Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jobbar som rör-svetsare på ett större bolag. Ligger för närvarande på ca 36k i månaden men blir fullbetald i september och går upp till 39k brutto.

7-4. Ingen övertid. Resekostnads-bidrag resor till/från jobbet (skattefritt) 5v semester. Får 40 Tim komp/år samt 2000kr i friskvårdsbidrag.

Klagar inte

Hur får ni till resekostnadsbidrag till och från jobbet? Eller åker ni till kund varje dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Hur får ni till resekostnadsbidrag till och från jobbet? Eller åker ni till kund varje dag?

Ingår i vårat fackliga avtal Inga enorma summor för min del. Ca 1500/mån. Men gör rätt stor skillnad mot att dra det på deklarationen.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishie:

7 år senare:

30 år, 56 000 kr/mån brutto, jobbar som utvecklare på en startup i Stockholm. Jobbat i drygt 10 år (började jobba tidigt, har ingen högskoleexamen eller universitetsutbildning), gick in på 14 500 kr brutto på mitt första jobb som trainee. Det senaste året har jag inte fått någon löneförhöjning, dock började vi få tjänstepension utan någon lönejustering så det blev ju en helt okej defacto löneförhöjning.

1,5 år senare:

32 år, 65 000 kr/mån brutto, jobbar kvar som utvecklare på samma startup (när slutar man vara en startup?). Det tog drygt 2,5 år innan första lönejusteringen kom efter att jag började, men då gick jag från 56 till 65k i månaden. Lite sent, men en bra ökning. Jag är nu den mest seniora inom mitt område på jobbet, så mitt förhandlingsläge är ganska bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Ingår i vårat fackliga avtal Inga enorma summor för min del. Ca 1500/mån. Men gör rätt stor skillnad mot att dra det på deklarationen.

Är det ett fackligt avtal så kan ni väl ändå inte få det skattefritt? Eller är det någon särskild skatteregel jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Är det ett fackligt avtal så kan ni väl ändå inte få det skattefritt? Eller är det någon särskild skatteregel jag missat?

Om jag inte har fel så måste man först nå upp till en viss kostnad, och därefter göra avdrag på det som kostar mer.
Är väl ca 11k som är gränsen. Totalkostnad - 11k = det som du kan göra avdrag på. Så det är ju inte säkert att det blir så mkt över i reda pengar om man kör avdrag istället för 1500:-/mån. Det blir ju ändå 18000:- per år. Tror inte dessa 18k är skattefritt.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Tack för svaret!

De verkar som de flesta här i tråden och de jag har läst hamnar runt 60-65 sen som du säger finns de självklart utstickare men de flesta kommer nog inte upp i 80-100k.

80/20 modellen är väldigt intressant! Försöker hitta konsultbolag som kör den modellen, Sogeti, Consid, Capgemnin verkar inte göra det?

Gällande jobba remote mot utlandsföretag, är det så enkelt som det låter? Hade varit fantastiskt.

Finns de några forum gällande karriärer för utvecklare? Känns som många är intresserade men finns knappt något att läsa sig till. Så många kompetenta utvecklare som sitter på guldtips där ute!

Finns många:
https://berotec.se/ (kräver eget AB)
https://www.kvadrat.se/ (kräver eget AB)
https://www.castra.se/ (?)
https://www.viati.se/ (80/20)
https://one-group.se/ (80/20)
https://www.b3.se/ (kan ha 70/30 + garantilön)

Finns fler små uppstickare också. Granska alltid det finstilta i dessa upplägg, man bör givetvis vara medveten om att detta är en typ av "riskdelningsmodell" där konsulten tar liten risk för ex. obeläggning etc mot en högre ersättning.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

36 500 kr brutto.
32 år gammal och jobbar som lastbilschaufför.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Är det ett fackligt avtal så kan ni väl ändå inte få det skattefritt? Eller är det någon särskild skatteregel jag missat?

Är ärligt talat dåligt insatt. Men är byggnads avtal och alla har det. Sen hur det funkar låter jag vara osagt. Men står tydligt i avtalet 18,50/mil resa till/från jobbet.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Är ärligt talat dåligt insatt. Men är byggnads avtal och alla har det. Sen hur det funkar låter jag vara osagt. Men står tydligt i avtalet 18,50/mil resa till/från jobbet.

Du får reseersättning för tjänsteresor i egen bil. Det är inte konstigt.

"Om du har använt egen bil för tjänsteresor kan arbetsgivaren betala en skattefri bilersättning med 18,50 kronor per mil." -SKV

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Finns många:
https://berotec.se/ (kräver eget AB)
https://www.kvadrat.se/ (kräver eget AB)
https://www.castra.se/ (?)
https://www.viati.se/ (80/20)
https://one-group.se/ (80/20)
https://www.b3.se/ (kan ha 70/30 + garantilön)

Finns fler små uppstickare också. Granska alltid det finstilta i dessa upplägg, man bör givetvis vara medveten om att detta är en typ av "riskdelningsmodell" där konsulten tar liten risk för ex. obeläggning etc mot en högre ersättning.

Tack så himla mycket!! Guldvärd!

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Tack så himla mycket!! Guldvärd!

Jag driver ett litet konsultbolag där 80/20 regeln tillämpas och när jag jämför med de andra på företagen i listan, ingår det lite mer i 20%-delen hos mig. 20%-delen täcker bland annat de anställdas sjuklön samt garantilön på 33k/mån. Sjuklönen är inget som de företagen i listan tar upp i sina presentationer så jag gissar att det ska täckas av den "personliga budgeten"=80% hos dem.

Gillar att erbjuda mina anställda den extra säkerheten. Visst slog det på resultatet förra året när uppdrag avslutades i förtid pga Corona, men det blev ändå svarta siffror på sista raden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Jag driver ett litet konsultbolag där 80/20 regeln tillämpas och när jag jämför med de andra på företagen i listan, ingår det lite mer i 20%-delen hos mig. 20%-delen täcker bland annat de anställdas sjuklön samt garantilön på 33k/mån. Sjuklönen är inget som de företagen i listan tar upp i sina presentationer så jag gissar att det ska täckas av den "personliga budgeten"=80% hos dem.

Gillar att erbjuda mina anställda den extra säkerheten. Visst slog det på resultatet förra året när uppdrag avslutades i förtid pga Corona, men det blev ändå svarta siffror på sista raden.

Disponerar era anställda själva sin andel av tilldelningen via någon typ av resultatenhet i bolaget eller hur löser ni det?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Disponerar era anställda själva sin andel av tilldelningen via någon typ av resultatenhet i bolaget eller hur löser ni det?

Jag håller koll på deras intäkter och kostnader. Om kostnaderna(lön, semesterersättning, arbetsgivavgifter, pensionsavsättning, särskild löneskatt, leasingkostnad för bil och tillhörande kostnader...) är lägre än 80% av intäkterna vid avstämning betalas pengar ut annars justeras nästkommande lön ned.

All dokumentation är öppen för den anställde och den får även kopia på uppdragsavtalen där det framgår vilken timintäkt de har.

Varje anställd får själv välja hur stor del de vill sätta av till pensionen eller ta ut i lön. Alla har hittils valt 4,5% / 30% pensionsavsättningen som många kollektivavtal utgår ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeMan:

Jag driver ett litet konsultbolag där 80/20 regeln tillämpas och när jag jämför med de andra på företagen i listan, ingår det lite mer i 20%-delen hos mig. 20%-delen täcker bland annat de anställdas sjuklön samt garantilön på 33k/mån. Sjuklönen är inget som de företagen i listan tar upp i sina presentationer så jag gissar att det ska täckas av den "personliga budgeten"=80% hos dem.

Gillar att erbjuda mina anställda den extra säkerheten. Visst slog det på resultatet förra året när uppdrag avslutades i förtid pga Corona, men det blev ändå svarta siffror på sista raden.

