Permalänk
Medlem

https://drive.google.com/file/d/1xEYC075R8P_17xbnGs0I1s3IhsFl...

Tro det eller ej denna löste man men går emot alla intuitioner

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

https://drive.google.com/file/d/1xEYC075R8P_17xbnGs0I1s3IhsFl...

Tro det eller ej denna löste man men går emot alla intuitioner

Antar att det är vits tur att spela.

1. Qc4+, Kd2
2. Qc1+, Kxc1
3. Nb3#

Snyggt matt när man offrar damen som en magnet.

Dold text
Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Sweclockers schackturnering nr 2 omgång 2 har startat!!
Lite roligt att turnering nummer 2 omgång 2 startar innan turnering 1 omgång 2.

På tal om blunder och blitz förut, här kommer en roligt blunder vilket vit gav upp efter draget.
https://www.chess.com/game/live/14124112851

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara dags att byta färgerna på chackpjäserna ifrån Svart vs Vitt till några andra mer neutrala färger?, tycker även att det är fel att Vita sidan alltid får börja och göra första draget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Borde det inte vara dags att byta färgerna på chackpjäserna ifrån Svart vs Vitt till några andra mer neutrala färger?, tycker även att det är fel att Vita sidan alltid får börja och göra första draget.

Hur tänker du här? Någon slags pk vinkel på det hela :). Vit börjar ju alltid blir ju inte rättvist om det är random men man spelar ju alltid två matcher eftersom vit har en fördel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paydaye:

Borde det inte vara dags att byta färgerna på chackpjäserna ifrån Svart vs Vitt till några andra mer neutrala färger?, tycker även att det är fel att Vita sidan alltid får börja och göra första draget.

Kanske men en svart och vit bonde är lika mycket värda. Så det är ju endast vem som startar som gör skillnad. Undra om man högre sannolikhet att vinna som vit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sweclockers schackturnering nr 2 omgång 2 har startat!!
Lite roligt att turnering nummer 2 omgång 2 startar innan turnering 1 omgång 2.

På tal om blunder och blitz förut, här kommer en roligt blunder vilket vit gav upp efter draget.
https://www.chess.com/game/live/14124112851

Vit gjorde ju flera blunders och svart en del också. Även om sista blundern blev ett genidrag Offra torn när han bara kunde tagit med bonde var det värsta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Semester igen går det diskvalificera spelare som inte spelar klart matcherna så vi kommer vidare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Semester igen går det diskvalificera spelare som inte spelar klart matcherna så vi kommer vidare

Jag förstår frustrationen. Jag kommer dock inte att diskvalificera någon som spelar efter reglerna som är uppsatta. Jag tar det som en lärdom till nästa gång att stänga av semesterläge.

Jag har varit inne och kollat men det verkar inte gå att stänga av semesterläge i efterhand.

Permalänk
Medlem

PSA: Tror jag peakat i min schackkarriär…

En spelare anklagade mig för att smurfa och jag har vunnit mot två olika 1600 trots att jag själv är 1200. Men det tydligaste beviset är meddelandet jag nyss fick efter en ganska jämn match.

”u kanker moeder” vilket är nederländska för ~”din cancermamma”. Jag utgår från att det är någon sorts förolämpning och av alla hundratals partier schack jag spelat så är det första gången något liknande händer. Svarade förstås ”gg :)”.

För övrigt har jag börjat spela lite mer tiominutersschack istället för enbart dygnsschack. Helt plötsligt känner jag mig som en nybörjare igen, det blir nästan ett helt nytt spel.

Edit: Glömde nämna att han som skrev det till mig verkar vara korean. Varför en korean skriver på nederländska till en svensk vet jag inte riktigt.

Permalänk

Haha, bra beröm! Man tänker sig att det är mer sådant i snabba matcher?

