Priset för TPM 2.0-moduler ökar efter krav i Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tror du slog huvudet på spiken där!

Citat:
"All certified Windows 11 systems will come with a TPM 2.0 chip to help ensure customers benefit from security backed by a hardware root-of-trust."

Dvs med hög sannolikhet så handlar "kraven" om vilka system som Microsoft certifierar för Windows 11, så att OEM tillverkarna vet vad de har att rätta sig efter.

Troligtvis handlar förvirringen om dålig dokumentation tillsammans med automatiskt översatta texter.

För oss som besökt Microsofts supportforum och försökt ta del av information på svenska, har insett att Microsoft inte ägnar sig åt korrekturläsning.

Har exempelvis sett "Coffee lake" översatt till "Kaffe sjö". Fler exempel nedan:
https://support.microsoft.com/sv-se/topic/kb4090007-intel-mik...

Jag har sett så mycket riktigt dåliga och dumma översättningar i Windows när jag har varit tvungen att köra Svenska. På mina egna datorer och telefoner har jag kört engelska i många år.

Har det blivit värre på senaste eller har det alltid varit så dåliga översättningar?

Det är som amazon.se, sämre skitsida får man leta efter.
Går inte att handla på svenska där. Man får leta på den tyska eller engelska sidan.

Permalänk
Medlem

För er som stressar över processorer som är listade som icke kompatibla så kan ni veta att ni kan lugna er. Minimikrav på processor generation är endast för OEM och är ett mjukt krav, alltså inget som stoppar dig från att uppgradera eller installera W11 på maskinerna. Även windows 10 har en lista över processorer med stöd och den listan startar på intel 5th gen (Nästan bara OEM prylar baserade på 4th gen) men det fungerar ju såklart fin fint på datorer som har äldre processorer också.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chand:

Det är som amazon.se, sämre skitsida får man leta efter.

Själv handlar jag också nästan uteslutande från Tyskland, men det är värt att dubbelkolla priserna mot svenska Amazon.

Ett tips är att även priserna översätts till svenska ibland, så beställde nyligen en pryl för 39,95 SEK som kostar € 39,95 i Tyskland

Angående Windows, så är engelska (US) det enda språket som gäller för mig. På svenska är begreppsförvirringen total.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Katastrof att kräva både TPM modul och sätta begränsningar till minst 8th gen Intel processorer. Windows 11 kommer bli en flopp!

Microsoft sågar totalt hembyggare längs fotlederna. De enda som är garanterade TPM 2.0 är bärbara datorer från 2018.

Är själv hembyggare och antar att jag får räkna mig själv lyckligt lottad, byggde min burk med i5-8600k för runt 3 år sen. Satte på PTT idag och efter att ha återställt mitt nätverk i windows funkar allt som innan

Permalänk
Medlem

Installerade Win 11 Pro Dev 21996.1 på en ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME U3.1 X99 med Intel Core i7 5960X.
Installation avbröts pga tpm 2.0 och secure boot saknades. efter lite tips så gick det att installera ändå.
vet inte om en uppgrade är annorlunda men från ISOn felade det.

Permalänk
Medlem

Scalping av TPM-moduler, snacka om desperata människor.

Windows 11 har väl annars inte direkt imponerat, blir väl som alltid att man stannar kvar på förra OSet tills något väldigt viktigt slutar fungera på det ( pga artificiella begränsningar ).

Permalänk
Medlem

Jag kollade i pdf manualen för mitt Asus Crosshair V Formula-z moderkort (AMD) och där finns en 20 pin TPM kontakt på moderkortet. Men den på den här trådens bild har bara för 14 pinnar. Då kan jag bara ha den äldre versionen alltså?

Edit:
Såg att det var v1.2 den jag hade support för https://www.ebay.ca/sch/i.html?_sacat=0&_nkw=tpm+module+20+pi...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Min huvuddator har TPM 2.0 och Secure Boot men klarar inte kraven ändå p.g.a att processorn är en I5-7300HQ. Man måste ha minst generation 8 av Intels CPU enligt Microsofts kompabilitetslista.... Lite märkligt och kasst. Jag ser ingen anledning till denna begränsning mer än att de gått ihop med processortillverkarna för att sälja nya processorer/datorer. Det kan inte vara på grund av prestandakrav eftersom de stödjer nyare men dock mycket slöare, Atom och Celeronprocessorer. När det gäller AMD måste man ha Ryzen generation 2 för att klara kraven. Generation 1 funkar inte.