Tack för ditt svar! Har lite följfrågor om du har tid över.

1. Vad är "nackdelen" med denna typ av anställning. Jobbar som konsult idag och säljare hittar ju uppdrag men om även dessa 80/20 bolag har säljare så förstår jag inte fördelen med min anställning?

2. Hur sätts timpriset, är det någon förhandling mellan säljare, kund och utvecklare? Vad brukar en konsult med 3-5 års erfarenhet ta i timmen?

Jag gissar på att det är mycket högre krav på utvecklare för denna typ av bolag?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Tack för ditt svar! Har lite följfrågor om du har tid över.

1. Vad är "nackdelen" med denna typ av anställning. Jobbar som konsult idag och säljare hittar ju uppdrag men om även dessa 80/20 bolag har säljare så förstår jag inte fördelen med min anställning?

2. Hur sätts timpriset, är det någon förhandling mellan säljare, kund och utvecklare? Vad brukar en konsult med 3-5 års erfarenhet ta i timmen?

Jag gissar på att det är mycket högre krav på utvecklare för denna typ av bolag?

Nackdelen är ju att du tar mer risk, men det beror ju också på vilket löneupplägg man har annars. Om lönen beror kraftigt på vad man drar in även på andra bolag i form av bonusar blir det ju ingen större skillnad.

Permalänk
Medlem

Ger mig in i diskussionen med lite input.

Skrivet av Cameltotem:

Vad är "nackdelen" med denna typ av anställning. Jobbar som konsult idag och säljare hittar ju uppdrag men om även dessa 80/20 bolag har säljare så förstår jag inte fördelen med min anställning?

Det skiljer sig givetvis åt mellan bolag, men om man generaliserar borde den största risken med att ha sin lön direkt kopplad till vad en fakturerar kund vara att man står utan inkomst om man inte fakturerar. Om du är konsult med månadslön tjänar du dina pengar varje månad, uppdrag eller ej. Visst, efter några månader utan uppdrag kommer du bli uppsagd, men du får i alla fall en lön under din uppsägningstid osv.

Om din lön bestäms av din faktura, och du är utan uppdrag, kunden är missnöjd med leveransen och inte betalar fakturan, etc., står du utan lön. En del bolag jag pratat med menar att detta är något konsultbolaget redan tagit höjd för. De är villiga att erbjuda en garantilön, eller låter dig ta ut lön trots att du inte fakturerar. Det är viktigt att ha koll på vad som gäller för varje bolag och just ditt avtal.

Sen ska man inte förringa att de flesta bolag som praktiserar faktura-delnings-metoden är små. Jobbar du på Afry eller Sigma och får ditt uppdrag uppsagt har du sannolikt ett nytt uppdrag på någon vecka. Det kan vara svårare för ett mindre bolag att omplacera en konsult med kort varsel.

Skrivet av Cameltotem:

Hur sätts timpriset, är det någon förhandling mellan säljare, kund och utvecklare? Vad brukar en konsult med 3-5 års erfarenhet ta i timmen?

Timpriset sätts mellan bolaget och kunden. Detta gäller alltid; oavsett vad ditt avtal med bolaget säger. Kunden skiter (sannolikt) i hur bolaget betalar dig, de bryr sig bara om vilket timpris bolaget debiterar dem.

Angående schablonpriser är det för många faktorer som spelar in för att kunna ge ett svar. Ort, roll, kund, etc.

Skrivet av Cameltotem:

Jag gissar på att det är mycket högre krav på utvecklare för denna typ av bolag?

Ja och Nej.
Eftersom bolaget betalar % av det som faktureras kund och du som anställd förväntas stå för dina egna kostnader (pension, sjukförsäkring, utrustning, etc.) har inte bolaget någon egentlig risk. Lite admin för att sköta sälj + löneadministration. Som jag nämnde tidigare är många av de bolag som praktiserar faktura-delnings-metoden små. För ett litet bolag är varje anställd en större andel av bolaget och anseendet för bolaget i stort påverkas mer pga varje konsults prestation.