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Då har jag lyckats klättra lite i rating iaf, 1160 nu i rapid 10min. Jag kör mest blitz men jag tog och körde lite rapid för att testa. Och det är faktiskt något lättare iaf för mig att få högre rating i rapid än blitz. Men det är väl mest för att jag får lite mer tid per drag eftersom jag är lite långsam fortfarande. Dock är det rätt seg utveckling ändå då jag var rapid~1050 22mars. Så det är ju bara +100 på två månader. Fast det kanske inte är så illa ändå?

Har ni något bra tips på vad man bör träna på? Jag har kört en del pussel för att förbättra min taktik och har fått hyfsat rating i pussel. Problemet är väl mest att jag är för långsam i pussel och missar en hel del taktik i vanligt spel där det måste gå desto snabbare.

Jag har också börjat streama lite schack. Jag är nog inget vidare rolig att titta på men jag brukar träffa lite folk som vill köra matcher typ blitz och rapid och det är lite kul. Fast ibland är det extremt svårt, jag vet inte om de kanske är för att de kollar på streamen och då ser exakt allt jag tänker. Jag har fått stryk av en som har lägre blitz rating än mig många gånger och när jag kika på analysen av två matcher så fick han 96-97% precision. Så vi har nog kört 70 matcher nu mot varandra. Det märkliga är att han kan typ tabba bort sin drottning på drag 3 men ändå nå 96% precision i slutändan trots att han har blivit av med drottningen på drag 3.

Permalänk
Medlem

Hur går det för er med Schack-spelandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur går det för er med Schack-spelandet?

Mycket. Det är så det går just nu. Skrev upp mig på tre turneringar som jag uppfattade det skulle börja olika datum men de började inom loppet av två dagar. Så nu har jag ca 40 spel igång, ooops.

Har legat runt ganska exakt 1200 i rating ett tag nu, har helt klart nått en platå. Jag vill tro att jag kan klättra en del om jag på riktigt lär mig en öppning eller tre samt om jag slutar göra de där enstaka dragen som kan förstöra hela spelet. Som tur är händer det inte jätteofta längre

Har ni någon favoritöppning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Mycket. Det är så det går just nu. Skrev upp mig på tre turneringar som jag uppfattade det skulle börja olika datum men de började inom loppet av två dagar. Så nu har jag ca 40 spel igång, ooops.

Har legat runt ganska exakt 1200 i rating ett tag nu, har helt klart nått en platå. Jag vill tro att jag kan klättra en del om jag på riktigt lär mig en öppning eller tre samt om jag slutar göra de där enstaka dragen som kan förstöra hela spelet. Som tur är händer det inte jätteofta längre

Har ni någon favoritöppning?

Jag kan inte namnet på öppningar. Men jag har börjat lira modern defense eller liknande en del. Där jag öppnar upp med bishop på b2 och g2. Fast jag brukar härma efter med e4 eller d4 så jag iaf har en pawn i mitten.
Jag har kört mest rapid och har varit uppe och touchat på 1200 nu ligger jag strax under typ 1190.

Men ah öppningsteori lär ju hjälpa en del. Fast det handlar väl mest om att överleva öppningarna. Sedan är det riktigt shack. Jag vill inte spela memory ;). Men man märker att folk har tränat in sina öppningstaktiker väl och det är hemskt när man faller för en öppningsfälla. Men förhoppningsvis så minns man mönstret så småningom.

Jag kikar lite på video och jag blev tipsad om en vettig kanel med öppningsteori idag, men hur ska man minnas allt? Förhoppningsvis snappar man upp en del.
Ska se ifall jag kan länka den.

Denna kanelen var det han tipsa mig om

40 spel igång samtidigt låter kämpigt. Jag håller på avveckla mina dailys. Fast det tar tid, har ett flertal 14 dagars som jag påbörjade i mars, varav motståndaren väntar 13 dagar för att sedan gå på semester. Så sjukt tråkigt. Kanske hans taktik är att tråka ut motståndaren?
Jag har även märkt att om motståndaren har en vinnande spel eller position så spelar den snabbt men om det blir lite kämpigt så går tiden gärna mot max innan drag görs. Så det kanske är bäst trots allt att köra 1 dagar utan semester om man ska spela dailys.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Har ni något bra tips på vad man bör träna på? Jag har kört en del pussel för att förbättra min taktik och har fått hyfsat rating i pussel. Problemet är väl mest att jag är för långsam i pussel och missar en hel del taktik i vanligt spel där det måste gå desto snabbare.

Jag har lyssnat på vad några spelare med hög rating på nätet (Naroditsky, Finegold, Bartholomew, nån mer) ger för råd till oss nya, och råden verkar följa samma mönster:

- Spela matcher (doh!), gärna upp till 1-3 matcher per dag och ta som vana att efteråt analysera sina största misstag, undvik snabba matcher och kör istället rapid 15 min + 10 sek eller långsammare som classical/daily för att ha tillräcklig tid att tänka. Man blir säkert bättre av snabba matcher också men då är det lätt att man bara förstärker dåliga vanor som sen sätter käppar i utvecklingen gissar jag.

- Lös några taktikpussel varje dag och sträva efter att lösa samtliga (dvs 100% accuracy), chansa inte utan skaffa vanan att inte göra något drag innan man ser bästa kombinationen (jättesvårt!)

Sen finns det säkerligen mängder andra bra grejer att träna på Kan starkt tipsa om Daniel Naroditskys kanal på youtube, speciellt hans "speedruns" för olika ratingnivåer är väldigt lärorika för han motiverar exakt varför han gör sina drag. https://www.youtube.com/watch?v=XzgnlvT5-6Y

Skrivet av Elektron:

Hur går det för er med Schack-spelandet?

Hittills har det gått bra och jag har roligt med dailys och taktik, men nu behöver jag börja spela fler matcher för att bli bättre. Hoppas ha mer tid för schack på semestern i sommar, och då börja spela lite rapid. Skaffade diamond på chess.com i början på maj och har kört ca 10 minuter intensivt fokus på taktikpussel varje dag, jag känner att jag blivit snabbare på att se kombinationer så det gör helt klart nytta när man tränar det regelbundet. Nu börjar det bli riktigt svårt att klättra så jag har nog stött på min första "tröskel" vad gäller taktik.

Skrivet av Trunk:

Har ni någon favoritöppning?

Som vit börjar jag nästan alltid med bonde till d4, sedan Kf3, och sedan fianchetto av löparen till Bg2 och sen rockad. Blivit en vana. Som svart oftast Caro-Kann om vit börjar med e4, annars improviserar jag. Jag kan dom första 6-7 dragen i accelerated dragon.

Visa signatur

burk intel comet lake-s 10850k, asus rog strix oc 3090, asus z490 maximus xii hero, 2x16gb g.skill trident z 3600mhz cl16-16-16-36, kingston a2000 m.2 1tb, fractal design define 7 compact, corsair ax1000 v2 titanium, noctua nh-u12a
skärmar alienware aw2721d, panasonic tx-55fz800e
inputs logitech g pro wireless, logitech g915 tkl linear, xbox elite wireless controller series 2
ljud usb -> dac topping d70s -> amp arcam rhead -> sennheiser hd600 & 650, akg k712 pro

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra Bobby Fischer one trick pony. Han körde alltid e4 sen ut med sin favvolöpare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Sweclockers turnering nr 3
1 dag mellan dragen max och ingen semester tillåten.
15 platser
Turnering startar när platserna är fyllda.

https://www.chess.com/tournament/sweclockers-3-e

För er som är lite spelsugna. Även om det är turnering så är syftet att vi ska kunna spela med varandra mest på skoj så ta det inte för allvarligt.

Permalänk
Medlem

Gärna med men behöver en invite?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gärna med men behöver en invite?

Fungerade inte länken för att gå med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Fungerade inte länken för att gå med?

