Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ibland undrar jag om det kanske är så att folk inte tror att de får köra snabbare än 70 vid påfart.

Finns x antal påfarter som är utformade på ett sådant sätt att du får pressa bilen ganska rejält för att komma upp i 110 innan du ska svänga ut på motorvägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tror det är så att det finns mycket myter kring sushi helt enkelt, inte bara bland oss här i "väst" utan även i Japan. Jag ar stött på de som påstår att fisken ska vara så färsk den bara kan vara medan andra påstår att det som gör Japansk ("äkta") sushi speciell är att de låter fisken liksom mogna eller utveckla smak på olika sätt beroende på typ av fisk. Att aminosyrorna behöver tid på sig för att skapa smak eller så.

Oftast ska ju allt vara så färskt som möjligt i Japan. Inte många jag stött på tycker att fisken ska "ligga till sig", tvärtom tycker man att svensk sill verkar gammal och att gravad lax nog egentligen är otjänlig till föda man det finns naturligtvis andra åsikter även om jag uppfattar att de är i minoritet. Men jag känner ju inte alla japaner ....

Skrivet av snajk:

Det låter väldigt trevligt.

På temat "färsk":
På japanska sydkusten, alldeles intill en fiskehamn, beställde jag in sushi men en viss snäcka var slut. Servitören var igång med massor av ursäkter för att de inte skulle kunna servera precis det som jag ville ha. Jag tyckte inte det var en stor grej, det var en av 12 sushibitar, men servitören gjorde stor dramatik av det. Plötsligt lyfte han blicken och sen frågade han om jag hade tid att vänta "någon minut" och det hade jag. Han småsprang ner till kajen, c:a 100m bort, där en båt just kom in och blev inbegripen i ett kort samtal, fick en påse med något i, sprang tillbaka till restaurangen och "någon minut" senare kom han in och serverade precis det jag beställt, pekade på sushibiten med snäckan och sade: "Alldeles färsk! Färskare kan den inte bli!"

Permalänk
Lego Master
Skrivet av serafim:

Oftast ska ju allt vara så färskt som möjligt i Japan. Inte många jag stött på tycker att fisken ska "ligga till sig", tvärtom tycker man att svensk sill verkar gammal och att gravad lax nog egentligen är otjänlig till föda man det finns naturligtvis andra åsikter även om jag uppfattar att de är i minoritet. Men jag känner ju inte alla japaner ....

Det handlar väl om tradition och tillgång till olika sorters mat under olika årstider. Svenskar har generellt haft mycket konserverad (inlagd, saltad, torkad..) mat pga dålig tillgång av färsk mat under vinterhalvåret. Hur det historiskt sett ut i Japan vet jag inte, men generellt låter det som att fisket kunnat hålla igång större delen av året och man har alltså inte utvecklat en kultur kring just inlagd mat (annat än för smakens skull, tänk picklad ingefära...men det kan lika gärna vara ett västerländskt påhitt, jag vet faktiskt inte).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Oftast ska ju allt vara så färskt som möjligt i Japan. Inte många jag stött på tycker att fisken ska "ligga till sig", tvärtom tycker man att svensk sill verkar gammal och att gravad lax nog egentligen är otjänlig till föda man det finns naturligtvis andra åsikter även om jag uppfattar att de är i minoritet. Men jag känner ju inte alla japaner ....
På temat "färsk":
På japanska sydkusten, alldeles intill en fiskehamn, beställde jag in sushi men en viss snäcka var slut. Servitören var igång med massor av ursäkter för att de inte skulle kunna servera precis det som jag ville ha. Jag tyckte inte det var en stor grej, det var en av 12 sushibitar, men servitören gjorde stor dramatik av det. Plötsligt lyfte han blicken och sen frågade han om jag hade tid att vänta "någon minut" och det hade jag. Han småsprang ner till kajen, c:a 100m bort, där en båt just kom in och blev inbegripen i ett kort samtal, fick en påse med något i, sprang tillbaka till restaurangen och "någon minut" senare kom han in och serverade precis det jag beställt, pekade på sushibiten med snäckan och sade: "Alldeles färsk! Färskare kan den inte bli!"

