En färdigbyggd HP dator som vägrar uppdatera till Windows 10

Permalänk
Medlem

En färdigbyggd HP dator som vägrar uppdatera till Windows 10

Tjena boys.

Som rubriken lyder så vägrar datorn uppgradera till Windows 10.
Provade med Windows verktyget och får felmeddelande direkt om att ett fel uppstod.
Datorn är ca 6 år gammal och kör Windows 7 för tillfället. Anledningen till att ja vill formatera/uppgradera är att datorn startar endast i felsäkert läge. Någon som har en hum om vad som orsakar detta?

Mvh

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera en ominstallation om du inte har något viktigt du inte tagit backup på.
Svårt att avgöra fel utan någon felkod.

Permalänk
Medlem

Går ej att boota upp med USB hittar inte inställningen i BIOS. Verkar ha tagit bort många inställningar i bios. Man måste tydligen inaktivera Secure Boot och Disable Legacy Mod men ingen av dessa finns. Går ej och hitta USB på boot menun heller

Permalänk
Medlem

Jag hade testat att följa denna artikeln om du inte gjort så ännu: https://support.hp.com/in-en/document/c04784866

Verkar ju som att båda dessa inställningar bör finnas.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Går ej att boota upp med USB hittar inte inställningen i BIOS. Verkar ha tagit bort många inställningar i bios. Man måste tydligen inaktivera Secure Boot och Disable Legacy Mod men ingen av dessa finns. Går ej och hitta USB på boot menun heller

Hm, det där har jag också varit ute för, dock på en laptop.

Det jag fick göra var följande:

1: Hitta en annan dator där Windows 10 kan installeras.

2: Ta ut hårddisken ur din HP dator och anslut den via SATA till den andra datorn.

3: Ta backup på allt du vill ha kvar på hårddisken från din HP dator.

4: Installera Windows 10 på hårddisken från den andra datorn.
(Var noga med vilken disk som är till din HP bara)

5: Sätt tillbaka hårddisken i din HP och den skall nu kunna boota upp med Windows 10 som normalt.

W10 bör känna av nya komponenter och anpassa sig efter din HP.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xian:

Jag hade testat att följa denna artikeln om du inte gjort så ännu: https://support.hp.com/in-en/document/c04784866

Verkar ju som att båda dessa inställningar bör finnas.

Min bios ser inte ut sådär- Går jag in på Settings och sen Boot menu och väljer USB som primär startar datorn med felmeddelande då det kräver Secure boot och vara avstängd . Sökt i timmar och hittar inte denna. Kollar Youtube och många med samma dator har det alternativet men inte jag!

Skrivet av Lifooz:

Hm, det där har jag också varit ute för, dock på en laptop.

Det jag fick göra var följande:

1: Hitta en annan dator där Windows 10 kan installeras.

2: Ta ut hårddisken ur din HP dator och anslut den via SATA till den andra datorn.

3: Ta backup på allt du vill ha kvar på hårddisken från din HP dator.

4: Installera Windows 10 på hårddisken från den andra datorn.
(Var noga med vilken disk som är till din HP bara)

5: Sätt tillbaka hårddisken i din HP och den skall nu kunna boota upp med Windows 10 som normalt.

W10 bör känna av nya komponenter och anpassa sig efter din HP.

/Lifooz

Har ej tillgång till en annan Stationär dator. Bara laptob för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Min bios ser inte ut sådär- Går jag in på Settings och sen Boot menu och väljer USB som primär startar datorn med felmeddelande då det kräver Secure boot och vara avstängd . Sökt i timmar och hittar inte denna. Kollar Youtube och många med samma dator har det alternativet men inte jag!

http://elefolder.weebly.com/uploads/1/2/6/7/126718172/289490075_orig.jpg

Har ej tillgång till en annan Stationär dator. Bara laptob för tillfället.

Ja alltså, det där är inget OEM moderkort ifrån HP utan ett MSI moderkort, förmodligen någon variant dom bara slängt in i en pre-built. Det var oklart ifrån ditt inlägg.

Du kan börja med att söka på modellnamnet utav datorn du har, sedan kolla vad för moderkort som finns i den. Därefter bör du hitta manualen.
Eller bara googla runt och kolla hur manualer för MSI's Z77 moderkort i allmänhet, de borde alla se snarlika ut.

EDIT: Googlade BIOS versionen du har, verkar ju vara något utav dessa: https://us.msi.com/search/MS-7751/product/1/
Laddade ner manualen för Z77A-GD65 och det ser exakt ut som det du har. Börja där.

Visa signatur

Dator: R5 3600 + RX6800XT
OS: Arch + i3
Telefon: OnePlus 5T
OS: LineageOS 20

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Går ej att boota upp med USB hittar inte inställningen i BIOS. Verkar ha tagit bort många inställningar i bios. Man måste tydligen inaktivera Secure Boot och Disable Legacy Mod men ingen av dessa finns. Går ej och hitta USB på boot menun heller

Kolla om det finns något som innehåller ordet harddrive (hårddisk) som ger en lista med märke modell namn som stämmer med vilka diskar, USB minnen som du just nu har kopplat till datorn.

Vissa äldre datorer räknar USB minen som en intern disk så att man måste välja EXAKT vilken datorn ska starta från som om datorn hade haft tex 2 diskar, 2 USB minne osv att välja mellan.

Permalänk
Medlem

Hur gjorde du installations USBn? (Vilket program)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sions:

Hur gjorde du installations USBn? (Vilket program)

Använd Media creation tool, det som kallas verktyget.
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Fick igång instakkationen och allt tills jag kom till inloggning. Skrev in mitt klsenord och såg ett meddelande där det stod att grafikkorts drivrutiner hittats och efter det har jag ingen bild alls. Kommer in i felsökningsläge och försökt reperare datorn och återställa men fortfarande ingen bild. Provade med Min 55tum 4K TV men ingen vild där heller. Står bara No signal detected

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Hur gjorde du installations USBn? (Vilket program)

Använde Windows 10 Nerladdnings verktyget

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Fick igång instakkationen och allt tills jag kom till inloggning. Skrev in mitt klsenord och såg ett meddelande där det stod att grafikkorts drivrutiner hittats och efter det har jag ingen bild alls. Kommer in i felsökningsläge och försökt reperare datorn och återställa men fortfarande ingen bild. Provade med Min 55tum 4K TV men ingen vild där heller. Står bara No signal detected

Använd integrerad grafik tills du löst drivrutinproblemet med GPUn. Om det är iGPU du redan använder så kan du ju avinstallera drivrutinen som windows update installerade och installera en från HP med hjälp av felsäkert läge(tror jag, vet inte 100% om drivrutiner laddas in eller ej).

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för grafikkort, hur ansluter du till bildvisaren och som sagt har du provat via cpuns integrerade grafik om den har det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Av BIOS bilden framgår att det är en i5 3350P och den saknar integrerad grafik, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Använd integrerad grafik tills du löst drivrutinproblemet med GPUn. Om det är iGPU du redan använder så kan du ju avinstallera drivrutinen som windows update installerade och installera en från HP med hjälp av felsäkert läge(tror jag, vet inte 100% om drivrutiner laddas in eller ej).

Has provat det integrerade med. Får fram MSI boot screen och sedan blir det no signal där med

Skrivet av mrqaffe:

Vad har du för grafikkort, hur ansluter du till bildvisaren och som sagt har du provat via cpuns integrerade grafik om den har det ?

Har en GTX 570

Skrivet av Lasse62:

Av BIOS bilden framgår att det är en i5 3350P och den saknar integrerad grafik, tyvärr.

Bilden var bara ett exempel. Det är inte samma som på bilden. Allt ser exakt likadan ut därav ja posta den

Permalänk
Medlem

Kan du ta bilder från ditt BIOS?
Svårt att hjälpa när man inte får korrekt information.

Ta gärna i undermenyerna där som gäller BOOT.
Har du aktiverat legacy mode för USB?

Permalänk
Medlem

Installation går bra med usb men datorn startar en gång sen uppdateras datorn och efter att ja startar om datorn ser jag boot screen och kan gå in i bios osv. Men så fort Windows startar blir det no signal.