Se Microsoft avtäcka nästa version av Windows klockan 17:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

(tpm.msc) om man vill kolla om ens dator är kompatibel med TPM.

Det kommandot visar egentligen bara om tjänsten körs i Windows. Min hade meddelandet att jag saknade kompatibel hårdvara tills jag ändrade option i UEFI. Både Intel- och AMD-baserade system som är nyare än att de passar på datormuseum kommer kunna användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men varför har då många, kanske alla, ryzen kort tpm header? Dubbelkollade Specs på min x570 auros master och den har header för tpm, men modul måste köpas separat

Det är en option för specifika scenarion, därför existerar den fysiska headern fortfarande.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

Endast online aktivering, genom konto

Skrivet av the squonk:

Står i minimikrav "internetanslutning", svårt att misstolka typ

Detta börjar kännas kört för min del..
Secure boot är avstängd då jag kör dualboot.. legacy installationer för att kunna flytta diskar ur och i datorn utan att få spökerier med uefiboot..

Faaaan... då kan jag inte byta tillbaka till windows.. aja.. bara bita i det sura äpplet och fortsätta med linux som jag flydde till tack vare win7EOL och 10an var no-option
Microsoft suger sedan 2015 pre-10an

Permalänk
Medlem

Den där videon var mer som en enda lång pompös reklamsnutt för ett nytt Windows 10 DLC. För vem fan var videon ens menad för?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

TPM /UEFI delen lär bli ett problem för många.
Det lär ju i sin tur innebära att man inte kan köra Win 11 virtuellt. White glove/autopilot inte fungerar med något virtuellt system då det inte fins något som stödjer TPM 2.0 eller rättare sagt som det är idag krävs ett fysiskt TPM system.

Visst uppdatera hårvaran säger n men det finns många företag som kör hårdvara som saknar UEFI/TMP2.0. Då ska man behöva underhålla olika windows-versioner för olika maskiner. "Krångligt" för både dem som hanterar systemet samt användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Endast online aktivering, genom konto

Jahapp, då försvann totalt intresset för Win11 för min del.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är alltså Intel PTT som uppfyller TPM 2.0-funktionen för operativsystemets del.
Intel har haft stöd för detta sedan Haswell år 2013, som tur är.

https://www.onlogic.com/company/io-hub/intel-platform-trust-t...

Aldrig använt tidigare eftersom jag aldrig använt Bitlocker.

Hmm, ja Intel PTT verkar funka med Windows 11, provade precis, installationen gick vidare utan "workaround".
Dom skulle ju ha skrivit Intel PTT med då... suck.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

TPM /UEFI delen lär bli ett problem för många...

... som sitter med 7-8 år gamla datorer.

Permalänk
Medlem

Ingen av mina 4 datorer är godkända enligt MS app. T.ex. min ThinkPad T460 och den har TPM 2.0 enligt Windows 10...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kändes som en dålig B film. Vad var det med alla långa obekväma pauser med tomma blickar?

Ännu en ny Windows version som är ännu mer "dumbed down" och massa onödiga funktioner jag sällan till aldrig kommer använda. Ser dock fram emot förbättringarna som Auto HDR. Riktigt störigt i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Den där videon var mer som en enda lång pompös reklamsnutt för ett nytt Windows 10 DLC. För vem fan var videon ens menad för?

Ja, vad i helvete var det...?
"It feels like home"

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det kommandot visar egentligen bara om tjänsten körs i Windows. Min hade meddelandet att jag saknade kompatibel hårdvara tills jag ändrade option i UEFI. Både Intel- och AMD-baserade system som är nyare än att de passar på datormuseum kommer kunna användas.

Phew. Trodde världen gått och blivit galen. Från att prisa Greta till att kasta hårdvara från senaste året på tippen om ett par år. Tur att det inte var så trots allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Hmm, ja Intel PTT verkar funka med Windows 11, provade precis, installationen gick vidare utan "workaround".
Dom skulle ju ha skrivit Intel PTT med då... suck.

Gissar att de menar att datorn behöver ha stöd för TPM 2.0 för att även inkludera AMD-system, som också har motsvarande funktionalitet som Intel PTT sedan 2013 genom AMD PSP.

Permalänk

Hur aktiverar man det? Jag har en nyckel som jag köpte till Windows 8.1 vill jag minnas och som jag sedermera uppgraderade till Windows 10. Kan man bara installera Windows 11 när det kommer och logga in på det Microsoftkonto som nyckeln är knuten till?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Då tycker vi helt enkelt olika. Med anonymt så menar jag helt enkelt att det inte sticker ut, t.ex, jag har 3 skärmar, om jag kollar på film eller youtube på ena skärmen, och om jag har fönster öppna på dom andra skärmarna så är MacOS distraherande. Sen så har vi knapparna på taskbaren, jag föredrar fulla knappar med etiketter än avskalade grupperade knappar, det är enklare att navigera. Men det spelar ju inte någon större roll, för det är redan bekräftat att UI:t går att modifiera och anpassa lite hur man vill, så både du och jag kan få som vi vill ha det. Valfrihet åt folket.

Visst tycker vi olika och det är helt okej (förutom att du tycker fel ). Jag undrar dock om du verkligen använder rätt ord för att beskriva hur du upplever det, för det blir verkligen som att diskutera Lamborghini vs. Ferrari. Vilken som är snyggast brukar man kunna bråka om i oändlighet men det brukar inte vara alls lika svårt att vara överens för termerna kring designspråket. Jag tycker det är intressant att du valt att beskriva Windows 10 på det sätt du gör.

Inget vi behöver bråka om, utan bara intressant. Vi kan ju som sagt båda anpassa det lite efter hur vi vill ha det. Jag vill då inte tvinga dig att tycka om ett visst UI.

Permalänk
Medlem

Min laptop kommer kunna få W11! Återstår att se om stationära får den

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Ge mig tillbaka Aeroglass som UI så är jag nöjd(are)
windows 10's (och 8's) platta fyrkantiga eländiga UI tycker jag är så bedrövligt fult att det är tragiskt.
Undrar om vi får tillbaka möjligheter att välja färger och storlek på saker själva.
Testversionen hade ju inte ...nån ny mljlighet gentemot w10 vad jag kunde så.

Lite stabilare bootloader under huven skulle inte vara dumt heller.

Permalänk
Medlem

Min Ryzen 3700X med X570 moderkort säger PC inte kan köra W11. Antar väl TPM är inaktiverat i BIOS?

Permalänk
Medlem

Måste säga att även om dom redesignat Windows 11 så är det säkert ändå mycket legacy grejer kvar ändå.
Jag är inget macOS fan men dom har en bit kvar innan dom är på den nivån.
T.om Linux med KDE är mer homogent än Windows.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om MS har städat upp o fixat bland deras utspridda o förvirrande inställningar, och även gjort klart deras mörka tema? För ingen av det dom visade idag är nåt som jag är intresserad av att uppgradera till alls (kanske med undantag för auto-hdr (om den nu funkar bra)), men fixar dom inställningarna o temat så kan det kanske bli intressant.

Permalänk
Medlem

Jag hatar verkligen rundade hörn. Skärmen är fyrkantig, fönstren är fyrkantiga, det sticker i ögonen med rundade hörn. Ger en barnslig och oseriös känsla som ofta gör att jag tappar koncentrationen.

Det är en av de saker jag stör mig mest på i många teman som kommer med t.ex Gnome i många Linux-distros nuförtiden.

Blärgh...

Permalänk
Medlem

Verkar tyvärr som att det jag fruktade mest av allt blev sanning. Dvs att Windows 11 kommer kräva aktivering online.

Hoppas verkligen att Microsoft backar på denna punkten, annars lär Windows 10 LTSC bli sista versionen av Windows för mig.

Det är som sagt inte första gången Microsoft pudlar kring detta.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Min Ryzen 3700X med X570 moderkort säger PC inte kan köra W11. Antar väl TPM är inaktiverat i BIOS?

Jag gick in och aktivera det sen fick jag ok.

Din PC uppfyller minimisystemkraven och är berättigad till en kostnadsfri uppdatering när operativsystemet blir tillgängligt

Visa signatur

🧔🏻 ⚙️Fractal Design Meshify C TG white ⚙️Asus ROG Strix B550-E Gaming ⚙️Zotac GeForce RTX 3060 AMP White Edition ⚙️Acer Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz (2x27") ⚙️Amd Ryzen 9 5900X ⚙️Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD ⚙️HyperX Fury RGB DDR4 32GB (2x16GB) ⚙️Seagate BarraCuda 2TB 3.5'' HDD ⚙️Western Digital EX 14TB HDD ⚙️Cooler Master Hyper 212 ⚙️Cooler Master Sickleflow 120mm ARGB 5st ⚙️Corsair TX650M PSU ⚙️Canon i-Sensys MF643CDW ⚙️Logi C920s PRO HD ⚙️Logi G915 Tactile ⚙️Logi G703 ⚙️Logi G PowerPlay ⚙️Win 11 installerad.

Permalänk
Medlem

TPM varierar mellan Ryzen-moderkort, på B550-F var det bara av/på, men på X470-Prime Pro var det discrete/firmware. Uppenbarligen har X470-Prime Pro en header(med inget anslutet) medans B550-F saknar header. I vilket fall, med discrete så fick jag inte uppgradera men med firmware aktiverat gick det bra att uppgradera. Så nu är två datorer checkade OK.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Apple, Google och Microsoft borde verkligen sluta använda känsloadjektiv som beautiful, amazing osv. Inte bara är det krystat utan ger även ett osympatiskt intryck av självbelåtenhet.

Android-appar native är ju rätt kul. Och att äntligen kunna ha vertikal split screen på tablet i porträttläge.

Permalänk
Medlem

Crosshair VIII har också header, samma som Prime Pro fick byta till firmware så får jag uppgradera också den. Lite krångligare blev det dock, datorn bootade inte efter att jag aktiverat TPM 2.0 så fick mecka lite med minnesinställningarna för att få igång den. Nu fungerar det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Eh fan, synd att ASUS Z390-A inte stödjer Intel PTT (i7 8700K har stöd för det) så lite anus från Asus sida där. Får väl köpa modul. (Visserligen väldigt enkelt att kringgå TPM 2.0 kravet, än så länge, kanske fixas med framtida builds av Windows 11)

Permalänk
Medlem

Facepalm på mig själv...
Nu hittade jag inställnigen för TPP/TPM i UEFI.
Nu är min dator kompatibel enligt PC Health Check.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag hade ju inte varit särskilt orolig för att Microsoft kommer låsa ute folk med relativt modern hårdvara från deras nya Windows.