Windows 11 hittar ut i förtid – rundade hörn och ny startmeny

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Varför inte ha flytande startmeny som poppar upp där musen är då? Hade iallafall varit nåt nytt.

Vill minnas att SUN OpenLookWindowManager hade det på 1990-talet. Man bara högerklickade på bakgrunden så kom menyn upp där musen var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vill minnas att SUN OpenLookWindowManager hade det på 1990-talet. Man bara högerklickade på bakgrunden så kom menyn upp där musen var.

Jag körde GeoShell som ersättare till Explorer i många år:

https://sourceforge.net/projects/geoshell/

Till Amiga fanns MagicMenu som gjorde ungefär samma sak. Workbench i AmigaOS var ungefär lika omtyckt som Finder i macOS och Explorer i Windows

Tycker det är synd att Microsoft motarbetar denna form av program, men är glad så länge jag kan köra Open-Shell och Directory Opus.

Permalänk
Medlem

Vi behöver mer sådana projekt, och som verkligen kan ersätta den vanliga explorer (eller vad den heter). Och då även kan konfigurera hur fönster ska se ut. Cairo la jag in i en Virtuell-Windows, verkar ju på rätt väg iaf. Det är till stor del Directory Opus som håller mig kvar vid windows, och självklart lathet. Installerade 5 linux dist igår på virtualbox och gör det ofta. Man måste ha koll på den andra världen också

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Vi behöver mer sådana projekt, och som verkligen kan ersätta den vanliga explorer (eller vad den heter). Och då även kan konfigurera hur fönster ska se ut. Cairo la jag in i en Virtuell-Windows, verkar ju på rätt väg iaf. Det är till stor del Directory Opus som håller mig kvar vid windows, och självklart lathet. Installerade 5 linux dist igår på virtualbox och gör det ofta. Man måste ha koll på den andra världen också

Den vanliga utforskaren eller explorer på engelska tycker jag fungerar alledes utmärkt den behöver en uppdatering så ser fram emot den i Windows 11 men jag har aldrig sett något behov av att ersätta den inbyggda saknar du funktioner i utforskaren eller eftersom du inte tycker den är tillräcklig eller vad är det som gör att du inte tycker om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

...vad är det som gör att du inte tycker om den?

Saker jag saknar:

  • Batchjobb (döpa om 1000-tals filer...)

  • Bättre och snabbare kopiering

  • Bättre och snabbare sökfunktion

  • Bättre multitasking

  • Inbyggd arkivhantering (utöver zip & cab)

  • Inbyggt stöd för sFTP

  • Directory/file-compare

Listan kan göras lång!

Directory Opus ersätter kanske ett tiotal andra program för mig i Windows. Har varken arkivhanterare (7-zip), FTP-klient (FileZilla) eller bildvisare (HoneyView) på datorn med DOpus.

Men vi har alla olika behov och Explorer (utforskaren) fungerar för de med enklare behov.

För mig är Directory Opus värt varenda krona, även om Total Commander kan användas i nödfall.

Ett exempel från verkligheten:

I fallet ovan är Windows Explorer extremt begränsat, då Windows helt sonika skapar en ny kopia med namnet (Copy) utan att ens informera mig som användare.

Vid "drag and drop" så får jag upp följande (Explorer.exe):

Många extraklick utan att ens få några direkt valmöjligheter eller ens information om filen i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Varför inte ha flytande startmeny som poppar upp där musen är då? Hade iallafall varit nåt nytt.

Skrivet av clnr:

Det fanns till Unix redan på 90-talet
https://en.wikipedia.org/wiki/Window_Maker
(kan ha funnits ännu tidigare med NeXTSTEP, vet inte om den funktionen fanns där)

Skrivet av SAFA:

Vill minnas att SUN OpenLookWindowManager hade det på 1990-talet. Man bara högerklickade på bakgrunden så kom menyn upp där musen var.

Detta var länge standardsättet att visa menyer i Xwindows, den äldsta av de jag känner till är twm från sent 1980-tal (skeppas fortfarande med Xorg om man inte kör en distribution som valt att paketera den separat). Även fvwm, blackbox mm.

