Noctuas fläktlösa flaggskepp NH-P1 prislistas

Permalänk
Melding Plague

Noctuas fläktlösa flaggskepp NH-P1 prislistas

Mastodontkylaren NH-P1 letar sig efter över två års väntan ut på webben till en prislapp om cirka 1 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad den kan göra, både med och utan fläkt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

"Strävar du efter eller har ett passivt kylt datorsystem?"

Inte direkt. Även denna skulle bli mycket effektivare med 300-500rpm fläkt

Edit: Hade en C2D dual core helt passivt med något Scythe Ninja Tower-kylare. Kom inte ens i närheten upp i dagens temperaturer

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Finns det uoogifter om vikt?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Inaktiv

En av mina favoritdatorer jag haft var en kort period passivt kyld sett till CPU och GPU. E4300 med en Scythe Ninja ihop med ett X1950 Pro med en storkylfläns. Bytet till 8800GTS 512MB krävde montering av aktiv kylning, en 120mm fläkt om jag inte minns fel.

Hade gillat att ha ett passivt kylt system men förlusten i prestanda är för hög för att det skulle vara värt det. Se bara på dagens grafikkort, omöjligt.

Semiaktiv kylning är en fin kompromiss. Tyst vid lägre belastning, flåsar på när prestandan behövs.

Permalänk
Medlem

Hur den än är skulle jag satt på minst en fläkt. Även en fläkt i låga varv som inte hörs där jag sitter skulle hjälpt mycket så varför inte liks?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av SCORPIUS:

Hur den än är skulle jag satt på minst en fläkt. Även en fläkt i låga varv som inte hörs där jag sitter skulle hjälpt mycket så varför inte liks?

Busenkelt att fixa själv egentligen. Om det nu inte medföljer ett kit med fläkt och noctuas berömda ”ståltrådar” för fläktmontering så borde det finnas som tillbehör kan man tycka.

Har också pysslat med passivt kylda datorer för ganska många år sedan men idag vet i sjutton var jag riktigt skulle ha användning av det. Semipassivt är en tillräckligt bra kompromiss för mig.

Kul ändå att de tagit fram denna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jisses. För det priset kan man ju köpa en AIO som om de konfigureras rött är nästintill knäpptysta, och tar enormt mycket mindre plats. Men en och annan hydrofob tilltalet det säkert. Själv går jag nog aldrig någonsin tillbaka till luft igen efter att ha sett hur stor skillnad det är med AIO.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Jisses. För det priset kan man ju köpa en AIO som om de konfigureras rött är nästintill knäpptysta, och tar enormt mycket mindre plats. Men en och annan hydrofob tilltalet det säkert. Själv går jag nog aldrig någonsin tillbaka till luft igen efter att ha sett hur stor skillnad det är med AIO.

Hehe, känner nog precis tvärtom. Pumpljud driver mig till vansinne. Testat för många AIO så kanske är överkänslig mot det. Hörs inte så mycket i spel, men under arbetsdagen så hade det inte funkat.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Perfekt i botten på ett "torn".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hehe, känner nog precis tvärtom. Pumpljud driver mig till vansinne. Testat för många AIO så kanske är överkänslig mot det. Hörs inte så mycket i spel, men under arbetsdagen så hade det inte funkat.

Samma här, något med pumpljudet som stör mig betydligt mer än fläktljud vid idle/lätt arbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jisses. För det priset kan man ju köpa en AIO som om de konfigureras rött är nästintill knäpptysta, och tar enormt mycket mindre plats. Men en och annan hydrofob tilltalet det säkert. Själv går jag nog aldrig någonsin tillbaka till luft igen efter att ha sett hur stor skillnad det är med AIO.

En AIO har ju rörliga mekaniska komponenter som kan gå sönder (pump, fläktar) och flera andra tänkbara scenarion som är en mardröm för någon som ska ha ett system som ska stå och gå i all oändlighet t.ex. Det här är en riktigt smart lösning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ut som en seriös kylare som kommer att väga kring 1-1,5kg minst. Undra vad den har för höjd över moderkortet? Ser ut på bilden som man skulle kunna festa en fläkt på toppen om man så önskade. Kanske dags att byta ut min D14.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem

Jag bytte mitt semipassiva Corsair nätaggregat från 750W till 1000W enbart för att få det fläktlöst hela tiden. Fläkten i 750W-agget kickade igång vid 300-ish watt belastning vilket man tippar över då och då med en spelrigg. 1000W-modellen kör i praktiken passivt hela tiden.

För datorn i övrigt är det ju svårt att komma ifrån fläktar som åtminstone körs på låg RPM.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@JonasT, vad säger du? Dags för ett byte? Tog ju bara två år från Computex 2019 vilket är bättre än tidsplanen för NF-A12x25.

Jag är som sagt sugen, om det inte vore för att kylaren är större än min dator 😂
Tror ni man kan övertala Noctua att släppa den i SFF-modell? 🤔

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av DavidtheDoom:

@JonasT, vad säger du? Dags för ett byte? Tog ju bara två år från Computex 2019 vilket är bättre än tidsplanen för NF-A12x25.

Jag är som sagt sugen, om det inte vore för att kylaren är större än min dator 😂
Tror ni man kan övertala Noctua att släppa den i SFF-modell? 😅

Kan du inte bara köra med sidopanelen av?