Nu måste jag gnälla för att du gjort gnäll-tråden till en mystråd! Det är måndag och allt ska vara skit

Roliga och mysiga historier! Du får skapa en anekdot-tråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Tierp är hålan gud glömde eller behagade skämta med mänskligheten om. Det där med kråkorna, "bästa" är att man är som stolt över det.

Iofs börjar det byggas runtom i Tierp så lite annorlunda är det numer men kärnan i stan, hålan, är som alltid förr........

Kom ihåg att det fanns en skivaffär på torget som man gick till någon gång och sen var resten bara ett svart hål Man såg väl mest skolan och vägen mellan skolan och busstationen då man fick bättre platser om man hoppade på redan där istället för vid skolan. Tierp är väl ingen håla man saknar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Nu måste jag gnälla för att du gjort gnäll-tråden till en mystråd! Det är måndag och allt ska vara skit

Roliga och mysiga historier! Du får skapa en anekdot-tråd

Om det vore en mystråd skulle jag ödmjukt bett om ursäkt och gett dig en (korrekt distanserad) kram, men det skiter jag i för då blir det väl mer klagan. Mystrådar dör snabbt, man måste in med grejorna där man kan. Jag var med i en annan tråd om hur man gjort dumheter, den var kul. Jag ville mest lätta upp stämningen lite men inser att jag gjort fel. Fast, som sagt, någon ursäkt blir det inte och ingen kram heller.

Jag måste också gnälla lite på en del av innehållet i tråden. De långa diskussionerna om trafikregler och om vem i den debatten som har minst förstånd. Det är långa inlägg och fullständigt ointressant vem som har den bästa mentala eller intellektuella förmågan. Finns ju regler i trafiken och följer man dem så behövs i övrigt inte mycket till förstånd, ja, mer än vad som behövs för att förstå reglerna och följa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Lite som att jag är ensam om att tycka att barnvagnsparkeringarna ska lämnas till folk som har barnvagn. Att de alltid är fulla av folk som ställer sin BMW där betyder inte att det är jag som har fel.

Det krävs ju inte att en stor andel av alla skiter i att respektera barnvagnsparkeringar ofta ska vara upptagna. Eller om man vänder på det, tror knappast de som gör det är i majoritet.

Skrivet av Icetec:

Det är väl rätt naturligt att filen till vänster håller lägre tempo än filen till höger? Det är en mycket snävare kurva och du kan alltså inte köra lika fort där. Menar du regeln att du inte får köra om en bil på höger sida som gäller på allmänna vägar? Det gäller bara på 70-väg eller uppåt så vitt jag vet till att börja med, och jag känner inte att den är så relevant i rondeller heller även om rondellen är på en 70-sträcka.

Sant, är nog dock rätt osäkert att göra omkörningar i högerfilen inne i en rondell.

Skrivet av Icetec:

Se ovan. Jag kan hantera en situation där någon ligger i 70 i vänsterfilen på 110-väg också. Jag kan hantera att folk inte bryr sig om högerregeln. Jag kan hantera de flesta trafiksituationer faktiskt, eftersom jag är rutinerad bilförare och har lärt mig genom erfarenhet att det är extremt många som kör extremt dåligt. Jag har dessutom inte sagt att jag är den enda person som klarar av att köra i rondeller korrekt. Det vore märkligt om jag vore den enda personen i hela Sverige som klarar av det kan jag känna, eftersom det faller på sin egen rimlighet om trafikverket säger att man ska göra som jag gör, om inte de på trafikverket tycker att det är rimligt att man ska kunna utföra den manövern.