Med anledning av dessa två saker är det vanligt att den här sortens bolag fokuserar på mer seniora konsulter då de oftast är mer självgående och redan har koll på "hur man är som konsult".

avskedad och uppsagd är tydligen inte samma sak
Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Visst, efter några månader utan uppdrag kommer du nog avskedas, men du får i alla fall en lön under din uppsägningstid osv.

Möjligen uppsagd men inte avskedad. Det är stor skillnad på dessa två termer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Möjligen uppsagd men inte avskedad. Det är stor skillnad på dessa två termer.

TIL -> https://www.unionen.se/rad-och-stod/skillnaden-mellan-att-bli...

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

2. Hur sätts timpriset, är det någon förhandling mellan säljare, kund och utvecklare? Vad brukar en konsult med 3-5 års erfarenhet ta i timmen?

Skrivet av GLaDER:

Timpriset sätts mellan bolaget och kunden. Detta gäller alltid; oavsett vad ditt avtal med bolaget säger. Kunden skiter (sannolikt) i hur bolaget betalar dig, de bryr sig bara om vilket timpris bolaget debiterar dem.

Angående schablonpriser är det för många faktorer som spelar in för att kunna ge ett svar. Ort, roll, kund, etc.

Jag har en nära vän som är chef på Sylog (som kör ~80/20 beroende på avtal) och där förhandlar man om sin önskade timdebitering vid anställning (likställ med löneförhandling). Hög debitering kan innebära att det är svårare att hitta uppdrag, men mer intäkt när du väl är i uppdrag.

Som de flesta sagt, det är ett sätt att riskdela (med övervikt mot den anställde) och ett sätt att "vara egen" utan alla för- och nackdelar utav det.

En fundering: Har det varit problem för någon att få bostadslån vid en 80/20 anställning? Egenanställd kan ställa till det utan ordentligt kapital och även projektanställningar brukar inte bankerna gilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

En fundering: Har det varit problem för någon att få bostadslån vid en 80/20 anställning? Egenanställd kan ställa till det utan ordentligt kapital och även projektanställningar brukar inte bankerna gilla.

Kontraktuellt borde en faktura-delnings-anställning ses som en tillsvidareanställning. Banken tittar väl på deklarerad inkomst samt anställningsform?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Ger mig in i diskussionen med lite input.

Det skiljer sig givetvis åt mellan bolag, men om man generaliserar borde den största risken med att ha sin lön direkt kopplad till vad en fakturerar kund vara att man står utan inkomst om man inte fakturerar. Om du är konsult med månadslön tjänar du dina pengar varje månad, uppdrag eller ej. Visst, efter några månader utan uppdrag kommer du bli uppsagd, men du får i alla fall en lön under din uppsägningstid osv.

Om din lön bestäms av din faktura, och du är utan uppdrag, kunden är missnöjd med leveransen och inte betalar fakturan, etc., står du utan lön. En del bolag jag pratat med menar att detta är något konsultbolaget redan tagit höjd för. De är villiga att erbjuda en garantilön, eller låter dig ta ut lön trots att du inte fakturerar. Det är viktigt att ha koll på vad som gäller för varje bolag och just ditt avtal.

Sen ska man inte förringa att de flesta bolag som praktiserar faktura-delnings-metoden är små. Jobbar du på Afry eller Sigma och får ditt uppdrag uppsagt har du sannolikt ett nytt uppdrag på någon vecka. Det kan vara svårare för ett mindre bolag att omplacera en konsult med kort varsel.

Timpriset sätts mellan bolaget och kunden. Detta gäller alltid; oavsett vad ditt avtal med bolaget säger. Kunden skiter (sannolikt) i hur bolaget betalar dig, de bryr sig bara om vilket timpris bolaget debiterar dem.

Angående schablonpriser är det för många faktorer som spelar in för att kunna ge ett svar. Ort, roll, kund, etc.

