Internetleverantörens VPN eller tex NordVPN?

Permalänk

Internetleverantörens VPN eller tex NordVPN?

Tja!

Min internetleverantör har att man kan lägga till en VPN tjänst via dom som är rätt billig och jag funderar på att aktivera den,
Jag kan inte så mycket om VPN tjänster men har läst att dom flesta rekommenderar att man använder VPN.

Jag gör inget olagligt på varken internet eller datorn, Så jag bryr mig inte om min internetleverantör ser trafiken via deras VPN tjänst.

Det jag vill få ut av en VPN är ökad säkerhet, Minska risken för att bli hackad, Mer säkerhet när vi använder internetbank och gör kortköp på internet osv.
Vi såg konstiga dragningar med köp som kunde spåras till Jakarta i indonesien som banken lyckades stoppa, Gjordes även köp via iTunes eller vad det heter och dom pengarna fick vi tillbaka av apple. (helt okunnig inom sånt här).
Vi anlitade en IT snubbe som kom hit och hjälpte oss när vi hade problem, Han såg mycket konstiga anslutningar eller vad han pratade om? Han sa att vårat nätverk hade intrång? Hur som helst så rekommenderade han en VPN.

Så vad rekommenderar ni? Via internetleverantören eller extern VPN tjänst?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Du får kanske något förbättrad säkerhet, men tar du exempelvis kommunikationen med din bank så är den redan krypterad (Genom att det är HTTPS). Dvs, jag ser inga gigantiska fördelar med att köra en VPNtjänst av den anledningen.

Jag skulle själv undvika NordVPN då deras ägarförhållanden är minst sagt lite skumma. När de dessutom erbjuder det så billigt blir jag orolig med vad de använder anslutningarna till.

Permalänk
Medlem

VPN är om man inte litar på det nätverket man sitter på (tex ett wifi på en flygplats) eller om man har en skum ISP. Väljer man då en VPN så flyttar man då tillitet till den leverantören istället. Så att välja din ISP som VPN leverantör ökar din kostnad utan att förbättra något. (Så länge du inte har tänkt använda den VPN'en utanför ditt hem, då finns det en vinst såklart för tex tidigare nämnt flygplats wifi)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Du får kanske något förbättrad säkerhet, men tar du exempelvis kommunikationen med din bank så är den redan krypterad (Genom att det är HTTPS). Dvs, jag ser inga gigantiska fördelar med att köra en VPNtjänst av den anledningen.

Jag skulle själv undvika NordVPN då deras ägarförhållanden är minst sagt lite skumma. När de dessutom erbjuder det så billigt blir jag orolig med vad de använder anslutningarna till.

Hjälper det mot intrång i nätverket? oavsett om det är via ISP eller extern VPN?

Skrivet av Haptic:

VPN är om man inte litar på det nätverket man sitter på (tex ett wifi på en flygplats) eller om man har en skum ISP. Väljer man då en VPN så flyttar man då tillitet till den leverantören istället. Så att välja din ISP som VPN leverantör ökar din kostnad utan att förbättra något. (Så länge du inte har tänkt använda den VPN'en utanför ditt hem, då finns det en vinst såklart för tex tidigare nämnt flygplats wifi)

Så du menar att VPN via internetleverantören inte gör ett dugg? Vilket lurendrejeri!

Jag har inget behov av att gömma mig för internetleverantören eller myndigheter, Jag vill gömma vårat nätverk här hemma från hackers eller nyfikna grannar som hackar sig in på wifi eller liknande, Jag vet inte hur det funkar.
Tror IT snubben sa att dom hade lagt in goldminers på datorn , jag kanske minns fel och jag förstod inte riktigt vad han menade.
Förstår inte heller vad hackers egentligen vill komma åt på våra datorer, Vi gör inget annat än att uträtta tex bankärenden och spela dataspel så det finns nog inte så mycket som är intressant.

Men oavsett så vill man ju inte ha någon som snokar på en , läser ens mail eller konversationer över facebook (vad dom nu kan komma åt)

Trodde att VPN från antingen ISP eller extern VPN skulle hjälpa mot sånt för VPN ändrar väl IP adressen lite då och då och det är väl med IP adressen dom hackar en med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingKongDingDong:

Hjälper det mot intrång i nätverket? oavsett om det är via ISP eller extern VPN?

Nope. Allt en VPN gör är att kryptera trafiken mellan din dator och din ISP. Vill du skydda nätverket mot intrång så får du skaffa dig en router om inte din ISP har bistått med en.

Skrivet av KingKongDingDong:

Så du menar att VPN via internetleverantören inte gör ett dugg? Vilket lurendrejeri!

Den gör säkert sitt jobb. Men det du ska fråga dig själv om är om du kan lita på din ISP att inte logga din trafik, för dom kan ju sniffa på den.

