NSA har spionerat på svenska politiker genom Danmarks underrättelsetjänst

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad fan de är som de känner är så viktigt att de måste spionera på. Har inte våra länder ett internationellt samarbete och tillmötesgående? Är vi i krigstider så de måste avlyssna oss för att värna sig själva? Det där är en aggressiv handling och ska behandlas som en sådan...jvla pissland.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Jag undrar vad fan de är som de känner är så viktigt att de måste spionera på. Har inte våra länder ett internationellt samarbete och tillmötesgående? Är vi i krigstider så de måste avlyssna oss för att värna sig själva? Det där är en aggressiv handling och ska behandlas som en sådan...jvla pissland.

Bl.a av strategiska skäl, som i fallet med när Saab försökte sälja JAS 39 till Norge. Slutade med att Norge köpte snordyra F-35 istället.

https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen#Norway
https://www.thelocal.se/20101203/30584/

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Slutade med att Norge köpte snordyra F-35 istället.

Eller så kan det vara så att fördelen JAS 39 har är just att de är billiga.

Allt svenskt är naturligtvis världsbäst i Sverige, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eller så kan det vara så att fördelen JAS 39 har är just att de är billiga.

Allt svenskt är naturligtvis världsbäst i Sverige, men ändå.

Ja, de är billigare men det är också inte den enda fördelen de har över F-35.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag som trodde vi kunde lita på Danskarna fy fan, vi måste även kapa bort hela Skåne då den är infekterat av Danskar.

Glöm inte halland & blekinge med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Glöm inte halland & blekinge med!

Tillhör inte det Skåne?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk

Rapporter från 2012-2014 alltså...

Obamas/Demokraternas förra mandatperioder verkar ha varit "spännande".

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av storPutte:

Kan man avlyssna svenska politiker om man har tillgång till kablar i ett datacenter på Amager?

Du ställer egentligen den enda relevanta frågan i hela tråden. Hur kan man spionera på ngn alls i modern tid med all denna krypteringen som varit standard i så många år nu?

Har dom kablarna så innebär det att dom har hårdvaru-tappar på plats. Med dessa så får dom hela och alla ramar. Ungefär som att sätta ditt nätverkskort i promisceous mode på ett hubbat nätverk förr i tiden. En liknelse alltså, men principen är den samma.

Så då ser de allt som flödar i den fibern (av många andra tappar de har på plats i andra knutpunkter) förutom sjävla data lasten som ska va krypterad. Eller? Vet ens Snowden vilken kapacitet de har i dag? Eller då när det här skedde? Kan de helt sonika dekryptera trafiken?

Näe, man kan hoppas att mattematiken ännu håller dem stången. Men vad vet jag. Men man kan ju misstänka att de kan använda sig av diverse tekniker för att plocka isär krypteringar läsa och sätta ihop igen. Ungefär som hela jävla cloudflare gör med alla sidor de skyddar.

Har politiker osäkra appar, ja då är det en barnlek för dem att se allt som flödar. Finns de vägar in i Android, sjävla hjärtat i moder mobilen? Vem vet. Med deras resurser är nog väldigt mycket väldigt möjligt.

Hur smart är den gemene politikern med cyber säkerhet? Frågan är egentligen meningslös eftersom Sverige samarbetat med alla bokstavs myndigheterna i de flesta av ögon-samarbetet sedan någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

NSA gjorde det ju bara för att förebygga terrorism, gängkriminalitet och liknande brottslighet. I sådana syften är det ju uppenbarligen helt ok att avlyssna folk (inom kort även om konkret brottsmisstanke saknas).

Undrar om de övervakningsvurmande politikerna är lika positiva till åtgärder av denna typ när det är de som blir avlyssnade!?

Den filosofin fick en knäck 11/9 där det hela planlades utan att något alls fångats upp i övervakningsnäten och det som ändå läckte var för oväsentligt för att väcka intresse. Med andra ord nyttan med övervakningen för att jaga terrorister kan ifrågasättas då de allra skickligaste vet hur man kommer undan - men en bra ursäkt för att få koll på resten... - dvs. vi.

Kort sagt terroristerna hade lärt sig hur man agerar för att inte kunna spåras på de sedvanliga elektroniska spåren som alla lämnar efter sig idag. Gällde allt från kommunikation till hur man finansierade...

slutligen NSA är bara en modern företeelse

Biktplikten inom katolska kyrkan var medeltidens NSA och andra religionsinriktningar hade liknande arrangemang.

Den som kommer ihåg Emil i Lönneberga kanske också kommer ihåg sociala tvånget att gå på gudstjänst, lilla katekesen och husförhör.. Det är också en del i underrättelseverksamheten som kyrkan/religion gjorde bland vanligt folk.

Permalänk
Medlem

Encrochat visar tydligt att kryptering inte är att lita på. Bakdörrar och nycklar måste finnas för att systemet/appen ska kunna säljas och krypteringen får inte vara för kraftig. Tex Whatsapps "kryptering" är bara reklamsnack och kanske för att lura en del mindre begåvade att göra knarkdeals på appen.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Och där har vi anledningen varför Sverige förpassades till ”barnbordet” vid senaste toppmötet om klimat som Bidén administrationen anordnade. Den intellektuella nivån på vad som uppsnappats lär ha varit i klass med sandlådan på ett dagis.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tillhör inte det Skåne?

Om jag inte missminner mig så kallades skåne/halland/blekinge/bornholm för skåneland om det är det du tänker på?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fast industrispionage är väl precis vad USA sysslar med.
Av en händelse exempelvis genom Danmark...
https://www.di.se/nyheter/uppgift-usa-forsokte-spionera-kring...

Du är alltså förvånad att USA spionerar tydligt på en tillverkare av MILITÄRA FLYGPLAN? Flygplan som mycket väl kan säljas till länder som strider mot USA i framtiden. Det enda som vore oetiskt vore att sälja eventuell information vidare till t.ex. Lockheed Martin (annat än saker som säger t.ex. såhär vi slår ut deras gripen-plan). Jag tror inte det är en omöjlighet att amerikanska försvaret ger fördelar till privata aktörer som Lockheed Martin, men för kinesisk underrättelse så är dom i princip en och samma enhet. Är bara på pappret någon äger företag i Kina, men säger man något dåligt så blir man fort tillrättavisad á la Jack Ma för Alibababa.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Om jag inte missminner mig så kallades skåne/halland/blekinge/bornholm för skåneland om det är det du tänker på?

Kan nog vara så men har inte koll på det, gillar att driva lite med våran skåningar dom blir lätt sura om man kalla dom för Dansk. haha

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kan nog vara så men har inte koll på det, gillar att driva lite med våran skåningar dom blir lätt sura om man kalla dom för Dansk. haha

Blir dom? Tar det som en komplimang, kallar mig alltid för Skåning när jag är i Danmark men aldrig för svensk...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Du är alltså förvånad att USA spionerar tydligt på en tillverkare av MILITÄRA FLYGPLAN? Flygplan som mycket väl kan säljas till länder som strider mot USA i framtiden. Det enda som vore oetiskt vore att sälja eventuell information vidare till t.ex. Lockheed Martin (annat än saker som säger t.ex. såhär vi slår ut deras gripen-plan). Jag tror inte det är en omöjlighet att amerikanska försvaret ger fördelar till privata aktörer som Lockheed Martin, men för kinesisk underrättelse så är dom i princip en och samma enhet. Är bara på pappret någon äger företag i Kina, men säger man något dåligt så blir man fort tillrättavisad á la Jack Ma för Alibababa.

Vad gav dit intrycket att jag är förvånad? Eller ja, nog är jag till viss del förvånad över försvarstalet för USAs räkning med återkommande whataboutchina poster som relativt löst hänger ihop med ämnet...

Hur som helst så tänkte jag specifikt på det här stycket.

Citat:

"Wilhelm Agrell, professor emeritus i underrättelseanalys, skriver i ett mejl till TT att han inte kan bedöma de aktuella uppgifternas riktighet, men att de är är fullt rimliga” utifrån hur denna typ av samarbeten är uppbyggda.

”Spionerar man på sina vänner och allierade? Det enkla och entydiga svaret är ja. Signalspaning bedrivs på detta sätt och även 'vänner' kan vara viktiga underrättelsemål. Saab är en stor exportör av militär högteknologi, ibland i konkurrens med amerikanska företag”, skriver Agrell."

Så hypotetisk dialog enligt dig?

NSA: Tjena, jo vi har spejjat lite på Saab och hittat en massa skoj. Ritningar på Gripen, mjukvaror, styrsystem... rubbet.
LM: Grymt! Så..... hur får vi informationen?
NSA: Eftersom vi även är flygplanskonstruktionsexperter så bedömer vi att ni bör klara er med ritningen på bränsletanken. Vi ser att den har en svaghet om man släpper en kula på precis rätt ställe så kommer hela skiten explodera.
LM: Men... resten då?
NSA: Alltså vi är dom goda killarna, vi kan ju inte dela med oss av hemligheter hur som helst. Det vore oetiskt!
LM: Men om vi gör bättre plan kommer färre amerikaner att dö?
NSA: Vår moraliska kompass rubbas icke!
LM: ....
NSA: Varsågod.

....eller kommer rubbet bara skickas till de som har koll på plan, och så får använder de vad de kan för att göra sin produkt bättre?

Med det sagt (eller raljerat) så är det ju inte givet att de kommit över all info även om de har försökt.
I dagens desinformations krig så är det ju ganska svårt för en icke insatt att förstå spelet och de olika agendorna.
Bara vetskapen om att fienden/motparten har viss info kan ju tvinga fram önskad reaktion.
Så det kan ju mycket väl vara amerikanarna själva som släpper denna nyhet, eller Kina

Permalänk
Medlem

Det sitter massvis amerikanska system i Gripen, och vapnen till den är huvudsakligen amerikanska. USA känner till allt de vill och behöver veta om planet. Det finns inga hemligheter på den nivån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Vad gav dit intrycket att jag är förvånad? Eller ja, nog är jag till viss del förvånad över försvarstalet för USAs räkning med återkommande whataboutchina poster som relativt löst hänger ihop med ämnet...

Hur som helst så tänkte jag specifikt på det här stycket.

Så hypotetisk dialog enligt dig?

NSA: Tjena, jo vi har spejjat lite på Saab och hittat en massa skoj. Ritningar på Gripen, mjukvaror, styrsystem... rubbet.
LM: Grymt! Så..... hur får vi informationen?
NSA: Eftersom vi även är flygplanskonstruktionsexperter så bedömer vi att ni bör klara er med ritningen på bränsletanken. Vi ser att den har en svaghet om man släpper en kula på precis rätt ställe så kommer hela skiten explodera.
LM: Men... resten då?
NSA: Alltså vi är dom goda killarna, vi kan ju inte dela med oss av hemligheter hur som helst. Det vore oetiskt!
LM: Men om vi gör bättre plan kommer färre amerikaner att dö?
NSA: Vår moraliska kompass rubbas icke!
LM: ....
NSA: Varsågod.

....eller kommer rubbet bara skickas till de som har koll på plan, och så får använder de vad de kan för att göra sin produkt bättre?

Med det sagt (eller raljerat) så är det ju inte givet att de kommit över all info även om de har försökt.
I dagens desinformations krig så är det ju ganska svårt för en icke insatt att förstå spelet och de olika agendorna.
Bara vetskapen om att fienden/motparten har viss info kan ju tvinga fram önskad reaktion.
Så det kan ju mycket väl vara amerikanarna själva som släpper denna nyhet, eller Kina https://media4.giphy.com/media/11fUmthmh836Q8/giphy.gif?cid=790b761150247c3a5a3e0bb22cd60c5dd16775c868deb517&rid=giphy.gif&ct=s

Som sagt, jag utesluter inte att USA spelar fult rakt ut och ger "all" information, framförallt till sådana företag som är enormt viktiga/känsliga militärt sett.

Men har som sagt svårt att se de skulle släppa info till Apple (framförallt med tanke på hur lite tillmötesgående Apple har varit med federala staten att bryta upp telefoner). Däremot tror jag att i Kina så är det vardagsmat att all relevant information om mindre företag även smusslas vidare till konkurrerande kinesiska företag. - Tänk dig mer likt system i Ryssland när det kommer till deras doping, de helt enkelt har ett hål i väggen där de lämnar över skit. Det är skillnad på kulturerna och systemen, USA är mer frikopplat generellt mot marknaden än Kina. Jag tror också mer på att t.ex. Kina och Ryssland aktivt sponsrar hackning och attacker på svenska och andra internationella företag, något som känns mindre troligt hos USA. Rent krasst så har jag inte så stora förväntningar på USA när det kommer till "militära" mål eller infrastruktur på länder de ogillar (t.ex. hur det hackar Irans kärnkraftsverk). Men tror inte de är i närheten lika upptagna med att hacka "vanliga industrier" och hjälpa sitt eget land som just Kina och Ryssland.

Sen med spioneri isv. så är det ju alltid intressant med vad det kan användas till och vad man kan se. Man kanske vill se om svenska politiker har blivit köpta av ryska eller kinsesiska, och därmed försöka förhindra liknande saker på andra ställen osv...

Var ju t.ex. spioneri som fick det klarlagt att Khashoggi blev mördad på ambassaden i Turkiet. Kan vara spioneri som klarlägger vartifrån Corona väl kommer ifrån osv... Dvs. spioneri behöver inte vara något som bara används för "elaka" syften.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Blir dom? Tar det som en komplimang, kallar mig alltid för Skåning när jag är i Danmark men aldrig för svensk...

Kanske inte alla, nu för tiden så bry sig ingen men för i tiden då var det andra grejer.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att förklara krig? Först invaderar vi Danmark, sedan USA. Lätt som en plätt.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

En blir ju inte särskilt förvånad. Numera antar jag att jag är avlyssnad hela tiden. Skulle jag vilja hålla något hemligt får jag nog gå uti naturen utan mobil eller annat med mikrofon och prata med personen ansikte-mot-ansikte.

Det innebär ju förstås inte att det är okej.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kanske inte alla, nu för tiden så bry sig ingen men för i tiden då var det andra grejer.

Var det? Inget jag kan minnas iaf. Du kanske tänker på första halvan av 1900-talet?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

Var det? Inget jag kan minnas iaf. Du kanske tänker på första halvan av 1900-talet?

00-09 talet, eller så råka jag ha otur med alla.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

00-09 talet, eller så råka jag ha otur med alla.

Möjligt! Förr i tiden är inte 00-09 för mig är det 70 talet typ, då jag är född -64 nämligen.

Ett annat problem är alla från fjollträsk som vill vara någon form av "wannabereservdansk" genom att hänga speciellt nere på Österlen om somrarna & likt fiskmåsar skräna & skita ner.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Undrar vad konsekvenserna av detta kommer bli….
För när det gäller Kina är det tydligen fara å färde…..

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Undrar vad konsekvenserna av detta kommer bli….
För när det gäller Kina är det tydligen fara å färde…..

Känns som alla missat Edward Snowden visselblåsaren inom Cia som måste gömma sig i Ryssland & aldrig kommer bli insläppt i Usa igen.

Snowden filmen om detta går ikväll 23.35 Svt1.

Känns väldigt aktuellt efter denna händelsen.

Grymt bra film jag tanker se igen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.