"Jag har inte heller något problem att navigera runt detta problem eftersom jag förutspår, med hög träffprocent, att ingen annan klarar av att köra i en rondell på ett bra sätt"

Inget i det du svarade bygger på att du skulle vara den absolut ende som gör rätt. Poängen grundade sig i att du verkar tycka att ni som gör rätt enligt ditt sätt att se det är relativt få. Ungefär på samma sätt som du antagligen inte menar att alla andra svenskar utom du själv kör BMW och alltid hugger första bästa barnvagnsparkering.

I rondellen i videon sker filbytet kanske två billängder och 1-2 sekunder innan en rätt sen högersväng till utfart. I min erfarenhet gör de flesta något mellanting, dvs. börjar svänga ut någon billängd efter att bilen gör det i videon, och det är även vad jag gjort i den rondellen.

Skrivet av Icetec:

Gällande fetmarkeringen förresten, snacka om att totalt missförstå. Vad av allt det jag har skrivit har fått dig att tro att jag vill kunna smeta på fullgas i vänsterfilen i en rondell och att problemet är att det är folk som kör i den? Jämfört med att, som jag påpekat massor av gånger nu, problemet är att inte kunna köra ut i höger fil i en tvåfilig rondell för att man måste räkna med att personen som kommer från vänster kommer klippa rakt över filen du kör i? Allvarligt..

Hade det inte gjort det jobbigt för mig hade jag inte orkat gnälla om det, förresten.

Det är väl det här stötestenen är. Du kan i princip alltid byta fil innan du kör ut. Finns det undantag? Absolut. Är de applicerbara på 99,9% av alla som korsar vänsterfilen, utan att blinka, när de kör ut? Nej.

Anledningen till att jag skrev det var att jag helt enkelt inte lyckas förstå varför detta är något du stör dig på. Men ok, så folk försöker komma in i enkel utfart (eller direkt till höger fil om dubbel avfart) från tvåfilig rondell från vänsterfilen när du redan ligger i högerfilen? För det avhjälps ju också helt om de bara anpassat sin körning bättre (och i ett visst fall, om du själv gjort det).

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det handlar väl om tradition och tillgång till olika sorters mat under olika årstider. Svenskar har generellt haft mycket konserverad (inlagd, saltad, torkad..) mat pga dålig tillgång av färsk mat under vinterhalvåret. Hur det historiskt sett ut i Japan vet jag inte, men generellt låter det som att fisket kunnat hålla igång större delen av året och man har alltså inte utvecklat en kultur kring just inlagd mat (annat än för smakens skull, tänk picklad ingefära...men det kan lika gärna vara ett västerländskt påhitt, jag vet faktiskt inte).

Oj, det finns mycket picklat i Japan. Man saltar eller sockrar eller lägger in ungefär som vi, delvis med annorlunda kryddningar. Traditionerna växlar i olika delar av Japan. Längst i norr har man ju ett ganska bistert klimat och längt i söder är det väl närmast subtropiskt så det varierar men mycket som faller en väl i smaken finns det och en del jag absolut inte kan få i mig. Fermenterade bönor (納豆, natto) kan jag inte alls med, andra, t.ex. min fru, älskar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Du snackar en hel del gojja, Sveriges miljöförstöring har oftast ingenting med politik att göra utan snarare okunskap från förr. Det finns stora områden i tex Sjuhäradsbygden som är förgiftad av textilindustrin från förr. Vi snackar industrier för 100 år sedan. Man visste inte bättre då, man pumpade ut gifter utan att veta vad det gjorde med naturen. Tankesättet var att naturen tar hand om det.

Det klart det har med politik att göra. Vad man väljer att reglera, och vad man väljer att tillåta. Ingen har någonsin trott att det var en glimrande idé att släppa ut arsenik, man har varit väl medveten om dess toxicitet i århundraden.

Exempel: När jag var ung ungefär 1980, ville Pilkington bygga en FloatGlass anläggning i Halmstad. Den har en 330 meter lång och 13(?) meter bred bädd av flytande tenn som glaset flyter ut ovanpå och sakta stelnar, vilket gav/ger glasytor av hög kvalitet. Tennet hölls/hålls kontinuerligt flytande av petroleumförbränning (man krossar glaset i andra änden och matar tillbaka det för att slippa låta tennbädden stelna). När Pilkington förhandlade med Halmstad kommun, gav kommunen dem tillstånd att släppa ut xx ton svaveldioxid under förutsättning att skorstenarna var tillräckligt höga för att nedfallet skulle hamna i Småland. Dessutom var det så att i avtalet som skrevs under var SO2 ändrat till S som har halva molmassan, så de fick i praktiken släppa ut dubbelt så mycket Svaveldioxid som diskuterats i förväg. Politikerna hävdade att de blivit lurade i kontraktsteckningen. Fan trot. Men diskussionen som föregick avtalet är ändå belysande.

De här avvägningarna görs hela tiden, nu också. Ingen har sagt att det nödvändigtvis är enkla frågor. Det jag säger är att de undviker offentlighetens ljus.

Citat:

Ditt politikerförakt verkar ha tagit så stor kontroll i ditt liv att du blivit lite konspiratorisk. Givetvis sysslar inte alla politiker med vilseledning det går emot sin egen logik. Givetvis finns även modern miljöförstöring av Sverige vilket snarare är vårt ekonomiska system fel, än politikers.

Så om politiker godtar till exempel malmindustrins och cementindustrins CO2 utsläpp av ekonomiska skäl, och sedan håller på och kontinuerligt duttar med bonus/malus system för privatbilar, så menar du att det inte är medveten vilseledning och skådespel för folket, utan slumpen?

Politikerna har naturligtvis ett ansvar för vårt ekonomiska system, men det är inte det jag gnäller över. Det jag gnäller över är att man medvetet ägnar sig åt misdirection. Ungefär som när man i torrtider först förbjuder tomtbevattning, och sedan rekommenderar privatpersoner att duscha snabbt. I själva verket är drygt 90% av grundvattenuttaget inte från kommunal vattendistribution överhuvudtaget, utan från privata intressen, industri och lantbruk, (och hur ändras deras förbrukning i torrtider?).
I grund och botten handlar det om att skapa falsk verklighetsuppfattning hos befolkningen. Och det är värt att gnälla lite över.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Oftast ska ju allt vara så färskt som möjligt i Japan. Inte många jag stött på tycker att fisken ska "ligga till sig", tvärtom tycker man att svensk sill verkar gammal och att gravad lax nog egentligen är otjänlig till föda man det finns naturligtvis andra åsikter även om jag uppfattar att de är i minoritet. Men jag känner ju inte alla japaner ....
På temat "färsk":
På japanska sydkusten, alldeles intill en fiskehamn, beställde jag in sushi men en viss snäcka var slut. Servitören var igång med massor av ursäkter för att de inte skulle kunna servera precis det som jag ville ha. Jag tyckte inte det var en stor grej, det var en av 12 sushibitar, men servitören gjorde stor dramatik av det. Plötsligt lyfte han blicken och sen frågade han om jag hade tid att vänta "någon minut" och det hade jag. Han småsprang ner till kajen, c:a 100m bort, där en båt just kom in och blev inbegripen i ett kort samtal, fick en påse med något i, sprang tillbaka till restaurangen och "någon minut" senare kom han in och serverade precis det jag beställt, pekade på sushibiten med snäckan och sade: "Alldeles färsk! Färskare kan den inte bli!"

Det varierar säkert av en massa anledningar. Jag läste någonstans att framför allt vitfisk har en tendens att vara ganska, jag vet inte rätt uttryck riktigt men typ krasig, alltså för hård, lite gummiartad eller som att den var broskig, när man tuggar på den, och det har jag upplevt på en del sushiställen. Tydligen så hör de till traditionen att lägga viss vitfisk i press ett tag för att den ska bli mjukare.

Snäckor, havsgurkor och liknande kanske inte behöver det dock, de klarar ju sig utan frysning också. Sen kan det ju gå något till överdrift kan jag tänka mig, Jiro Dreams of Sushi (dokumentär om en sushimästare och hans restaurang) är ju väldigt trevlig exempelvis men att massera bläckfisken i 40 minuter för hand innan servering känns som att traditionen nog har gått lite långt liksom.

Permalänk
Medlem

Sjukt ooooooooo-taggad på att få återvända till lite mer modern tid i Battlefield.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av WDac:

Sjukt ooooooooo-taggad på att få återvända till lite mer modern tid i Battlefield.

Det MÅSTE bara heta Battlefield 2143, annars får de spela utan mig! Med elefantminne och illsint som man är kommer man ihåg det easter egg som fanns i bf3 - en futuristisk svävare av någe slag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Finns x antal påfarter som är utformade på ett sådant sätt att du får pressa bilen ganska rejält för att komma upp i 110 innan du ska svänga ut på motorvägen.

Får gubbgnälla och säga nej här.
Alla påfarter är utformade så man har god tid på sig att hinna till utsatt hastighet.
Sen att medelsvensson inte vågar gasa lite mer så att bilen rör på sig, DET är en helt annan sak.

Har många gånger kört ut bakom bilister över heldragen linje pga dom tror man kan pluttra ut i 65 på motorvägen.
Totalt livsfarligt.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Får gubbgnälla och säga nej här.
Alla påfarter är utformade så man har god tid på sig att hinna till utsatt hastighet.
Sen att medelsvensson inte vågar gasa lite mer så att bilen rör på sig, DET är en helt annan sak.

Har många gånger kört ut bakom bilister över heldragen linje pga dom tror man kan pluttra ut i 65 på motorvägen.
Totalt livsfarligt.

Så är icke fallet tyvärr.

Än värre blir det ju när de flesta ändå inte håller rätt hastighet på motorvägen. Då blir det ännu större differens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det MÅSTE bara heta Battlefield 2143, annars får de spela utan mig! Med elefantminne och illsint som man är kommer man ihåg det easter egg som fanns i bf3 - en futuristisk svävare av någe slag.

Den sista dlcn i bf4 var smockfull av referenser till 2142 Hangar 21 var t.ex. en bana som utspelade sig runt en hangar(duh) där en prototyp av en Titan snickrades samman, och det var en annan bana där det fanns svävande stridsvagnar

Edit: okej legit förvirrad, helt hundra på att jag var i inlägget om bf6

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har en japansk kollega som kom hit för 1-2 år sedan och han var ganska besviken på vår sushi av diverse anledningar. Delvis har det nog att göra med att han inte har stött på några sushiställen där det jobbar japaner utan det är bara koreaner överallt.

Han får komma till Stockholm och äta hos Maru-san vid Karlaplan, tyvärr ingen sushi där längre utan mest ramen. I övrigt så har 7-Eleven i Japan bättre sushi än 99% av restaurangerna här.

I övrigt tycker jag det är synd att inte japansk mat slagit mer i Sverige. Sushi i Sverige är i många fall lika japanskt som Hawaii-pizza är italienskt.

Permalänk
Medlem

Vad är detta för konstig lösning?

Kan inte ta bort mitt betalkort från Discovery+ utan måste radera hela mitt konto för att göra det...? Har jag inte vart med om innan tror jag.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Han får komma till Stockholm och äta hos Maru-san vid Karlaplan, tyvärr ingen sushi där längre utan mest ramen. I övrigt så har 7-Eleven i Japan bättre sushi än 99% av restaurangerna här.

I övrigt tycker jag det är synd att inte japansk mat slagit mer i Sverige. Sushi i Sverige är i många fall lika japanskt som Hawaii-pizza är italienskt.

