Permalänk
Hedersmedlem

Psykiskt välbefinnande är väl som regel inte direkt på topp hos konspirationsteoretiker dock. Precis allt överallt kan ju vara livsfarligt. Fluor gör oss dumma i huvudet och lydiga, chemtrails likaså. Alla val är uppgjorda av Illuminati, vaccin gör dig magnetisk och är till för att utrota större delen av världsbefolkningen... Tror man på 5% måste ju världen vara helt galen att leva i.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill nog vända på det och säga att det stora flertalet inte är mottagliga för några förklaringsmodeller som avviker från vad de blir skedmatade med från statliga medier eller dylikt, framförallt eftersom de behöver en trygg världsbild för sitt psykiska välbefinnande.

Jag undrar hur venndiagrammet skulle se ut om man kollade på folk som tror på konspirationer och folk som får sin info från alternativmedia?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill nog vända på det och säga att det stora flertalet inte är mottagliga för några förklaringsmodeller som avviker från vad de blir skedmatade med från statliga medier eller dylikt, framförallt eftersom de behöver en trygg världsbild för sitt psykiska välbefinnande.

Jag bryr mig nästan aldrig om det, men tycker ofta det blir löjligt när de plötsligt ska ut och förklara för alla andra hur världen fungerar, nästan som en ren affirmation av sin egen förnekelse.

De ger inte trygg världsbild. Precis som vilken media som helst så tjänar de mer pengar när de skrämmer upp folk. Det har speciellt blivit vanligare när allt mer har blivit mer privatiserat, då kommer man fram med infotainment och oss mot dem scenarior. Man ska tävla om folks uppmärksamhet och då måste det göras på kort tid och då blir det massa breaking news!, som även innefattar helt påhittade kontroverser.
När folk t.ex. protesterar mot något så kan det röra sig om några som har blivit lite arga på twitter, men det blåses upp just av anledningen som redan nämnts.

Likväl så fungerar många FB sidor på liknande sätt, de kan t.ex. vara fokuserade på ett endaste område och då tror man att om man följer sådana sidor att det sker precis hela tiden.
Vad som då tenderar saknas är journalistisk analys och information som sätter sakerna i sammanhang.
Hur vad det t.ex. 20 år sedan och hur är det idag? Det kanske inte alls är sämre vad gäller t.ex. per capita.

Det var liksom inte så att man sålde Irak kriget till folket 2003 genom att informera dem, nej, man skulle skrämma vettet ur dem. Och media hoppade gärna på samma tok-tåg, för om kriget startar så innebär det klirr i kassan.

Alex Jones typer finns det gott om, och de lever på att skrämma skiten ur folk.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

McAfee expired before trial period even started.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag undrar hur venndiagrammet skulle se ut om man kollade på folk som tror på konspirationer och folk som får sin info från alternativmedia?

Jag tror att de som åtminstone undersöker vad s.k. alternativmedia rapporterar om på regelbunden basis får veta mer om aktuella världshändelser än de som förkastar dem enligt principen "skjut budbäraren".

Att det finns folk som tror på tankekontroll via chemtrails, vaccin och 5G är kanske inte riktigt samma kategori av människor som är villiga att få nyheter från mer än vad som i praktiken är en källa. Det förekommer även relativt ofta inrikes i Sverige att det är alternativmedia som först rapporterar om händelser inom vissa ämnesområden, och att informationen till sist får sådan spridning att gammelmedier ser sig tvingade att rapportera om det efter en onormalt lång fördröjning, så det är inte fråga om någon "global konspiration" i den meningen.

Permalänk
Medlem

Är Sweclockers alternativ media i så fall eller inte?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Jag rekommenderar varmt att du läser igenom denna lista: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Fördjupa dig gärna sedan i just "Confirmation Bias" då den genomsyrar i mer eller mindre alla andra Cognitive Biases.

Nästa steg är konsten till kritiskt tänkande vilket endast går efter att man lärt sig att känna igen sina "hjärnspöken" (eng. Cognitive Biases): https://en.wikipedia.org/wiki/Critical_thinking

Jag är nyfiken på vilka hållhakar du påstår att han ska ha haft. Var någonstans har du fått det ifrån? Och källan eller källorna till det, vad kan vara bakomliggande orsaken att det påstås vara just så?

Personligen tolkar jag att för många människor verkar vilja tycka/tro att Epstein, McAfee, med flera, "måste" ha mördats av "överordnade makter som kontrollerar världen för de var på väg att avslöjas av dessa förstnämnda personer".

