input på denna 5900x till min bror, något ni tycker man ska byta ut?

Permalänk

input på denna 5900x till min bror, något ni tycker man ska byta ut?

Kommer trycka in hans 1070 tills priserna på 3070 har blivit normala igen. Han ska köra 2k gaming och har en 4970k atm med 1070 så kommer nog bli en najs upgrade, något ni tycker man kan göra bättre?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Moderator
Moderator

Varför lägga 20% av budgeten på 4TB SSD-lagring? En 5900X är inte direkt någon kostnadseffektiv processor om det enbart gäller en speldator, spara in lite slantar och kör en 5600X/5800X istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det ser bra ut, men behövs verkligen 2st 2TB SSD'er?
Inet verkar ha några 6700XT i lager nu, men de kostar ju 8499:-.
GTX 1070 ska väl funka med FSR som kommer runt midsommar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken budget ni utgår ifrån, du skulle kunna t.ex ta och gå efter en 5600X eller 5800X som twit sa. Finns de någon anledning till varför just detta moderkort, det är ett mATX och personligen skulle jag tagit ett ATX istället med lite mer kontakter för USB (det är vad jag personligen föredrar) förutsatt att ni får plats med AIO:n ifall ni tänkte ha det i toppen. Sista saken är att jag skulle nog försöka hitta ett par DDR4 som har CL16 (om inte t.o.m 14) men kan bli dyrt då priserna på DDR4 har ökat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BioXer:

Beroende på vilken budget ni utgår ifrån, du skulle kunna t.ex ta och gå efter en 5600X eller 5800X som twit sa. Finns de någon anledning till varför just detta moderkort, det är ett mATX och personligen skulle jag tagit ett ATX istället med lite mer kontakter för USB (det är vad jag personligen föredrar) förutsatt att ni får plats med AIO:n ifall ni tänkte ha det i toppen. Sista saken är att jag skulle nog försöka hitta ett par DDR4 som har CL16 (om inte t.o.m 14) men kan bli dyrt då priserna på DDR4 har ökat.

Ett 3600 cl18 är bättre för gaming än till exempel 3200 cl 16

Kan tänka mig att ett 3600 cl 16 betydligt dyrare än cl 18.

Permalänk

TS är förhoppningsvis medveten om att de är 2st 2TB diskar i korgen. 4TB är mycket, men spel tar också plats. Har själv 2tb SSD kapacitet, men de börjar ta slut.

Men diskutrymme kan man enkelt utöka efterhand. 5900X är kanske en ganska mäktig cpu för spel idag, de känner jag verkligen av själv. Men han kanske streamar också? Isåfall kör på!

Jag hade däremot nöjt mig med 1st 2tb disk och skaffat snabbare ram. 3600mhz är bra, men lägre CL än 18-22-22.

Till exempel:
https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Ett 3600 cl18 är bättre för gaming än till exempel 3200 cl 16

Kan tänka mig att ett 3600 cl 16 betydligt dyrare än cl 18.

Absolut rätt, jag borde också varit tydligare. Menade såklart 3600MHz memories med bättre CL, men somsagt de priset kan skjuta iväg snabbt då priserna har höjts och kanske inte är värt beroende på budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Jag hade däremot nöjt mig med 1st 2tb disk och skaffat snabbare ram. 3600mhz är bra, men lägre CL än 18-22-22.

Till exempel:
https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Spelar det någon roll om man endast har två eller 4, jag har fått för mig att man ska ha 4 stycken moduler med Ryzen, sitter i samma funderingar som TS

Permalänk
Skrivet av twit:

Varför lägga 20% av budgeten på 4TB SSD-lagring? En 5900X är inte direkt någon kostnadseffektiv processor om det enbart gäller en speldator, spara in lite slantar och kör en 5600X/5800X istället.

Han köper en dator vart tionde år ungefär och vill att den ska hålla ett tag, vilket en 12 core kommer göra. Jag har föreslagit 10400f men det vill han inte ha. 5800x är ju inte direkt kostnadseffektiv heller, finns ju en anledning till att 5800x aldrig sålde ut, och en 5600x känns som att lika bra att köpa en 10400f då.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser bra ut, men behövs verkligen 2st 2TB SSD'er?
Inet verkar ha några 6700XT i lager nu, men de kostar ju 8499:-.
GTX 1070 ska väl funka med FSR som kommer runt midsommar.

Han har en fet 165 hz g-sync skärm, så måste tyvärr vara ett 3070.

