Har tullen blivit mer nitiska eller ändrat reglerna?

Permalänk

Har tullen blivit mer nitiska eller ändrat reglerna?

När jag köpte en sak från aliexpress och detta blev inte levererat. Fick till svar från Postnord att de hade deklarerat innehållet "för vagt". Är medveten det kan vara ett lotteri att köpa från Kina så blev inte förvånad om de slarvat.

Men! Nu händer exakt samma sak när jag köpt från ett företag på Ebay från USA. Undrar var varan befinner sig. När jag är inne på ebay står det att den ska levereras mellan 17:e maj och 7 juni (idag alltså) och när jag ringer mina goda vänner på Postnord så är det samma visa. "för vagt" deklarerat innehåll.

Kan det vara så att något ändrats hur de hanterar paket eller bara extrem otur? Jag köpt hur mkt som helst utomlands och sånt har aldrig hänt innan.

Permalänk
Medlem

Låter onekligen som dom kan ha uppdaterat sina rutiner för att inte lägga ner för mycket jobb på dåligt deklarerade försändelser.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Skrivet av Coca:

Låter onekligen som dom kan ha uppdaterat sina rutiner för att inte lägga ner för mycket jobb på dåligt deklarerade försändelser.

Det var förresten en klocka som skickades från Ebay och fick precis återkoppling från säljaren (butik) att den också hade deklarerats som en klocka...

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

När jag köpte en sak från aliexpress och detta blev inte levererat.

Vad menas med "inte levererat"? Att den skickades tillbaka eller att du ombads inkomma med ytterligare information? Beslagtogs försändelsen?

Jag har nyss fått följande meddelande från DHL Express: "OBS: För tullklareringen av ditt paket behöver vi din fullmakt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad menas med "inte levererat"? Att den skickades tillbaka eller att du ombads inkomma med ytterligare information? Beslagtogs försändelsen?

Jag har nyss fått följande meddelande från DHL Express: "OBS: För tullklareringen av ditt paket behöver vi din fullmakt."

Vad menar de? På vilket sett ska du ge din fullmakt? Varför efterfrågar de detta?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad menas med "inte levererat"? Att den skickades tillbaka eller att du ombads inkomma med ytterligare information? Beslagtogs försändelsen?

Jag har nyss fått följande meddelande från DHL Express: "OBS: För tullklareringen av ditt paket behöver vi din fullmakt."

Det menas att att de helt enkelt skickar tillbaka det utan att säga till. Du kommer inte få någon info mer än att ”varan inte kunde levereras” EFTER att det skickats. Du har tydligen heller inte som köpare någon chans (vad posttanten sa iaf) att påverka det.

Det meddelandet som du fått verkar vara ngt annat. Bäst är nog att ringa DHL.

Permalänk
Medlem

Tror det är hårdare regler på saker som kommer utanför EU att det är korrekt deklarerat med rätt värde osv.. många slarvar med detta.

Permalänk
Medlem

När ska folk lära sig att man inte beställer saker från utanför EU längre? Det har helt spårat ur med hanteringen i tullen och hos PN. Det funkar liksom inte längre. Det är över.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Vad menar de? På vilket sett ska du ge din fullmakt? Varför efterfrågar de detta?

Fullmakt ska tydligen lämnas här: https://del.dhl.com/prg/pow-of-attorney.xhtml

Man kommer till den sidan genom att klicka på en länk på sidan där man anger om man vill att försändelsen ska skickas till ett DHL-ombud istället för att levereras till dörren. Går man inte via sidan där man anger ombud får man ett felmeddelande om man skriver in webbadressen.

Citat:

Fullmakt krävs för tullklarering

I enlighet med lokala tullregler i Tullkodex artikel 19 behöver DHL Express din fullmakt för att kunna tullklarera ditt paket.

För att ge oss din fullmakt, vänligen se till att vi har rätt namn nedan och skriv ditt kontaktnummer om vi behöver kontakta dig för ytterligare information. Vänligen markera rutan för att ge oss din fullmakt för tullklarering.

Observera: När varornas värde överstiger 10.000,00 SEK Tullverket kräver köparens personnummer på tulldeklarationen. DHL kontaktar dig om ditt personnummer krävs.

(fält för namn och teleonnummer)

(kryssruta) Jag ger härmed DHL Express (Sweden) AB fullmakt för att tullklarera mina paket till Tullverket.