Vissa människor verkar ha ytterst svårt att greppa faktumet att mental ohälsa kan göra så att mängden pengar, status och antalet sexpartners spelar noll roll i hur man själv helt plötsligt värderar sitt eget liv.

Ang. hållhakar "I've collected files on corruption in governments. For the first time, I'm naming names and specifics. I'll begin with a corrupt CIA agent and two Bahamian officials. Coming today. If I'm arrested or disappear, 31+ terabytes of incriminating data will be released to the press," McAfee tweeted on June 9, 2019.

"The instant I disappear the information is released. Those named would be crazy to kill me or collect me. They are simply praying I live forever. If it's released, revenge takes over and I'm dead."

https://welovetrump.com/wp-content/uploads/2021/06/rnJ2TEO.pn...

Varför tycker du det är intressant att veta vilka hållhakar jag Tror att det kan röra sig om?

Min obildade gissning—att det kanske rör sig om epost, då epost protokollet är vad det är (öppet för alla), och vem vet mer än så..

Om du har läst, och förstått diskussionen jag hade med Xinpei så förhåller jag mig värderingsfri i mina resonemang. Med oavbrutet avseende på sanningsvärdering av värderingarna (värderingsautenticitet). Med andra ord, går det att konstatera att vi vet något? Om något inte går att konstatera—så följer det av sin egen definition att vi inte vet.

"Personligen tolkar jag att för många människor verkar vilja tycka/tro att Epstein, McAfee, med flera, "måste" ha mördats av "överordnade makter som kontrollerar världen för de var på väg att avslöjas av dessa förstnämnda personer". "
Jag vet inte hur du går tillväga för att tolka andras tolkningar—och sammanfattningsvis värdera värderingarna som—för många. Folk tycker och tror vad dom vill, om du tycker att det är ett problem så kan du välja att göra något åt det...? Kanske till och med får andra värderingar under tiden..

"Vissa människor verkar ha ytterst svårt att greppa faktumet att mental ohälsa kan göra så att mängden pengar, status och antalet sexpartners spelar noll roll i hur man själv helt plötsligt värderar sitt eget liv." Vilka är dom människorna? Varför pratar du inte med dom om du tycker att det är värdefullt? Jag håller med, mental ohälsa har man—tills att man inte har det.

Verkar som varken du eller jag vet om han tog sitt liv. Kan han blivit mördad—möjligtvis. Hade han hållhakar—vem vet? Om han hade dead man's switch så kan det visa sig att han hade hållhakar—om det kommer ut.

Tillbaka till början; Varför rekommenderar du mig att läsa om Cognitive biases, Confirmation bias, och Critical thinking—kan du härleda till något i mina resonemang? Vänliga hälsningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Ang. hållhakar "I've collected files on corruption in governments. For the first time, I'm naming names and specifics. I'll begin with a corrupt CIA agent and two Bahamian officials. Coming today. If I'm arrested or disappear, 31+ terabytes of incriminating data will be released to the press," McAfee tweeted on June 9, 2019.

Han arresterades i oktober förra året, någon data släpptes aldrig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Han arresterades i oktober förra året, någon data släpptes aldrig.

Kan det vara en definitionsfråga? 1. Han skriver arresteras, eller "försvinner". 2. Att han hoppas på att han blir utsläppt, kan det vara rimligt att tro att han inte tilltalade alla rättsystem—verkar som att han ha valt att fly till vissa länder istället för andra av den anledningen. Har du kollat efter svar i hans tweets? Kan hända att det finns svar där, han var ganska aktiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Kan det vara en definitionsfråga? 1. Han skriver arresteras, eller "försvinner". 2. Att han hoppas på att han blir utsläppt, kan det vara rimligt att tro att han inte tilltalade alla rättsystem—verkar som att han ha valt att fly till vissa länder istället för andra av den anledningen. Har du kollat efter svar i hans tweets? Kan hända att det finns svar där, han var ganska aktiv

En annan förklaring är att han helt enkelt inte hade någon data.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

En annan förklaring är att han helt enkelt inte hade någon data.

Aa precis, jag konstaterade den möjligheten i meddelandet han svarade på.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt att vi attackerar varandra på grund av olika åsikt etc.
Visst, vissa är lite väl ute med teorier, men man vill ju veta sanningen och då är det bättre att just informera.