Hatet mot Hawaii är lite konstigt tycker jag, eller italienare har ju en tendens att vara väldigt aggressiva mot alla som vågar röra deras mattradtioner så kanske inte så konstigt. Men jag har käkat hemska kombinationer på pizzor i Italien på tradionstrogna pizzerior, med marmelad på och grejer, ananas och rökt fläskkött är ju en ganska klassisk kombination liksom.

Ett bra sushiställe, som jag redan länkat visserligen, är Hoze. Men de har bara sex platser och en sittning per dag så man får ha lite framförhållning.

Permalänk
Avstängd

För att spä på trafiksnacket lite så körde jag en hyfsad sträcka på motorväg i helgen och både på ner- och uppvägen så hamnade jag bakom någon som låg och tryckte i vänsterfilen hur länge som helst under hastighetsbegränsningen. Tidigare hände det ibland att folk låg kvar där några minuter, jag antar för att de inte kollade backspegeln eller så, men nu handlade det om bra mycket längre tid än så och trafiken var dessutom väldigt gles.

Den första låg i 105-110 på 120-vägen i vänsterfilen i kanske tio minuter först, sen kom vi fram till något vägbygge med 70 och mötande trafik som pågick i ganska många kilometer, efter det fortsatte bilen i samma stil. Bakom mig hade det samlats en ganska lång kö med bilar och irritationen var märkbar. Jag körde lite närmare, absolut inte för nära utan i alla fall 2 sekunder bakom, och föraren blev nervös och började skvätta spolarvätska. Hela tiden var det alltså i princip tomt i högerfilen, kanske passerade ett husvagnsekipage var tredje minut eller så, och dessutom var det ju soligt och hyfsat varmt. Jag var på väg till en begravning så jag ville inte bli sen och vägbygget hade ju redan minskat mina marginaler ganska kraftigt så irritationen växte även hos mig. Så till slut körde jag om i högerfilen. Jag har haft körkort i över 20 år och jag tror aldrig att jag har gjort det tidigare då det i mina ögon är ett väldigt riskabelt beteende.

Så långt en engångshändelse. Det konstiga var att på hemvägen så hände typ samma sak igen. Kilometer efter kilometer med en bil häckande i vänsterfilen helt utan anledning. Då gick det inte så långt att jag körde om dock, vi hann ikapp en krock på vägarbetespartiet så jag vände på motorvägen och fick köra bakvägar hem istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

För att spä på trafiksnacket lite så körde jag en hyfsad sträcka på motorväg i helgen och både på ner- och uppvägen så hamnade jag bakom någon som låg och tryckte i vänsterfilen hur länge som helst under hastighetsbegränsningen. Tidigare hände det ibland att folk låg kvar där några minuter, jag antar för att de inte kollade backspegeln eller så, men nu handlade det om bra mycket längre tid än så och trafiken var dessutom väldigt gles.

Den första låg i 105-110 på 120-vägen i vänsterfilen i kanske tio minuter först, sen kom vi fram till något vägbygge med 70 och mötande trafik som pågick i ganska många kilometer, efter det fortsatte bilen i samma stil. Bakom mig hade det samlats en ganska lång kö med bilar och irritationen var märkbar. Jag körde lite närmare, absolut inte för nära utan i alla fall 2 sekunder bakom, och föraren blev nervös och började skvätta spolarvätska. Hela tiden var det alltså i princip tomt i högerfilen, kanske passerade ett husvagnsekipage var tredje minut eller så, och dessutom var det ju soligt och hyfsat varmt. Jag var på väg till en begravning så jag ville inte bli sen och vägbygget hade ju redan minskat mina marginaler ganska kraftigt så irritationen växte även hos mig. Så till slut körde jag om i högerfilen. Jag har haft körkort i över 20 år och jag tror aldrig att jag har gjort det tidigare då det i mina ögon är ett väldigt riskabelt beteende.

Så långt en engångshändelse. Det konstiga var att på hemvägen så hände typ samma sak igen. Kilometer efter kilometer med en bil häckande i vänsterfilen helt utan anledning. Då gick det inte så långt att jag körde om dock, vi hann ikapp en krock på vägarbetespartiet så jag vände på motorvägen och fick köra bakvägar hem istället.

Det där råkar jag på lite då och då där folk tror att vänsterfilen på motorväg är samma sak som att ligga i vänsterfil på 50väg..
Jag brukar blinka en gång eller två.. ingen reaktion så kör jag om på insidan.. sedan går jag tillbaka till vänsterfil framför idioten.. där ligger jag i 20-30sekunder innan jag blinkar höger för att gå in i högerfil för att visa vilken som är rätt fil.
7 av 10 gånger går budskapet fram.. de andra tre är väl utan körkort gissar jag så de inte kan trafikreglerna. hahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Han får komma till Stockholm och äta hos Maru-san vid Karlaplan, tyvärr ingen sushi där längre utan mest ramen. I övrigt så har 7-Eleven i Japan bättre sushi än 99% av restaurangerna här.

I övrigt tycker jag det är synd att inte japansk mat slagit mer i Sverige. Sushi i Sverige är i många fall lika japanskt som Hawaii-pizza är italienskt.

Tosa i Finntorp (Nacka) har fortfarande bra sushi och, hoppas jag, Tosasushi på Svevägen(151) ska vara ägt av samma person som startade Tosa i Finntorp (hon är japanska och åkte varje sommar till Japan för att förkovra sig i japanska sushinyheter) och kanske bra också. Annars tycker jag sushi får vara tills man besöker Japan nästa gång. Alldeles för många sushiställen håller för dålig kvalitet. Dåligt ris och ofräscha pålägg som döljs av lite (inte ens japansk) majonäs och lite extra wasabi (och lite sesamfrön). Frun är japanska och tycker Tosa är OK men annars får det vänta tills vi kommer till Japan nästa gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av frong:

Vad är detta för konstig lösning?

https://i.imgur.com/ItiMdOB.png

Kan inte ta bort mitt betalkort från Discovery+ utan måste radera hela mitt konto för att göra det...? Har jag inte vart med om innan tror jag.

Hatar alla konton där man måste knappa in sitt betalkort och brukar alltid dra öronen åt mig i dessa lägen. Håller med om att lösningen var jävligt lustig också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Finns x antal påfarter som är utformade på ett sådant sätt att du får pressa bilen ganska rejält för att komma upp i 110 innan du ska svänga ut på motorvägen.

Skulle nog säga att det är någorlunda undantag, brukar se till att nå 90+ vid påfart även med gammelbilen, en effektmätning idag hade nog gett ungefär 45 hästar på 1.5ton bil. (original 72hp). Dagens bilar är ju sällan direkt motorsvaga heller

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serafim:

Tosa i Finntorp (Nacka) har fortfarande bra sushi och, hoppas jag, Tosasushi på Svevägen(151) ska vara ägt av samma person som startade Tosa i Finntorp (hon är japanska och åkte varje sommar till Japan för att förkovra sig i japanska sushinyheter) och kanske bra också. Annars tycker jag sushi får vara tills man besöker Japan nästa gång. Alldeles för många sushiställen håller för dålig kvalitet. Dåligt ris och ofräscha pålägg som döljs av lite (inte ens japansk) majonäs och lite extra wasabi (och lite sesamfrön). Frun är japanska och tycker Tosa är OK men annars får det vänta tills vi kommer till Japan nästa gång.

Ni borde testa Hoze om ni ska till Göteborg någon gång. Det är verkligen en upplevelse med kocken som serverar en grym bit i taget och berättar om den och så. Men det är förstås inte så billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Skulle nog säga att det är någorlunda undantag, brukar se till att nå 90+ vid påfart även med gammelbilen, en effektmätning idag hade nog gett ungefär 45 hästar på 1.5ton bil. (original 72hp). Dagens bilar är ju sällan direkt motorsvaga heller

Nej, har du en motorstark bil så är det såklart inga problem. 😁

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Nej, har du en motorstark bil så är det såklart inga problem. 😁

Dacias nya elbil ska tydligen ta uppemot 20 sekunder på sig till 100. Billig dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tosa i Finntorp (Nacka) har fortfarande bra sushi och, hoppas jag, Tosasushi på Svevägen(151).

