Nvidia presenterar Geforce RTX 3080 Ti och RTX 3070 Ti på Computex 2021

Permalänk
Medlem

Vore roligare om de presenterade en egen kretsfabrik...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan ju också vara så att de har hög andel fungerande kretsar och att då gimpa dessa för att kunna sälja billigare är inte vidare affärsmässigt smart. Om ett chip duger för att sälja som 3070TI, och folk garanterat köper, är det ju dumt att nedgradera det till ett 3070 som de får sämre betalt för, som ett exempel. Nvidia, AMD etc etc har noll anledning just nu att göra om dyrare kretsar till billigare kretsar eftersom de dyrare garanterat säljer slut, så just den biten handlar inte så mycket om ifall de bryr sig om gamers eller miners utan visar bara att de bryr sig om sin plånbok.

Sen får man väl se hur HLR-korten står sig. Jag tror de resonerar så att eftersom kön är full, och de får lika mycket pengar oavsett om en miner eller gamer köper kortet, så väljer de att gimpa hashrate för att få bra PR. Miners kan inte direkt klaga till Nvidia då ingen del av deras historia vittnar om att de någonsin menat att Geforce är till för just miners, men det de däremot har gjort är att marknadsföra dem som spelkort, och när gamers nu är sura för att de inte kan få tag på kort har Nvidia allt att vinna och inget att förlora på att kommunicera att gamers är den prioriterade målgruppen för Geforce.

Köper inte riktigt det argumentet dock- de planerar själv hur de ska designa kretsarna och för vilka modeller, och hur mycket kapacitet de ska allokera. Om de nu har lyckats hamna i en situation där de har så gott om GA102 och GA104 som inte är "värt" att sälja som något annat än toppmodeller så är det för att de lagt sin fokus i tillverkning där. Jag kanske har missförstått något men tror inte att de försöker tillverka en serie GA106 som sedan bara råkar bli till GA102 längs vägen.

Vad gäller att de har hög del kretsar som fungerar- isåfall borde 3080Ti har varit den ursprungliga 3090 och 3070Ti borde varit det ursprunliga 3080, så kunde de ha släppt ett TI versionerna av de absoluta bästa kretsarna istället. Nu verkar det ju snarare som att de gjorde tvärtom- släppte de mer kompletta chippen först, vänta på att priserna går i taket, släpp sedan mindre kompletta chip och se om de kan få upp priserna till samma som sitt ursprungliga lanseringspris fast för en modell ner. 3090 lanserades för 16800- blir intressant att se vad 3080 Ti kommer hamna på.

Skrivet av Ozzed:

Sen får man väl se hur LHR-korten står sig.

Det är lite det jag försöker säga- LHR är meningslöst. Visst är ETH oftast det som är mest profitable men de andra är fortfarande väldigt profitable och då komponentbristen ser ut att kunna fortsätta något år minst så är det fortfarande en väldigt bra investering att köpa ett par kort, mina tills man når ROI, och sedan sälja eller behålla dem för spel eller vad som helst. LHR ändrar inte på det överhuvudtaget, och även om LHR håller tätt denna gången så skulle detta ha gjorts vid ursprungliga lanseringen, inte nu när ETH är i slutruschen och ASIC's växer i andel på nätverket.

Miners kommer inte klaga alls, detta är drömläge för dem LHR eller ej. Jag såg folk på youtube diskutera den påstådda hashraten om 58Mh/s på 3080Ti och ge varandra high-fives därför att det betyder helt uppenbart att det minar lika bra som ett 3090 i allt utom ETH (såvidare inte nvidia bara släpper en upplåst drivrutin igen dvs) så om det kostar någonstans under 20.000 så är det julafton för miners- ROI på bra bit under ett år. OM LHR knäcks så kommer det sannolikt vara ännu bättre för mining än 3090 då det inte borde dras med problemet med dåligt kylda minneschip på baksidan och har hälften så många minnesmoduler att strömförsörja. Som om inte det vore nog så är FE ändå utan LHR- de korten som borde vara piskan som motiverar AIB Partners att hålla MSRP är i princip dömda att hamna i mines redan då de erbjuder bästa hashrate till ett lägre pris och utan begränsningar.

Skrivet av Ozzed:

...och när gamers nu är sura för att de inte kan få tag på kort har Nvidia allt att vinna och inget att förlora på att kommunicera att gamers är den prioriterade målgruppen för Geforce.

Well, det är väl där skon klämmer- antingen så har de verkligen ingen på hela nvidia som vet hur mining fungerar, eller så är de dumma eller så tror de att gamers är dumma. För de gör i princip inget för att förhindra mining. Om de signalerar så är det lika mycket en signal till miners som till gamers: "Det är lugnt vi säger att vi "låst bort mining" så nu kommer de skylla på något annat"

Detta är inte något som behöver en teknologisk lösning, det behöver en policy-lösning. LHR behövs inte- en begränsning på hur folk får köpa in bristvaror behövs. Det är inte i deras intresse, nej. Men det är i deras intresse att fejka en lösning som inte spelar någon riktig roll och säga att de löst problemet.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mining_rig_950_980_mh... ta denna som exempel- en rig som skulle kunna mina ERGO för närmare 2000$ i månaden. Med sådan return så är inte problemet att efterfrågan finns eller att korten kan göra det, problemet är att denna person lyckats köpa in 11 3070 och 3 3080 under en period då de som vill använda dem för gaming inte kan få tag i något alls. Det enda rätta är att se till att i en situation av långvarig brist på varorna inte låta folk köpa in mängder av bristvarorna.

/rant

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Köper inte riktigt det argumentet dock- de planerar själv hur de ska designa kretsarna och för vilka modeller, och hur mycket kapacitet de ska allokera. Om de nu har lyckats hamna i en situation där de har så gott om GA102 och GA104 som inte är "värt" att sälja som något annat än toppmodeller så är det för att de lagt sin fokus i tillverkning där. Jag kanske har missförstått något men tror inte att de försöker tillverka en serie GA106 som sedan bara råkar bli till GA102 längs vägen.

Vad gäller att de har hög del kretsar som fungerar- isåfall borde 3080Ti har varit den ursprungliga 3090 och 3070Ti borde varit det ursprunliga 3080, så kunde de ha släppt ett TI versionerna av de absoluta bästa kretsarna istället. Nu verkar det ju snarare som att de gjorde tvärtom- släppte de mer kompletta chippen först, vänta på att priserna går i taket, släpp sedan mindre kompletta chip och se om de kan få upp priserna till samma som sitt ursprungliga lanseringspris fast för en modell ner. 3090 lanserades för 16800- blir intressant att se vad 3080 Ti kommer hamna på.

Det är lite det jag försöker säga- LHR är meningslöst. Visst är ETH oftast det som är mest profitable men de andra är fortfarande väldigt profitable och då komponentbristen ser ut att kunna fortsätta något år minst så är det fortfarande en väldigt bra investering att köpa ett par kort, mina tills man når ROI, och sedan sälja eller behålla dem för spel eller vad som helst. LHR ändrar inte på det överhuvudtaget, och även om LHR håller tätt denna gången så skulle detta ha gjorts vid ursprungliga lanseringen, inte nu när ETH är i slutruschen och ASIC's växer i andel på nätverket.

Miners kommer inte klaga alls, detta är drömläge för dem LHR eller ej. Jag såg folk på youtube diskutera den påstådda hashraten om 58Mh/s på 3080Ti och ge varandra high-fives därför att det betyder helt uppenbart att det minar lika bra som ett 3090 i allt utom ETH (såvidare inte nvidia bara släpper en upplåst drivrutin igen dvs) så om det kostar någonstans under 20.000 så är det julafton för miners- ROI på bra bit under ett år. OM LHR knäcks så kommer det sannolikt vara ännu bättre för mining än 3090 då det inte borde dras med problemet med dåligt kylda minneschip på baksidan och har hälften så många minnesmoduler att strömförsörja. Som om inte det vore nog så är FE ändå utan LHR- de korten som borde vara piskan som motiverar AIB Partners att hålla MSRP är i princip dömda att hamna i mines redan då de erbjuder bästa hashrate till ett lägre pris och utan begränsningar.