Ja 4 tb behövs han har sjukt många spela som ska in, själv har jag 3tb och börjar bli fullt.

Han ska spela New world och battlefield 6.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av BioXer:

Beroende på vilken budget ni utgår ifrån, du skulle kunna t.ex ta och gå efter en 5600X eller 5800X som twit sa. Finns de någon anledning till varför just detta moderkort, det är ett mATX och personligen skulle jag tagit ett ATX istället med lite mer kontakter för USB (det är vad jag personligen föredrar) förutsatt att ni får plats med AIO:n ifall ni tänkte ha det i toppen. Sista saken är att jag skulle nog försöka hitta ett par DDR4 som har CL16 (om inte t.o.m 14) men kan bli dyrt då priserna på DDR4 har ökat.

Oj hade missat det, vilket atx m obo rekommenderar du? Inet som bygger så antar att dom sätter det i toppen.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

TS är förhoppningsvis medveten om att de är 2st 2TB diskar i korgen. 4TB är mycket, men spel tar också plats. Har själv 2tb SSD kapacitet, men de börjar ta slut.

Men diskutrymme kan man enkelt utöka efterhand. 5900X är kanske en ganska mäktig cpu för spel idag, de känner jag verkligen av själv. Men han kanske streamar också? Isåfall kör på!

Jag hade däremot nöjt mig med 1st 2tb disk och skaffat snabbare ram. 3600mhz är bra, men lägre CL än 18-22-22.

Till exempel:
https://www.inet.se/produkt/5301869/g-skill-32gb-2x16gb-ddr4-...

Ja han behöver diskspace, okey tack ska kolla in dom minnena.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Är ju lite skeptiskt till aio kylare, vad tror ni om kraken x63? Helst hade man vill kasta in en Noctua NH-D15, men det vägrar ju inet skicka med posten.

Och kingston diskarna är väl bra? i klass mes samsung va? Fast till bättre pris?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Helst hade man vill kasta in en Noctua NH-D15

Och kingston diskarna är väl bra? i klass mes samsung va? Fast till bättre pris?

bygg den själv då?

kingston har varit bra historiskt, i många produktserier rider dom numer mest på vågen av sitt goda namn.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Skrivet av bogg:

bygg den själv då?

kingston har varit bra historiskt, i många produktserier rider dom numer mest på vågen av sitt goda namn.

Nej jag är bara bra på att förstöra saker inte bygga, känns bra att inet får testköra den också så allt funkar.

Samsung har dock haft ruggigt bra ssd diskar ett tag nu, har själv bara samsung, men dessa kingston har ett bra pris må jag säga.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Nej jag är bara bra på att förstöra saker inte bygga, känns bra att inet får testköra den också så allt funkar.

Samsung har dock haft ruggigt bra ssd diskar ett tag nu, har själv bara samsung, men dessa kingston har ett bra pris må jag säga.

https://www.tech-critter.com/review-kingston-nv1-nvme-pcie-ss...

kan ju läsa en recension om den...

Citat:

Final Thoughts
It’s not the fastest M.2 NVMe SSD around and there are a lot of points to argue i.e the overall performance, price, write endurance, or even the warranty period, but if you were to take a look at all those arguable points, the Kingston NV1 is pretty much in the middle of all these points. To put it simply, the Kingston NV1 is not the SSD for picky enthusiasts and content creators. It is more of a SATA SSD replacement for those who are on a tight budget for upgrades or just simply want to make use of the unused M.2 slots on their motherboard.

As long as you’re not dealing with a crazy write routine on a daily basis, the Kingston NV1 NVMe PCIe SSD will do just fine for most casual use cases. The write performance drop is definitely something that is unavoidable but at least it’s still faster than any SATA SSDs available in the market, but if the somewhat lower write endurance still concerns you, you’re better off with the slightly more expensive Kingston A2000 that comes with much higher write endurance of 600TBW.

Pros
Fairly reasonable performance
Affordable price
Acronis True Image HD license key included
Standard 3-year warranty and free technical support from Kingston
Cons
Significant write performance drop after the drive is filled to the brim
Low write endurance

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av blue eyed devil:

Han köper en dator vart tionde år ungefär och vill att den ska hålla ett tag, vilket en 12 core kommer göra.

Det är inte troligt att en processor med 12 kärnor kommer vara aktuell längre än en processor med åtta motsvarande kärnor. Den absoluta majoriteten av spel har en eller något fåtal tyngre trådar och kan inte skala över ett stort antal processorkärnor, så ur spelhänseende kommer en 5800X och en 5900X vara aktuella ungefär lika länge. Skillnaden blir då att en billigare processor lämnar pengar över till andra komponenter, eller till annat man vill göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är ju lite skeptiskt till aio kylare, vad tror ni om kraken x63? Helst hade man vill kasta in en Noctua NH-D15, men det vägrar ju inet skicka med posten.

Och kingston diskarna är väl bra? i klass mes samsung va? Fast till bättre pris?

Om han inte måste ha RGB så är nog https://www.inet.se/produkt/5322984/arctic-cooling-liquid-fre...
den att rekommendera, tror alla nu för tiden kommer me öhh speciella fästen för ryzen cpuer som kyler ner den bättre, tror det finns en gamersnexus video där de testar kylare på zen 3.

Kraken ser ju dock flashigare ut.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=KPaSEGe6ML0

AMD Ryzen Offset Mount: 420mm Arctic Liquid Freezer II CPU Cooler Review (New Best) https://www.youtube.com/watch?v=xCxqITPtXXA&t=6s

360mm presterade likvärdigt om jag minns rätt.

Permalänk
Skrivet av bogg:

"Significant write performance drop after the drive is filled to the brim
Low write endurance"

Lät ju inte så bra.. Kankse ska ta en samsung då eller A2000...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Om han inte måste ha RGB så är nog https://www.inet.se/produkt/5322984/arctic-cooling-liquid-fre...
den att rekommendera, tror alla nu för tiden kommer me öhh speciella fästen för ryzen cpuer som kyler ner den bättre, tror det finns en gamersnexus video där de testar kylare på zen 3.

Kraken ser ju dock flashigare ut.

Länk: https://www.youtube.com/watch?v=KPaSEGe6ML0

Okey tack, han gillar ju dock rbg med hue å allt han har...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey tack, han gillar ju dock rbg med hue å allt han har...

Ja tänkte nog det Det går ju alltid att slänga på lite färgglada fläktar, men då blir den ju genast inte lika prisvärd.

Men kraken passar nog bättre, ska kyla bra och så har den mycke snyggare pump.

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är inte troligt att en processor med 12 kärnor kommer vara aktuell längre än en processor med åtta motsvarande kärnor. Den absoluta majoriteten av spel har en eller något fåtal tyngre trådar och kan inte skala över ett stort antal processorkärnor, så ur spelhänseende kommer en 5800X och en 5900X vara aktuella ungefär lika länge. Skillnaden blir då att en billigare processor lämnar pengar över till andra komponenter, eller till annat man vill göra.

Hans 4/8 har ju funkat riktigt bra så här länge, hade han köpt en 4 core utan hyper threading så hade det inte gått lika bra.

Men man vet ju inte med nyare spel som kommer, dom kanske använder mer kärnor bättre... Jag tror dock ett 12 trådars cpu håller bra längre än en 8. Men nya ryzen som kommre nästa år kanske har sjukt bra ipc, men orka vänta så länge.

Jag är dock lite inne på att han ska köpa en 10400f och sedan kanske köpa en datorn om 2-3 år när ddr 5 satt sig och bättre cpuer har kommit ut, vem vet om 3 år kanske alla spelar på en ARM cpu. Eller kanske likra bra å köpa en sådan här https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami... då har han ju gpu också och behöver bara kasta in en disk, dock har den kanske tveksam kylning... mnen prisvärt är det, med priserna på 3070 rtx om man ska köpa det löst..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Oj hade missat det, vilket atx m obo rekommenderar du? Inet som bygger så antar att dom sätter det i toppen.

Tyvärr vågar jag inte yttra mig om rekommendationer av mobo då det inte är min starkaste sida, men om USB uttagen räcker för din bror så såg jag ingenting att oroa sig för, är säker på att någon annan skulle nämna det ifall det fanns någon anledning att gå med något annat =).

Såg att du frågade om AIO:n också, så funkar kraken x63, du kan kolla t.ex Gamer Nexus review på youtube över den (lite deepdive), ifall ni går efter någon annan så tänk på att om ni vill ha den i toppen så kan ni inte ha en större än 280mm men i fronten kan man ha upp till 360mm.

Permalänk
Skrivet av BioXer:

Tyvärr vågar jag inte yttra mig om rekommendationer av mobo då det inte är min starkaste sida, men om USB uttagen räcker för din bror så såg jag ingenting att oroa sig för, är säker på att någon annan skulle nämna det ifall det fanns någon anledning att gå med något annat =).
Såg att du frågade om AIO:n också, så funkar kraken x63, du kan kolla t.ex Gamer Nexus review på youtube över den (lite deepdive), ifall ni går efter någon annan så tänk på att om ni vill ha den i toppen så kan ni inte ha en större än 280mm men i fronten kan man ha upp till 360mm.

