Värt att uppgradera grafikkort när jag har ett 980ti?

Permalänk

Värt att uppgradera grafikkort när jag har ett 980ti?

Hej!

Jag har precis satt in en i7 11700KF som ligger på 5.0ghz.
Till det har jag kvar mitt gamla MSI 980ti 6GB.

Min fråga är, jag spelar enbart på 1080p och jag undrar om det är värt att uppgradera till ett 3060/3070?
Kommer skillnaden vara märkbar i spel som Warzone/Battlefield/Assassins Creed?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det kommer garanterat göra en märkbar skillnad.
Frågan är dock om det är värt väntan eller pengarna just nu. Betala scalpers ett skyhögt pris - eller vänta flertalet månader på att få ett från valfri shop.

Flyter spelen du spelar på bra eller känner du dig begränsad till "låga" grafikinställningar? Låg FPS?
Känner du att du inte kan njuta utav spelen du spelar?

Vill du hoppa upp på 1440p så borde du såklart uppgradera till ett 3070. Men för 1080p känns det väl rätt onödigt just pga väntetid/pris.
Jag hade väl heller inte uppgraderat till ett 3060, möjligtvis ett 3060Ti isåfall.
Hade jag varit du hade jag satsat på ett 3070/3080 eller inväntat 3080Ti(beroende på pris såklart).

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Vill inte låta dryg, men, varför kollar du inte upp alla tester som finns?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Det kommer garanterat göra en märkbar skillnad.
Frågan är dock om det är värt väntan eller pengarna just nu. Betala scalpers ett skyhögt pris - eller vänta flertalet månader på att få ett från valfri shop.

Flyter spelen du spelar på bra eller känner du dig begränsad till "låga" grafikinställningar? Låg FPS?
Känner du att du inte kan njuta utav spelen du spelar?

Vill du hoppa upp på 1440p så borde du såklart uppgradera till ett 3070. Men för 1080p känns det väl rätt onödigt just pga väntetid/pris.
Jag hade väl heller inte uppgraderat till ett 3060, möjligtvis ett 3060Ti isåfall.
Hade jag varit du hade jag satsat på ett 3070/3080 eller inväntat 3080Ti(beroende på pris såklart).

Tack för svar!
Jo det låter vettigt, jag vet inte varför men mitt grafikkort ligger ju på 100% så känns som att det flaskhalsar rätt bra i tyngre spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Tack för svar!
Jo det låter vettigt, jag vet inte varför men mitt grafikkort ligger ju på 100% så känns som att det flaskhalsar rätt bra i tyngre spel.

100% utilisering innebär bara att grafikkortet kan utnyttjas fullt ut i datorn du har, det är vad man normalt vill eftersträva så att säga. Med mindre än 100% så är det någon annan komponent av datorn som är för dålig.

Den viktiga poängen i sammanhanget är väl om du själv är nöjd med prestandan i spelen du spelar? I så fall hade jag inte brytt mig om att uppgradera med de enorma överpriser som är på alla slags grafikkort i nuläget.

Ett 980 Ti är fortfarande inte dåligt bara för att det finns mycket bättre kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Tack för svar!
Jo det låter vettigt, jag vet inte varför men mitt grafikkort ligger ju på 100% så känns som att det flaskhalsar rätt bra i tyngre spel.

Jo , men känner du av att spelupplevelsen inte är tillfredsställande nog?
Känns det tung drivet? Typ om du siktar på +120 fps men ligger och dippar mellan 60-100?
Eller vad är det som får dig att vilja uppgradera?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makaveli1:

Tack för svar!
Jo det låter vettigt, jag vet inte varför men mitt grafikkort ligger ju på 100% så känns som att det flaskhalsar rätt bra i tyngre spel.

Det flaskhalsar helt klart, men jag skulle också fråga mig själv om det är värt att köpa nytt just nu. Det här är sämsta tiden att köpa nytt grafikkort på... Tja, nånsin. Möjligtvis var förra kryptoboomen lika dålig, men det har knappast nånsin varit sämre.

Ethereum kommer i något skede att gå över till ett system (proof of stake) som gör mining onödigt. När priset på krypto oundvikligen kraschar så kommer mining också bli onödigt, eller så säljs grafikkort bort för dedikerade miningmaskiner. Eller så utökas kapaciteten globalt så att det inte är sån brist på grafikkort.

Allt det gör att priserna borde sjunka mot nästa år. Om du är villig att betala 2-3ggr vad korten borde kosta så är det okej att köpa nu, men jag skulle rekommendera att vänta om ditt 980 ti känns okej. Det är ändå ett rätt okej kort ännu för 1080p.

Jag sitter för övrigt i samma situation, men med ett GTX 970.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Makaveli1:

Hej!

Jag har precis satt in en i7 11700KF som ligger på 5.0ghz.
Till det har jag kvar mitt gamla MSI 980ti 6GB.

Min fråga är, jag spelar enbart på 1080p och jag undrar om det är värt att uppgradera till ett 3060/3070?
Kommer skillnaden vara märkbar i spel som Warzone/Battlefield/Assassins Creed?

Tack för svar!

980ti flaskar järnet. Om du lyckas få tag på ett 3070 för runt 9000 så är det definitivt värt att göra dig av med 980ti då de är högt värderade nu. De kommer gå ned i pris när ETH har gått över 6GB.

Permalänk
Skrivet av Makaveli1:

Hej!

Jag har precis satt in en i7 11700KF som ligger på 5.0ghz.
Till det har jag kvar mitt gamla MSI 980ti 6GB.

Min fråga är, jag spelar enbart på 1080p och jag undrar om det är värt att uppgradera till ett 3060/3070?
Kommer skillnaden vara märkbar i spel som Warzone/Battlefield/Assassins Creed?

Tack för svar!

Hej
Spontant så skulle jag säga att gpu a la 980ti räcker ganska bra för 1080 gaming men faller svag vid 1440.
Klart att ett 3070 ger ett fps lyft.
Personligen skulle jag vänta med gpu byte tills jag går på 1440 eller priserna sansat sig. Men klart att du får kul med en ny gpu.
Nedan lie jämförelser in game att kolla på.
Lycka till oavsett vad du gör så blir det rätt på något sätt.
https://m.youtube.com/watch?v=0stw6AtCO_I