Så vitt jag vet så har Windows systemkrav aldrig varit hugget i sten, utan bara en rekommendation för att få den ”bästa upplevelsen”. Ganska korkat av Microsoft att införa detta så kallade krav när det råder global komponentbrist.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Man kan kolla upp TPM version i Windows genom att söka efter "Security processor" eller "Säkerhetsprocessor" för er som är osäkra.
Informationen man ser där är något i stil med:

Manufacturer Intel (INTC)
Manufacturer version 403.1.0.0
Specification version 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Så vitt jag vet så har Windows systemkrav aldrig varit hugget i sten, utan bara en rekommendation för att få den ”bästa upplevelsen”. Ganska korkat av Microsoft att införa detta så kallade krav när det råder global komponentbrist.

I det läckta bygget har de implementerat en hård spärr för de som inte har en TPM dock, vilket talar för att det kanske blir ett krav trots allt. Samtidigt kan det ju vara ett bygge där de testar just den spärren så vi får helt enkelt se. Bevisligen fungerar det mesta utmärkt om man tar bort det kravet genom att byta ut dll-filen där denna kontroll är implementerad så egentligen borde de släppa på det kravet för retail-versionen tycker jag, även om jag inte är säker på att de kommer göra det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kravet på Secure Boot kommer göra win 11 till den första windows som jag inte uppdaterar till, det krånglar bara till det eftersom jag dualbootar. Förhoppningsvis kan jag lira alla spel på Linux innan Win10 slutar supportas om 4 år.

Permalänk
Musikälskare

Har aktiverat det nu på mammabrädan och min CPU ser ut att vara supportad, men lär vänta ett tag att uppdatera ändå. Kanske när man köper nytt gfx

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Hur blir det med de som nu har köpt guds gåva till folket? D.v.s. en Macbook. Kommer de kunna köra Windows 11?
https://9to5mac.com/2021/06/25/windows-11-wont-be-officially-...

Det känns lite piss för de som precis har köpt en laptop för kanske 20 000kr och inte kunna köra senaste windows.
Jag tror dock Apple löser det på andra sätt.

För andra områden så är det väl främst väldigt gamla maskiner som ej stöder TPM 2.0. Och jag ser problemet för dessa maskiner om man måste uppgradera till Windows 11. Ta en PanelPc som sitter på ett apparatskåp i industrin, denna har säkerligen inte stöd för TPM 2.0. Men om Windows 10 kommer fungera i en 15år till utan problem, så blir problemet för dem inte gigantisk. -Datorn har självklart inte internetanslutning.

*edit*
Angående vitalisering så stöder vSphere 6.7 TPM 2.0. Trusted Platform Module (vTPM). När jag kollar in Vmware Workstation https://docs.vmware.com/en/VMware-Workstation-Pro/16.0/com.vm... så verkar den kunna skapa en virtuell TPM 2.0.
Så det kommer säkert lösa sig på macbook.

Permalänk
Medlem

🍿🍿🍿🍿🍿 får denna tråden.

Lugna er tills det släpps och gå bananas då ist om ni mot all förmodan inte skulle kunna köra det.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Går att unvika TPM kravet.
During installation press Shift+F10, open registry and create key LabConfig under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup

There add:
"BypassTPMCheck"=dword:00000001
"BypassSecureBootCheck"=dword:00000001

Permalänk
Medlem

Svarade ja, men inser att jag nog inte är helt säker... Har en i9 10900K; vad jag förstår har den PTT-stöd i Bios? Och då ska Windows 11 lira som det ska? Eller?

Finns det nån nackdel att aktivera detta (om det nu inte redan är gjort, jag har inte kollat än)? Kommer det ens att användas till något om man inte kör Bitlocker eller Windows Hello?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danielwerner:

Svarade ja, men inser att jag nog inte är helt säker... Har en i9 10900K; vad jag förstår har den PTT-stöd i Bios? Och då ska Windows 11 lira som det ska? Eller?