Jo ska kolla på Gamer Nexus reviewn på jobbet imorn, måste ju använda arbetstiden effektivt

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är ju lite skeptiskt till aio kylare, vad tror ni om kraken x63? Helst hade man vill kasta in en Noctua NH-D15, men det vägrar ju inet skicka med posten.

Och kingston diskarna är väl bra? i klass mes samsung va? Fast till bättre pris?

Om du överväger NZXT AiO kylare så vill jag höja en varningens finger, det är vissa, ganska många som får problem med deras NZXT CAM som behövs för att kontrollera AiO pump och RGB effekter och användare av Zen3 är överrepresenterade bland de som har problem.
Jag hade en månads helvete innan jag lämnade tillbaka min Kraken Z73 och gick tillbaka till Corsair.

Läs denna tråd om du vill ha mera bakgrund, NZXT:s egen produktchef för NZXT CAM var med i tråden i början men försvann sedan diskret när dom inte hittade problemet.

Linuc Tech Tips forum: Lång tråd med folk som har problem med NZXT CAM

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av blue eyed devil:

Han köper en dator vart tionde år ungefär och vill att den ska hålla ett tag, vilket en 12 core kommer göra. Jag har föreslagit 10400f men det vill han inte ha. 5800x är ju inte direkt kostnadseffektiv heller, finns ju en anledning till att 5800x aldrig sålde ut, och en 5600x känns som att lika bra att köpa en 10400f då.

Att 5800x inte tog slut gissar jag på precis som du, den var för dyr och särskilt då i förhållande till 5600x och 5900x. Nu kan du hitta 5800x för strax över 4000kr och då är läget ett annat tycker jag. En 5900x tror jag inte kommer vara mer relevant som gaming-cpu särskilt mycket längre än 5800x. Lägg mellanskillnaden på GPU istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Han har en fet 165 hz g-sync skärm, så måste tyvärr vara ett 3070.

Ja 4 tb behövs han har sjukt många spela som ska in, själv har jag 3tb och börjar bli fullt.

Han ska spela New world och battlefield 6.

Okej, jag förstår RTX 30-seren är ju inte lätt att få tag på just nu, men det kan ju ändra sig snart.
Vill du gå ner ett steg från 5900X så är 10850k ett gott alternativ. Min kvalificerade gissning är att många spel kommer optimeras för 8 kärnor då konsollerna har det, men på PC vill man kanske ha lite annat i bakgrunden också.

Tänk på att NH-D15 kylaren inte är så bra med mATX kort, då kylaren kan blockera översta expansionsplatsen, dessutom är det bäst med lågprofils RAM.
En 280 AIO är bara 10% mindre yta än en 360 men c.a 30% större än en 240. Stora fläktar avger dessutom dovare ljud än mindre.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

AIO som är bra enligt gamernexus, (kolla hans teardowns): https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266993

Dom här är bra också och finns med/utan RGB: https://www.ekwb.com/shop/aio/all-aio-models?___SID=U

Kanske ge 3070ti lanseringen en chans, tror inte priserna kommer komma i närheten av MSRP innan 40xx kommer ändå.

CPU går inte framtidssäkra det kommer komma ett ca 25% hopp med nya socklarna och då slår budgetmodellerna 5800 5900 5950 ändå, så det är nog bäst att bara köra på 5600 elr 11400 i dagsläget med 90-95% av prestandan så har man råd att upgradera till det istället för samma pengar... alternativt offra de till GPU-djävulen idagsläget.

Permalänk
Skrivet av skyw00lker:

Spelar det någon roll om man endast har två eller 4, jag har fått för mig att man ska ha 4 stycken moduler med Ryzen, sitter i samma funderingar som TS

Ja de spelar roll, lite iallafall.
Jag har själv 2x16gb dualrank. Tror att de flesta 16gb stickor med hög MHz är dualrank. Så då räcker det med 2 stickor. Har man singelrank, vinner man prestanda med 4 stickor.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Oj hade missat det, vilket atx m obo rekommenderar du? Inet som bygger så antar att dom sätter det i toppen.

Tomahawk är väl mer eller mindre full-ATX motsvarigheten till Mortar.

https://www.inet.se/produkt/1903294/msi-mag-b550-tomahawk

Visa signatur

Mostly Harmless