Han var lite galen, ja. Tittade på dokumentären så undrar man egentligen vad fan han höll på med sista tiden.
Jag tycker han påvisar alla tecken av en psykopat, skulle inte alls vara förvånad om han indirekt skapade virusen hans programvara stoppade osv. Han kommer inte över som en ärlig person som vill rädda världen med IT utan snarare en person som skapar tumult och kaos runt omkring sig utan att egentligen åstadkomma något av bestående värde. Han red på gamla meriter, i en väldigt speciell tid.

Ja, Macafee som programvara är en annan del, men att han mötte detta slut förvånar mig inte alls, vare sig han fick hjälp eller inte.
Vi behöver inga fler Joe Exotic eller vapenglada "entreprenörer", även fast det kan vara kul att följa ett tag så blir det nästan pinsamt att höra på hans gaggade.

Tycker denna artikel summerar hans liv ganska balanserat.
https://www.bbc.com/news/technology-57591682

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag vill nog vända på det och säga att det stora flertalet inte är mottagliga för några förklaringsmodeller som avviker från vad de blir skedmatade med från statliga medier eller dylikt, framförallt eftersom de behöver en trygg världsbild för sitt psykiska välbefinnande.

Jag bryr mig nästan aldrig om det, men tycker ofta det blir löjligt när de plötsligt ska ut och förklara för alla andra hur världen fungerar, nästan som en ren affirmation av sin egen förnekelse.

Vad är det som får dig att tro att privata aktörer skulle ha mindre skäl att försöka "skedmata" dig någonting?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Hjärnan är duktig på att hitta kopplingar som inte finns. Om de ville mörda honom behövde inte chefen för Homeland Security flyga dit.

Exakt det jag menar. Korrelation förvandlas lätt till kausalitet, särskilt om man är konspiratoriskt lagd.

Dessutom är det ju idiotiskt att råka skapa sådana här misstankar om man faktiskt vill ha ihjäl någon i smyg...

Är ju som om Navy Seals skulle meddelat Bin Laden i förväg om att de är på ingång och att "CT vs T-rundan startar om ett par timmar".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Exakt det jag menar. Korrelation förvandlas lätt till kausalitet, särskilt om man är konspiratoriskt lagd.

Dessutom är det ju idiotiskt att råka skapa sådana här misstankar om man faktiskt vill ha ihjäl någon i smyg...

Är ju som om Navy Seals skulle meddelat Bin Laden i förväg om att de är på ingång och att "CT vs T-rundan startar om ett par timmar".

Bara för att det är idiotiskt, så betyder det att det inte finns idioter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Psykiskt välbefinnande är väl som regel inte direkt på topp hos konspirationsteoretiker dock. Precis allt överallt kan ju vara livsfarligt. Fluor gör oss dumma i huvudet och lydiga, chemtrails likaså. Alla val är uppgjorda av Illuminati, vaccin gör dig magnetisk och är till för att utrota större delen av världsbefolkningen... Tror man på 5% måste ju världen vara helt galen att leva i.

Hur kul är det att leva resten av livet i ett amerikanskt fängelse, https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_behavior#Sheeple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lappen81:

Hur kul är det att leva resten av livet i ett amerikanskt fängelse, https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_behavior#Sheeple

Hänger inte riktigt med på länken. Kallar du mig sheeple för att jag är skeptiskt lagd och inte tror på allt jag läser, eller var det nån annan mening du syftade på?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hänger inte riktigt med på länken. Kallar du mig sheeple för att jag är skeptiskt lagd och inte tror på allt jag läser, eller var det nån annan mening du syftade på?

Nej jag kallar dig inte för någonting den stora massan är sheeple, en konspirationsteoretiker är också skeptisk
Ditt inlägg tyder på att mcafee är en konspirationsteretiker och därav tog han självmord det är ju inte så himla schyst jag antar att du inte har gjort en djupare analys mer än det som står i media om ens det (vilket inte behöver betyda någonting)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Nej jag kallar dig inte för någonting den stora massan är sheeple, en konspirationsteoretiker är också skeptisk
Ditt inlägg tyder på att mcafee är en konspirationsteretiker och därav tog han självmord det är ju inte så himla schyst jag antar att du inte har gjort en djupare analys mer än det som står i media om ens det (vilket inte behöver betyda någonting)

Han citerade inte men hans inlägg är en reaktion på det som skrevs innan. Jag är rätt säker på att han inte menade att McAfee var en konspirationsteoretiker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lappen81:

Nej jag kallar dig inte för någonting den stora massan är sheeple, en konspirationsteoretiker är också skeptisk
Ditt inlägg tyder på att mcafee är en konspirationsteretiker och därav tog han självmord det är ju inte så himla schyst jag antar att du inte har gjort en djupare analys mer än det som står i media om ens det (vilket inte behöver betyda någonting)