Skrivet av KingKongDingDong:

Jag har inget behov av att gömma mig för internetleverantören eller myndigheter, Jag vill gömma vårat nätverk här hemma från hackers eller nyfikna grannar som hackar sig in på wifi eller liknande, Jag vet inte hur det funkar.
Tror IT snubben sa att dom hade lagt in goldminers på datorn , jag kanske minns fel och jag förstod inte riktigt vad han menade.
Förstår inte heller vad hackers egentligen vill komma åt på våra datorer, Vi gör inget annat än att uträtta tex bankärenden och spela dataspel så det finns nog inte så mycket som är intressant.

Du kan ju börja med att stänga av SSID:n på wifi:et. Och byta ut samtliga lösenord mot lösenord på minst 24 tecken.

Skrivet av KingKongDingDong:

Men oavsett så vill man ju inte ha någon som snokar på en , läser ens mail eller konversationer över facebook (vad dom nu kan komma åt)

Du är medveten om att du säger emot dig själv? Du skrev att du hade inget behov att gömma dig från din ISP eller myndigheter?

Skrivet av KingKongDingDong:

Trodde att VPN från antingen ISP eller extern VPN skulle hjälpa mot sånt för VPN ändrar väl IP adressen lite då och då och det är väl med IP adressen dom hackar en med?

Nä. Finns bättre sårbarheter att utnyttja isåfall.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Nope. Allt en VPN gör är att kryptera trafiken mellan din dator och din ISP. Vill du skydda nätverket mot intrång så får du skaffa dig en router om inte din ISP har bistått med en.

Den gör säkert sitt jobb. Men det du ska fråga dig själv om är om du kan lita på din ISP att inte logga din trafik, för dom kan ju sniffa på den.

Du kan ju börja med att stänga av SSID:n på wifi:et. Och byta ut samtliga lösenord mot lösenord på minst 24 tecken.

Du är medveten om att du säger emot dig själv? Du skrev att du hade inget behov att gömma dig från din ISP eller myndigheter?

Nä. Finns bättre sårbarheter att utnyttja isåfall.

Tror du missuppfattar mig.

Jag skiter i om myndigheterna eller isp läser min Mail och facebook. Det skiter jag fullständigt i.

Har bara ingen lust att hackers gör det.

Permalänk
Medlem

Från den infon du ger så skulle jag säga att en VPN inte kommer hjälpa. Däremot bör du köra något antivirus/anti-malware för att se vad du har på datorn samt byta lösenord på alla drabbade konton, aktivera 2 faktorsautentisering på de som stödjer det och byta lösenord på Wi-fit

Permalänk
Inaktiv

Jag hade dragit ur nätverkssladden, vilken form det nu är, och resettat nuvarande router samt lagt den i en hylla och skaffat en ny bra router, formaterat om datorer med nyinstallation av operativsystem före jag kopplat in nya routern. Fast sådan är jag

Permalänk
Medlem

Det du råkat ut för hade inte en VPN hjälp med, infon har inte blivit tagen genom att läsa av din internettrafik.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KingKongDingDong:

Tja!

Min internetleverantör har att man kan lägga till en VPN tjänst via dom som är rätt billig och jag funderar på att aktivera den,
Jag kan inte så mycket om VPN tjänster men har läst att dom flesta rekommenderar att man använder VPN.

Jag gör inget olagligt på varken internet eller datorn, Så jag bryr mig inte om min internetleverantör ser trafiken via deras VPN tjänst.

Det jag vill få ut av en VPN är ökad säkerhet, Minska risken för att bli hackad, Mer säkerhet när vi använder internetbank och gör kortköp på internet osv.
Vi såg konstiga dragningar med köp som kunde spåras till Jakarta i indonesien som banken lyckades stoppa, Gjordes även köp via iTunes eller vad det heter och dom pengarna fick vi tillbaka av apple. (helt okunnig inom sånt här).
Vi anlitade en IT snubbe som kom hit och hjälpte oss när vi hade problem, Han såg mycket konstiga anslutningar eller vad han pratade om? Han sa att vårat nätverk hade intrång? Hur som helst så rekommenderade han en VPN.

Så vad rekommenderar ni? Via internetleverantören eller extern VPN tjänst?

Tacksam för svar

Skrivet av KingKongDingDong:

Hjälper det mot intrång i nätverket? oavsett om det är via ISP eller extern VPN?

Så du menar att VPN via internetleverantören inte gör ett dugg? Vilket lurendrejeri!

Jag har inget behov av att gömma mig för internetleverantören eller myndigheter, Jag vill gömma vårat nätverk här hemma från hackers eller nyfikna grannar som hackar sig in på wifi eller liknande, Jag vet inte hur det funkar.
Tror IT snubben sa att dom hade lagt in goldminers på datorn , jag kanske minns fel och jag förstod inte riktigt vad han menade.
Förstår inte heller vad hackers egentligen vill komma åt på våra datorer, Vi gör inget annat än att uträtta tex bankärenden och spela dataspel så det finns nog inte så mycket som är intressant.

Men oavsett så vill man ju inte ha någon som snokar på en , läser ens mail eller konversationer över facebook (vad dom nu kan komma åt)

Trodde att VPN från antingen ISP eller extern VPN skulle hjälpa mot sånt för VPN ändrar väl IP adressen lite då och då och det är väl med IP adressen dom hackar en med?

Vad är det för operativsystem du har på datorn/datorerna?

Vilken leverantörs VPN menar du?
Om Bahnhof.. Nej de loggar inte trafiken med integrity VPN

VPN gör att när du besöker massssor hemsidor på nätet så är det ditt VPN IP-nummer som syns.. det IP-numret byts ut varje gång du kopplar upp dig. På så vis får hackes svårare att lokalisera dig.
Dock är det oftast malware o skräp som kommer in på datorn som öppnar upp, och då spelar det ingen roll vilken router du sitter med eller VPN, då uppkopplingen sker från dig till dem och tillbaka till dig. Så portar öppnas inifrån.
En infekterad enhet i ditt hemmanätverk kan ge access till de övriga enheterna.. Detta beror lite på hur saker är konfigurerat.

Kortköp över nätet som sker via HTTPS är per automatik krypterat.. MEN.. det är inte säkrare än vad sajten har för säkerhet och deras databas. Det är denna vägen kortbedrägerier oftast sker.

Då du skriver att Citat:" Vi anlitade en IT snubbe som kom hit och hjälpte oss när vi hade problem, Han såg mycket konstiga anslutningar eller vad han pratade om? Han sa att vårat nätverk hade intrång? "
Samt Citat: " Tror IT snubben sa att dom hade lagt in goldminers på datorn , "
Detta tyder på att du fått in malware/virus i datorn.. och när problemet ligger i datorn hjälper inga VPN anslutningar i världen eller vanliga billiga routrar, då problemet är innanför din dörr, så all information harvas innan den blir krypterad och portar/anslutningar öppnas inifrån och ut.
Lite som att du har bjudit in tjuven i din bostad, sedan låser du dörren och går hemifrån.. Då öppnar ju bara tjuven dörren inifrån och går ut.

Så en VPN är bra, för då skyltar du inte med ditt IP-nummer över hela internet. Sedan satsa på bra antivirusskydd.
OM det är så att du använder bitorrent, surfar på suspekta sajter osv.. Se till att ha en specifik dator för detta som du inte använder till några bankärenden, facebook, onlineshoping osv. alla saker.
Se även till att denna datorn inte är utdelad i nätverket till dina andra datorer, så att trafiken kan gå får denna och rakt in i dina andra datorer. Detta kan enkelt skapas med en regel i dina andra datorers brandvägg där du blockerar både inkommande och utgående anslutningar till den datorn du vill hålla isolerad.
Alternativ i routern är att använda DMZ och ha slaskdatorn helt separerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingKongDingDong:

Tror du missuppfattar mig.

Jag skiter i om myndigheterna eller isp läser min Mail och facebook. Det skiter jag fullständigt i.

Har bara ingen lust att hackers gör det.

🤦‍♂️

Om vi säger så här, vad tror du risken är att någon "hacker" aktivt försöker ta sig in på din dator för att t.ex. läsa dina mail? Om du inte är en någorlunda viktig/intressant person skulle jag påstå att den är obefintlig.

Det är större risk att du som användare av datorn installerar programvaror som ger någon tillgång till din dator och i det fallet spelar inte en VPN någon roll.

Jag skulle säga att risken att någon myndighet i eller utanför Sverige "läser av" din trafik betydligt mer trolig och om du inte bryr dig om det så lägg pengarna på något annat än en VPN tjänst.

Permalänk
Medlem

Låter mer som att det är dags att säkra ditt egna nätverk om du tror någon i närheten har tagit sig in på ditt nätverk.
Byt namn och lösenord på ditt (wifi) SSID. Sen finns det fler möjligheter så som att gömma sitt SSID (Måste veta namnet för att kunna ansluta då), och uppgradera utrustningen så du har stöd för nya WPA3 istället för WPA2. WPA3 ska finnas på Wifi 6 (AX) enheter.

"Goldminers".. någon malware. Låter som ett virus som använder datorn till mining av någon kryptovaluta som skickas till "ägaren" av viruset.
Använd något vettigt antivirus program, alt. ominstallera datorn så vet du att det är borta.
Ett annat tips för att skydda sig från virus är att kontot som du dagligen använder på datorn Inte är ett admin konto.

2-stegs autentisering där det är möjligt.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel