Dolby Atmos och Vision är inte Xbox-exklusivt i två år

Permalänk
Melding Plague

Dolby Atmos och Vision är inte Xbox-exklusivt i två år

UPPDATERAD: I ett nytt uttalande dementerar Microsoft uppgifterna om att företaget har ett Xbox-exklusivt avtal för teknikerna Atmos och Vision.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att bojkotta dolby då?

Permalänk
Medlem

Häftigt att jämföra

Vore häftigt att jämföra Ps5ans ljud mot Xbox med Atmos

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Gäller det bara för spelande eller film med? För mitt xbox one s har stöd för både Dolby Atmos och Vision när jag drar på mina 4k skivor.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Microsoft fortsätter odla växter i sin proprietära trädgård.
Då de inte har samma anseende som Apple hos hipsters och inte heller har Nividas förkrossade majoritet är jag rädd för att detta blir döfött.

Permalänk
Medlem

Även om jag har Xbox så känns ju detta bara som en dum exklusivitet. Ju fler plattformar som har möjlighet till Atmos/Vision desto fler spel kommer få Atmos/Vision.
Atmos är riktigt grymt och jag förväntar mig även att Vision kommer bidra mycket, ser fram emot det.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

Detta är superbra för oss konsumenterna att rika tillverkarna genom pengar kan köpa exklusivt av tekniker, spel och annat. För om de inte gör detta så kan vi som köpte produkten inte reta de andra som valde en annan produkt om att de inte har något..
Skämt åsido. Stor företagens agerande är ibland ett problem och det är tur att det finns konkurrensmyndigheter.

Jag själv tänker snart köpa en xbox series x, men det lär inte bli någon Dolby Atmos etc. Jag köper standardhörlurar med det de har, vad det nu blir för några.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är superbra för oss konsumenterna att rika tillverkarna genom pengar kan köpa exklusivt av tekniker, spel och annat. För om de inte gör detta så kan vi som köpte produkten inte reta de andra som valde en annan produkt om de inte har något..
Skämt åsido. Stor företagens agerande är ibland ett problem och det är tur att det finns konkurrensmyndigheter.

Jag själv tänker snart köpa en xbox series x, men det lär inte bli någon Dolby Atmos etc. Jag köper standardhörlurar med det de har, vad det nu blir för några.

Eller också fimpar du lurarna helt och hållet och bygger upp ett riktigt Atmos-system. Själv kör jag tio högtalare i vardagsrummet istället. Inte lika intimt ljud som från hörlurar men klart maffigare.

Permalänk
Medlem

Kanske förklarar varför Sony fick för sig att hitta på en egen lösning. Bästa hade ju varit om alla körde på Atmos så utvecklarna bara hade en standard att förhålla sig till.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv tänker snart köpa en xbox series x, men det lär inte bli någon Dolby Atmos etc. Jag köper standardhörlurar med det de har, vad det nu blir för några.

Atmos fungerar på alla lurar(sen är det som vanligt bättre ljud på bättre lurar). Beräkningarna för ljudet sker i hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Gäller det bara för spelenade eller film med? För mitt xbox one s har stöd för både Dolby Atmos och Vision när jag drar på mina 4k skivor.

Spel troligen bara gällande atmos i alla fall.
För det är inga problem att få atmos från ps3, ps4 och ps5 om man ser på film från skiva så länge konsollen använder bitström och motagande enhet har format stödet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

All denna skit med köpt "exclusivity" är så förbannat anti-consumer. Borde vara strängt förbjudet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har allt kompatibelt, men tv:n står vid snedtak, så omöjligt att montera två högtalare som kommer "ovanifrån" :\ Ändå rätt maffigt att blåsa på exempelvis Stranger Things med både Dolby Vision och "nedsamplat" Dolby Atmos till 5.1 -- så vackert så man nästan blir tårögd... HDR10 funkar ju redan idag på SeriesX:en i spel, så ser väl inte riktigt hur pass mycket fräckare det skulle bli med DV på en LGCX...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Det finns bra konkurrens då företag tävlar om att skapa bättre produkter, vilket ger oss konsumenterna fler och bättre val.
Det finns dålig konkurrens då företag försöker sabotera för varandra.
Att köpa upp existerande teknik eller speltitlar och göra dem exklusiva är dåligt.

Permalänk
Medlem

Så nu kommer alltså äntligen Xbox series x med Atmos och DV till 4k UHD filmer? Eller gäller det fortfarande endast till spel?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag som hade hoppats på Dolby Vision till PS5:an.

Permalänk
Avstängd

Köp ett X-box eller var utan. Svårt val?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av JonasT:

Jag som hade hoppats på Dolby Vision till PS5:an.

Jo, HDR-kriget är det absolut sista vi behöver som konsumenter och det här är ju verkligen motsatsen till vad som behövs för att det ska bli bättring :/

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av NatureBoyyy:

Gäller det bara för spelande eller film med? För mitt xbox one s har stöd för både Dolby Atmos och Vision när jag drar på mina 4k skivor.

Det ska bara gälla spel som jag förstår det, för film (även streaming verkar det som) är det ingen skillnad

Känns lite tråkigt, särskilt när det är så många "led" av kompatibilitet. Det ska vara rätt skärm/tv, rätt konsol, rätt spel etc för att ha en chans att prova.

Permalänk
Medlem

Tänkte precis skriva jaha och? Så stod det senare i artikeln att Sony kör sitt väl utvecklade Tempest.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Är det konsolexklusivt eller tillåter de fortfarande det på Windows? Gillar definitivt inte detta, DV/atmos är tillräckligt bra för att kunna vara standard istället för att det finns tusen olika lösningar på samma problem som alla kräver licenskostnad av hårdvarutillverkare. Kanske på grund av detta Sony valde att skapa ännu en lösning istället för att använda befintliga alternativ. Kan ju också vara så att MS köpte exklusivitet för att kontra Sonys lösning också. MS har pengar att bränna så vill spelutvecklare inte implementera DV/Atmos självmant kan de ju muta dem lite. Tror inte det blir färre spel med teknikerna i alla fall.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Har ärligt talat inte orkat googla.

Hur funkar det med PS5 och ”Tempest” på en hembiostärkare som kör atmos?

Lyckas pa5:an outputta vettig data till starkaren, eller är man fast vid att Tempest främst är för hörlurar?

Vad händer med film som spelas via appar på PS5? Kan den skicka vidare ljudformaten ( t ex atmos) även fast den själv inte har stöd?

Helt otroligt att dom inte bara kan komma överens så att det funkar bra för oss konsumenter oavsett vilka prylar man väljer att vilja kombinera…

Permalänk

(/¯◡ ‿ ◡)/¯ ~ Kapitalism

Permalänk
Medlem

Bra !!! 😃
Kanske Dags för Samsung nu, att ge stöd för Dolby Vision i deras tv-apparater nån gång.

Eller tänker de fortfarande blunda för att nu Microsoft, Apple, Netflix mm har stöd för Dolby Vision?

Permalänk
Medlem

Tempest stödjer betydligt flera kanaler än Atmos. 3D ljudet är riktigt bra i Returnal och det med vanliga hörlurar.

Sony har ett rejält försprång när det kommer till ljud i spel, de drog ifrån redan med PSVR.

Makalöst vacker HDR i Returnal både på fiender och omgivningen, klarar mig fint utan Dolby Vision med. Sony behöver inte några onödiga licenser för att lyckas.

3D-ljudet och Dual Sense är det som gör störst skillnad innan PSVR 2.0 kommer ut. För spel då.

Rätt prioriterat helt enkelt.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Kanske dags att dom tar och fixar den typ 200ms fördröjningen med dolby atmos via eArc då? Vet inte hur många hundra trådar det finns om det totalt på forum genom åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Det ska bara gälla spel som jag förstår det, för film (även streaming verkar det som) är det ingen skillnad

Känns lite tråkigt, särskilt när det är så många "led" av kompatibilitet. Det ska vara rätt skärm/tv, rätt konsol, rätt spel etc för att ha en chans att prova.

Känns ju helt korkat att sälja en produkt som har möjlighet att ha stöd för Atmos och Vision på 4k UHD filmer, väljer att inte ha den möjligheten men ändå köpt licensen att använda det.
Jag menar, hela grejen med 4k UHD filmer är väl att man skall både ha "bäst" ljud och bild vid en filmupplevelse?
Nej, streaming är inte lika bra, framförallt inte när det gäller ljudspåret.

Här har MS världens chans att skapa ultimata hemunderhållningsapparaten men väljer att skita i hembiofanatikerna. Klantigt om det nu stämmer.

jag hade lätt köpt en Xbox seriesX om stöd fanns för D vision och atmos vid 4k UHD uppspelning....men absolut inte nu.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Bra !!! 😃
Kanske Dags för Samsung nu, att ge stöd för Dolby Vision i deras tv-apparater nån gång.

Eller tänker de fortfarande blunda för att nu Microsoft, Apple, Netflix mm har stöd för Dolby Vision?

LG stödjer dolby vision och atmos

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Tempest stödjer betydligt flera kanaler än Atmos. 3D ljudet är riktigt bra i Returnal och det med vanliga hörlurar.

Njae, Atmos stödjer också hundratals kanaler men de valde att bara nyttja 32 i de första spelen. Om de fortfarande bara nyttjar 32 låter jag dock vara osagt. Dolby publicerade en artikel om detta efter att Sony hävdat att Atmos var cappad vid 32.
Och även om Tempest stödjer hundratals kanaler, hur många nyttjar t.ex. Returnal som du tar upp? 100? 200? 500? Eller kanske "bara" 20?
Bara för att en teknik stöder "upp till" behöver nödvändigtvis inte alla kanaler nyttjas.
Nu har jag inte en PS5 än så har inte testat Tempest men Atmos är sjukt bra implementerat på många spel och jag har aldrig känt "om dom bara nyttjat X antal hundra kanaler till". Sen finns det spel där man inte ens märker av Atmos, men det hänger nog mer på hur mycket kärlek utvecklarna gett ljudet än tekniken i sig, misstänker att det kommer vara samma sak på PS.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem