Telia har monopol i min bostad - Vad har jag för val?

Permalänk

Telia har monopol i min bostad - Vad har jag för val?

Tjena, jag bor i Uppsala i en hyreslägenhet och har endast ett val för internetleverantör, vilket är Telia. I dagsläget betalar vi 439kr/mån för 100/100 för det. De har även meddelat att de nu ska höja priset till 479kr/mån. Vi tycker självklart att detta är förjävligt rent utsagt och vill inte ha kvar bredband hos dem, men det verkar inte som att vi har något val.

Finns det någon annan möjlighet för oss som är låsta till internetleverantörer? Kan man använda sig av mobilt bredband som primär källa för internet eller går det inte att spela spel/streama etc med mobilt bredband? Eller är det bara att försöka flytta härifrån?

Tack!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Damplastbil:

Tjena, jag bor i Uppsala i en hyreslägenhet och har endast ett val för internetleverantör, vilket är Telia. I dagsläget betalar vi 439kr/mån för 100/100 för det. De har även meddelat att de nu ska höja priset till 479kr/mån. Vi tycker självklart att detta är förjävligt rent utsagt och vill inte ha kvar bredband hos dem, men det verkar inte som att vi har något val.

Finns det någon annan möjlighet för oss som är låsta till internetleverantörer? Kan man använda sig av mobilt bredband som primär källa för internet eller går det inte att spela spel/streama etc med mobilt bredband? Eller är det bara att försöka flytta härifrån?

Tack!

Flytta, skulle aldrig rekommendera mobilt om du spelar

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Där jag bor har Telia haft kampanjpris 369kr/månad för 500/500
under ett år sedan förra året.

Det tog jag och det fungerar mycket utmärkt. Tyvärr är året nu
slut så antingen får jag byta eller börja betala mera. De ringde
dock för typ tio dagar sedan och sade de skulle uppgradera mig
gratis till 1000/1000 men det har jag inte sett något av ännu.

MVH

Permalänk
Medlem

Är väl klart du har ett val, det är väl bara att inte vara kund hos Telia. Inte precis som att dom tvingar dig att vara kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Är väl klart du har ett val, det är väl bara att inte vara kund hos Telia. Inte precis som att dom tvingar dig att vara kund.

Ett ganska onödigt svar. Valet där är mellan en fast lina eller ingen lina alls. Det är inte det TS tar upp.

Sitter själv i samma läge. Finns bara telias fiber och inget annat. Ingen öppen fiber heller utan vill jag ha fast uppkoppling så är det Telia som gäller.

Mobilt är inte ett alternativ, inte i dagsläget i alla fall.

Man får leva med det och betala överpris. Själv försökt få hyresvärden att dra in det öppna stadsnätet istället men de har inget intresse av att göra något.

Att säga "flytta" är inte heller särskilt konstruktivt, inte till någon som bor i storstadsområde med enorm bostadsbrist. Man får ta den bostad man kan i många fall.

Men som sagt, det konstruktiva är väl att helt enkelt ta en diskussion med grannar och få så många som möjligt med på att det borde ske en förändring och utifrån det ta ett snack med fastighetsägaren för att pusha på om att dra in något bättre. Är alla som bor där med på det så kanske det går påverka. Där jag bor är det tyvärr många äldre som inte är intresserade alls så här har jag inte fått något gehör ännu, men det är egentligen den enda vägen att gå.

Så ta ett snack med fastighetsägaren. Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen beroende på vilket det är. De kanske är öppna för det men gör inget så länge ingen efterfrågar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damplastbil:

Tjena, jag bor i Uppsala i en hyreslägenhet och har endast ett val för internetleverantör, vilket är Telia. I dagsläget betalar vi 439kr/mån för 100/100 för det. De har även meddelat att de nu ska höja priset till 479kr/mån. Vi tycker självklart att detta är förjävligt rent utsagt och vill inte ha kvar bredband hos dem, men det verkar inte som att vi har något val.