Ja och Nej.
Eftersom bolaget betalar % av det som faktureras kund och du som anställd förväntas stå för dina egna kostnader (pension, sjukförsäkring, utrustning, etc.) har inte bolaget någon egentlig risk. Lite admin för att sköta sälj + löneadministration. Som jag nämnde tidigare är många av de bolag som praktiserar faktura-delnings-metoden små. För ett litet bolag är varje anställd en större andel av bolaget och anseendet för bolaget i stort påverkas mer pga varje konsults prestation.

Med anledning av dessa två saker är det vanligt att den här sortens bolag fokuserar på mer seniora konsulter då de oftast är mer självgående och redan har koll på "hur man är som konsult".

Ja, där jag jobbar har jag ju en garantilön oavsett om jag debiterar eller ej. Vet inte hur länge man kan sitta säkert utan uppdrag men några månader är nog inget problem. Så absolut behöver du ju kunna debitera för det ska vara värt med 80/20 men om man förutsätter att man hela tiden sitter i uppdrag och inte är en dålig konsult/utvecklare så kan jag omöjligen se hur det kan löna sig att jobba för ett fast månadslön a la Sigma, Cap etc.

Klar man tar en större risk men det känns ju som du kan plocka in bra mycket mer i lön och lägga undan om det skulle krisa några månader jämfört med hela tiden ha en lägre lön men "säkrare" anställning.

De enda jag undrar är väl hur svårare det är att fixa uppdrag med mindre bolag jämfört med de större bolagen som har riktigt stora kontaktnät.

Kan man inte också ta ut lön vid brytgränsen och sen ta resten som utdelning i sitt eget AB också?

Som sagt allt låter för bra för vara sant, förstår inte varför man vill jobba för vanliga konsultbolag? Nu visste jag inte ens om det här. Det är otroligt svårt att hitta karriärsråd för IT utvecklare, men detta är ju guldvärt! Tack så mycket!!

Skrivet av Penguin:

Jag har en nära vän som är chef på Sylog (som kör ~80/20 beroende på avtal) och där förhandlar man om sin önskade timdebitering vid anställning (likställ med löneförhandling). Hög debitering kan innebära att det är svårare att hitta uppdrag, men mer intäkt när du väl är i uppdrag.

Som de flesta sagt, det är ett sätt att riskdela (med övervikt mot den anställde) och ett sätt att "vara egen" utan alla för- och nackdelar utav det.

En fundering: Har det varit problem för någon att få bostadslån vid en 80/20 anställning? Egenanställd kan ställa till det utan ordentligt kapital och även projektanställningar brukar inte bankerna gilla.

Okej jag trodde timdebiteringen sattes per uppdrag? Du sätter alltså en timdebitering när du börjar och sen kör ditt företag den mot kunden hela tiden?

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Kontraktuellt borde en faktura-delnings-anställning ses som en tillsvidareanställning. Banken tittar väl på deklarerad inkomst samt anställningsform?

För att visa din anställningsform kan du behöva visa anställningsavtal och då tänker jag att det kan komma frågor kring hur trygg den är. Men jag är också osäker, därav frågan.

Skrivet av Cameltotem:

Okej jag trodde timdebiteringen sattes per uppdrag? Du sätter alltså en timdebitering när du börjar och sen kör ditt företag den mot kunden hela tiden?

Du kommer överens om en timdebitering som de ska sälja dig för. Går inte det att hitta någon kund som vill betala den summan så får man diskutera hurvida man ska sänka eller liknande. Det är mer eller mindre samma sak som att ett bolag har ett list pris för juniora, "normala" och seniora konsulter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Ja, där jag jobbar har jag ju en garantilön oavsett om jag debiterar eller ej. Vet inte hur länge man kan sitta säkert utan uppdrag men några månader är nog inget problem. Så absolut behöver du ju kunna debitera för det ska vara värt med 80/20 men om man förutsätter att man hela tiden sitter i uppdrag och inte är en dålig konsult/utvecklare så kan jag omöjligen se hur det kan löna sig att jobba för ett fast månadslön a la Sigma, Cap etc.

Klar man tar en större risk men det känns ju som du kan plocka in bra mycket mer i lön och lägga undan om det skulle krisa några månader jämfört med hela tiden ha en lägre lön men "säkrare" anställning.

De enda jag undrar är väl hur svårare det är att fixa uppdrag med mindre bolag jämfört med de större bolagen som har riktigt stora kontaktnät.

Kan man inte också ta ut lön vid brytgränsen och sen ta resten som utdelning i sitt eget AB också?

Som sagt allt låter för bra för vara sant, förstår inte varför man vill jobba för vanliga konsultbolag? Nu visste jag inte ens om det här. Det är otroligt svårt att hitta karriärsråd för IT utvecklare, men detta är ju guldvärt! Tack så mycket!!

Man kan väl se det såhär, om man blir sjuk en period eller liknande kommer man i många fall få bra mycket mindre med 80/20 lösningen. Men det beror ju också på hur mycket lön jämfört med inkomst man har med normalt upplägg också. Jag hade nog tagit 80/20 om det erbjöds på nuvarande bolag men jag hade inte bytt från en arbetsgivare jag var nöjd med för att få det. Man får lite mer pengar när det går bra men är man sjuk så blir det mindre. Men då sitter jag också på rätt hög fast lön och i princip ingen del som är beroende av min fakturering (vilket förhoppningsvis kommer ändras).

Permalänk
Medlem

Är det bara ni utvecklare som kör med 80/20 ? Civ ing, seniora ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Är det bara ni utvecklare som kör med 80/20 ? Civ ing, seniora ?

Jag är inte direkt ren utvecklare utan matematiker, även om en stor del av mina uppdrag är inom det området. Det finns alla möjliga upplägg i min bransch, allt från fast lön som jag har idag till 80/20 eller eget AB som fakturerar det större bolaget. Skulle tro att det finns i de flest abranscher faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Är det bara ni utvecklare som kör med 80/20 ? Civ ing, seniora ?

Finns mängder av konsultbolag som kör med 80/20, dock har de flesta olika namn på det.
Vet bland annat att Afry, Sigma och Alten kör med det, vissa bolag vill till och med att du skall gå över på "rörlig" (80/20) lön efter du har vart fastanställd i ett visst antal månader.

Finns även möjlighet att gå in i de flesta stora konsultbolagens ram-avtal som underkonsult om du hittar ett uppdrag till dig själv, det kan tas allt ifrån 5-25% av faktureringen beroende på vilket bolag man väljer där med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Är det bara ni utvecklare som kör med 80/20 ? Civ ing, seniora ?

Nope, jag är nationalekonom. Jobbat som projektledare och business analyst när jag var jag var konsult. På ett bolag fick jag 63% av faktura+30k garantilön (B3) och på ett annat 80℅ av fakturan fast utan garantilön. Fakturarade mellan 900-1100kr/h hos båda konsultbolagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Gå in högt också. Det här att man ska höja ”när man visar vad man går för” fungerar aldrig. Går du in för lågt kommer du aldrig få upp lönen. Bäst att begära vad top 25% har i statistiken.

Just nu är det enorm kompetens brist så är väldigt enkelt att byta. Speciellt i de större städerna.

Kan instämma att detta är vad jag själv har upplevt i arbetslivet för både kollegor och kursare från universitetet på andra bolag.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Nope, jag är nationalekonom. Jobbat som projektledare och business analyst när jag var jag var konsult. På ett bolag fick jag 63% av faktura+30k garantilön (B3) och på ett annat 80℅ av fakturan fast utan garantilön. Fakturarade mellan 900-1100kr/h hos båda konsultbolagen.

Beläggningsgrad över tid ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

40 år utan högre studier och inga särskilda spetskompetenser så det blir nog inte bättre än såhär när man jobbar på en service desk med lite övertid o sånt
37k

Visa signatur

Baaahh