Permalänk
Avstängd
Skrivet av xc:

Jag antar att du menar gta 5, hur gammalt är det nu?
Tror det är från 2013, kom ut på xbox360 och ps3, känns det värt pengarna att kunna "maxa" det?
Jag förstår inte hur man kan rättfärdiga det priset för ett grafikkort. Ska jag betala 20 för ett kort så ska det kunna diska och dammsuga.

Varför hänger du ens i tråden om du bara ska bli arg på folk som köpt kortet?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Kortet kan inte diska och dammsuga, så det är nog inte för dig. Sedan så är det ju bara roligt att testa det på olika spel? Behöver inte bli bitter för att jag delar med mig av det.

Oj förlåt, men jag är född bitter och det blir bara värre med åren. Du ska såklart få njuta av gta 5 i 80-100 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Oj förlåt, men jag är född bitter och det blir bara värre med åren. Du ska såklart få njuta av gta 5 i 80-100 fps.

Som att sweclockers testredaktion sitter och njuter när dom kör sina tester...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Varför hänger du ens i tråden om du bara ska bli arg på folk som köpt kortet?

Jag är inte arg, jag gläds med alla som lyckats köpa ett kort, speciellt om det är köpt från åf och inte en scalpare på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Som att sweclockers testredaktion sitter och njuter när dom kör sina tester...

Njuter vet jag inte men dom tycker nog att dom har ett rätt skönt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Har för mig att komplett räknar 15min på varje build vilket blir en försumbar kostnad i ett system för 40k. Dessutom räknas aldrig lönekostnader, frakt osv in i marginaler utan bara en produkts försäljningspris mot inköpspris. Sen är det klart att man måste ta i hänsyn kostnader för personal osv och då är det ganska logiskt att plocka detta från färdigbyggda system. Man tjänar mer på att sälja olika tjänster och lösningar än vad man gör på rena komponenter.

Haha 15minuter känns ju helt orimligt, det är ju vad det tar att packa upp komponenterna.

Om du säger att personal, frakt osv inte räknas med i marginalerna så vet jag inte var du jobbat/hört det, har jobbat som business controller i många år och det finns inte en enda produktkalkyl eller business case som de inte tagits med i, har de inte tagits med så får den/de som tagit fram dem underkänt direkt och sedan återkomma med dem inkluderade. Skulle aldrig godkänna något där de inte finns med.

Sen som du säger så är det ju en service och oavsett om det tar dem 15 minuter så tar det de flesta mer tid/att de inte ens kan göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Det råder brist så alla säljer mindre än tidigare vilket gör att alla tar en extra kaka för att klara sig, från underleverantörer till åf och nu även kunder (scalpers)
Håller med om att Nvidias rekommenderadepriser är värdelösa och i mitt tycke borde tas bort helt.

Nej det är fel, det är brist men återförsäljarna säljer fler och dyrare kort nu än tidigare år (bekräftat av åf i någon tråd). Det är en ökad efterfrågan som skapat bristen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Om man byggt en dator någon gång så vet man att det tar ca en timme om man inte är en riktig klåpare, så visst en timlön kan nog läggas på priset.

Du gillar att förolämpa människor helt oprovocerat verkar det som. Att kalla alla som tar mer än en timme på sig att sätta ihop en dator med komponenter värd 30k+ kr för "riktig klåpare" är ju lite väl mycket. Har själv byggt dator vid flertalet tillfällen och "vet" att det tar minst 4 timmar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Du gillar att förolämpa människor helt oprovocerat verkar det som. Att kalla alla som tar mer än en timme på sig att sätta ihop en dator med komponenter värd 30k+ kr för "riktig klåpare" är ju lite väl mycket. Har själv byggt dator vid flertalet tillfällen och "vet" att det tar minst 4 timmar för mig.

håller med, tiden på bygget beror på hur mkt jag fuskar(shortcuts) och promillehalten i blodet när jag bygger åt mej själv då 🍻🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Du gillar att förolämpa människor helt oprovocerat verkar det som. Att kalla alla som tar mer än en timme på sig att sätta ihop en dator med komponenter värd 30k+ kr för "riktig klåpare" är ju lite väl mycket. Har själv byggt dator vid flertalet tillfällen och "vet" att det tar minst 4 timmar för mig.

