Permalänk
Medlem

Behöver en ny burk ASAP

Tjenare alla Sweclockers. det är dags att införskaffa mig en ny burk då jag haft min i över 10år och den knappt klarar av att ha wow och spotify uppe samtidigt. jag är inne för att köpa mig en prebuild då jag hört att de är svårt att få tag i grafikkort these days... har kikat runt här på forumet och det verkar vara fel med kylningen/nätagget (för lite wat) på varje prebuild. min budget ligger mellan 12-15k och vill ha en dator som är framtidssäkrad så jag slipper tänka på att köpa en ny om 2år. spelar för de mesta fortnite och wow. men har planer att börja spela GTA och vill gärna klara av de på hög kvalite. finns det någon där ute som kan hjälpa mig snabbt!! hade siktet på en https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami.... men dom fortsätter bara skjuta upp leverans datumet. är less på vänta och vill bara han en ny burk nu!!

Mvh/nollkollpådatorer!

Permalänk
Medlem

Tycker mig ha sett att även mer traditionella komponentbutiker (Komplett, Webbhallen, Inet, etc.) avsätter en del grafikkort till sina färdigbyggda datorer. Om du hittar någon vettig sådan hade jag nog hellre satsat på en sådan.

Då bör man åtminstone få en dator byggd runt standardkomponenter som förmodligen är någorlunda vettiga, och i annat fall enkelt kan bytas ut längre fram. Då undviker du också förhoppningsvis grundläggande misstag som de flesta större datorbyggare gör, så som single channel ram, värdelös kylare, etc.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

ahh okej! har du något tips på någon för ett rimligt pris? jag har som sagt inte så mkt koll på vad jag ska söka efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Tycker mig ha sett att även mer traditionella komponentbutiker (Komplett, Webbhallen, Inet, etc.) avsätter en del grafikkort till sina färdigbyggda datorer. Om du hittar någon vettig sådan hade jag nog hellre satsat på en sådan.

Då bör man åtminstone få en dator byggd runt standardkomponenter som förmodligen är någorlunda vettiga, och i annat fall enkelt kan bytas ut längre fram. Då undviker du också förhoppningsvis grundläggande misstag som de flesta större datorbyggare gör, så som single channel ram, värdelös kylare, etc.

Dessa datorbutiker verkar för tillfället ta orimliga överpriser för sina egna byggen. Köpte en Lenovo Legion med ett 2060 och i5 10400 för 8490 kr. Inet vill ha 14 999 för ett liknande bygge där enda skillnaden i prestanda är 10600 och 500 GB extra SSD. Tveksamt om det är värt ca 7000 kr.
https://www.inet.se/produkt/1511039/taurus-gaming-rtx-2060-10...

Hade Inet slängt in ett 3060 Ti i den datorn hade det varit värt dom extra tusenlapparna utan tvekan.

Permalänk
Medlem

aight! jag va just förbi mediamarkt och kikade på några burkar och där var det en legion för 16k med ett 2060 och de kändes för dyrt tyvärr. de fanns även en https://www.mediamarkt.se/sv/product/_acer-predator-orion-300... och läste runt lite om att den går varm som fan. och 18k kändes också för dyrt. funderar kring en legion variant runt 15k haru något tips? verkar bara finnas amd prollar i dom och är lite osäker om de duger eller inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorggg:

Dessa datorbutiker verkar för tillfället ta orimliga överpriser för sina egna byggen. Köpte en Lenovo Legion med ett 2060 och i5 10400 för 8490 kr. Inet vill ha 14 999 för ett liknande bygge där enda skillnaden i prestanda är 10600 och 500 GB extra SSD. Tveksamt om det är värt ca 7000 kr.
https://www.inet.se/produkt/1511039/taurus-gaming-rtx-2060-10...

Hade Inet slängt in ett 3060 Ti i den datorn hade det varit värt dom extra tusenlapparna utan tvekan.

Ok, synd. De har väl inte samma möjligheter att förhandla till sig bra priser helt enkelt.

Bara man är medveten om att ett flertal komponenter man får i vissa färdigbyggda datorer i princip är e-waste när prestandan hos någon komponent inte längre presterar tillräckligt bra. Anledning är att nätaggregaten ofta är för klena samtidigt som de är proprietära. Vissa har väl börjat gå mot ATX12VO som åtminstone är en standard, även om antalet sådana nätaggregat i handeln fortfarande är begränsat. Monteringen av kylare verkar också ofta inte följa någon standard så de är svåra att byta ut vid behov, samtidigt som exempelvis Dell verkar använda skrattretande dåliga kylare som inte ens klarar att kyla processorn utan throttling. Samtidigt har du i troligen den billigast möjliga VRM-uppsättningen som knappt klarar att leverera tillräckligt med ström utan att orsaka throttling.

Lenovo är kanske lite bättre på dessa punkter, men Dell och en del andra tenderar att ha dessa problem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Denna kanske vore något för 12k.

Intel® Core™ i5-10400F processor
NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti graphics
16 GB DDR4 RAM, 512 GB SSD storage

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk
Medlem

Ahh okej! Jag har kikat på den där dell datorn men är inne på en t5 legion med ett rysen 7 och 3060ti. Tror ni man kommer långt med? Vill ju ”framtidsäkra” datorn å då menar jag inte att den ska klara av dom värsta spelen om 5år utan mer att den ska hålla minst 5år.. de enda krävande spelet som lockar mig är typ GTA annars är jag just nu inte så intresserad av något annat. Men vem vet det kanske ändras när man väl köpt en burk:/