Yale Doorman V2N + Home Assistant

Permalänk
Medlem

Yale Doorman V2N + Home Assistant

Jag kör Home Assistant på en Raspberry Pi 3B+ med en USB-dongel för ZigBee (via deCONZ) och en för Z-Wave. Nu har jag flyttat till ett hem med ett Yale Doorman V2N lås som jag vill smarta till. Är det någon som vet hur man enklast gör det? Hittar väldigt lite hjälpsam info. Det snackas mest om Verisure men jag är inte intresserad av att betala månadsavgift.

Det jag har hittat är Telias smarta modul med hub:
https://smartfamily.telia.se/butik/nyckelfrihet

1. Det ser ju ut som att modulen jobbar med vanlig ZigBee. Klarar jag mig med att köpa bara den modulen och koppla upp den via deCONZ? Det skulle ju vara smidigt, men hittar som sagt ingen info, och den finns inte med i kompatibilitetslistan: https://phoscon.de/en/conbee2/compatible
2. Om punkt 1 inte går - går det att integrera Telias Smart Home hub med Home Asisstant? Någon som har försökt?
3. Någon som känner till något annat sätt att integrera en Yale Doorman med Home Assistant?

Permalänk
Medlem

Du behöver ej abonemmang för verisure + Yale.

Jag använder Verisures smartbox + min yale doorman och syncar mot home assistant.
Använder inte verisures plugin i hass då iaf förr så blev de "arga" på de som använde plugin då den pollar för mycket och anser att det inte är ok.
Så jag kör en email-sensor istället, har skapat ett gmailkonto som får mailhändelser på alla upplåsningar och därmed scannar home assistant av det, blir en liten fördröjning men funkar för mig.

Emailsensor ger mig då info om vem som låste upp senast och när. Ingen möjlighet att låsa upp/låsa.

Skaffar du verisureboxen se till att maila verisure och be dom ta bort dina uppgifter (efter du skapat ditt konto) så slipper du Verisure säljare som ringer och försöker kränga sitt skräp på dig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850