Om du vill ha en bekräftelse på ditt medgivande, vänligen ange din e-postadress (valfritt):

(fält för e-postadress)

Behöver du hjälp?

Kontakta vår DHL Kundservice på 0771 -400 345

Det som oroar mig är att det står "dina paket" vid kryssrutan trots att det bara är ett paket. Betyder det att DHL i så fall ges en fullmakt för allt som skickas till mig och inte bara den här försändelsen? Jag har inte lust att lämna en fullmakt som gäller allting eftersom det då kanske blir besvärligt om jag någon gång i framtiden vill tacka nej till en försändelse och låta den gå tillbaka till avsändaren, men däremot har jag inget emot att lämna en fullmakt som endast gäller denna försändelse.

Värdet är knappt 500 kronor, alltså inte i närheten av 10.000 kronor. För min del spelar det dock ingen roll om försändelsen deklareras till ett för högt värde eftersom det inte är jag utan Amazon som i så fall får betala den extra momsen. "Ytterligare information" tänker jag mig skulle kunna vara ett kvitto. Om de skulle efterfråga kvitto hoppas jag att de kan japanska för jag har inte fått något kvitto på något annat språk.

"Tullkodex" misstänker jag är det här dokumentet. Åtminstone står det något om "tullkodex" i titeln och så handlar artikel 19 om fullmakter:

Citat:

Artikel 19

Fullmakt

1. Vid sina kontakter med tullmyndigheterna ska tullombud uppge att de agerar för huvudmannens räkning och ange om ombudskapet i tullfrågor är direkt eller indirekt.

Personer som inte uppger att de agerar som tullombud eller som uppger att de agerar som tullombud utan att ha fullmakt att göra detta, ska anses agera i eget namn och för egen räkning.

2. Tullmyndigheterna får kräva att personer som uppger att de agerar som tullombud styrker att de har fullmakt från den person som de företräder.

I särskilda fall ska tullmyndigheterna inte begära ett sådant styrkande.

3. Tullmyndigheterna ska inte begära att en person som agerar som tullombud och regelbundet genomför åtgärder och formaliteter varje gång styrker att denne har fullmakt, förutsatt att den personen kan styrka detta på tullmyndigheternas begäran.

Försändelsen har inte ännu kommit till Sverige, så Tullverket känner nog inte till den så jag tvivlar på att det är Tullverket som bett om fullmakten.

Jag har aldrig tidigare fått en liknande fråga.

Skrivet av bluetrain:

Det menas att att de helt enkelt skickar tillbaka det utan att säga till. Du kommer inte få någon info mer än att ”varan inte kunde levereras” EFTER att det skickats. Du har tydligen heller inte som köpare någon chans (vad posttanten sa iaf) att påverka det.

Suck. Som mottagare brukar det vara helt omöjligt att få avsändaren att skriva rätt på tulldeklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

När jag köpte en sak från aliexpress och detta blev inte levererat. Fick till svar från Postnord att de hade deklarerat innehållet "för vagt".

Har upplevt precis samma sak förra månaden. Paketet hade skickats tillbaka utan några som helst meddelande om att något var fel.

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Men! Nu händer exakt samma sak när jag köpt från ett företag på Ebay från USA. Undrar var varan befinner sig. När jag är inne på ebay står det att den ska levereras mellan 17:e maj och 7 juni (idag alltså) och när jag ringer mina goda vänner på Postnord så är det samma visa. "för vagt" deklarerat innehåll.

Vill Postnord plötsligt ha den tiosiffriga varukoden för klockan? Då finns det flera olika att välja mellan. Bland annat beror det på om klockan är eldriven eller ej och om det är ett armbandsur, en väckarklocka, en väggklocka eller någon annan typ av klocka. Kolla kapitel 91 i tulltaxan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

När ska folk lära sig att man inte beställer saker från utanför EU längre? Det har helt spårat ur med hanteringen i tullen och hos PN. Det funkar liksom inte längre. Det är över.

Finns saker som inte går o köpa inom EU, och då får man betala tull och hanteringsavgifter

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Beställde 10st 4pin splitter från Ebay som såklart inte vara särskilt dyra. Efter 3.5 månad tänkte jag att dom bergis kommit bort men så helst plötsligt 3månader senare damp dom ner i brevlådan. Paketet besökte nog varenda stad i Östra Asien. Det går absolut att beställda men inte från vilken säljare som helst.