Ja, aktivera det i BIOS. Jag aktiverade det och det hände inget på min Windows version, förutom att Windows upptäckte TPM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Var tvungen att gå in i bios och aktivera TPM 2.0 på mitt x570 med senaste bios.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Går att unvika TPM kravet.
During installation press Shift+F10, open registry and create key LabConfig under HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup

There add:
"BypassTPMCheck"=dword:00000001
"BypassSecureBootCheck"=dword:00000001

Bra för dom som inte uppfyller kraven men jag tycker verkligen inte man ska göra det om man har hårdvaran

Permalänk
Medlem

Tänk på att om ni väljer "Bios vägen" med iPPT(intel) eller fTPM (AMD) så kan ni eventuellt åka på problem vid biosuppdateringar. fTPM lagrar nyckeln i AGESA, uppdateras AGESA så rensas nycklen och man blir utlåst.

Nu har jag inte läst på vad TPM-modulen ska användas till men oavsett tror jag att det kan bli tråkiga följder. Jag beställer nog en riktig TPM modul så småningom

Permalänk
Inaktiv

Systemet i signaturen klarade utan problem kravet efter att TPM aktiverats i BIOS. Värre med två av mina andra datorer, Skylake bäggetvå så de är körda. Min XPS 13 har jag inte kollat men bör funka då den är ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Tänk på att om ni väljer "Bios vägen" med iPPT(intel) eller fTPM (AMD) så kan ni eventuellt åka på problem vid biosuppdateringar. fTPM lagrar nyckeln i AGESA, uppdateras AGESA så rensas nycklen och man blir utlåst.

Nu har jag inte läst på vad TPM-modulen ska användas till men oavsett tror jag att det kan bli tråkiga följder. Jag beställer nog en riktig TPM modul så småningom

Ja precis, man vet ju inte vad dom använder den till än. En TPM modul kan användas för alla möjliga saker som t.ex nätverket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krakkan:

Bra för dom som inte uppfyller kraven men jag tycker verkligen inte man ska göra det om man har hårdvaran

Varför skulle man vilja undvika om man har hårdvaran? Undvika en felkod som inte kommer att dyka upp känns dumt.

Permalänk
Medlem

Är jag den ända som nu efter att ha testat W11 som stängt av min TPM modul för att försöka få de sista insider dev W10 istället för W11?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Stor chans att modulen har följt med som tillbehör i MB lådan.

Permalänk
Medlem

Haha ja jag ser att min beställning från webhallen "finns hos leverantör" ändrats (fanns hos leverantör) och inte riktigt ser ut att bli fullföljd. Nåja, behöver ju ingen 14-pin egentligen. Men att enablea TPP fockade upp min per core overclock av ngn anledning (kan inte enforcea per core spänning), säkert en BIOS bugg.

Nåja. Har säkrat 20pin-modul till mitt Haswell-moderkortet. Modulen är endast 1.2 men jag ska försöka göra en firmware update.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av icogniito:

För er som stressar över processorer som är listade som icke kompatibla så kan ni veta att ni kan lugna er. Minimikrav på processor generation är endast för OEM och är ett mjukt krav, alltså inget som stoppar dig från att uppgradera eller installera W11 på maskinerna.

Fast det där är det väl ingen som vet? Det vore väl rätt klantigt att göra testverktyget så mycket striktare än vad som egentligen gäller? Det har ju (föga förvånade) stört en i övrigt rätt positiv lansering kraftigt.

Permalänk
Skrivet av nicoX:

Stor chans att modulen har följt med sin tillbehör i MB lådan.

De säljs i de flesta fall om inte alla fall separat så nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Lite Microsofts fel att det blev panik, 2.0 är väl inte ett krav och bara en rekommendation? TPM 1.2 är det minsta som är ett krav, är vad jag läst mig till iaf.

Nu hittar jag inte länken desvärra, men det stod på MS hemsida att det är 1.2. Men att för att kunna installera det via windows insider dev channel just nu eller som någon påpekade senare denna vecka så krävs 2.0
Jag kan ha fel ganska vanligt, men det såg ut att vara för att de ville att man skulle utveckla/anpassa beta testa för 2.0 snarare än äldre varianter.

Så du har rätt. 1.2 minimum krav. Sedan kan de ju ändra sig innan det släpps men det får man se. Det verkar ju gå att gå förbi i mjukvara dessutom. Mjukvaru TPM:en i Hyper-V ver 10 verkar inte ha några problem. Kan återkomme med vad det står för TPM ver.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

Nu hittar jag inte länken desvärra, men det stod på MS hemsida att det är 1.2.

Förut stod det minst 1.2, men de har ändrat och beklagat att det förut fanns missvisande information så man ska nog inte gå för mycket på den informationen.