Åtminstone twm var byggt för att nyttja skrivbordsytan, där stannar t.ex. minimerade fönster kvar som en liten ikon på skrivbordet där fönstret tidigare varit (skrivbordet som filmapp tror jag faktiskt Win95 var först med, efter att tidigare Windows-versioner endast kunde ha programgenvägar där). Generellt var fönstren mindre och alla var fascinerade av att man kunde tila fönster bredvid varandra, så man utnyttjade skrivbordsmetaforen till max. Då fanns det en logik i att först "göra plats" på skrivbordet, innan man klickade fram menyn och öppnade ett nytt fönster på vald plats.

Jag kan inte påstå utifrån modernt användande att det vore särskilt praktiskt som enda sätt att nå menyn, för ofta har jag maximerade fönster eller ett lapptäcke av fönster som gör att man inte hittar någon "ledig" skrivbordsyta att klicka på. Men det kanske kan få en revival i takt med att skärmarna blir större?

Annars tycker jag konceptet med en startmeny som alltid är tillgänglig från samma plats är bättre. Den går att nå oavsett maximerade fönster.

Är det någon innovation som Windows varit ledande med så är det startmenyn - jag tror faktiskt att de var först, men är inte alls säker - jag blir gärna rättad på den punkten. I vilket fall så är det något som vid lanseringen av Win95 var sällsynt, men idag så har de allra flesta skrivbordsmiljöer för Linux/Unix någon variant av startmeny. Undantaget de som bygger på att ha en dock-bar (eller vad det heter) likt nuvarande MacOS X, detta har en separat historia i *nix som går tillbaka till åtminstone NeXTSTEP, kanske längre. Men i *nix-världen kombinerades det som regel med en mer komplett meny som kommer upp när man klickar på skrivbordet. XFCE kombinerar sedan länge både startmeny och dockbar, men verkar ha graviterat mer mot startmenyn under senare år.

(har ärligt talat för lite koll på OS X för att säga hur det görs där, så min beskrivning ovan är med nödvändighet grumlig...)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk

Med tanke på att varannan Windows version har varit en total flopp så har jag verkligen 0 förhoppningar om denna. Får väl hoppas på att de lyckas bevisa motsatsen

Permalänk
Avstängd

Tjusigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

(har ärligt talat för lite koll på OS X för att säga hur det görs där, så min beskrivning ovan är med nödvändighet grumlig...)

Frågan är om faktiskt inte Apple var före med både "skrivbord" och "startmeny".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Apple_menu

Har själv lite dålig koll på när olika saker dök upp i System 7 och Mac OS 8.

En annan sak jag gillade från klassiska Mac OS var "Control Strip":
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Control_Strip

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Med tanke på att varannan Windows version har varit en total flopp så har jag verkligen 0 förhoppningar om denna.

Vilken version börjar du räkna ifrån? 1.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Den vanliga utforskaren eller explorer på engelska tycker jag fungerar alledes utmärkt den behöver en uppdatering så ser fram emot den i Windows 11 men jag har aldrig sett något behov av att ersätta den inbyggda saknar du funktioner i utforskaren eller eftersom du inte tycker den är tillräcklig eller vad är det som gör att du inte tycker om den?

Jag tänkte i detta fall inte själva utforskaren utan mer Fönsterhanteraren i helhet. Och även om man kan installera små program för vissa funktioner så skulle det inte skada med om det finns flera olika fönsterhanterare att välja mellan. Precis som jag håller på och testar olika X-miljöer nu på linux, där man kan välja font-storlek beroende på fönster, text, button, fönsterfärg, fönsterikoner, snap-windows, taskbar, m.m. Just sådant saknar jag i Windows.

Om vi pratar Utforskaren så skulle jag installera en ersättare typ. Norton C direkt om Dopus slutade fungera. Går inte att gå tillbaka till windows egna efter så många år med Dopus.

Skrivet av walkir:

Saker jag saknar:

  • Batchjobb (döpa om 1000-tals filer...)

  • Bättre och snabbare kopiering

  • Bättre och snabbare sökfunktion

  • Bättre multitasking

  • Inbyggd arkivhantering (utöver zip & cab)

  • Inbyggt stöd för sFTP

  • Directory/file-compare

Listan kan göras lång!

Directory Opus ersätter kanske ett tiotal andra program för mig i Windows. Har varken arkivhanterare (7-zip), FTP-klient (FileZilla) eller bildvisare (HoneyView) på datorn med DOpus.

Men vi har alla olika behov och Explorer (utforskaren) fungerar för de med enklare behov.

