydd som om du handlar i en butik.
Se verkligen till att du förstår hur auktioner fungerar innan du börjar bjuda på nått för annars kan det bli mycket dyrare än du först tror för "allt tillkommer på priset du bjuder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ps auktion. https://psauction.se
Företagssauktioner, så sätt dig in i vad det innebär med moms, avgifter och fraktkostnader för det tillkommer, speciellt frakt kan vara knepigt/dyrt om du inte kan hämta varorna på platsen de säljs...
Du har inte heller samma köparskydd som om du handlar i en butik.
Se verkligen till att du förstår hur auktioner fungerar innan du börjar bjuda på nått för annars kan det bli mycket dyrare än du först tror för "allt tillkommer på priset du bjuder.

Tack men jag har koll på det. Jag sökte andra produkter (än hemelektronik) och bara blev intresserad av varför de datorprodukterna fanns där. Alltså vilket företag som gått i konkurs och inte vad det är för sida. Om det nu var en Netonnet-butik kanske de borde skickat det till en annan butik i kedjan. Jag förstår nu inlägget kunde missförstås så det var bra av dig att skriva.

Sen kan man kanske någon gång fynda där men sällan på hemelektronik. Jag söker något helt annat, nämligen en väldigt nischad grej som numera det råder stor inflation på (vi snackar femsiffriga belopp, inga datorkomponenter). Där är dylika auktionshus det kanske bästa sättet att hitta produkten på.