Well, det är väl där skon klämmer- antingen så har de verkligen ingen på hela nvidia som vet hur mining fungerar, eller så är de dumma eller så tror de att gamers är dumma. För de gör i princip inget för att förhindra mining. Om de signalerar så är det lika mycket en signal till miners som till gamers: "Det är lugnt vi säger att vi "låst bort mining" så nu kommer de skylla på något annat"

Detta är inte något som behöver en teknologisk lösning, det behöver en policy-lösning. LHR behövs inte- en begränsning på hur folk får köpa in bristvaror behövs. Det är inte i deras intresse, nej. Men det är i deras intresse att fejka en lösning som inte spelar någon riktig roll och säga att de löst problemet.

https://www.blocket.se/annons/stockholm/mining_rig_950_980_mh... ta denna som exempel- en rig som skulle kunna mina ERGO för närmare 2000$ i månaden. Med sådan return så är inte problemet att efterfrågan finns eller att korten kan göra det, problemet är att denna person lyckats köpa in 11 3070 och 3 3080 under en period då de som vill använda dem för gaming inte kan få tag i något alls. Det enda rätta är att se till att i en situation av långvarig brist på varorna inte låta folk köpa in mängder av bristvarorna.

/rant

Får man tex 3080 TI för 13k, köper 10st så drar man in drygt 2100$ i månaden, och förbrukningen hamnar på under 1800w. ROI på ca 7-8 månader(om vi bortser från anskaffningsvärde, skatter, avdrag osv), kan dock gå betydligt snabbare beroende på hur marknaden reagerar framöver. Plus att man har en hög med mycket eftertraktade kort att sälja om man nu måste(kretsbristen ska ju vara i ett par år).

Ligger på 270Mh/s autolykos(Ergo) och 180w på mitt RTX 3090, och 3080 TI lär ju bara vara mer effektiv när det gäller förbrukningen, med enbart några % lägre hashrate. Och fördelen med Autolykos är att minnen håller lägre temperaturer så man behöver inte byta thermal pads eller köra fläktarna på max. Har ett 3080 som jag minar med också, ligger på 72-76 graders minnes temp(80% fläkt) när det gäller Autolykos.

Så som det ser ut nu så ser det inte så jäkla tokigt ut skaffa en sådan rigg om man har tid att leta kort och har pengar liggandes.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Så nu när TI korten kommit är det väl bara att vänta på Super korten som 2000-serien

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Skulle gärna kunna tänka mig ett 3070 Ti bara man kan få tag i ett till msrp pris, sen om man får vänta halvår+ på kortet kvittar för jag hade ändå inte köpt ett kort till överpris just nu.

Vad tror ni med FE kort denna gång och norden, de är ju traditionellt de enda korten som säljs till MSRP pris, va tror ni kommer det alls finnas någonstans att beställas? Skulle gärna få tag på ett sånt. Har försökt även vid de tidigare lanseringarna 3070 och 3060 Ti men såg aldrig skymten av nån "köp" knapp.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Någon som vet om 8GB kommer vara tillräckligt med VRAM till framtida spel? Nu snackar vi några år framåt i tiden i QHD. Vill inte göra samma misstag igen och köpa ett kort med för lite minne 😊

Var det inte ett ganska nytt spel som optimalt ville ha 16 GB videoram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Får man tex 3080 TI för 13k, köper 10st så drar man in drygt 2100$ i månaden, och förbrukningen hamnar på under 1800w. ROI på ca 7-8 månader(om vi bortser från anskaffningsvärde, skatter, avdrag osv), kan dock gå betydligt snabbare beroende på hur marknaden reagerar framöver. Plus att man har en hög med mycket eftertraktade kort att sälja om man nu måste(kretsbristen ska ju vara i ett par år).

Ligger på 270Mh/s autolykos(Ergo) och 180w på mitt RTX 3090, och 3080 TI lär ju bara vara mer effektiv när det gäller förbrukningen, med enbart några % lägre hashrate. Och fördelen med Autolykos är att minnen håller lägre temperaturer så man behöver inte byta thermal pads eller köra fläktarna på max. Har ett 3080 som jag minar med också, ligger på 72-76 graders minnes temp(80% fläkt) när det gäller Autolykos.

Så som det ser ut nu så ser det inte så jäkla tokigt ut skaffa en sådan rigg om man har tid att leta kort och har pengar liggandes.

Yep, Autolykos är bättre på alla sätt i princip, sålänge man inte har väldigt bråttom att få ut absolut största totala vinsten. Om man minar för long term så är ERGO's market cap relativt låg och har större potential för stora ändringar än ETH bör ha. Bara det faktum att korten går kallare och längre från max power draw minskar risken att något ska gå fel.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Så typ 15% högre prestanda för 70% mer pengar? Bra deal!

Skrivet av Nautilus011:

Skiljer det ens 15% prestanda mellan 3080 och 3090?

Givetvis inte, det är upp till 12% vid 4K (mindre ju lägre upplösning) mellan 3080 och 3090 enligt SweCs index och vissa andra tester rapporterar lägre skillnader än så. Personligen tror jag snarare på upp till 8% vilket är bra mycket mindre än de 25% vi historiskt är vana vid mellan XX80 och XX80Ti.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Vore roligare om de presenterade en egen kretsfabrik...

Dagen efter skulle de annouca att samma fabrik endast skulle göra mining kort utan display out portar

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Givetvis inte, det är upp till 12% vid 4K (mindre ju lägre upplösning) mellan 3080 och 3090 enligt SweCs index och vissa andra tester rapporterar lägre skillnader än så. Personligen tror jag snarare på upp till 8% vilket är bra mycket mindre än de 25% vi historiskt är vana vid mellan XX80 och XX80Ti.

8% bättre men mer än dubbelt så dyrt (Ti vs 3080)

Galet

Permalänk
Komplett.se

Nu har vi börjat få slutgiltiga priser från tillverkarna och vi uppdaterar webben as we speak. Priser på de nya RTX 3080 Ti -korten uppdateras löpande här.

I skrivande stund är priserna dessa.

  • ASUS GeForce RTX3080TI ROG Strix OC - 19 999kr

  • Gigabyte GeForce RTX3080Ti Gaming OC - 17 799kr

  • Palit GeForce RTX3080Ti GameRock OC - 17 499kr

  • Palit GeForce RTX3080Ti GamingPro - 15 499kr

  • ZOTAC GeForce RTX3080Ti Trinity - 14 499kr

  • ZOTAC GeForce RTX3080Ti Trinity OC - 16 699kr

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Helvete vilka priser....:-D

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Såg nu att komplett släppte sina priser. Billigaste kortet ligger på 14 999kr, och det dyraste på 19 999kr. Lite skillnad mot Proshops 12 999kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniloR:

Såg nu att komplett släppte sina priser. Billigaste kortet ligger på 14 999kr, och det dyraste på 19 999kr. Lite skillnad mot Proshops 12 999kr.

Billigare än vad jag trodde med tanke på att 3080s idag säljs för 15k eller högre överallt.

Permalänk
Medlem

Åh, helvete vilka fantasipriser. Kul att kortet kostar lika mycket som 3090 gjorde när det kom... $1199, nästa samma pris inkl. moms.

@komplett : Bjuder 14 999kr för ASUS GeForce RTX3080TI ROG Strix OC, har vi en deal?

Visa signatur

Games!

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Jaaay2k:

Åh, helvete vilka fantasipriser. Kul att kortet kostar lika mycket som 3090 gjorde när det kom... $1199, nästa samma pris inkl. moms.

@komplett : Bjuder 14 999kr för ASUS GeForce RTX3080TI ROG Strix OC, har vi en deal?

sure, men du får kortet runt oktober 2027 ;D
//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taggen86:

Billigare än vad jag trodde med tanke på att 3080s idag säljs för 15k eller högre överallt.

Absolut, så kan man också tänka. Jag tycker det är lite synd att grafikkorts-marknaden har blivit nya "sneaker-trenden". Alla gick och köpte Yeezy's och Jordan's för absurda summor. Den trenden dog, på samma sätt kommer denna trenden att dö. Dom enda förlorarna är köparna.

Jag vill också ha ett nytt grafikkort, jag kan inte köra VR med mitt nuvarande. Men jag klarar mig sjukt bra utan VR om det är dessa priser jag måste betala för ett vettigt grafikkort.
Jag har ett 3080 TUF på beställning hos Inet för 9000kr. Då väntar jag hellre på det grafikkortet i någon månad än att mata denna vidriga prisutveckling.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av Lastviking:

Om proshop lägger ut vissa av sina 3080ti kort för 12900...så borde ju era hamna runt det också? , landar de över 15000 så känns det som scalping?, men jag kan ju ha fel......det vore ju bra om ni kunde säga ett rikt pris innan man hoppar på lottningen....eller kan man ångra sig om man vinner lottningen om priset är fel jämfört med andra handlare?. Lessen om jag låter otrevlig.....men jag vill inte köpa grisen i säcken

Vi har nu fått de slutgiltiga priserna från nästan alla tillverkare. Se ovan. Gissningsvis har Proshop chansat på priserna innan de fått slutgiltiga siffror. Men får du tag i ett 3080 Ti hos dom för 12900kr så kör på! Det är nog ingen annan ÅF som kommer ligga så lågt i pris

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi har nu fått de slutgiltiga priserna från nästan alla tillverkare. Se ovan. Gissningsvis har Proshop chansat på priserna innan de fått slutgiltiga siffror. Men får du tag i ett 3080 Ti hos dom för 12900kr så kör på! Det är nog ingen annan ÅF som kommer ligga så lågt i pris

//Erik

Är det tillverkarna som tar sjuka överpriser? Nog för att 3080Ti har ett MSRP på 1199 dollar, men 19 990 kronor för ett Asus Strix?
Finns det gamers som köper konsumentkort för dessa priser? Speciellt nu när det är LHR. Finns ju liksom inget återförsäljningsvärde längre heller.

Fan, jag kommer ihåg när man tyckte att 1080Ti var dyrt när det kostade 8 000 kronor, men det är ett minne blott nu

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Står att de har 15 st i lager, gäller nog att hänga på låset.

Det hjälper väl inte? En BOT har köpt kortet innan din skärm ens lyckats visa grafiken till KÖP-knappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Nu har vi börjat få slutgiltiga priser från tillverkarna och vi uppdaterar webben as we speak. Priser på de nya RTX 3080 Ti -korten uppdateras löpande här.

I skrivande stund är priserna dessa.

  • ASUS GeForce RTX3080TI ROG Strix OC - 19 999kr

  • Gigabyte GeForce RTX3080Ti Gaming OC - 17 799kr

  • Palit GeForce RTX3080Ti GameRock OC - 17 499kr

  • Palit GeForce RTX3080Ti GamingPro - 15 499kr

  • ZOTAC GeForce RTX3080Ti Trinity - 14 499kr

  • ZOTAC GeForce RTX3080Ti Trinity OC - 16 699kr

//Erik

Tidigare uppgifter gällande LHR sade att samtliga 3080Ti skulle vara just LHR, men också att de alla skulle ha suffixet uttryckligen utskrivet. Jag ser inga sådana suffix, vad gäller?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Tidigare uppgifter gällande LHR sade att samtliga 3080Ti skulle vara just LHR, men också att de alla skulle ha suffixet uttryckligen utskrivet. Jag ser inga sådana suffix, vad gäller?

Gällde inte detta för dom som lanserades i höstas? Dessa var utan LHR, och för att förtydliga att det inte är likadant kort man köper som på lanseringsdatumet så ska LHR skrivas på förpackningen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Vore nice o få ett officiellt svar om det är LHR eller inte på dessa kort? @komplett

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi har nu fått de slutgiltiga priserna från nästan alla tillverkare. Se ovan. Gissningsvis har Proshop chansat på priserna innan de fått slutgiltiga siffror. Men får du tag i ett 3080 Ti hos dom för 12900kr så kör på! Det är nog ingen annan ÅF som kommer ligga så lågt i pris

//Erik

Dom ligger till och med ännu lägre, finns ett Gigabyte kort för 12 000 kr!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Är det tillverkarna som tar sjuka överpriser? Nog för att 3080Ti har ett MSRP på 1199 dollar, men 19 990 kronor för ett Asus Strix?
Finns det gamers som köper konsumentkort för dessa priser? Speciellt nu när det är LHR. Finns ju liksom inget återförsäljningsvärde längre heller.

Fan, jag kommer ihåg när man tyckte att 1080Ti var dyrt när det kostade 8 000 kronor, men det är ett minne blott nu

Fast korten är bara låsta 50% när det kommer till Ethash, finns ju andra mynt/algoritmer att minea som inte är strypta, så jag är övertygad att korten kommer sälja slut omgående.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Vi har nu fått de slutgiltiga priserna från nästan alla tillverkare. Se ovan. Gissningsvis har Proshop chansat på priserna innan de fått slutgiltiga siffror. Men får du tag i ett 3080 Ti hos dom för 12900kr så kör på! Det är nog ingen annan ÅF som kommer ligga så lågt i pris

//Erik

Hur kommer det sig att ni endast beslutade att sälja Asus TUF 3080 TI kort i färdigbyggena?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fast korten är bara låsta 50% när det kommer till Ethash, finns ju andra mynt/algoritmer att minea som inte är strypta, så jag är övertygad att korten kommer sälja slut omgående.

Man tjänar väl runt 40-60kr/dag med 3080&3090 exl ethash? Kanske läser fel på whattomine men med dessa intäkter, priser och läskiga redditposts ser det för mig ut som lite risk att man inte når ROI. Köper man dock Zotackortet för 15k(eller ännu bättre något annat billigare) så borde man ju åtminstone kunna tjäna in tillräckligt för att subventionera kortet ner till 3080 intropris och då har man ju gjort ett ganska bra köp förutsatt att det blir som man tänkt sig förstås

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Några snabba funderingar/frågor till folk här som som kanske vet:

Har fått tips om att lägga flera beställningar på RTX 3080 på ett gäng olika sidor och sen vänta tills det kommer in ett på nån av dem och då avbryta resten av beställningarna. Hur går detta till när det kommer betalning då? Har inte helt bra koll på det eftersom jag inte gjort något liknande innan men kan behöva det nu för större chans att lyckas knipa ett kort.

Till exempel, om jag väljer Klarna måste ju det betalas inom 14 dagar. Vad händer då om kortet inte hinner komma inom den tiden (vilket det inte kommer göra)? Visst, jag kan skjuta upp betalningen i appen men jag hör om många som har väntat sen september och den tiden kan man inte skjuta upp till. Funkar det så att man ändå inte betalar förrän man faktiskt får kortet?

Direktbetalning då? Det är väl alltid som det låter, direkt? Om man inte har använt t.ex. Klarna så länge och kreditgränsen är för låg är ju inte det ett alternativ. Man kan ju inte betala direkt för alla kort man beställer utan att få dem av uppenbara anledningar, haha.

Så, hur gör man? Hoppas inte att jag låter alldeles för okunnig! Visste inte vart annars jag skulle fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonny3D:

Några snabba funderingar/frågor till folk här som som kanske vet:

Har fått tips om att lägga flera beställningar på RTX 3080 på ett gäng olika sidor och sen vänta tills det kommer in ett på nån av dem och då avbryta resten av beställningarna. Hur går detta till när det kommer betalning då? Har inte helt bra koll på det eftersom jag inte gjort något liknande innan men kan behöva det nu för större chans att lyckas knipa ett kort.

Till exempel, om jag väljer Klarna måste ju det betalas inom 14 dagar. Vad händer då om kortet inte hinner komma inom den tiden (vilket det inte kommer göra)? Visst, jag kan skjuta upp betalningen i appen men jag hör om många som har väntat sen september och den tiden kan man inte skjuta upp till. Funkar det så att man ändå inte betalar förrän man faktiskt får kortet?

Direktbetalning då? Det är väl alltid som det låter, direkt? Om man inte har använt t.ex. Klarna så länge och kreditgränsen är för låg är ju inte det ett alternativ. Man kan ju inte betala direkt för alla kort man beställer utan att få dem av uppenbara anledningar, haha.

Så, hur gör man? Hoppas inte att jag låter alldeles för okunnig! Visste inte vart annars jag skulle fråga.

Går det inte med postförskott?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.