Den säger invite only när jag försöker gå med

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Den säger invite only när jag försöker gå med

Jaha då är jag med. Här kommer en länk till turnering nummer 3
https://www.chess.com/tournament/sweclockers-3-e/join/f4eed0
Det kan vara så att man automatiskt går med om man klickar på länken så det kan man tänka på innan man klickar på denna länk.

Permalänk
Medlem

För att vara tydlig så kan man trycka på länken nedan för mer information om turneringen. Men det går inte att joina trots att det finns en sådan knapp…

Länken nedan registrerar dig automatiskt så tryck endast på den om du är säker på att vara med.

Just nu är jag den enda som är registrerad, skynda skynda!

Jag vet inte hur det fungerar med chess.com men personligen tycker jag det är roligare om flera från varje grupp går vidare till något sorts slutspel. Men det leder förstås till längre turneringar och man kanske måste vara ett visst antal spelare för att det ska fungera. Men men, roligt oavsett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

För att vara tydlig så kan man trycka på länken nedan för mer information om turneringen. Men det går inte att joina trots att det finns en sådan knapp…
Länken nedan registrerar dig automatiskt så tryck endast på den om du är säker på att vara med.
Just nu är jag den enda som är registrerad, skynda skynda!

Jag vet inte hur det fungerar med chess.com men personligen tycker jag det är roligare om flera från varje grupp går vidare till något sorts slutspel. Men det leder förstås till längre turneringar och man kanske måste vara ett visst antal spelare för att det ska fungera. Men men, roligt oavsett

Jaha du är S-cup. Det är så svårt att hålla reda på vilka som är vilka när de heter olika på chess och sweclockers. Jag har också olika namn på sweclockers och chess.

Tack för förtydligandet av mina inlägg.

Permalänk
Medlem

Skrivit upp mig

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skrivit upp mig

Då är vi 3/15 hittills

Permalänk
Medlem

Har också skrivit upp mig 👍

Permalänk
Medlem

Ser nu att jag var oförskämd och inte svarade på tidigare inlägg. Jag tackar för tipsen, har nu lite att gå igenom

Skrivet av Elektron:

Jaha du är S-cup. Det är så svårt att hålla reda på vilka som är vilka när de heter olika på chess och sweclockers. Jag har också olika namn på sweclockers och chess.

Tack för förtydligandet av mina inlägg.

Ja, det är jag det

Tyvärr verkar man bara kunna byta nick en gång på chess.com så jag är fast med det namnet. Annars hade jag kunnat byta till samma som på sweclockers, men men. Tog mig tiden att lägga till en avatar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av culliford:

- Spela matcher (doh!), gärna upp till 1-3 matcher per dag och ta som vana att efteråt analysera sina största misstag, undvik snabba matcher och kör istället rapid 15 min + 10 sek eller långsammare som classical/daily för att ha tillräcklig tid att tänka. Man blir säkert bättre av snabba matcher också men då är det lätt att man bara förstärker dåliga vanor som sen sätter käppar i utvecklingen gissar jag.

- Lös några taktikpussel varje dag och sträva efter att lösa samtliga (dvs 100% accuracy), chansa inte utan skaffa vanan att inte göra något drag innan man ser bästa kombinationen (jättesvårt!)

Jag tog verkligen till mig av dina råd. Jag har nästan uteslutande kört rapid nu. Det som är fint med långsamma matcher är också att de går rätt så fint att lira på telefonen också. Jag har varit lite halvdålig med analysera efter så det måste jag ta tag i. Men ofta när jag har förlorat så har det ofta varit en rätt så öppenbar blunder, de händer tyvärr fortfarande frekvent.

Iaf nu har jag lyckats klättra till rapid rating 1300 och puzzle rating 1800. Jag skaffade tillbaka betalsystemet så jag kan göra lite pussel varje dag.

Permalänk
Medlem

7/15 platser fyllda hitills