Edit: Korrigering text

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns saker som inte går o köpa inom EU, och då får man betala tull och hanteringsavgifter

Eller avstå. Det är inte mycket som inte går att köpa inom EU, på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Eller avstå. Det är inte mycket som inte går att köpa inom EU, på ett eller annat sätt.

Snarare stäm skiten ur Postnord, de kan inte sluta leverera på det sättet.

De kan inte hålla på som i ett u-land där de flesta försändelser bara försvinner. Men kan man skickar man inte med Postnord förstås.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

De har mystiskt blivit hårdare på saker från Ebay och Aliexpress kort efter skrivet avtal med Amazon som har samma säljare... mhmmm

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Har de returnerade försändelserna någon gemensam nämnare?

Postnord säger att blankett CN22 (enklaste tulldeklarationen) bara får användas om beloppet uppgår till maximalt 2000 kr, annars ska man använda blankett CN23 (mer detaljerad tulldeklaration) istället. I andra länder kan beloppsgränsen avvika. Var värdet på de returnerade försändelserna över eller under 2000 kr? Vilken blankett använde avsändaren, CN22 eller CN23?

Sedan 1 januari 2021 har Postnord rätt att returnera försändelsen om det saknas Tull-EDI, vilket betyder att Postnord får elektronisk förhandsinformation om försändelsens innehåll. Saknade de returnerade försändelserna Tull-EDI?

Om tulldeklarationen saknas helt, eller om det står fel innehåll eller fel värde på den, har Postnord rätt att returnera försändelsen. Fanns det tulldeklaration och var den korrekt ifylld?

Skrivet av Ferrat:

De har mystiskt blivit hårdare på saker från Ebay och Aliexpress kort efter skrivet avtal med Amazon som har samma säljare... mhmmm

Vad är det för avtal med Amazon du pratar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Har de returnerade försändelserna någon gemensam nämnare?

Postnord säger att blankett CN22 (enklaste tulldeklarationen) bara får användas om beloppet uppgår till maximalt 2000 kr, annars ska man använda blankett CN23 (mer detaljerad tulldeklaration) istället. I andra länder kan beloppsgränsen avvika. Var värdet på de returnerade försändelserna över eller under 2000 kr? Vilken blankett använde avsändaren, CN22 eller CN23?

I mitt fall var värdet <100 SEK. Vid samtal med PN förste jag få reda på exakt vad problemet var men fick inget svar, frågade även om kopia på fotot av försändelsen men av någon anledning kunde de inte hjälpa till med det heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad är det för avtal med Amazon du pratar om?

Jag gissar på att han pratar om att PostNord levererar paket åt Amazon.

Permalänk
Skrivet av KeyCat:

I mitt fall var värdet <100 SEK. Vid samtal med PN förste jag få reda på exakt vad problemet var men fick inget svar, frågade även om kopia på fotot av försändelsen men av någon anledning kunde de inte hjälpa till med det heller?

Var försändelsen spårbar? Var det något dröjsmål mellan första avläsning i Sverige och Postnords beslut att returnera den? Om det är ett dröjsmål kanske man har en möjlighet att hinna deklarera själv innan Postnord returnerar den, om man nu lyckas ta sig till en tullklareringsexpedition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad är det för avtal med Amazon du pratar om?

"men nu träder ingen mindre än svensk-danska logistikoperatören Postnord fram som Amazon-partner enligt Dagens Nyheter."

https://www.sweclockers.com/nyhet/30135-amazon-fortsatter-med...

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Sedan 1 januari 2021 har Postnord rätt att returnera försändelsen om det saknas Tull-EDI, vilket betyder att Postnord får elektronisk förhandsinformation om försändelsens innehåll.

Är detta styrt via politiken, eller är det Postnords egna påfund?

En reflektion
Om detta är styrt via politiken, har de missnöjda väljarna ytterligare ett argument för att rösta gult (blågult).
Men istället borde någon med kunskap och kompetens - en konsult eller sakkunnig i politik - kunna prata politikerna till rätta, så väljarna återfår förtroendet för dem. Och på sikt kanske även allt trassel med Postnord skulle kunna lösas, och det skulle bli ordning och reda med post- och tullhanteringen igen. Jag tänker på nedanstående citat av @cyklonen.