Ja, det kanske var okänsligt. Jag ber om ursäkt, jag utgick ifrån hur länge det skulle ta för mig att bygga en dator. Dock har jag byggt en hel del och har väl en del erfarenhet. Men jag menade inte random dator byggare jag tänkte mer på dom som jobbar på komplett/Webhallen som jobbar med det dagligen. Det var därifrån timmen kom. Jag ber om ursäkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

håller med, tiden på bygget beror på hur mkt jag fuskar(shortcuts) och promillehalten i blodet när jag bygger åt mej själv då 🍻🙂

Förlåt, jag menade inte att förolämpa någon. Jag menade montörerna på Webhallen/komplett, dom kan förmodligen sätta ihop en dator på en timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Nej det är fel, det är brist men återförsäljarna säljer fler och dyrare kort nu än tidigare år (bekräftat av åf i någon tråd). Det är en ökad efterfrågan som skapat bristen.

Produktionen stod ju helt stilla några månader under pandemin och produktionen efter det har drabbats så den inte är lika effektiv.
Jag får inte ihop matten då att om det producerats mindre kort hur då det kan säljas fler kort. Dyrare kort, ja men knappast fler isf har miners och scalpers någon direkväg att köpa för det säljs inte många kort till vanliga konsumenter.

Permalänk
Medlem

Snoop Dog försökte att köpa ett 3080 Ti

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Ja, det kanske var okänsligt. Jag ber om ursäkt, jag utgick ifrån hur länge det skulle ta för mig att bygga en dator. Dock har jag byggt en hel del och har väl en del erfarenhet. Men jag menade inte random dator byggare jag tänkte mer på dom som jobbar på komplett/Webhallen som jobbar med det dagligen. Det var därifrån timmen kom. Jag ber om ursäkt.

Tack för ursäkten, förstår hur du tänkte nu 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmaattee:

Tack för ursäkten, förstår hur du tänkte nu 😊

Ok, bra. Jag menade inte att förolämpa någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Produktionen stod ju helt stilla några månader under pandemin och produktionen efter det har drabbats så den inte är lika effektiv.
Jag får inte ihop matten då att om det producerats mindre kort hur då det kan säljas fler kort. Dyrare kort, ja men knappast fler isf har miners och scalpers någon direkväg att köpa för det säljs inte många kort till vanliga konsumenter.

Färre inte mindre (storlek)... Jo enligt källor på youtube och från åf här på sc så säljs det fler kort nu 2021 än tidigare år. Det är betydligt fler som fått upp ögonen för gaming nu under pandemin, samt det ökade intresset för mining.

De kort som släpps säljs ju slut på några minuter. Har man dock hängt med så ser man att återförsäljarna fått in leveranser (rätt stora) av kort hela våren plus att de får in leveranser som du och jag aldrig ser, främst från förhandsbokningar.

En till påverkande faktor är de nya konsumenterna från länder som tidigare inte varit lika köpstarka, så som Indien, Kina, Sydamerika etc...

Permalänk
Medlem

Alltså folk på marketplace fattar inget…
Folk säljer 3080ti för samma pris som för 3090…

Permalänk
Medlem

Kan man verkligen säga att de är ont om kort när halva försäljningen sker i andra hand.... Folk råkar ju få hem 2 - 3 kort och byter från 3080 till 6800xt och sen tillbaka till 3080ti. Man beställer kort bara för å testa om man fick ett och sen blir å sälja i andra hand när man kommer på att man inte behöver kortet. Man ser de ju hela tiden på forumet och mängden annonser med precis den förklaringen dyker upp varje dag. Tror dagens köp nu betala senare metoder i kombination av att man hela tiden vill ha något nytt är ett större problem än mining.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravnit:

Alltså folk på marketplace fattar inget…
Folk säljer 3080ti för samma pris som för 3090…

https://i.postimg.cc/WpyP9f0N/C624-BE2-F-42-FF-4529-AA78-DB15856-EFB14.jpg

Man kan bara hoppas att korten förblir osålda så folk slutar med detta beteende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Kan man verkligen säga att de är ont om kort när halva försäljningen sker i andra hand.... Folk råkar ju få hem 2 - 3 kort och byter från 3080 till 6800xt och sen tillbaka till 3080ti. Man beställer kort bara för å testa om man fick ett och sen blir å sälja i andra hand när man kommer på att man inte behöver kortet. Man ser de ju hela tiden på forumet och mängden annonser med precis den förklaringen dyker upp varje dag. Tror dagens köp nu betala senare metoder i kombination av att man hela tiden vill ha något nytt är ett större problem än mining.

Det är ju bara svepskäl för att man inte vill erkänna att man är scalper.
Helt onödig info/lögn som ev köpare skiter i ändå.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Butiken fyller ett syfte i det större sammanhanget, som kund kan man ju inte beställa direkt från tillverkaren/grossisten. Scalpern är bara som en onödig parasit som lägger sig emellan, det är bättre för kunden om butiken höjer priset istället så man kan köpa direkt från den på det normala sättet.

I och med att butikerna faktiskt fortsätter att hålla för låga priser fyller ju scalpern en viss funktion i dessa fall. Scalpern fyller en marknad för de som har råd och således direkt kan få tag på en produkt.

Nu är det ju fult att någon kan tjäna pengar och att rika skall få fördelar, men ovan faktum kvarstår.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Beställde en modell på inet när de släpptes. Fick till svars att dem va slut och inte visste när nya skulle komma så fick byta till en annan modell om de passade mig. Vill ändå ge dem eloge att dem löste det så faktist. Så får mitt tisdag-onsdag nästa vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av FardrowN:

Beställde en modell på inet när de släpptes. Fick till svars att dem va slut och inte visste när nya skulle komma så fick byta till en annan modell om de passade mig. Vill ändå ge dem eloge att dem löste det så faktist. Så får mitt tisdag-onsdag nästa vecka

Snyggt gjort av inet, det är så man får kunder som återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Snyggt gjort av inet, det är så man får kunder som återkommer.

Aa verkligen. Har en polare som beställde 3080 tuf på relese från netonnet. Fortfarande inte fått det men sett andra fått sina då det kommit in 3080 tuf oc typ. Dem har beställt samma vecka o fått hem så glad jag inte råkade ut för något liknande.

Permalänk
Medlem

Verkar som att cfx fungerar bra för mining på rtx 3080ti ca 97-107mh/s, så octopus algorithmen verkar vara fullt fungerade för dom som e intresserade.

https://twitter.com/I_Leak_VN/status/1400806609006206984/phot...

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Fick offert av komplett på 3080 ti trinity, 14499kr. Förutsatt att den inte överhettar i ett lian Li tu150 så får den bo kvar, eventuellt minea lite för att kompensera den sjuka kostnaden.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

va ändå "billigt" för ett 3080 ti kort synd man inte har råd med det bara =/

edit: Glad nationaldag btw

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

va ändå "billigt" för ett 3080 ti kort synd man inte har råd med det bara =/

edit: Glad nationaldag btw

Ja, helt galna pengar. Köpte främst för att sälja vidare med vinst men har lyckats övertala mig själv att behålla den. Har sålt två 3070 och ett 3080 med noll vinst i december, börjar så smått ångra min "givmildhet" men intalar mig själv att jag gjorde några gamers jul

Edit: Desamma, fint väder bjuds det på också

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Nu har Webhallen plockat bort TUF 3080 TI non-OC modellen som låg på 12.990.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har sett hur många blocket annonser som ligger ute?
Får det till 9 st i Stockholm…

Jisses vilka jubelidioter… fattar dom inte att folk lägger 26k på ett nytt 3090 istället för ett 3080ti?