Va? Nej, nu har du nog misstolkat grovt. Jag har inte sagt något om att McAfee var konspirationsteoretiker, och inte heller att han begått självmord. Däremot att vissa i tråden tycks vara konspiratoriskt lagda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Hur kul är det att leva resten av livet i ett amerikanskt fängelse, https://en.wikipedia.org/wiki/Herd_behavior#Sheeple

Menar du att du tror(?) på chem trails, farligt fluor i vattnet, magnetism från vaccin, och så vidare, och att resten av världen är sheeple? Finns Big Foot, Loch Ness, Yeti, med flera förresten?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Inaktiv

Hur mycket tillför termen "konspirationsteoretiker" något till en diskussion? Konspirationer finns, och har förmodligen alltid funnits.

Conspiracy: "noun An agreement to perform together an illegal, wrongful, or subversive act." — from The American Heritage® Dictionary of the English Language, 5th Edition.

Det är som att kalla varandra namn, "Din värdering är absurd, du är koko etc). Typ småbarnsnivåuppförande. Är det inte mer värdefullt att resonera kring sakfrågor i diskussioner? Vilket syfte har ett forum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

@AplAy Tankar kring detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag tror på chem trails, farligt fluor i vattnet, magnetism från vaccin, och så vidare, och att resten av världen är sheeple. Finns Big Foot, Loch Ness, Yeti, med flera förresten?

Prova googla du verkar ju som den typen av person

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Prova googla du verkar ju som den typen av person

Ja, tamme fanimig, du har rätt!

Jag googlade och fann att Yeti, Loch Ness, Big Foot, med flera djur, faller inom kryptozoologi vilket har visat sig vara skitsnack: https://en.wikipedia.org/wiki/Cryptozoology#Reception_and_pse...

Ska jag googla på chem trails pseudoscience nu?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

***Uppmaning***

Nu tar vi och höjer nivån några snäpp mkay?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyphoon:

@AplAy Tankar kring detta?

Ja, väldigt simpelt: vänta och se vad som faktiskt händer i praktiken.

Antingen "dumpas mer hemlighetsstämplad data än självaste Wikileaks" eller så har vi med troll att göra och ingen data alls dumpas.

Världen är full av troll som gärna roar sig med att jävlas med konspirationsteoretiker som tror det minsta lilla nya de läst hört och sett om sina förutfattade livsåskådningar.

Du har väl inte glömt bort Photoshop, falska konton och fenomenet "internet pranks" helt plötsligt?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Hur mycket tillför termen "konspirationsteoretiker" något till en diskussion? Konspirationer finns, och har förmodligen alltid funnits.

De som använder "konspirationsteoretiker" som tillmäle uppvisar ju påfallande ofta betingningen att direkt avfärda sådant som någon auktoritet (ofta politisk) kallar för "konspirationsteori", oavsett hur absurd och osannolik den förmodade sanningen är.

Typ planen förintades totalt i WTC men samtliga av kaparnas pass flög ut genom fönstret och hittades fullt läsbara av myndigheterna.

Skrivet av AplAy:

Är ju som om Navy Seals skulle meddelat Bin Laden i förväg om att de är på ingång och att "CT vs T-rundan startar om ett par timmar".

Världens mest eftersökta man som plötsligt hittas när de inte hittar Obamas födelseattest.

Ibland krävs det inte att man är någon större konspirationsteoretiker för att förstå att det kan finnas politiska motiv bakom vissa saker. När man pratar med gemene man om t.ex. den händelsen så märker man att logiken i resonemanget ofta kan förenklas till att "det har både varit i nyheterna samt att Hollywood har gjort en film om det, så då har det alltså hänt i verkligheten".

Det var därför kommandosoldaterna var tvungna att direkt bränna kroppen och dumpa den i havet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Typ planen förintades totalt i WTC men kaparnas pass flög ut genom fönstret och hittades av myndigheterna.

Eh, va?

Skrivet av Sveklockarn:

Världens mest eftersökta man som plötsligt hittas när de inte hittar Obamas födelseattest.

Hans ("long form") födelseattest släpptes April 2011.
https://web.archive.org/web/20110429013125/http://www.whiteho...
Fast från början släpptes originalformen i Juni 2008. De som inte var nöjda med det hade nog antingen politiska eller rasistiska anledningar att inte tro på det.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200