För mig är Directory Opus värt varenda krona, även om Total Commander kan användas i nödfall.

Ett exempel från verkligheten:

https://i.imgur.com/KxbFk52.png

I fallet ovan är Windows Explorer extremt begränsat, då Windows helt sonika skapar en ny kopia med namnet (Copy) utan att ens informera mig som användare.

Vid "drag and drop" så får jag upp följande (Explorer.exe):

https://i.imgur.com/7pVj185.png

Många extraklick utan att ens få några direkt valmöjligheter eller ens information om filen i sig.

Just det som är så bra med Directory Opus, det är så genomtänkt. När man tänker på en funktion som skulle vara bra, så upptäcker man att den redan finns i Dopus bara en sådan grej att man kan dra en genväg till ett program till en toolbar och vips har man den där, eller en dokument eller vad man vill ha.

Ontopic: Med den infon jag fått än så länge känns det mest som ett nytt tema i Windows 11, precis som jag sa i mitt första inlägg här. MS behövde stå i rampljuset lite, därför de annonserar och döper om Windows 10 med nytt skal. Men får hoppas de optimerat koden, gjort Windows snabbare och säkrare och arbetat under ytan också.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Frågan är om faktiskt inte Apple var före med både "skrivbord" och "startmeny".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Apple_menu

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/95/Mac_OS_7.6.1_emulated_inside_of_SheepShaver.png

Har själv lite dålig koll på när olika saker dök upp i System 7 och Mac OS 8.

En annan sak jag gillade från klassiska Mac OS var "Control Strip":
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Control_Strip

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/13/Macintosh_System_7.5.3_screenshot.png

Nu använde man kanske inte nödvändigtvis menyn till allt. I de gamla System/MacOS, särskilt de äldre var ju programmen ofta bara en enda fil, så att bara ha sakerna i mapper på hårddisken var rätt normalt. "Skrivbordet" i den formen är ju gammalt som gatan på Mac, men det roligaste tyckte jag var det här med papperskorgen när Windows 95 kom... Papperskorgen var ju även hur man t ex matade ut disketter, då Macarna hade motordriven utmatning på diskettstationen (och ett litet hål för ett gem e dyl för att mata ut om det sket sig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag tänkte i detta fall inte själva utforskaren utan mer Fönsterhanteraren i helhet. Och även om man kan installera små program för vissa funktioner så skulle det inte skada med om det finns flera olika fönsterhanterare att välja mellan. Precis som jag håller på och testar olika X-miljöer nu på linux, där man kan välja font-storlek beroende på fönster, text, button, fönsterfärg, fönsterikoner, snap-windows, taskbar, m.m. Just sådant saknar jag i Windows.

Om vi pratar Utforskaren så skulle jag installera en ersättare typ. Norton C direkt om Dopus slutade fungera. Går inte att gå tillbaka till windows egna efter så många år med Dopus.

Just det som är så bra med Directory Opus, det är så genomtänkt. När man tänker på en funktion som skulle vara bra, så upptäcker man att den redan finns i Dopus bara en sådan grej att man kan dra en genväg till ett program till en toolbar och vips har man den där, eller en dokument eller vad man vill ha.

Ontopic: Med den infon jag fått än så länge känns det mest som ett nytt tema i Windows 11, precis som jag sa i mitt första inlägg här. MS behövde stå i rampljuset lite, därför de annonserar och döper om Windows 10 med nytt skal. Men får hoppas de optimerat koden, gjort Windows snabbare och säkrare och arbetat under ytan också.

Det är säkert betydligt mer än ett nytt skall de lanserar ett nytt Server operativsystem också Windows Server 2022 och jag skulle kunna tänka mig att det finns nya möjligheter mellan dessa båda operativsystem exempelvis även tätare integrering mot tjänster i Azure när det gäller enterprise och pro för Home versionen är givetvis inte det aktuellt men tätare integrering mot Onedrive skulle det förvåna mig om Microsoft inte implementerat i den nya utforskaren. Jag använder tredjeparts program som 7-zip och andra program för att hantera och modifera mina filer använder mest utforskaren för att öppna stänga filer och kopiera filer samt flytta dem givetvis. Jag har 7-Zip installerat och det integreras exempelvis direkt in i utforskaren i Windows. Microsoft skulle ha svårt och kalla det för största operativsystemet på ett decennium om det inte var stora skillnader säkert en hel del vi inte vet om ännu

Edit
Skulle förvåna mig om det inte blir någon uppdatering av Powershell också exempelvis och även emot Windows Admin Center och att kunn hantera Windows 11 datorer centralt ifrån det gränssnittet ännu mer än man kan göra med Windows 10 idag.

