Nybyggd dator - det första du installerar

Permalänk
Skrivet av Varg:

Exakt, Windows är ju det första man installerar.

Men, för att inte vara för nitisk. Jag har inget givet som jag installerar och inte heller i någon särskilt rangordning. Det blir lätt att man installerar mjukvaror mest av gammal vana. (Case in point: WizTree är galet mycket snabbare än WinDirStat). Alltså är den "ordning" som jag installerar något i högst godtycklig. Men Chrome och drivrutin till grafikkort står högt i rang.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Förutom självklara grejer som webläsare o sånt så är det väl dessa:

7+ Taskbar Tweaker - Få in lite smidiga taskbar-funktioner, så som skrolla varsomhelst på den för att ändra volymen eller dubbelklicka varsom på den för att få upp en Task Manager.
Directory Opus - En extremt customizable ersättare till explorer. Du får tabbar, möjlighet till att spana in två mappar i samma fönster etc etc
Clover - Alternativ till ovanstående om man vill ha nåt gratis, inte alls lika kraftfull men man får t ex tabbar och att man kan dubbelklicka i en tom del av en mapp för att hoppa tillbaks en nivå
Open-Shell-Menu - Ersättar till Classic Shell, alltså en annan startmeny som är mycket mer customizable än Windows inbyggda
Uxtheme - Få möjlighet att installera themes, gör jag mest för att jag vill ha ALLT i Windows så svart som möjligt
Dark Reader - Addon för Chrome (eller Vivaldi som jag kör), man får mörk version av alla websidor, jag sitter alltså med ett väldigt mörkt Sweclocker just nu. Min LG B7 o mina ögon älskar svärta

Sen annat då som t ex Photoshop o Blender för grafik, Spotify för musik, Qbittorrent för torrents, Putty för ssh in till irssi för IRC o WinRAR för packade grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cronix91:

Ja, grejen är det att choco är community drivet så vissa grejer kan ta lite extra tid. Men oftast kommer updates fort in i choco. Värt att vänta en dag eller 2 extra. Men tex drivare så kanske man vill köra direkt, spelar roll hur viktigt drivare är för just dig.

Stämmer bra, brukar software hålla sig uppdaterat generellt sett?
Alltså att de inte är månader gamla typ

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Stämmer bra, brukar software hålla sig uppdaterat generellt sett?
Alltså att de inte är månader gamla typ

Jag tycker det. Oftast brukar jag uppdatera programmen genom choco innan jag får notis i självaste programmet. Fått in några polare på choco också och vi har använt de i ca 4 månader nu och vi alla diggar de. Är man van med linux eller bara vill ha allt på ett och samma ställe så funkar de grymt bra.

Permalänk
Medlem

HWinfo sedan drivrutiner från mb-tillverkarens sida

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk

firefox
moderkortets drivare
gpu drivare
winrar
winamp
vlc
expressvpn
steam
battle.net
ubisoftconnect
origin
epic
hwmonitor
tidal
epos

Visa signatur

i7 6700k (4,8) (32gb) rtx 2080. i5 10600k (16) rx 6700xt. i5 10400(16) rtx 3060. i5 2500k (4,9)(16) gtx 970. predator helios 300 i7 10750h(16) rtx 2060 xbox series x och s. xbox one.

Permalänk
Medlem

Senaste 8 åren har jag enbart suttit på laptop, så det blir alltid en clean installation av Windows och drivrutiner till att börja med, sen kör jag;
- Chrome
- Classic Start
- Revo Uninstaller
- Wise Care 365
- O&O ShutUp10

Sen kan jag börja använda datorn

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Chrome, Grafik drivisar, Mullvad, Steam, Dvdfab, msi afterburner, hwinfo, power panel till ups:en.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

För att ladda ner allt man behöver, så krävs Firefox. Så Firefox är det allra första. Därefter graffedrivisar och Windows update, sen allt möjligt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Operativsystemet
Drivrutiner till grafik, ljud & nätverk(senaste).

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon5930:

Har du licens? Enda verifierade människan med licens i världen sägs vara LGR.

Snart dags för mig att fira 5000 dagar med winrar-licens!

Permalänk

Vet inte om den nämnts tidigare, men ett av dem första programmen som jag numera installerar är PowerToys, ingen aning om hur jag stått ut med inbyggda sökfunktionen så pass länge

Permalänk
Medlem

Firefox
Hwinfo64
Emacs

Permalänk
Medlem

På Windows: Chocolatey som sedan installerar det mesta genom "choco install -y open-shell shutup10 vlc foobar2000 7zip ungoogled-chromium" o.s.v.

På Linux beror det på vad som ingår i distron.

Permalänk
Medlem

sshfs, sedan monterar jag in min filserver och arbetar vidare med programlistor och egenkompilerade program för att få ett system jag vill ha.