Skrivet av cyklonen:

När ska folk lära sig att man inte beställer saker från utanför EU längre? Det har helt spårat ur med hanteringen i tullen och hos PN. Det funkar liksom inte längre. Det är över.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Hedersmedlem

Väntar själv på ett paket. Hoppas jag slipper detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Väntar själv på ett paket. Hoppas jag slipper detta.

Hoppas också att du slipper detta.

Själv har jag bara beställt ett enda paket frånutlandet, och det var för minst tio år sedan, så mycket har hänt med till och mons sedan dess.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffelundgren:

Är detta styrt via politiken, eller är det Postnords egna påfund?

En reflektion
Om detta är styrt via politiken, har de missnöjda väljarna ytterligare ett argument för att rösta gult (blågult).
Men istället borde någon med kunskap och kompetens - en konsult eller sakkunnig i politik - kunna prata politikerna till rätta, så väljarna återfår förtroendet för dem. Och på sikt kanske även allt trassel med Postnord skulle kunna lösas, och det skulle bli ordning och reda med post- och tullhanteringen igen. Jag tänker på nedanstående citat av @cyklonen.

Det är inget som har med nationell politik att göra, det är nytt från Världspostunionen och inget en enskild medlem kan påverka.

EU har dessutom redan möjliggjort det för säljare från utanför EU att registrera sig här så att det momsas och man slipper privatimportinförseln där mottagaren står för allt. Sedan tidigare har säljare kunnat använda alternativ där säljaren står för alla avgifter och skatter och betalar allt i förväg utöver att de också kan ha egen verksamhet eller ta hjälp av någon annan att föra in varorna i EU och sköta importen åt kunden. Köper man något av någon som inte säljer varor hit kan man använda paketförmedlare och skicka med alla avgifter och skatter förbetalt från paketförmedlaren.

Permalänk
Skrivet av Stoffelundgren:

Är detta styrt via politiken, eller är det Postnords egna påfund?

Styrt via politiken. Krav från Donald Trump (alltså USA:s motsvarighet till det gula du pratade om) för att USA inte skulle lämna Världspostföreningen och därför instoppat i det nya postavtalet. Sedan är det upp till posten i varje land att avgöra om man vill returnera eller leverera försändelser som saknar tull-EDI. Hur just Postnord gör med den saken vet jag inte.

Skrivet av Petterk:

EU har dessutom redan möjliggjort det för säljare från utanför EU att registrera sig här så att det momsas och man slipper privatimportinförseln där mottagaren står för allt.

Detta möjliggörs först från och med 1 juli 2021. Du kanske har tittat på någon gammal sida där det stod ett tidigare datum. EU beslutade sig för att skjuta upp det i ett halvår på grund av coronaviruset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Detta möjliggörs först från och med 1 juli 2021. Du kanske har tittat på någon gammal sida där det stod ett tidigare datum. EU beslutade sig för att skjuta upp det i ett halvår på grund av coronaviruset.

Det är beslutat, om det sedan börjat gälla eller inte är ointressant. Ett beslut är ett beslut.

Ingen random säljare kommer registrera sig vilket som och ni kommer gnälla lika mycket om privatimport som tidigare.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Ingen random säljare kommer registrera sig vilket som och ni kommer gnälla lika mycket om privatimport som tidigare.

Det verkar som att marknadsplatser kan registrera sig och att det då omfattar alla som säljer på den marknadsplatsen. Om t.ex. Ebay registrerar sig betyder det att Ebay betalar in moms för alla Ebay-säljare som finns utanför EU. Läs här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Det verkar som att marknadsplatser kan registrera sig och att det då omfattar alla som säljer på den marknadsplatsen. Om t.ex. Ebay registrerar sig betyder det att Ebay betalar in moms för alla Ebay-säljare som finns utanför EU. Läs här.

Och redan idag så vägrar en del säljare att använda Ebay Global Shipping Program. Många varor är dyrare än 1600 kr också, vilket inte är något problem för Ebay Global Shipping Program, men väl för OSS.

Permalänk
Medlem

Ska du beställa från amerikanska eBay så använd deras egna Global Shipping Program, d.v.s. där man betalar i förväg allt som har med tull och sånt att göra. Paketet åker rakt igenom tullen, varje gång.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB