Permalänk
Medlem

Lock till läskburk

Dricker en hel del läsk men blir trött på att kolsyran försvinner så snabbt
Funderade på att köpa ett sånt där lock man sätter på men de nya cola/fanta burkarna har ju blivit smalare.
Någon som vet var man kan skaffa ett lock som passar de nya burkarna?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det fungerar så. Koldioxiden hålls kvar i drickan pga trycket som skapas när burken är stängd. Det måste vara ett riktigt bra lock om du ska lyckas bilda ett nytt tryck.

Permalänk
Medlem

För min del så märker jag knappt ingen skillnad OM det är nån så är det istället åt andra hållet, dvs kolsyran försvinner fortare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nej avslagen kommer läsken bli oavsett lock eller inte. Däremot kan det vara bra att ha om man är ute för att hålla borta t.ex. getingar om man inte vill dricka upp allt direkt.

Fast helst ska man ju undvika att dricka direkt ur burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag tror inte att det fungerar så. Koldioxiden hålls kvar i drickan pga trycket som skapas när burken är stängd. Det måste vara ett riktigt bra lock om du ska lyckas bilda ett nytt tryck.

Så länge locket är tätt uppstår kanske dock ett tryck efter en stund när tillräckligt med kolsyra "läckt ut", som håller tillbaks kolsyran som är kvar. Funkar kanske om man bara öppnar och stänger max 1 gång.

Annars finns väl 25 cl burkar om man dricker så långsamt att man inte hinner få i sig 33cl innan kolsyran åkt ut. Finns även återförslutningsbara PET-flaskor.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tips, såna här lock till typ bakpulver ska funka bra för ändamålet https://cdn.natmat.se/content/shopimages/large/16045-24647-56...

Edit: fast inte till de nya smala burkarna iofs

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Går ju köpa kolsyrepatroner och trycksätta kärlet om man har ett lock som sitter riktigt bra! 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det är en googling bort:
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/lock-till-laskburk.htm...

Så länge locken är täta så bör ju inte mer kolsyra läcka ut så fort tomrummet i burken fyllts med tillräckligt högt tryck.

EDIT: det ser ut att vara samma storlek på den övre delen på burken oavsett ny eller gammal burk.

sista raden
Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Se till att burken (och läsken) är väl kyld. Gaser har högre löslighet i vätskor vid låga temperaturer.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Det är en googling bort:
https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/lock-till-laskburk.htm...

Så länge locken är täta så bör ju inte mer kolsyra läcka ut så fort tomrummet i burken fyllts med tillräckligt högt tryck.

EDIT: det ser ut att vara samma storlek på den övre delen på burken oavsett ny eller gammal burk.

Ur produktbeskrivningen på sidan du länkar till:

"Locken passar normalstora 33 cl och 50 cl burkar och energidrycker. Locken passar INTE på de nya smalare läskburkarna, till exempel smala burkar med Coca Cola och Fanta."

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Lösning: drick fortare!

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Avstängd

Coca-Cola finns nu i enliters PET-flaska vilket passar mig rätt bra. 1,5-2 liter hinner alltid bli riktigt avslagna innan man hinner dricka upp dem, men enliters räcker rätt bra (och passar bättre i kylskåpet), och då brukar jag dricka upp en på två-fyra dagar ungefär. Dock finns inte Fanta i den storleken tyvärr. Prismässigt är det lite svårt att motivera förstås, vanligtvis skiljer det väldigt lite lite att gå upp i storlek. Typ 0,5 liter för 14-15, 1 liter för 15-16, 1,5 för 15-18 och 2 liter för 18-22 ungefär.