Permalänk
Avstängd

CCleaner såklart! 🤠

Permalänk
Medlem

Drivrutiner för hårdvara går väl in först efter en Windows installation, sedan full update på OS.
Sen kommer Firfox, Thunderbird och div andra program allt eftersom man börjar behöva dem.

För alla som debloatar Windows 10, så finns ett bra script (open source, så man kan kolla vad det gör, så det inte gör något fuffens).
https://christitus.com/debloat-windows-10-2020/

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Inaktiv

Windows 10 🙂

Permalänk

Rufus, för att kunna ta bort windows och installera linux istället.

Permalänk
Medlem

Först in går en mapp med diverse program som går att köra utan installation; varav många är små rutiner som är naturligt "portabla" medans en del kan vara särskilda versioner av program som normalt skulle kräva installation. Exempelvis webbläsare som installerar sig i eller spar konfigurationen under användarkatalogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

ninite.com och bockar i:
- Chrome
- ShareX
- 7-Zip
- Steam
- Everything
- VLC
- foobar2000
- Spotify
- HandBrake
- Notepad++
- Filezilla
- LibreOffice
- SumatraPDF
- qBittorrent
- WinDirStat
- Classic Start

Då har man en bra start. Sen måste man in med HWInfo64, Battle.Net launchern, Sublime Text, OVPN, 1Password, MPC-HC, OBS och säkert mycket annat jag inte kommer ihåg.

I ditt fall hade jag också avinstallerat NZXT's CAM skit som jag gissar de förinstallerat.

Aldrig hört talas om ninite. Verkar ju jättesmidigt!
Själv har jag inte byggt en Windows-maskin på.. snart 10 år.
Har mest blivit Fedora-burkar på sistone. Då installerar jag vscode med diverse plugins, eventuellt lutris och gw2, och sen i princip klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av breakwin:

Undviker all bloat som kan komma förinstallerat. Ha ett rensat och clean windows10 installation. Undviker även all antivirus/antimalware produkter som finns där ute. Utifrån min egen upplevelse är de mer bloat än hjälp.

Använder ninite.com och sen är jag klar.

Kanske bättre att installera Windows Server 2019 istället?
Mycket mindre bloat.

Permalänk
Medlem

CCleaner
Malwarebytes

Evernote Legacy
Rainlendar2
Firefox Nightly
Tor Browser
Mullvad VPN

VLC
SVP4 Pro + MPC-HC
Spotify
foobar2000
SoundSwitch

qBittorent
Winrar

MSI Afterburner
Steam
Discord
OBS Studio
Parsec

HandBreak
avidemux
Office 2019
Adobe CC

Activate Windows Photo Viewer on Windows 10.reg
Remove Shortcut Arrow.reg

Minecraft
PUBG
Red Dead Redemption 2

Pular lite med inställningar, lägger till skärmsläckare och sen är man tillbaks där man var innan i stort sett

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av galaXy:

Senaste 8 åren har jag enbart suttit på laptop, så det blir alltid en clean installation av Windows och drivrutiner till att börja med, sen kör jag;
- Chrome
- Classic Start
- Revo Uninstaller
- Wise Care 365
- O&O ShutUp10

Sen kan jag börja använda datorn

Det går ju inte ens att göra en clean installation av windows längre. Fyllt med bloatware, antivirus och updates som inte går att stänga av. Man vet aldrig när man får en ny "news bar" eller liknande när sätter på datorn. Har man windows äger man uppenbarligen inte längre datorn utan man lånar "sin" dator och priset man betalar är sin integritet. Lite som när man sparar grejer på googles moln.

Det är verkligen dags att byta till linux.

Permalänk
Medlem

Ser att många installerar chrome, varför kör ni inte med ”nya” edge? Vad är motiveringen där?

Enda anledningen är väl om man kör google rakt om, men jag gissar att många inte gör de för de verkar vara så noga me att ta bort bloat o annat skräp.

W.update
Grafikdrivare
B.net
Steam
Avinstallera lite som kmr me windows, samt rensa bort alla widgets under start

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

OS (såklart 🙂)
Webbläsare
Drivrutiner
Antivirusprogram

Allt annat är frivilligt 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

Det absolut första efter man kommit in i windows så blir det wincommander(eller totalcmd som de nog heter) ett måste sen discord, steam, epic mm

Permalänk
Medlem

Firefox
Visual Studio
Notepad++
Blender
Davinci Resolve
7zip
Steam
Spotify

Har nog glömt något, men ungefär så

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Utan tvekan firefox. Det är min webbläsare to-go. Och Chrome, men den använder jag bara för jobbet och att synka bokmärken mellan jobbet och hemma.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Windows 10 Firewall control.