Powershell Windows Admin Center
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Det är säkert betydligt mer än ett nytt skall de lanserar ett nytt Server operativsystem också Windows Server 2022 och jag skulle kunna tänka mig att det finns nya möjligheter mellan dessa båda operativsystem exempelvis även tätare integrering mot tjänster i Azure när det gäller enterprise och pro för Home versionen är givetvis inte det aktuellt men tätare integrering mot Onedrive skulle det förvåna mig om Microsoft inte implementerat i den nya utforskaren. Jag använder tredjeparts program som 7-zip och andra program för att hantera och modifera mina filer använder mest utforskaren för att öppna stänga filer och kopiera filer samt flytta dem givetvis. Jag har 7-Zip installerat och det integreras exempelvis direkt in i utforskaren i Windows. Microsoft skulle ha svårt och kalla det för största operativsystemet på ett decennium om det inte var stora skillnader säkert en hel del vi inte vet om ännu

Edit
Skulle förvåna mig om det inte blir någon uppdatering av Powershell också exempelvis och även emot Windows Admin Center och att kunn hantera Windows 11 datorer centralt ifrån det gränssnittet ännu mer än man kan göra med Windows 10 idag.

Jag hoppas att det är mycket nyheter under skalet som gör det mer optimerat. Jag använder Onedrive själv, men skulle inte vilja ha det mer "påtagligt". Men det lutar ju åt att de ska få in alla i Office, Onedrive och Xbox. Och jag förstår varför de gör det, det är där pengarna finns nu.

Jag misstolkar kanske och är nog inte med på alla nyheter som MS pratat om, men de sa väl att det är de största nyheterna på en decennium FÖR utvecklare som vill marknadsföra sig i Windows? Inte de största nyheterna i Windows generellt?

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Vilken version börjar du räkna ifrån? 1.0?

Nja, ingen koll på de tidigare versionerna rätta mig om jag är helt ute och cyklar men följande har väl varit för de tidigare windows versionerna från 95:

Windows 95 - uppskattat
Windows 98 - problem
Windows Me - problem
Windows xp - uppskattat
Windows Vista - problem?
Windows 7 - uppskattat
Windows 8 - riktigt risigt?
Windows 10 - uppskattat

Är väl ingen vedertagen lista, finns säkert en och annan som skulle säga emot mig ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Faktiskt inte helt omöjligt att installera Open-Shell, men att det sedan ser lite lustigt ut att ha dubbla startikoner är en annan sak

https://i.imgur.com/YRxPYsz.png

För mig funkade det inte alls.. men men...

Jag avinstallerade Win11 betan, fick aldrig vmware workstation att fungera i det heller. Det lutade åt att det var p.ga att jag installerade Windows 11 N versionen men är inte säker.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag trycker hela tiden på windows tangenten på vänster sida av tangentbordet, det är den sidan av tangentbordet jag har höger hand på oftast. Penna i vänster hand (vänsterhänt) - väldigt irriterande (är tillbaka på Windows plattformen efter nästan 15 år på mac)

Jag hoppas man kan avaktivera windows-tangenten för start-meny'n i 11:an. Att ha 1 stor knapp för att öppna ett fönster känns väldigt meningslöst idag. Byt plats på den till en F-knapp/där alla andra funktionsknappar finns och gör windows knappen till en faktist funktionsknapp (tänk mac med crtl/alt/cmd)

Jag kommer köpa 11:an. Jag hoppas det finns saker under huven vi inte känner till än som kommer göra mycket för produktivitet. Känns som om VRAM och cache hantering överlag har blivit sämre med tiden. Systemet borde inte tillåta applikationer att käka mer än vad som finns tillgängligt. Har betydligt mer "not responding" under windows än under OSX i samma mjukvaror.

Vet inte om det stämmer men vad jag läste mig till för X månader sen så "benchmarkade" enterprise versionen av 10:an högre än Pro med Threadripper CPU:na, om det stämmer så hoppas jag på Microsoft helt enkelt skrotar alla versioner och gör 1 system. Känns som om tiden de lägger ner för alla olika versioner kunde ha lagt på att göra 1 system 4ggr bättre på samma tid. Rent visuellt så bryr jag mig inte alls, jag trycker på en ikon och så är programmen jag jobbar på uppe. Men jag hoppas de skrotar de LÖJLIGT stora ikonerna i explorer fönstrena dock. Käkar upp 2/10 fönster på funktioner de flesta använder tangentborden till.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Nja, ingen koll på de tidigare versionerna rätta mig om jag är helt ute och cyklar men följande har väl varit för de tidigare windows versionerna från 95:

Windows 95 - uppskattat
Windows 98 - problem
Windows Me - problem
Windows xp - uppskattat
Windows Vista - problem?
Windows 7 - uppskattat
Windows 8 - riktigt risigt?
Windows 10 - uppskattat

Är väl ingen vedertagen lista, finns säkert en och annan som skulle säga emot mig ^^

Du har inte hört Weird Al - Windows 95 Sucks?

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om de motarbetar detta så mycket. Det finns ju flera projekt som syftar till att ersätta Explorer som MS inte försöker hindra på något sätt, och det har funnits sådana länge. Jag körde någon variant på W98 med virtuella desktops och startmeny överallt exempelvis. Cairo är ett exempel men i och med Windows 8 kom det ju ut ett antal startmenyersättare och liknande, och det finns förstås en massa mjukvaror som kan ändra temat i Windows mycket mer än vad som är möjligt utan tredjepartsmjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Jag trycker hela tiden på windows tangenten på vänster sida av tangentbordet, det är den sidan av tangentbordet jag har höger hand på oftast. Penna i vänster hand (vänsterhänt) - väldigt irriterande (är tillbaka på Windows plattformen efter nästan 15 år på mac)

Jag hoppas man kan avaktivera windows-tangenten för start-meny'n i 11:an. Att ha 1 stor knapp för att öppna ett fönster känns väldigt meningslöst idag. Byt plats på den till en F-knapp/där alla andra funktionsknappar finns och gör windows knappen till en faktist funktionsknapp (tänk mac med crtl/alt/cmd)

Windows-knappen är en funktionsknapp:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/keyboard-shortcut...

Öppna Windows logo key keyboard shortcuts.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 925a:

Jag trycker hela tiden på windows tangenten på vänster sida av tangentbordet, det är den sidan av tangentbordet jag har höger hand på oftast. Penna i vänster hand (vänsterhänt) - väldigt irriterande (är tillbaka på Windows plattformen efter nästan 15 år på mac)

Jag hoppas man kan avaktivera windows-tangenten för start-meny'n i 11:an. Att ha 1 stor knapp för att öppna ett fönster känns väldigt meningslöst idag. Byt plats på den till en F-knapp/där alla andra funktionsknappar finns och gör windows knappen till en faktist funktionsknapp (tänk mac med crtl/alt/cmd)

Jag kommer köpa 11:an. Jag hoppas det finns saker under huven vi inte känner till än som kommer göra mycket för produktivitet. Känns som om VRAM och cache hantering överlag har blivit sämre med tiden. Systemet borde inte tillåta applikationer att käka mer än vad som finns tillgängligt. Har betydligt mer "not responding" under windows än under OSX i samma mjukvaror.

Vet inte om det stämmer men vad jag läste mig till för X månader sen så "benchmarkade" enterprise versionen av 10:an högre än Pro med Threadripper CPU:na, om det stämmer så hoppas jag på Microsoft helt enkelt skrotar alla versioner och gör 1 system. Känns som om tiden de lägger ner för alla olika versioner kunde ha lagt på att göra 1 system 4ggr bättre på samma tid. Rent visuellt så bryr jag mig inte alls, jag trycker på en ikon och så är programmen jag jobbar på uppe. Men jag hoppas de skrotar de LÖJLIGT stora ikonerna i explorer fönstrena dock. Käkar upp 2/10 fönster på funktioner de flesta använder tangentborden till.

Windows-knappen är väldigt användbar då de har lagt till allt fler genvägar via den. Exempelvis: Windows +..: D för "visa desktop", X för att visa inställningsmenyn (som att högerklicka på start), S för sök, R för run, P för "projektion" alltså alternativ för flera skärmar, W för "whiteboard", A för notifikationer, Shift + S för screenshotsverktyg, och så vidare.

Ska man ta bort någon knapp så finns det många bättre alternativ i mina ögon, Caps exempelvis, 99 av 100 gånger man trycker på den är det av misstag och ofta märker man det först när man har skrivit något (smart) som förstås måste skrivas om. Eller varför inte Insert?

Permalänk
Medlem

Windows logo key + Ctrl + Shift +B resettar grafiken, rätt bra om man står där med ett spel som hängt sig, förhoppningsvis släpper den hängningen så man slipper starta om. Spelet måste dock startas igen sen...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Windows-knappen är en funktionsknapp:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/keyboard-shortcut...

Öppna Windows logo key keyboard shortcuts.

Jag är fullt medveten om att Windows-knappen är en funktionsknapp. Men primära funktionen för windows-knappen är att öppna startmeny:n. Startmeny:n är en overlay som täcker hela skärmen. För att använda windows knappen för en faktist funktion så måste man hålla ner den, ett längre tryckkkkkkkkkk. Skrota att den öppnar startmeny:n, inte funktionerna som är anknuten till knappen är allt jag säger.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om de motarbetar detta så mycket. Det finns ju flera projekt som syftar till att ersätta Explorer som MS inte försöker hindra på något sätt, och det har funnits sådana länge.

Jag syftade ganska specifikt på Classic/Open-Shell där detta både inaktiverats och avinstallerats för mig ett par ggr tidigare vid Feature-updates. Samt skälet från utvecklaren av Classic-Shell själv.

Att ersätts Explorer helt kan de säkert vara mer öppna för, då jag exempelvis hittills aldrig haft några problem med Directory Opus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 925a:

Jag är fullt medveten om att Windows-knappen är en funktionsknapp. Men primära funktionen för windows-knappen är att öppna startmeny:n. Startmeny:n är en overlay som täcker hela skärmen. För att använda windows knappen för en faktist funktion så måste man hålla ner den, ett längre tryckkkkkkkkkk. Skrota att den öppnar startmeny:n, inte funktionerna som är anknuten till knappen är allt jag säger.

Alla funktionsknappar av den typen kräver förstås att man håller nere knappen medan man trycker på den andra knappen. Du får inte stor bokstav genom ett kort tryck på shift följt av bokstaven du vill skriva exempelvis.

För mig, som ofta inte rör musen på ganska lång tid, så är knappen väldigt användbar för att starta applikationer, vilket är dess huvudsyfte.

Sen täcker inte startmenyn hela skärmen, inte sedan Windows 8, eller förstås om du använder surfplatteläget. Däremot kan man ändra storlek på den så att den tar upp större delen av skärmen, men vill man inte ha det så så är det ju bara att inte dra ut den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusBroodh:

Nja, ingen koll på de tidigare versionerna rätta mig om jag är helt ute och cyklar men följande har väl varit för de tidigare windows versionerna från 95:

Windows 95 - uppskattat
Windows 98 - problem
Windows Me - problem
Windows xp - uppskattat
Windows Vista - problem?
Windows 7 - uppskattat
Windows 8 - riktigt risigt?
Windows 10 - uppskattat

Är väl ingen vedertagen lista, finns säkert en och annan som skulle säga emot mig ^^

Om vi följer versionerna riktade till konsument med start från 95 blir väl dock versionslistan som följer:

95
98
98SE
ME
XP
Vista
7
8
8.1
10 1507
10 1511
10 1607
10 1703
10 1709
10 1803
10 1809
10 1903
10 1909
10 2004
10 20H2
10 21H1

Sedan kommer folk inte komma överens om vilka versioner som varit bra eller dåliga, så mycket är alldeles tydligt.
Möjligen då att folk är någorlunda eniga om ME, men det finns ju garanterat avvikande åsikter där också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Om vi följer versionerna riktade till konsument med start från 95 blir väl dock versionslistan som följer:

95
98
98SE
ME
XP
Vista
7
8
8.1
10 1507
10 1511
10 1607
10 1703
10 1709
10 1803
10 1809
10 1903
10 1909
10 2004
10 20H2
10 21H1

Sedan kommer folk inte komma överens om vilka versioner som varit bra eller dåliga, så mycket är alldeles tydligt.
Möjligen då att folk är någorlunda eniga om ME, men det finns ju garanterat avvikande åsikter där också.

Det blir väldigt konstigt att dela upp 98 i två och ta med alla versioner av 10, men sedan bortse från t ex en del servicepack, liksom de betydande förändringar som skedde av 95 via OSR. Särskilt om argumentet är att saker sålts i kartong i butik, för det är ju inte riktigt distributionsmodellen för 10.

Permalänk
Medlem

Jag har precis testat en dev version av Windows 11 Pro och ärligt talat begriper jag inte vad vad Microsoft håller på med. Rent grafiskt är det inte mycket att komma med, det lite rundare, lite snyggare ikoner och man har putsat lite här och där, men det känns fortfarande som Windows 10. Det mesta av grejerna går för övrigt att fixa i Windows 10 med olika tillägg.

Jag hade hoppats på något helt nytt, men det är tydligt att Microsoft inte vågar ändra för mycket för man vill inte reta upp folk och ge dem ännu en anledning att överge PC för Apple. Samtidigt är det ju precis det som Windows behöver, byggas nytt från grunden och upp. Bakåtkompatibilitet går att tid att fixa genom virtualisering, men Microsoft är så fega. Nästan så att man hoppas att Microsoft själva har läckt denna Windows 11 iso där man sminkat Windows 10 grisen, men egentligen kommer presentera något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sedan kommer folk inte komma överens om vilka versioner som varit bra eller dåliga, så mycket är alldeles tydligt.

Bra att du även listade alla olika versioner av Windows 10! Det är där den riktiga berg-och-dalbanan började enligt mig.

Men precis som med Vista, så har mycket rättats till i efterhand även i äldre feature releases, men då kör redan många konsumenter "det senaste".

Vi hör sällan någon prata om Windows 8.1 Update 2, men däremot gnäller många fortfarande på Windows 8 utan ens ha kört det.

Skrivet av CrazyDriver:

Nästan så att man hoppas att Microsoft själva har läckt denna Windows 11 iso där man sminkat Windows 10 grisen, men egentligen kommer presentera något helt annat.

Den sminkade grisen är Vista! Microsoft bumpade bara versionsnumret från 6.3 till 10 utan anledning.

6.0 = Vista
6.1 = Windows 7
6.2 = Windows 8
6.3 = Windows 8.1
6.4 = Windows 10 (innan RTM)
10 = Windows 10 RTM

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Alla funktionsknappar av den typen kräver förstås att man håller nere knappen medan man trycker på den andra knappen. Du får inte stor bokstav genom ett kort tryck på shift följt av bokstaven du vill skriva exempelvis.

För mig, som ofta inte rör musen på ganska lång tid, så är knappen väldigt användbar för att starta applikationer, vilket är dess huvudsyfte.

Sen täcker inte startmenyn hela skärmen, inte sedan Windows 8, eller förstås om du använder surfplatteläget. Däremot kan man ändra storlek på den så att den tar upp större delen av skärmen, men vill man inte ha det så så är det ju bara att inte dra ut den.

Allt du säger stämmer och det va därför jag började med: "Jag hoppas man kan avaktivera windows-tangenten för start-meny'n i 11:an" i mitt första inlägg.

Jag har använt penna som muspekare sen tidigt 2000. Jag kör allt på muskelminne. Jag använder funktions-knapparna hela tiden för diverse kommandon. Men att ha en knapp som tar över hela systemet för att visa en meny faller mig inte i smaken speciellt inte där knappen är idag - Det va därför jag skrev att den borde flyttas till "alla andra funktionsknappar" F-knappar/media knappar. Jag jobbar med video-media och sitter man o jobbar i fullskärm och sen RÅKAR trycka på windows-knappen (vilket jag gör ofta eftersom mac-knapparna fortfarande sitter i ryggmärgen) så förlorar åtminstånde jag fokus på det jag gör. Meny:n hamnar ovanför det jag jobbar på och jag måste trycka 2 gånger med muspekaren för att komma tillbaka där jag var.

När det kommer till starta program så finns det betydligt snabbare vägar att gå än grotta in sig i start-meny:n. Kör kommandot t.ex. Microsoft har till och med copy/paste:at från linux och osx gällande en ännu mer "kraftfull" win+r men av nån konstig anledning inte gjort det standard i systemet än. Minns inte vad det hette men det finns under utvecklar-delen på ms hemsida för nerladdning.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3