Grafikkort till dottern för under 1000

Permalänk
Medlem

Grafikkort till dottern för under 1000

Hej!

Håller på att sätta igång en dator till yngsta dotter och fick en chock när jag tittade på priser. Begagnat HD770 (som i äldsta dotterns burk) går på över 1500!

Så, vad kan man hitta för grafikkort för under tusenlappen?
Hon spelar bara Roblox och Minecraft än så länge

Hälsningar
C

Permalänk
Medlem

Tyvärr är marknaden så att det är kaos på priser just nu, med lite tur kan du söka genom marknaden här, tradera, ebay etc och hitta något halft rimligt men om möjligt testa fråga vänner, bekanta och kanske på Facebook market med för att se om någon vänlig själ har ett extra kort som skräpar.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilloan:

Hej!

Håller på att sätta igång en dator till yngsta dotter och fick en chock när jag tittade på priser. Begagnat HD770 (som i äldsta dotterns burk) går på över 1500!

Så, vad kan man hitta för grafikkort för under tusenlappen?
Hon spelar bara Roblox och Minecraft än så länge

Hälsningar
C

Om det inte är mer krävande spel än så då hade jag faktiskt struntat i grafikkort och lagt pengarna på en processor med en kompetent grafikdel. Hittade exempelvis detta uppgraderingspaket på Tradera. Då kan du uppgradera processor och grafikkort i ett senare skede när marknaden blivit mer normal.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående. Leta efter en processor med kompetent grafik istället, och lägg till grafikkort vid senare tillfälle om så behövs.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Typ GTX 760, 750Ti med mera borde fungera.

Roblox ser ut som en påse skräp även när min dotter spelar på min ryzen 5600x + rtx3070, och hon ser ingen skillnad själv mellan när hon spelar på ett rx480 och ett rtx3070.

https://www.tradera.com/item/341372/468726758/geforce-gtx-750... på tradera, som just nu är på 505kr med någon timme kvar

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack för input alla, det är ju helt bisarrt prisläge nu

/C