Tack för tipset! Har redan tipsat min sambo som också är japanska

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Tack för tipset! Har redan tipsat min sambo som också är japanska

Nu har jag inte handlat där på drygt ett år så jag hoppas att mitt tips stämmer. Barnen (nu vuxna) brukar tycka att Tosa i Finntorp gör bland den bästa sushin i Svedala och de är ganska kräsna. Men sist jag var där fanns där inga japaner bland personalen fast sushin var fortfarande bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det krävs ju inte att en stor andel av alla skiter i att respektera barnvagnsparkeringar ofta ska vara upptagna. Eller om man vänder på det, tror knappast de som gör det är i majoritet.

Av erfarenhet är det försvinnande sällan jag bevittnar någon parkera på en barnvagnsparkering med en barnvagn i bilen. Men det är säkert helt sant att de allra flesta låter bli. Däremot om det finns 6st barnvagnsparkeringar på en parkering med 400 platser så är det ju rätt låg procent som måste skita i det innan platserna ändå är upptagna.

Skrivet av e1m1:

Sant, är nog dock rätt osäkert att göra omkörningar i högerfilen inne i en rondell.

Ja, eftersom folk bränner över högerfilen utan att blinka eller kolla

Skrivet av e1m1:

"Jag har inte heller något problem att navigera runt detta problem eftersom jag förutspår, med hög träffprocent, att ingen annan klarar av att köra i en rondell på ett bra sätt"

Inget i det du svarade bygger på att du skulle vara den absolut ende som gör rätt. Poängen grundade sig i att du verkar tycka att ni som gör rätt enligt ditt sätt att se det är relativt få. Ungefär på samma sätt som du antagligen inte menar att alla andra svenskar utom du själv kör BMW och alltid hugger första bästa barnvagnsparkering.

Det är helt korrekt uppfattat.

Skrivet av e1m1:

I rondellen i videon sker filbytet kanske två billängder och 1-2 sekunder innan en rätt sen högersväng till utfart. I min erfarenhet gör de flesta något mellanting, dvs. börjar svänga ut någon billängd efter att bilen gör det i videon, och det är även vad jag gjort i den rondellen.

Anledningen till att jag skrev det var att jag helt enkelt inte lyckas förstå varför detta är något du stör dig på. Men ok, så folk försöker komma in i enkel utfart (eller direkt till höger fil om dubbel avfart) från tvåfilig rondell från vänsterfilen när du redan ligger i högerfilen? För det avhjälps ju också helt om de bara anpassat sin körning bättre (och i ett visst fall, om du själv gjort det).

I min erfarenhet så sker inget filbyte alls när de flesta kör rondell. De ligger i vänsterfil och roterar tills att deras bil pekar mot högerfilen i utfarten, sedan kör de rakt fram rakt över högerfilen för att ta sig ut.

https://i.ibb.co/0YfbH4S/Untitled.png

Sen varför jag stör mig på något som jag kan kompensera för utan problem, ptja, för att jag stör mig på det helt enkelt. Tråden heter gubbgnäll, inte "Brinnande problem med risk för total samhällskollaps".

Permalänk
Medlem

Idag var jag nära på att bli av med en backspegel på bilen!
Jag kom åkande samt det stod ett antal bilar parkerade på mötande sida och jag får möte men likt förbannat måste vederbörande prompt tränga sig trotts att denna har hinder på sin sida.

Vad är det som är så bråttom att de inte kan vänta 5 sekunder?!
Har sett detta beteende allt oftare den senaste halvåret, det här bara ett exempel av x-antal situationer.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc