Permalänk

"Introducera barnen för PC"-rigg

Har tagit beslutet att bygga en ny dator då den 10 år gamla inte håller måttet.
Användningsområdet är förutom det vanliga Office-användandet och surf att introducera mina barn, 6 & 9 år, till PC.
Dom kan som många yngre hantera en surfplatta men vet knappt hur en mus fungerar så min plan är en dator som kan lira en del lättare spel och låta dom få testa på lite så inga krav från min sida på några höga FPS i de senaste FPS-spelen.... just nu. Jag kan ju bli inspirerad längre fram och få för mig att byta grafikkort.
Pris runt 6500-7000 kr.

Har plockat ihop en som ni gärna får ge omdöme på och tipsa om förbättringar.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att köra på en 1TB SSD för runt tusingen istället. Och det där grafikkortet är inte så roligt. Kan du tänka dig att lägga till ungefär 1000 kr kan du få ett begagnat 1060 som presterar väldigt mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av Tengle:

Skulle rekommendera att köra på en 1TB SSD för runt tusingen istället. Och det där grafikkortet är inte så roligt. Kan du tänka dig att lägga till ungefär 1000 kr kan du få ett begagnat 1060 som presterar väldigt mycket bättre.

Tack för SSD tipset, det ska jag kika mer på. Just grafikkortet så är jag inte så pigg på att betala mer just nu. Tittade på ett RX 550 för strax över 2000kr men känner att jag inte vet hur mycket spel det kommer bli i slutändan. I värsta fall så får 1030 kortet bo i den nuvarande datorn och ett nytt köps till denna nya.

Permalänk
Medlem

Är väl nära att om man köper processor med inbyggd grafik klår det 1030?

Rekommenderar också en betydligt större disk, 512 är nog absoluta minimum - Bättre då att köpa en 1TB SSD än en för liten NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bromspedal:

Har plockat ihop en som ni gärna får ge omdöme på och tipsa om förbättringar.

Skippa upplägget med HDD + liten SSD, och köp en 1 TB NVMe-SSD för 174 kr merkostnad.

WD Blue SN550 är nog den snabbaste för pengarna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5261547

Ett alternativ är den väldigt marginellt långsammare Kingston A2000:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174888

Gör dig själv en tjänst och skippa SATA-SSDs, prisskillnaden mot en NVMe-modell är mindre än 100 kr för samma kapacitet, och för den prisskillnaden får du en betydligt långsammare enhet.

Skrivet av Ernesto:

Är väl nära att om man köper processor med inbyggd grafik klår det 1030?

Inte på långa vägar.

Om man jämför en vanlig 10400 med UHD 630 så är ett GT 1030 utan vidare 200% snabbare.

Permalänk
Medlem

Evt värt att notera är att grafikkortet du sett ut kör på gddr4, medans många andra GT1030 kör på gddr5. Jag vet inte hur stor skillnad det gör, men när jag nyligen skulle köpa ett liknande så såg jag nån kundrecension som klagade på MSI-kortet pga detta.

Jag vet alltså inte om gddr4 vs. gddr5 har praktisk betydelse för ett sådant kort, men det vet säkert någon annan.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Kör du 1030 så kan du vara nästan helt säker på att det inte kommer ske något spelande iaf... Och då kan du lika gärna köpa en CPU med inbygg GPU, typ en Ryzen 5 3400G istället.

Permalänk
Medlem

Det vettigaste om man ändå håller på att kompromissa med alla komponenter är att köpa en prebuilt;
https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

Du har antingen valet att då få ett bättre grafikkort eller sälja det och få en billigare dator.
Det finns ett par till på power för 500 - 1000 kr mer som också är aktuella och kanske har bättre chassi
(denna tror jag passar bäst om du ändå säljer grafikkortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kör du 1030 så kan du vara nästan helt säker på att det inte kommer ske något spelande iaf... Och då kan du lika gärna köpa en CPU med inbygg GPU, typ en Ryzen 5 3400G istället.

Med tanke på barnens åldrar, och att detta blir deras första PC-erfarenhet, så kan det nog dröja ett tag innan de börjar sakna att kunna skruva upp grafiken. Det beror ju också mycket på vilka spel de introduceras till. Men ja, AMDs APUer är ju konkurrenskraftiga.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Kör du 1030 så kan du vara nästan helt säker på att det inte kommer ske något spelande iaf... Och då kan du lika gärna köpa en CPU med inbygg GPU, typ en Ryzen 5 3400G istället.

Tack för inputen, kan villigt erkänna att jag avfärdade dig direkt då din tanke lät helt uppåt väggarna.
Men då jag ställde frågan för att lära mig något så satte jag mig och letade en jämförelse mellan GT 1030 och RX Vega 11 som jobbar i Ryzen 5.
Jag fann denna sida som visar att du har helt rätt, sen hur mycket spelande det blir får vi se.
Den finns i lager för ca 500kr mer än i5 10400F men jag slipper att köpa ett grafikkort och minskar då totalkostnaden.

Permalänk

Orkade inte riva runt bland komponenter utan åkte till Elgiganten och köpte en Lenovo som var till "erbjudande".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bromspedal:

Orkade inte riva runt bland komponenter utan åkte till Elgiganten och köpte en Lenovo som var till "erbjudande".

Bra köp.
1650 super kör ju åttor runt det där 1030 kortet du tittade på.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Dessvärre får man bara lite kisel och plast och en kartong att lägga grafikkortet i för 1000kr.
Allt efter de första 1000 kronorna ger prestanda. Nvidia 1650 är ett bra förslag av The_St1g. Att gå upp till tex 1700kr eller 2000kr ger enormt mycket mer prestanda per krona.

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bromspedal:

Orkade inte riva runt bland komponenter utan åkte till Elgiganten och köpte en Lenovo som var till "erbjudande".

310W nätdel och 8 GB RAM till trots så var det nog hyfsat rätt kurs om du gav 6390 kr.

Byta grafikkort längre fram kan du nog slå ur hågen dock, men det kanske du har gjort nu när det blev ett betydligt bättre från början?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

310W nätdel och 8 GB RAM till trots så var det nog hyfsat rätt kurs om du gav 6390 kr.

Byta grafikkort längre fram kan du nog slå ur hågen dock, men det kanske du har gjort nu när det blev ett betydligt bättre från början?

Japp det priset stämmer. Nu har jag en ok dator att låta barnen börja med så får vi se om det spårar ur nästa år med ett eget bygge.