Tror jag kör vidare på min D15, men det ska dock bli väldigt intressant att se vad det här aset går för i labbet!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Chibariku:

Samma här, något med pumpljudet som stör mig betydligt mer än fläktljud vid idle/lätt arbete

Detta ”något” är troligtvis tonljud. Pumpar avger ofta en tydlig ton, ofta lågfrekvent, medan ljudet från en vettig fläkt snarare kan liknas vid brus. Det förstnämnda är i regel betydligt mer störande och svårare att vänja sig vid.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av JonasT:

Kan du inte bara köra med sidopanelen av?

Tror jag kör vidare på min D15, men det ska dock bli väldigt intressant att se vad det här aset går för i labbet!

Man skulle ju faktiskt kunna bygga nåt kul i datorväg med inspiration från "sidopanel av", "aset" mm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan tänka mig det är en riktigt mysig kylare om man smäller på typ en A12x25 och kör låga varv. Blir intressant med recensioner

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Min senaste passivt kylda dator var en Amiga 500, den här kommer nog inte ändra på det. Jag skulle tro att man i vilket fall måste ha chassifläktar för att flytta på värmen. Jag tror enda chansen till en passivt kyld dator är om man tar ett helhetsgrepp och integrerar alla delar med chassit som får agera kylfläns. Det finns några sådana varianter, hur lyckosamma de är vet jag inte.

Permalänk

Storleken kan vara bromsklossen för mig. Kan tänka mig att sätta en passiv kylning i en mindre mediadator till TVn men den här lär väl inte rymmas i mindre chassin...

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X || AMD Radeon RX 6800 XT Sapphire Nitro+ SE OC || Fractal Design Meshify 2 White || Corsair H150i Elite Capellix 360mm || Corsair RM850X V2 || RAM 32GB Corsair Dominator || PRIME X570 -PRO || SAMSUNG SSD 830 - OCZ-TRION150 - Corsair MP600 - Kingston A2000 || Logitech PRO X || Logitech G502 || Logitech G915 || 7x Corsair QL 120

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Detta ”något” är troligtvis tonljud. Pumpar avger ofta en tydlig ton, ofta lågfrekvent, medan ljudet från en vettig fläkt snarare kan liknas vid brus. Det förstnämnda är i regel betydligt mer störande och svårare att vänja sig vid.

Kan instämma om ljudet.
Lite OT men kanske kul ändå när man snackar Noctua och fläktar
Byggde en fläktmackapär av 2st 200mm Noctua just för att sova bättre pg.a. det "vita bruset" + svalkande bris. Funkar prima! Värsta sömnpillret. Fläktarna är liggandes p.g.a. att dom då är tystare när jag testade. Ena suger upp och ena ner så luften puttas ut framtill. Inte mest effektiva men funkar helt ok.

Permalänk
Medlem

Jag vill se siffror med denna kylare och 2 av noctuas IPPC-3000 fläktar i push-pull konfiguration.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hehe, känner nog precis tvärtom. Pumpljud driver mig till vansinne. Testat för många AIO så kanske är överkänslig mot det. Hörs inte så mycket i spel, men under arbetsdagen så hade det inte funkat.

Har Deepcools Castle just nu, pumpljudet från den är fan obefintligt. Men det varierar nog.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Detta är första kylaren sedan Schythe Ninja 2b som verkar vettig för att använda med extremt lågt luftflöde. Med en evakueringsfläkt eller ett nätagg i närheten borde man kunna komma undan kravet dedikerad CPU-fläkt för de flesta laster, men så kan man hänga på en fläkt som varvar upp vid de allra tyngsta lasterna. Inte för att den upplevda ljudnivån blir annorlunda med en lågvarvig fläkt, utan för att det blir enklare:)

Tillsammans med ett semi-passivt grafikkort och ett semi-passivt nätagg och en SSD kan den här bli trevlig.

Permalänk
Medlem

Passivt bryr jag mig inte om. Det enda som påverkar är ju ljudnivån. Om jag kan ha en billigare kylare som är tillräckligt tyst för att den inte ska störa mig så tar jag hellre den. Passiv kylning för sakens skull känns irrelevant.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Har Deepcools Castle just nu, pumpljudet från den är fan obefintligt. Men det varierar nog.

Det är nog som den här klassiska "jag har ingen tearing", samtidigt som man kollar på deras skärm och ser att det är en smörja av osammanhängande pixlar, och när man pekar på det så säger de att "jaha det där ja, men det är inget jag tänker på när jag spelar".

Tror slutsatsen blir samma sak för dem som inte ser någon skillnad mellan G-Sync (med G-Sync-modul) och FreeSync -- kör på det som funkar för dig.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska bli intressant att se om det är en värdig ersättare till Ninjan när tester börjar dyka upp, inte för att fläktar behöver låta mycket men det är viktigt att hålla sig till principerna och passivt är passivt !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jisses. För det priset kan man ju köpa en AIO som om de konfigureras rött är nästintill knäpptysta, och tar enormt mycket mindre plats. Men en och annan hydrofob tilltalet det säkert. Själv går jag nog aldrig någonsin tillbaka till luft igen efter att ha sett hur stor skillnad det är med AIO.

AIO tilltalar ju en helt annan grupp än denna kylare. Den här kylaren är för de som vill ha ett tyst system medans AIO kylare är för de som vill kunna säga att det har vattenkylning men inte vill gå hela vägen. Tysta är dom då definitivt inte iallafall.

Permalänk
Medlem

I ett vanligt chassi med luftflöde från chassifläktar, då lär denna kunna kyla ex 5600x mer än väl. För om de specificerar 120w, är det helt passivt, dvs inget luftflöde att nämna kring kylaren?