Finns det någon annan möjlighet för oss som är låsta till internetleverantörer? Kan man använda sig av mobilt bredband som primär källa för internet eller går det inte att spela spel/streama etc med mobilt bredband? Eller är det bara att försöka flytta härifrån?

Tack!

Du borde kunna omförhandla det priset, hoppas jag iaf. När jag skaffade telia så fick jag 500/500 för 369kr/mån i 12mån, när det gick ut så chattade jag med dom och dom gav mig samma pris direkt igen, utan några problem.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ring de och säg att du tänker köra mobilt bredband (vit lögn) (från Tre eller Tele2 så klart) istället eftersom du tycker det fasta är för dyrt. Då kanske de kan tänka sig att pruta på priset. Testa!

Permalänk
Medlem

i-landsproblem deluxe, men borde inte vara lagligt att ha monopol på telefoni/tv/bredband i hyreshus med tanke på hur vitalt det är idag.
Gå ihop med grannen och dela på 1000/1000? Halva priset
Men som @Snörök säger, ring och säg att du måste säga upp och byta till mobilt om de inte ger dig något bättre pris.

Permalänk
Sötast

Är i samma sits som dig, snart iallafall.

Jag tog black friday erbjudandet förra året.
299 istället för då 439/mån.

De sa först att jag inte kunde ta del av erbjudandet för att jag var befintlig kund så jag bad dem koppla mig till uppsägning direkt.
Uppsägningsavdelningen kunde tydligen koppla mig på erbjudandet...hör och häpna.

Sjuka priser de kör. Grannhuset har öppen fiber och där går 100/100 på ~299 vilket i sig inte är jättebilligt men jämfört med 479:- så.....

Får väl vänta på att min BF rabatt går ut och sedan hota med uppsägning och byte till mobilt bredband istället.
Troligt dock, hela 26Mbit ner här och bor så centralt det går

Permalänk
Medlem

Har du enbart fiber eller finns det coax (tre hål i väggen också)?

Bor också i låst Teliahus gällande fiber där 100/100 går för 469 kr/m, men är fri att teckna Tele2 eller Penny via coax. Tele2 har en drive nu när de slagits samman med ComHem så jag pröjsar 279 kr/m för 600/50 Mbps. Det är det definitivt värt trots marginellt högre ping.

Permalänk
Skrivet av palbin:

Där jag bor har Telia haft kampanjpris 369kr/månad för 500/500
under ett år sedan förra året.

Det tog jag och det fungerar mycket utmärkt. Tyvärr är året nu
slut så antingen får jag byta eller börja betala mera. De ringde
dock för typ tio dagar sedan och sade de skulle uppgradera mig
gratis till 1000/1000 men det har jag inte sett något av ännu.

MVH

Har erbjudits samma kampanj nu, 500/500mbit för 379kr/mån. Blir antagligen att ta detta i 12mån framöver.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Helt sjuka priser. Håller med förslaget om att gå ihop med en granne om du inte har något annat val efter du försökt snacka till dig ett bättre pris. Se till att ha en VPN också, inte för grannen främst, men för telia

Permalänk
Medlem

Telia har rabatter för kunder som samlar mobiler och annat på abonnemanget, men jag du har inte så mycket val då mobilt bredband kostar lika mycket.

Permalänk

Problemet är även att jag har försökt få erbjudande på 250/100 etc men tydligen är 100 "max" hos oss?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damplastbil:

Problemet är även att jag har försökt få erbjudande på 250/100 etc men tydligen är 100 "max" hos oss?

Så var det i min lägenhet tidigare också. Låst till telia, och max 100/100. Men när hyresvärden bytte leverantör till Sappa för ett par månader sedan så blev det plötsligt möjligt med hastigheter upp till 1000/1000, förstår inte vad det beror på.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk

Vår BRF:s inlåsningsavtal med Telia gick ut för något år sedan. När jag ringde och skulle säga upp abonnemanget hos dem frågade de om jag vill ha billigare i några månader istället. Typ 379 kr istf 429 kr.

Nej, tack! sa jag, jag gillar inte företag som blåser sina trogna kunder!

Permalänk
Medlem

Det väl är ändå så det har blivit med typ allting - TV-abonnemang, internet, dagstidning, elavtal etc. - nya kunder gynnas och gamla trogna missgynnas. Det är väl liksom de nya spelreglerna?

Permalänk
Medlem

Sitter också i en Telialägenhet.
Bytta från 100/100 till 250/250 tidigare i år och var beredd på den höjningen, men nu blir det ännu en höjning. Va faan..
Om de ska höja priset så får de ju också höja lägsta hastigheten.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Om din hyresvärd har ett avtal med Telia så skulle jag vända mig till hyresvärden och fråga om man kan hjälpa till att förhandla fram ett bättre avtal, antingen via Telia eller en annan operatör.

Har t ex själv suttit med i styrelsen, dock för Brf men fått igenom byte från BBB där det kostade 379kr/mån för 100/10-lina till Ownit för 95kr/mån 1000/1000-lina, dock kollektivt avtal för samtliga hushåll.

Men förutsättningarna är väl svårare när det gäller hyresrätt pga ingen kollektiv styrning, men de kanske är på G med att förlänga/ändra avtal/operatör så hör med dom först och säg att att du vet att man kan få lägre bredbandskostnader hos andra operatörer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damplastbil:

Tjena, jag bor i Uppsala i en hyreslägenhet och har endast ett val för internetleverantör, vilket är Telia. I dagsläget betalar vi 439kr/mån för 100/100 för det. De har även meddelat att de nu ska höja priset till 479kr/mån. Vi tycker självklart att detta är förjävligt rent utsagt och vill inte ha kvar bredband hos dem, men det verkar inte som att vi har något val.

Finns det någon annan möjlighet för oss som är låsta till internetleverantörer? Kan man använda sig av mobilt bredband som primär källa för internet eller går det inte att spela spel/streama etc med mobilt bredband? Eller är det bara att försöka flytta härifrån?

Tack!

Skrivet av Alphahanne:

Ett ganska onödigt svar. Valet där är mellan en fast lina eller ingen lina alls. Det är inte det TS tar upp.

Sitter själv i samma läge. Finns bara telias fiber och inget annat. Ingen öppen fiber heller utan vill jag ha fast uppkoppling så är det Telia som gäller.

Mobilt är inte ett alternativ, inte i dagsläget i alla fall.

Man får leva med det och betala överpris. Själv försökt få hyresvärden att dra in det öppna stadsnätet istället men de har inget intresse av att göra något.

Att säga "flytta" är inte heller särskilt konstruktivt, inte till någon som bor i storstadsområde med enorm bostadsbrist. Man får ta den bostad man kan i många fall.

Men som sagt, det konstruktiva är väl att helt enkelt ta en diskussion med grannar och få så många som möjligt med på att det borde ske en förändring och utifrån det ta ett snack med fastighetsägaren för att pusha på om att dra in något bättre. Är alla som bor där med på det så kanske det går påverka. Där jag bor är det tyvärr många äldre som inte är intresserade alls så här har jag inte fått något gehör ännu, men det är egentligen den enda vägen att gå.

Så ta ett snack med fastighetsägaren. Hyresvärden eller bostadsrättsföreningen beroende på vilket det är. De kanske är öppna för det men gör inget så länge ingen efterfrågar.

Jag har samma, kan i princip bara ha Telia där jag bor men jag pratade med dem för ungefär en månad sedan och fick 299kr per månad i ett år, med ett års avtalstid. Gjort så några år på raken nu också. Ring in och säg att det är dyrt, och att du vill ha det billigare. Om de säger att de inte har något erbjudande då så säg att du vill avsluta abbet pga priset, då lär ni bli kopplade till någon som kan fixa något.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Jerkanftw:

Jag har samma, kan i princip bara ha Telia där jag bor men jag pratade med dem för ungefär en månad sedan och fick 299kr per månad i ett år, med ett års avtalstid. Gjort så några år på raken nu också. Ring in och säg att det är dyrt, och att du vill ha det billigare. Om de säger att de inte har något erbjudande då så säg att du vill avsluta abbet pga priset, då lär ni bli kopplade till någon som kan fixa något.

Vad gör man om de synar ens bluff dock? Jag har bokstavligen inget annat val så de skulle kunna höja mitt pris hur mycket som helst utan att jag hade kunnat göra något?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Pugilisten:

Så var det i min lägenhet tidigare också. Låst till telia, och max 100/100. Men när hyresvärden bytte leverantör till Sappa för ett par månader sedan så blev det plötsligt möjligt med hastigheter upp till 1000/1000, förstår inte vad det beror på.

De bytte antagligen utrustningen i huset, det kan sitta en fiber switch som inte har bättre portar än 100/100. Det beror lite på när fibern drogs in osv osv. Tro mig Telia skulle gärna vilja erbjuda dig en 10gig lina

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av palbin:

Det väl är ändå så det har blivit med typ allting - TV-abonnemang, internet, dagstidning, elavtal etc. - nya kunder gynnas och gamla trogna missgynnas. Det är väl liksom de nya spelreglerna?

Inget företag kommer att aktivt ge dig ett bättre avtal. Men Telia har, när jag har kontaktat dem, gett mig, en trogen kund, precis samma avtal som nya kunder får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damplastbil:

Tjena, jag bor i Uppsala i en hyreslägenhet och har endast ett val för internetleverantör, vilket är Telia. I dagsläget betalar vi 439kr/mån för 100/100 för det. De har även meddelat att de nu ska höja priset till 479kr/mån. Vi tycker självklart att detta är förjävligt rent utsagt och vill inte ha kvar bredband hos dem, men det verkar inte som att vi har något val.

Finns det någon annan möjlighet för oss som är låsta till internetleverantörer? Kan man använda sig av mobilt bredband som primär källa för internet eller går det inte att spela spel/streama etc med mobilt bredband? Eller är det bara att försöka flytta härifrån?

Tack!

Du undrar inte över varför ni är inlåsta? Och med ett avtal där företaget kan höja priset? Vem är ansvarig för det?

Gissar att hyresvärden, och därmed inte hyresgästerna, inte behövde betala för att dra fibern till och i huset du bor i? Det hade ju kunnat finansierats genom en hyreshöjning i x antal år, nu finansieras det genom att Telia får ensamrätt och då också kan ta ut en högre pris.

Permalänk

Ringde Telia och fick ner priser till 299kr/mån. Bättre än ingenting antar jag.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Damplastbil:

Ringde Telia och fick ner priser till 299kr/mån. Bättre än ingenting antar jag.

Nice!
Hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damplastbil:

Ringde Telia och fick ner priser till 299kr/mån. Bättre än ingenting antar jag.

Skrivet av Allexz:

Nice!
Hur?

Snyggt! Om de hade synat din bluff så kan du bara "Ah, nä, ångrar mig, behåller det."

Allexz, läs mitt inlägg ovan så ser du enkelt hur. Alla företag (i princip) har någon form av "winback"-avdelning eller erbjudande, vissa är generösare än andra dock.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Nice!
Hur?

Precis som ovan skrev. Sa att jag ville säga upp och att det var för dyrt, sedan kom hon tillbaka med ett erbjudande.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Jerkanftw:

Snyggt! Om de hade synat din bluff så kan du bara "Ah, nä, ångrar mig, behåller det."

Allexz, läs mitt inlägg ovan så ser du enkelt hur. Alla företag (i princip) har någon form av "winback"-avdelning eller erbjudande, vissa är generösare än andra dock.

Skrivet av Damplastbil:

Precis som ovan skrev. Sa att jag ville säga upp och att det var för dyrt, sedan kom hon tillbaka med ett erbjudande.

Jepp.

En exkollega till mig som jobbat inom branschen berättade att deras avdelning internt kallades 'save'.
NÄSTAN alltid värt att behålla kunden, en inkomst är en inkomst.